Efteruddannelse af radioamatører

Sig hvad du vil! Vi ka' osse snakke om alt muligt andet end amatørradio.
Du behøver ikke at være registreret for at skriver her.
Brugeravatar
OZ2D
Geografisk sted: Ishøj

Efteruddannelse af radioamatører

Indlæg af OZ2D »

Ja så har man gang i en af de der tråde som Brugtgrej.dk er berygtet for. Og magen til "underfrankeret" tråd...

Ja det handler om at en af de anonyme deltagere, som Hans V. Andersen og CO på Brugtgrej jo er så glade for, har stillet det forslag at alle skal op til en årlig prøve, vist nok mest af alt er lavet for at tilfredsstille foreslagsstilleren (den anonyme) Hauges behov for at genere radioamatører. Som om at vores hobby er af sådan en professionel karakter at sådan noget skulle være nødvendigt. I myndighedernes øjne er den nok mere ligegyldig så længe at den ikke skaber TVI/BCI-problemer (eller andre forstyrelses-problemer).

Nuvel, jeg har intet imod at gå op til sådan en prøve flere gange om året bare jeg ikke skal ribbes i gebyrer af SDFI. De prøver består jeg da bare, intet problem.

Sagen er så bare hvem jeg skal tale med når alle lige så stille siver over til 27 MHz hvor jeg ikke gider at befinde mig (der bliver nogle radioer til salg i så fald)? For jeg har et gæt på at sådan et certifikat-prøvecirkus er der ikke mange som gider at være med til. Med andre ord, skal man afvikle og ødelægge amatørradio, så skal man da bare stille sådan nogen rigide krav, som om at frafaldet og den manglende tilgang af nye radioamatører ikke er problematisk nok i forvejen.

Da Hans V. Andersen har smidt mig ud af de anonyme Internet-trolles paradis (brugtgrej.dk), så kan jeg kun kommentere den tråd her på RDE. Jeg har dog intet imod hvis nogen citerer mig på Brugtgrej de få sekunder at Brugtgrejs arrogante forum-diktator Hans V. Andersen lader citatet blive stående der.

Link til tråden: https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=93521
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DMR, FT8 m.m.

Rigtige mænd holder af New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf

Re: Efteruddannelse af radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Hej Kim

Som du selv er inde på, drejer oprettelsen af tråden sig om at få gang i en ret så ligegyldig debat.
Det er for vidt ret pudsigt, at der skal gå helt frem til #16 før at nogen, i dette tilfælde OZ1FF forklarer, at EDRs tiltag intet har med certificeringen at gøre. Men trollen kører videre og smider mere brænde på bålet ved at foreslå obligatorisk reeksamination i forhold til certifikatet.

Et gennemgående træk i EDRs vedtægter gennem alle år har været dygtiggørelse. Dels gennem bladudgivelse og dels gennem tilstedeværelse. Tilstedeværelsen er primært foregået i lokalafdelingerne, dels som egentlige kurser og dels som foredrag. Derudover er der den ikke organiserede læring. Det at abe efter hinanden, eller sidemandsoplæring, hvis man vil bruge et pænere ord.
Der, hvor det bliver til efteruddannelse, er, at det er ment som et supplement til eventuelt certifikatkursus eller -selvstudie, da det hat vist sig, at ikke alle nycertificerede får gang i hobbyen.
Det ikke at få gang i hobbyen kan skyldes flere faktorer. Dels er der det vanlige og ofte udefrakommende problem med antennerne og dels er der selve stationsbetjeningen. Men der er langt mere end det. F.eks hvordan man udlægger HF-egnede kredsløb, hvis man skulle få den idé at bygge selv. Værksteds- og måleteknik, og meget mere. Man kan læse sig til meget, men det bedste undervisningsmiddel er ofte det, man kan have mellem hænderne.

Så nej. Det kommer ikke på tale med obligatorisk reeksamination for at bevare certifikatet. Hvis Styrelsen ud fra et individuelt skøn, opstået i forbindelse med en tilsynssag, vurderer det nødvendigt, kan den vælge at iværksætte fornyet eksamination af den pågældende radioamatør. Og bestås denne fornyede eksamination ikke kan certifikatet inddrages.
Her er den præcise ordlyd fra bekendtgørelsen:
§ 16. Den, der er indehaver af et certifikat, jf. § 14, og som efter Energistyrelsens vurdering ikke længere er i besiddelse af de kundskaber, som indehaveren af et certifikat forudsættes at have, skal aflægge en ny prøve.
Stk. 2. Hvis indehaveren af et certifikat ikke består den nye prøve, jf. stk. 1, tilbagekalder Energistyrelsen certifikatet.
vy 73
OZ7XF, Allan
medlem af EDR, MCTC og Selskabet for Smøreostens Afskaffelse
Skriver ikke på Brugtgrej.dk
oz7c

Indlæg af oz7c »

Hej
Nu er det jo ikke EDR der sætter regerne for regelmeæsige test
om en person kan leve op til at være up to date med viden !

Det samme gælde kørekort til bil m.m. har du ikke brugt dit
kørekort siden du var 18 år, så der heller ingen grund til en ny
køreprøve ? selv og det nok var nødvendigt.
Det kan fornyes ved 70 år bare et nyt billed og betaling ved kasse 1
Så udløber det når man bliver 85

73 Boye
oz7xf

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Der er enkelte erhverv, hvor man skal kunne godtgøre sine færdigheder, men det implicerer ikke nødvendigvis den teoretiske viden. Piloter og vistnok lokoførere hører til den kategori. Derimod kan læger godt genoptage deres virksomhed, selvom de ikke har set eller rørt en patient siden de var studenter. Selv 90 årige læger læser jo Ugeskrift for Læger var det politiske budskab dengang nogen på Borgen pønsede på at reaktivere pensionerede læger grundet lægemanglen herhjemme. Og omvendt skal Forsvarets officerer en tur på skydebanen med pistol minimum en gang årligt, og det til trods for, at netop pistol ikke er egnet til ret meget legalt militært. Mig bekendt gælder der ikke lignende regler for bæring af sabel, selvom det jo nok kunne være tiltrængt. Med hensyn til specielt telegrafisters føring af mosenøgle forholder det sig således, at det er som med cykling, man glemmer det ikke aldrig, omend fald med cykel syntes hyppigere og mere farligt.

Med hensyn til det dersens kørekort forholder det sig sådan, at godt nok skal man ikke i forbindelse med fornyelse af kategori 1 kørekort normalt stille med lægeerklæring, men man har indført en stikkerordning, hvor lægestanden er blevet bedt om at holde øje med deres kundekreds og tage en samtale med dem, hvis de mener, at det vil være uforsvarligt, at et gamle nokkefår fortsætter med at føre motorkøretøj. For 4-5 år siden var jeg hos øjenlæge og i den forbindelse fik jeg at vide, at det nok var en god idé at anskaffe mig briller. Om jeg kører bedre MC med briller ved jeg såmænd ikke, men jeg ved, at nu er der to muligheder for begrænset udsyn grundet dug. Men jeg kører fortsat med dem for de er, når de er dugfri, mig et godt værktøj til at spotte færdselsbetjente og utøj på vejen i det fjerne. Hastighedsbegrænsninger kan jeg også se på meget lang afstand, hvad man så skal bruge det til.
Jeg har lige skulle forny mit kørekort (70 år om lidt) troede jeg da, men det blev en bekostelig affære og jeg endte op med udelukkende at forny kat. 1 delen, hvorimod jeg efter pligtig lægeundersøgelse i forbindelse med fornyelse af de større kørekort måtte en tur til øjenlæge, der mod yderligere stor betaling kunne konstatere, at jeg har hængende øjenlåg og at mit synsfelt på v. øje derfor er en anelse nedsat i øverste venstre kvadrant. Operation, nej tak. Tage spørgsmålet op hos politiet, nej tak. Det forunderlige for mig er, at den virkelige begrænsning af synsfeltet, når jeg kører lastvogn ikke er mit v. øjenlåg, men førerhusets konstruktion, og at den lille begrænsning ingen betydning har for kat. 1 kørekortene. Hvorom alting er må jeg nu kun køre MC og alm bil, traktor og knallerter.
I øvrigt er det pisse irriterende det dersens nye kørekort. Trods en meget grundig undersøgelse af, hvem jeg var på det kommunale kontor for kørekort er kørekortets billede ikke bevaret digitalt, hvorfor jeg er nødt til at forny mit pas, hvis jeg vil have kørekortet som en app på min mobiltelefon. Passets billede bevares nemlig digitalt og kan bruges senere hen til en masse ting og til ting vi ikke ved noget om.

Sådan er der så meget, Boye. Du kunne jo fordrive tiden med at glo i gamle OZ, og der koncentrere dig om EDRs stikkertjeneste og skrive lidt derom. Jeg får ikke tid, da jeg skal vedligeholde mine færdigheder på motorcyklen hen over vinteren :shock:
medlem af EDR, MCTC og Selskabet for Smøreostens Afskaffelse
Skriver ikke på Brugtgrej.dk
Besvar