Har Joe Taylor K1JT ødelagt amatørradio?

Diskussion og debat om DMR, D*STAR og andre. Radioer, hotspots & repeatere. Opsætning af radioer og meget andet
Besvar
OZ1GPZ
Indlæg: 12
Tilmeldt: man dec 07, 2015 11:30
Geografisk sted: Sakskøbing

Har Joe Taylor K1JT ødelagt amatørradio?

Indlæg af OZ1GPZ »

oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Har Joe Taylor K1JT ødelagt amatørradio?

Indlæg af oz7xf »

Ødelagt amatørradio er vel som man tager det.

Det drejer sig i virkeligheden om at opsætte sig dogmer.

I de første 17 år som radioamatør var mit dogme: Rigtige radioamatører kører CW.

De sidste 5 år har jeg haft et andet: Rigtige radioamatører kører DX med max. 5 Watt og uden brug af WEBSDR.

Mellem de 17 og de 5 har jeg ikke haft dogmer. Det var den kedeligste periode!
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Har Joe Taylor K1JT ødelagt amatørradio?

Indlæg af oz1iky »

God morgen!

Diskussionen om hvorvidt FT8 og lignende har ødelagt noget eller ej, minder mig om det man har hørt og læst i gamle OZ'er fra 50'erne og 60'erne!

Der hvor man havde næsten religiøse krige om det at køre CW var det eneste rigtige - og det med at bruge mikrofon ikke var det rigtige.
Ikke længe efter kom den så en gang til ..
Da stod den blot mellem at køre AM var det eneste rigtige - det der SSB noget, var noget værre puhada....

At være radioamatør er også at tage ny teknologi til sig og udforske det, se hvad muligheder der er i det.

Så nej jeg mener ikke der er noget som er ødelagt.

Men læs endelig den artikel som linket peger på.
Den er nemlig ret interessant

VY 73

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Har Joe Taylor K1JT ødelagt amatørradio?

Indlæg af OZ1FF »

I juli måned 2000 blev den første version af programpakken WSJT lagt ud på nettet, hvorefter Joe Taylor tog på ferie.

Et par uger efter offentliggørelsen kørte jeg et par MS QSO-er på 144 MHz med FSK441. Sammenlignet med tidligere praksis var dette en revolution, men egentlig et nummer for nemt, hvorfor jeg mistede interessen.

Mange år senere begyndte jeg at køre EME på 10 og 24 GHz. De første QSO-er blev kørt på CW. Men hurtigt kom den nye mode JT4 i brug. Senere er QRA64 kommet til samt mulighed for via CAT at styre dopplerskiftet, som er en udfordring på disse frekvenser. Disse effektive modes har ført til en pæn stigning i EME-aktiviteten på mikrobølgebåndene. En udvikling, som vi kan takke Joe Taylor for (samt DB6NT).

Men ingen roser uden torne. I EME-samfundet har der i mange år hersket en religionskrig om WSJT versus CW. Jeg har mødt Joe Taylor personligt og overhørt grove verbale angreb på ham. Dette tog han med en beundringsværdig ro.

http://oz1ff.dk/eme/index.htm
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Har Joe Taylor K1JT ødelagt amatørradio?

Indlæg af oz7xf »

Lige præcist, Kenneth.

Vi sætter vores dogmer, og har ufatteligt svært ved at afvige dem. Det gælder ikke kun den enkelte radioamatør. Det gælder i særdeleshed, de foreninger, der opreklamerer sig at varetage vores interesser.
Men hvem er de egentlig disse foreninger. Er de i virkeligheden ikke blot drevet af ganske små enklaver, der har rigeligt i sig selv og uden egentlig større lyst til indsigt i, hvad den almindelige radioamatør går og roder med. Kør dog noget radio, er deres vante dogme, hvis én skulle stikke snude lidt længere frem end at betale det årlige kontingent. Vi har sandelig nok i os selv og vores betydningsfulde vedtægtsændringer og bladudgivelser, virker det ofte som om. Pas dig selv, er moden for tiden.
Den danske forening, EDR er ingen undtagelse. Nuvel har den demokrati, men har den reelt folkestyre eller det blot et styre. Gider den enkelte almindelige radioamatør overhovedet involvere sig i traditionel foreningsdrift, længere. Jeg tror det egentlig ikke. Fejlene ligger med andre ord flere steder.
Til trods for en åbenlys manglende bred traditionel foreningsinteresse, så tror jeg dog ikke, at det i sig selv lægger hobbyen i graven. Kun foreningerne i den kendte forstand, er truede. Andre grupperinger og særinteresseorganisationer vil opstå i stedet, så selv jule- og nytårscontest skal nok bestå.
Man kunne så glimrende tænke sig, at nogen fik den glimrende idé at oprette en paraplyorganisation for disse grupperinger. EDR kan det ikke blive. Det ligger helt fast, da lignende tiltag blev skudt i sænk af nogle af EDRs mest fremtrædende medlemmer for ganske kort tid siden. Om disse medlemmer så har været fremsynede nok ved at holde fast på deres dogme, tvivler jeg stærkt på.
Besvar