ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Brugeravatar
oz1ahv
Indlæg: 52
Tilmeldt: ons feb 27, 2008 7:32
Geografisk sted: Borup Sj

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz1ahv »

Godmorgen

Mon ikke http://linksiden.dk/ ville række så at der altid ville være nye links. Alternativ kunne være http://oz5lko.dk/links2.htm så er den ged hvis barberet, hvis det stadig er for svært kunne køre for Harald Nyborg og kigge her http://oz5lko.dk/party.htm.

God dag til de fleste
vy 73 de oz1ahv Finn
Handlinger har konsekvenser
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

OZ0J skrev: fre apr 24, 2020 7:00 Formanden skrev 2. april dette i "EDR - Varetager radioamatørernes interesser i Danmark" på Facebook
Hej Jørgen og tak for visningen af formandens 2. aprils skrift.

Grundet afstemningen mellem nogle designmæssige lige kedelige hjemmesider, kan jeg godt tilslutte mig forsøget på at gå lidt videre i designet og f.eks bruge knapper på landingspladsen for at komme videre. Men som jeg tidligere har påpeget er det en rigtig dårlig idé at dublere disse knapper med en mere traditionelle menu. Det forvirrer brugeren, og beslutningstiden øges. Derudover skal man også overveje, hvem hjemmesiden er for.
1. gangsbrugeren vil sikkert være begejstret for den visuelle flotte knapbaserede landingsplads, hvorimod den regelmæssige bruger, måske vil opfatte den som generende. Glansen går som sikkert bekendt af Sankt Gertrud. Valget er derfor ufatteligt svært.

Det er imidlertid også svært at finde ud af, hvor disse knapper skal lede brugeren hen. Navnlig, hvis man ikke har brugsstatistik fra en tidligere hjemmeside.
Der, hvor jeg har noget svært ved at skelne er mellem [Radioamatør] og [Foreningen]. Og jeg kan af de underlagte sider se, at teamet bag heller ikke skelner ret godt. Lige omkring disse to grupperinger, mener jeg, at det må være en ommer.

Der, hvor jeg er begejstret, er omkring Biblioteket. Og jeg håber idéen kan gennemføres med et godt kartotek og en god søgefunktion.

Jeg håber ikke, at man alene benytter Hertzners backupgaranti. Lav for hulen et spejl hos en helt anden udbyder, der også har en backupgaranti. Livrem og seler er nødvendigt grundet det store arbejde, der er lagt i hjemmesiden. Et spejl minimerer risikoen for at være uden hjemmeside i ugevis.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7c »

Hej
Jeg forstå at Jens viskelæder er frataget posten vedr. web siden !
Et ny team er "ansat" de skal sikker bruge 1 eller 2 år til at finde den optimale løsning.

Forsøgte lige at dwn loade et OZ, det hele gik i stå efter kort tid ?

Vedr. Backup er det sefølig noget man skal have lokalt !

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Hvis jeg sad forenden af en tynd kobberledning, hvis anden ende havde fat i en gammel telefoncentral eller, at jeg anvendte trådløst internet ville jeg ikke gide ret meget andet end at sende en ren tekst email et par gange om måneden. Hvorledes JV har det, ved jeg ikke!

Jeg har intet problem med at hente OZ her. Og det går ret hurtigt! 3 - 4 sek er afgjort rimeligt for en fil på 29 MB. At så et OZ ikke behøver at være i den størrelse er noget andet.

Privat har jeg ikke beskæftiget mig med Backup i mere end 20 år, da min anden backup enhed brændte af inden for et års tid.
Til radioamatørbrug har jeg i mange år anvendt Ham Radio Deluxe´s logprogram, hvor jeg har smidt MySql-databasen ud på et web-hotel, som jeg havde i forvejen. Det samme gælder mine originalfoto, bearbejdede foto og visse udsøgte skrifter. Så jeg er ikke en af dem, der pisser i bukserne i angst over, at en harddisk i min PC park eller Macværk skulle brænde af.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Geografitimen, Lolland
Screenshot_2020-04-25 Link-Bibliotek – EDR BIBLIOTEK.png
Screenshot_2020-04-25 Link-Bibliotek – EDR BIBLIOTEK.png (13.62 KiB) Vist 9972 gange
Regioner.png
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ0J »

besøger man https://andersine.edr.dk/intro/ så går geografien helt skævt. Lidt nede er der et kort over lokalafdelinger, og her bliver visse lokalafdelinger placeret de mærkeligste steder.
edrkort.PNG
køge.png
køge.png (19.75 KiB) Vist 9939 gange
Sidst jeg tjekkede, så Køge øst for Roskilde og ikke vest for.

Lolland har jf. deres hjemmeside QTH i Rødbyhavn. Det ser heller ikke rigtigt placeret ud.

Og man kan desværre ikke klikke på afdelingen og blive sendt videre. Det er en ommer - medmindre det kommer i en opdateret udgave.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 233
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Hej Allan og Jørgen

Unge mennesker, som er EDRs målgruppe lærer ikke geografi sådan som vi gjorde.

Derfor kan det undre, når man læser listen over webredaktører, at disse ikke har mere styr på det, som vi lærte i geografitimerne. Med eller uden øretæver.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Desværre er Google begyndt at tage penge for at have deres Maps på en hjemmeside. Og henset til de flere hundrede tusinde besøgende, der forventes at komme, kan det blive en bekostelig affære:
http://cloud.google.com/maps-platform/pricing/sheet/

Med hensyn til at kommunikere en adresse (til yngre mennesker) er det nok bedst, at den går direkte ind på deres mobiltelefon/Garmin/TomTom eller hvad de nu bruger for at finde skolen og bageren.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Jeg kan på denne herlige søndag morgen konstatere, at der, jeg ved snart ikke for, hvilken en gang, er pæret i knapperne på landingspladsen. Dels er de blevet gennemsigtige, igen, og der er kommet en ny knap med direkte afgang til verdenskortet med lokalafdelingernes fejlagtige placeringer.
Jeg udelukker på ingen måde, at udvidelsen af medarbejderstaben:
http://edr.dk/1237-2/
kan være medvirkende til, at selve styringen kan været gået fløjten, og ingen længere ved, hvem gør dit og hvem gør dat, og man derfor får synliggjort noget, der ikke er helt klar til offentliggørelse. Men en imponerende stab er det da blevet til!

Måske, at det var en idé at ansøge om ansættelse af endnu en fleksjobber i lighed med den fleksjobber, der jf. formandens skriftlige beretning til RM 2019 anvendes til styring af OZs opsætning:
Til at styre den flotte opsætning af bladet, har vi ansat "NN" i fleksjob. "NN" er vi rigtig glade for.
Af hensyn til privatlivets fred har jeg i det citerede udskiftet vedkommendes navn, samt et personligt stedord med "NN".

Jeg har pt. ikke undersøgt om huset på Klokkestøbervej er eller kan godkendes til så mange ansatte. Men hvis ikke kan man altid flytte noget af produktionen ud i en pavillon med eget køkken og toiletfaciliteter:
http://abcpavilloner.dk/
Senest rettet af oz7xf søn apr 26, 2020 9:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ0J »

OZ0J skrev: lør apr 25, 2020 17:55 Sidst jeg tjekkede, så Køge øst for Roskilde og ikke vest for.
Der er nogen, der læser med herinde. Nu er Køge vist kommet på plads.

Ringsted er så ikke længere en EDR lokalafdeling. Vi er i hvert fald forsvundet på kortet.

Jeg har via "support" rapporteret en fejl. Nu må vi så se, hvornår der sker noget på den front.

Og jeg venter med længel stadig det første nyhedsbrev, nu hvor jeg er tilmeldt nyheder.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: søn apr 26, 2020 9:11 Jeg kan på denne herlige søndag morgen konstatere, at der, jeg ved snart ikke for, hvilken en gang, er pæret i knapperne på landingspladsen.
Jeg har så konstateret, at andersine er væk, så måske EDRs hjemmeside nu ikke længere er en testside?
Biblioteket ligger stadig i Birkerød (oz5bir.dk), men det bliver vel også flyttet til en server i Tyskland?

Og sikkerheden er stadig ikke på plads, så jeg skal ikke nyde noget af at logge på siden selvom jeg kunne.
oz7xf skrev: søn apr 26, 2020 9:11 Jeg har pt. ikke undersøgt om huset på Klokkestøbervej er eller kan godkendes til så mange ansatte.
Nu kan man heldigvis være ansat uden at møde på Klokkestøbervej. Det er jo så populært med hjemmearbejdsplads i denne corona tid.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

OZ0J skrev: søn apr 26, 2020 9:23Der er nogen, der læser med herinde. Nu er Køge vist kommet på plads.
Rolig nu. Hvis der er nogle, der læser med her, er de næppe villige til at indrømme det. Og i Birkerød Bibliotek ses stadig listen med Lolland i region Syd. Den bliver næppe ændret, da det kan skyldes den naturlige fresnel diffraktion, der sker, hvis man forsøger at skue mod Lolland fra en trætop i Birkerød eller bare gennem et gammelt vinduesglas på Hestkøbgård. Birkerød gør det på alle områder glimrende, men ting tager tid og lus opstår.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

OZ0J skrev: søn apr 26, 2020 9:28 Og sikkerheden er stadig ikke på plads, så jeg skal ikke nyde noget af at logge på siden selvom jeg kunne.
Jeg ser egentlig ikke noget i konceptet, der kunne antyde, at andre end den DNA testede medarbejderstab skal logge ind nogle steder. Har man noget, man mener skal på hjemmesiden, er der lagt op til, at man henvender sig til en af redaktørerne. Denne metode falder helt i tråd med den lukkethed, som formanden står fadder til. Og han har jo tilmed meddelt i sin skriftlige beretning til RM 2019, at han ikke lægger sig fladt ned overfor andres krav:
Vi må ikke forvente, at frivillige kræfter lægger sig fladt ned og accepterer krav fra andre. Det gælder på alle områder og alle niveauer.
Om jeg kan være medlem af en forening, hvor formanden midt i en valgperiode udsteder et frihedsdekret, er svaret afgjort NEJ!
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 233
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Nu har man i snart 4 uger i al offentlighed udstillet, at man også på området hjemmesideopbygning er en samling glade DNA-testede amatører i disciplinen opbygning af hjemmeside.

Man formår ikke at få installeret et sikkerhedscertifikat, man kender ikke den danske geografi, man glemmer aktive lokalafdelinger og det allerværste er nok, at man heller ikke behersket det danske sprog. Man har i panik kastet sig ud i opgaven uden på forhånd at have lavet en struktur, som man kunne arbejde ud fra. Noget, som også er nødvendigt hvis/når opgaven skal overdrages til professionelle hjemmesideudviklere.

Som hjemmesiden er nu, er den kun brugelig for de indforståede, som kender radioamatørens sprogbrug. Fint nok hvis den kun skal være til information af de indforståede/frelste. Men som den og forbilledet fra en lokalafdeling er opbygget, så sælges der ikke billetter til nye medlemmer og slet ikke yngre eller unge mennesker, som vi har stor brug for hvis EDR skal fejre 100 års jubilæum som en forening i udvikling. P.t. ligner det dog mest endnu et led i foreningens afvikling.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

OZ1FF skrev: søn apr 26, 2020 12:02 Som hjemmesiden er nu, er den kun brugelig for de indforståede, som kender radioamatørens sprogbrug.
Du tager munden for fuld, Kjeld. Også for den indviede sprogkyndige ekspert er det ikke til at finde rundt i. Men den hjemmegjorte side har også en positiv side, Biblioteket. Jeg er dog ikke sikker på, at det kan lade sig gøre at lave et lige så effekt og let betjent bibliotek som det kan i Drupal. Men vi får se. Og formanden vil jo ikke have Drupal, som han ikke finder professionelt.

Søndderborg, Nord als, Løgum kloster, er, hvad jeg lige har skimmet af tastefejl.

Sønderborg, Nordals og Løgumkloster er de anerkendte stednavne.
Låst