Slettehans på overarbejde (en kritik af Brugtgrej.dk)

Sig hvad du vil! Vi ka' osse snakke om alt muligt andet end amatørradio.
Du behøver ikke at være registreret for at skriver her.
Brugeravatar
OZ2D
Geografisk sted: Ishøj

Slettehans på overarbejde (en kritik af Brugtgrej.dk)

Indlæg af OZ2D » tirs nov 17, 2020 20:24

På Brugtgrej.dk har man en administration som kvæler enhver kritik af et medlem som kalder sig Max N. Sørensen eller OZ6LYTTER. Hvem vedkommende reelt er, det er der vist ingen som ved, jeg gør i hvert fald ikke. Det gjorde nu heller ikke så meget hvis ikke det handlede om at manden konstant uge efter uge lægger opslag op som ofte er forsøg på at skabe splid mellem radioamatører.

Slette-Hans sørger så for at fjerne alle de indlæg som bliver lagt op som kritik af vedkommende. Jeg synes at det er brand-irriterende at vi på Brugtgrej ikke kan lægge noget som helst op som retter kritik af ballade som IMHO skader vores hobby. Vi kunne tage diskussionen her hvis nogen har lyst. Her bliver tråden forhåbentligt ikke smadret i småstykker af en moderator. Tråden som jeg henviser til er denne her, som er blevet smadret fuldstændigt:

https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=84106
Senest rettet af OZ2D tors nov 19, 2020 18:03, rettet i alt 4 gange.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: oz2d@hotmail.com

QRV på FM, DMR, FT8, samt diverse øvrige tekstbaserede digimodes.

Oscar Zulu 2 (way too much) Digital. :)

Brugeravatar
OZ5DM

Re: Slettehans på overarbejde

Indlæg af OZ5DM » tirs nov 17, 2020 22:34

Hej Kim.

Hvad du beskriver er rigtig ærgerligt.

Vi har sandelig brug for platforme uden formynderi og indblanding hvor vi kan ytre os og vende vores (ofte) forskelligartede synspunkter, holdninger og ideer, alt andet bliver bare for trist og konformt.

Det er bestemt ikke min opfattelse at du her på dette forum, vil opleve den samme frygt for forskelligartethed og behov for kontrol som du omtaler.

Her plejer at være højt til loftet og plads til lidt af hvert, omend antallet af dagligere brugere, desværre nok ikke er helt så højt, men det kan jo ændre sig..
73 de OZ5DM/ David.
:shock:

Brugeravatar
OZ2D

Re: Slettehans på overarbejde

Indlæg af OZ2D » tirs nov 17, 2020 23:36

Hej David.
Ja det håber jeg virkelig at det vil. Jeg forsøgte her til aften som et eksperiment at reklamere for brugen af RDE, men den lukkede Brugtgrej ned i løbet af 10 minutter. Det er en noget hurtigere reaktion end når folk klager til dem over et eller andet. Så de er hundebange for konkurrence. Det er ellers nok lige præcis hvad de trænger noget så grundigt til.

Brugtgrejs hang til kontrol og censur er nærmest ulidelig mens de passer rigtig godt på deres hoved-attraktion, Max N. Sørensen (OZ6LYTTER). Denne anonyme Internet-troll kan køre løs måned efter måned med den ene slet skjulte provokation efter den anden som sår splid og ballade.

Brugtgrej påstår at de ikke vil have ballade på deres webside men det anser jeg som en forpulet omgang hykleri når den person som starter balladen hele tiden fredes i klasse A. Den måde at drive administration hører ingen steder hjemme. Jeg har aldrig oplevet noget tilnærmelsesvis lignende andre steder på nettet.
Vy 73 de OZ2D
Kim

oz7xf

Re: Slettehans på overarbejde (en kritik af Brugtgrej.dk)

Indlæg af oz7xf » ons nov 18, 2020 8:21

Hej Kim og David, og EDRs nye hovedbestyrelse

Jeg tvivler meget stærkt på, at man kan gøre ret meget ved sletteriet eller "Max", andet end at holde sig væk fra det forum.

Man kan selvfølgelig udtænke alverdens konspirationsteorier for, hvorfor "Max" er Brugtgrej Teamets kæledække, og Hans er sletteberettiget. Men at ændre det kan man ikke.
Jeg tror dog, at Brugtgrej på sigt, er en død sild.

Det bedste vil være, at EDR tager sig sammen og åbner et frit forum med tilhørende marked. Det ligger for øvrigt i foreningens DNA: "At samle danske amatørradiointeresserede......". Jeg tror, at det med den nye ledelse i EDR er muligt. Det kan reelt set blive nøglen til EDRs overlevelse, hvilket jeg har advokeret for i snart 20 år.

vy 73
oz7xf, Allan

Brugeravatar
OZ8AAZ
Site Admin
Geografisk sted: Näsum (Sverige), JO76ge
Kontakt:

Indlæg af OZ8AAZ » ons nov 18, 2020 10:14

oz7xf skrev:
ons nov 18, 2020 8:21
Det bedste vil være, at EDR tager sig sammen og åbner et frit forum med tilhørende marked.
Selv med en overordentlig god vilje, så ser muligheden for at EDR pludselig skulle ændre kursen 180 grader og "tage sig sammen" temmelig minimal ud. Det nærværende forum har kørt siden 2007 fordi der i tretten år(!) ikke har været et seriøst alternativ. Jeg har selv tilbudt råd og dåd af mange omgange, men hver gang er udviklingen slået tilbage til start af forskellige årsager.

Desværre er "økosystemet" stadig befolket/belemret af personer, der ikke er deres ansvar bevidst og ej heller ydmyge overfor dette ansvar. Heldigvis kan man bidrage på andre måder og så er der ellers rigelig tid til at køre digimode! :)
Vy 73 es cuagn de
Kasper SA7LNK / 7S7K (ex-OZ8AAZ / 5P9K)
https://kasper.myram.dk

Brugeravatar
OZ2D

Indlæg af OZ2D » ons nov 18, 2020 22:57

Hej Allan

Jeg er helt enig i at det bedste ville være at EDR overtog den opgave at drive et åbent marked og et åbent forum. Man kan virkelig mærke at Brugtgrej.dk er et kommercielt foretagende når man sætter sin forretnings-model højere end en etisk måde at drive deres forum på. Brugtgrej.dk løfter ganske enkelt ikke denne opgave ret godt. Dertil kommer at man bruger en gammel platform til hjemmeside som ikke har fået den tiltrængte fornyelse i mange år.

I stedet er både marked og Forum røget over på Facebook i et utal af forskellige grupper. Facebook egner sig rimelig godt som forum men ikke særlig godt som markedsplatform. Dertil kommer at en del, især ældre radioamatører, ikke bryder sig om Facebook og nærmest sætter en ære i ikke at have en konto der.

EDR ser ikke ud til at blive mere åben men kun et meget lukket foretagende for ikke-medlemmer. Førhen kunne man se gamle OZ-blade på siden men den funktion er nedlagt for ikke-medlemer. Deres forum er også fjernet for ikke-medlemmer. Så den udvikling går modsat af hvad jeg kunne ønske. Jeg er ikke medlem af EDR ganske enkelt af den grund at jeg synes et medlemskab i den forening er alt for dyrt og slet ikke noget som jeg vil prioritere til den pris. Det er den eneste årsag til at jeg ikke vil være medlem.

Så tilbage står et Brugtgrej.dk hvis administration skamrider radioamatørernes interesser ved at have og aktivt beskytte en provokatør og ballademager som personen bag Max N. Sørensen til at skabe splid og ballade. Når det så bliver kritiseret, så fjernes indlæg. Det er en uhørt arrogance og magtfuldkommenhed som udvises af Brugtgrej.dk's administration. Det er efter min ydmyge mening ikke tilfredsstillende. Derfor er det mig ønske at et andet forum trådte i stedet for. Det kunne for min skyld gerne være dette her forum men det kunne også være et hvilket som helst andet.

Spørgsmålet er om man kunne trække folk fra Brugtgrej.dk over på et andet ordentlig forum lavet af radioamatører for radioamatører til gavn for vores fælles hobby.
Senest rettet af OZ2D fre nov 20, 2020 9:32, rettet i alt 2 gange.
Vy 73 de OZ2D
Kim

oz7xf

Indlæg af oz7xf » tors nov 19, 2020 1:05

Hej Kim
De gamle OZ er frit tilgængelige her:
http://bibliotek.edr.dk/test/#elf_l1_MjAxNA

Men det må stå klart for den nye formand og hovedbestyrelse, at der forestår et større oprydningsarbejde. Blandt andet genskabelse af udvalgene. For det ligger en betydelig forskel i at operere med udvalg frem for interessegrupper. Forskellen ligger i, at udvalg er tæt forbundet til hovedbestyrelsen, hvilket interessegrupperne ikke var tiltænk som. Det, at udvalgene er tæt forbundet med hovedbestyrelsen betyder for udvalgsmedlemmerne, at de får hovedbestyrelsens respons på deres vigtige arbejde, og at de derved indgår i et hele i foreningen. Og hovedbestyrelsen skal endelig ikke lave udvalgsarbejde eller særopgaver, overhovedet.
Jeg har tidligere advokeret for, at såvel lokalafdelinger og udvalg benytter EDRs hjemmeside og layout, men jeg må erkende, at jeg nok har været for storsindet i min betragtning, idet det ikke er lykkedes for foreningen at tilbyde en egnet platform til dette formål. Skulle man endelig gøre dette, ville det indebære, at foreningen oprettede et web-uddannelsescenter. Og dér er foreningen vist ikke endnu.
Men der er meget andet, der skal rydde op i. At benytte A4 som format til OZ er rædselsfuldt, ville enhver bogtrykker sige. Det vil dog ikke tage meget tid at ændre formatet til et mere læseværdigt. Der skal også ses på redaktionsformen, og om det skal være den tvivlsomme løsning, at lade hovedbestyrelsesmedlemmerne på skift forestå redaktionen under formandens redaktionsansvar.

Selvfølgelig skal EDR være på Facebook, men det skal udelukkende være som reklame for foreningen, og ikke et sted, hvor medlemmerne eller andre debatterer. Debatten må og skal trækkes hjem! Og det lykkedes næsten under oz1ahv perioden.
Og i øvrigt, Tak for Kaffe :D :
OZ2D skrev:
ons nov 18, 2020 22:57
Dertil kommer at en del, især ældre radioamatører, som ikke bryder sig om Facebook og nærmest sætter en ære i ikke at have en konto der.
Nu blev jeg godt nok Gammel :D
Nej, Jeg er sær. For jeg forærer ikke mine vaner væk til det skrækkelige firma.

Det er ofte blevet nævnt, at EDRs kontingent er for højt. Det er jo ikke kun dig, der nævner det.
Også i oz1ahv tiden blev, der rokket lidt ved det, idet det, så vidt jeg har kunnet orientere mig, var første gang i historien, at differentieret medlemskab blev indført, således at det blev billigere ikke at modtage OZ på papir. Jeg kan godt forestille mig yderligere differentiering, men er desværre også vidende om, at nye OZ kan deles på internettet.
Hele dette område skal også kulegraves af hovedbestyrelsen i forbindelse med gennemgang af det fremtidige budget, handels- og leasingaftaler, forsikringer mv. Det er muligt, at det bliver hovedbestyrelses allerstørste opgave i den nærmest kommende tid. For selv om foreningen er økonomisk solid, så går det ikke med underbudgettering.
Med til hele økonomiundersøgelsen hører også undersøgelse af støtte muligheder fra det offentlige. Det vil kunne lette kontingentet en del at blive tildelt et halvt årsværk af Odense Kommune.
OZ2D skrev:
ons nov 18, 2020 22:57
Derfor er det mig ønske at et andet forum trådte i stedet for. Det kunne for min skyld gerne være dette her forum men det kunne også være et hvilket som helst andet.
Hæ hæ hæ. Jeg ser mere dette forum som stedet, der konstant ånder den siddende hovedbestyrelse i nakken. Det er særdeles sundt for enhver forening konstant at blive åndet i nakken, og derfor også, nej i særdeleshed også for EDR. Derfor skal Kasper uanset, hvad, holde liv i dette forum.

Jeg håber meget, at der med den nye hovedbestyrelse er kommet friske boller i suppen.

vy 73
oz7xf, Allan
nu med gummiged

Brugeravatar
OZ2D

Indlæg af OZ2D » tors nov 19, 2020 4:19

Tusind tak for linket til de gamle blade. Det var ikke noget som jeg umiddelbart selv kunne finde. Jeg kunne i hvert fald ikke finde det på EDR's hjemmeside. Jeg fandt godt nok et link til en anden hjemmeside men der er samlingen af gamle OZ-blade endnu ikke komplet.

I øvrigt ret interessante vinkler som du bringer af hvordan EDR fungerer. Jeg må tilstå at jeg ikke har fulgt så meget med i al skærmydslerne som har været angående ledelsen i EDR, i hvert fald ikke så detaljeret. Men jeg har da en forhåbning om at man i ledelsen får foreningen til at fungere optimalt igen da den er det organ som skal påvirke Energistyrelsen til optimale forhold for radioamatører. Således har jeg på ingen måde et horn i siden på EDR, jeg synes blot at det er alt for dyrt at være medlem af. Bliver det væsentligt billigere vil jeg sikkert nok melde mig ind i EDR.

Jeg skal lige sige at jeg tilbage 1990'erne var medlem af EDR men meldte mig ud i protest mod at Telestyrelsen på foranledningen af EDR ændrede morseprøvekravet til 25 tegn/min i stedet for at fjerne det fuldstændigt. Det gav ingen mening for mig dengang. I dag kan jeg godt se at det ville have været svært at gå længere ned i prøvekrav end hvad det internationale samarbejde påbød. Det handlede ikke om jeg skulle slippe lettere med morseprøvekrav, jeg havde allerede bestået den trælse morseprøve på 60 tegn/min. Jeg syntes bare ikke rigtig at morseprøvekravet gav mening længere, i særdeleshed ikke når kravet blev så lille at morsekundskaberne faktisk ikke kunne bruges til noget. Så blev det en prøve for prøvens egen skyld.
Vy 73 de OZ2D
Kim

Brugeravatar
OZ8AAZ
Site Admin
Geografisk sted: Näsum (Sverige), JO76ge
Kontakt:

Indlæg af OZ8AAZ » tors nov 19, 2020 11:50

oz7xf skrev:
tors nov 19, 2020 1:05
Derfor skal Kasper uanset, hvad, holde liv i dette forum.
QSL 5x9 FB.

Eftersom jeg hader Facebook af et ondt hjerte, så kører vi bare videre her på EDRfor.... nej, vent, RDEforum!
Og hvis Brugtgrej skal kritiseres for at være et kommercielt foretagende, hvad så med FB?
Vy 73 es cuagn de
Kasper SA7LNK / 7S7K (ex-OZ8AAZ / 5P9K)
https://kasper.myram.dk

Brugeravatar
oz1iky

Indlæg af oz1iky » tors nov 19, 2020 12:21

Halløjsa !
OZ8AAZ wrote:
Og hvis Brugtgrej skal kritiseres for at være et kommercielt foretagende, hvad så med FB?
Og så længe det er seriøst og fornuftigt - så kan det jo som regel aldrig skade.
(med mindre der virkelig er noget som skal "repareres")

VY 73 og en god-glimragende dag til alle-su-sammen, helt uden rationeringsmærker

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation

Brugeravatar
OZ2D

Indlæg af OZ2D » tors nov 19, 2020 16:37

Facebook ville næppe gå ind og slette et opslag som foreslår af man tager et andet forum hvis man vil undgå den hårde moderation. Det gør Brugtgrej.dk til gengæld. Så de er meget ømskindede over for deres lille kommercielle virksomhed. Og de passer rigtig godt på deres lille internet-troll som skaber trafik i deres forum om end at det er en ret uheldig trafik.

Nu har Facebook generelt heller ikke så hård en moderation, det er for det meste gruppe-administratorer som sætter grænsen for hvad der tillades. Jeg er selv administrator for en Facebook-gruppe som har næsten 1000 medlemmer og jeg har sjældent behov for at gribe ind over for opslag.

Jeg bruger Facebook med stor fornøjelse og det har jeg gjort i over 10 år. Jeg må tilstå at jeg ikke rigtig forstår modstanden med Facebook, for hvis man er imod den måde som Facebook høster data på, så kan man næsten ikke være nogen steder på nettet.

Mange websites har en cookie-funktion og mange af disse accepter ikke at man bruger deres sider hvis man afslår cookies. Den registrering er jeg heller ikke vild med men ser mig nødsaget til at acceptere det i et vist omfang. Meget af det handler jo om at målrette reklamer men jeg bruger addblocker alle de steder hvor det er muligt uden at blive afvist, og der sørger addblockeren for at jeg ikke bliver tæppebombet med reklamer.
Senest rettet af OZ2D fre nov 20, 2020 9:14, rettet i alt 1 gang.
Vy 73 de OZ2D
Kim

Brugeravatar
oz1bv

Indlæg af oz1bv » fre nov 20, 2020 0:05

Jeg har fravalgt BG’s forum pga. ukvalificeret moderation. Den form for censur de udøver finder jeg usmagelig..
Vy 73 de OZ1BV, Brian

Besvar