Det hemmelige Valg

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: fre maj 15, 2020 8:52 To faktorer taler for det.
Den ene er prisen. Den anden er måske endnu værre, da den handler om besværet, hvis man er virkelig aktiv. Oftest er det nok en kombination.
Direkte QSL er nok stadig noget, der vil findes i mange år endnu. Sidste år sendte jeg mindst 800 kuverter med direkte QSL kort (for mig og andre), så behovet for papir QSL direkte er til stedet. Til dette tal kommer der et ukendt antal, der er bestilt især via Clublog OQRS, hvor man ikke sender, men kun bestiller - og så kommer den blå bil ikke kun med "avisen".

Og kuverter fra nær og fjern er nok en del mere interessant end indholdet i "avisen".
oz7xf skrev: fre maj 15, 2020 8:52 Der burde kun være én, og hvorfor skal ARRL være toneangivende.
Tja de kom vel først? Fundet på https://en.wikipedia.org/wiki/Amateur_r ... ting_award:
The most popular awards are the Worked All States award and the Worked All Continents award, and the more challenging Worked All Zones, DX Century Club (DXCC), Islands on the Air (IOTA) and VHF/UHF Century Club (VUCC) awards. DXCC is the most popular awards program
Så længe ingen andre overvejer et verdensdækkende award program, ja så fortsætter det vel med ARRLs regler.
oz7xf skrev: fre maj 15, 2020 8:52 IARU gik ind i sagen og tilbød en verdensdækkende online QSL service
Det er vel det, som IARU tilbyder i dag - via de nationale foreninger. Jeg tvivler stærkt på, at der kommer en andet løsning i fremtiden.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz7c »

Hej

Og husk LOTW fra ARRL er Gratis,
Ikke som EDR der koster penge
der bruger de fleste af dem på en Avis på papir !

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: fre maj 15, 2020 13:18 Ikke som EDR der koster penge
Ja, det koster penge:
Aktivt medlem af EDR - QSL via lokalafdelingen.............40 kr
Aktivt medlem af EDR - QSL direkte til egen adresse......145 kr
Ikke medlem af EDR - QSL via lokalafdelingen..............440 kr
Ikke medlem af EDR - QSL direkte til egen adresse........545 kr

for fuldstændigheden er her de mest normale medlemskontingenter:
Aktive medlemmer - OZ som PDF fil..........................625 kr
Aktive medlemmer - OZ på papir..............................725 kr
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz1iky »

God glimragende aften


Se så, se så.
Hvis jeg nu som Civiløkonom (for det er jeg helt og fuldt beviseligt) begynder min tal-magiske jongleren på det her.
Så ender vi op med at jeg kommer til at lave en slags "spise-seddel" hvor man kan vælge til og fra, for hvordan ens
medlemsskab af EDR skal/kan se ud, ud fra simple økonomiske (og ikke helt gennemtænkte selviske) motiver.
Husk at man ikke kan vælge obligatoriske ting fra.Så som IARU-medlemsskab og aktuelle omkostninger ved myndighedkontakt.
(Det er jo lige som det med MOMS og Skatter samt misundelses-afgifter, der heller ikke kan fravælges i Danmark)

I Supply Chain Management/Procurement kaldes det en dekomponering af prisen i enkelt-dele, forud for en forhanlding.
Som man selv kan ane, så er det ikke sjovt at være sælgeren i den kommende forhandling?

Altså nærmest som en indbo-forsikring.
Jeg ønsker at være dækket mod ..
Vandskade, stormskade, indbrud og den slags, men ikke rets-hjælp, for der er ingen som alligevel tør hive mig i retten...
Og det må ikke koste mere end ...
(radioamatør prisen er vel stadigvæk at det skal være gratis, og med 20% rabat oven i?)
((og så undrer man sig over at ...))

Eller en TV-pakke?
Jeg gider ikke se det og det og det, men godt det her og det her og den her.
Men vi skal for Guds skyld have vores ligegyldige glimmer-plat-show med de kendte om de kendte
og vores mere-sport-om-lidt.


... Men hov?
Hvor blev lige det berømte Forenings-Danmark af i det her spil? Det som der påståes at vi skulle være så berømte for?
Er vi alle blevet en flok "Netto-indkøbs-alkoholikere" ? BILLIGT-BILLIGT-BILLIGT - HELST GRATIS ... (undskyld Netto!)
Eller er der stadig noget der er større end os selv? Det er vel det foreningstanken egentlig står for?
Et fællesskab - men det er måske det der er gået fløjten?
Det er måske gået tabt i BILLIGT-BILLIGT-BILLIGT - HELST GRATIS tanke-gangen?

Ind til videre kun input fra min side af. Ind til videre kun lidt frame-work til mulige spørgsmål til ..
Tjah - til hvem egentlig? Ikke kun dem der, forhåbentlig, stiller op til valget i august.

Så mon ikke spørgsmålet reelt set skulle ende op i noget om hvad det lige er og hvorfor man er medlem,
af noget som helst, når det jo nu er så dyrt og dårligt som man giver udtryk for?
Og hvorfor man så ikke selv har tænkt sig at - som medlem af en FORENING - gøre noget aktivt ved ens egne kritik-punkter.

Som et PS ...
Hvis ikke Foreningstanken stadig lever, så bør man vel nedlægge EDR,
og lave det om til det man i mange år har haft som succesfuld skjult dagsorden?
En blad-udgivende virksomhed? OZ er jo af mange erklæret det største aktiv i foreningen?

Er vi nået til de vigtigste spørgsmål for valg-kampen efterhånden, eller mangler jeg et trin eller to endnu ...


VY 73 til alle, men med udsøgte og udvalgte undtagelser.


Kenneth OZ1IKY
.
2015-08 OZ forsiden.JPG
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz7c »

Hej
Disse priser for det det se ud som om at QSL bureet
er den dyreste aktivitet ?
400 Kr intersandt og Avisen på papi ku koster 100 incl trykning
og forsendlense med post nord ?

Det er vist ikke sandhelend !
Jep der mangelr også en pris for at med i EDR uden Avis 6 gange om året !

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Du kan blive støttemedlem for 85 kr. / år. For det får du udelukkende glæden.
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz1iky »

God Glimragende morgen
OZ7C Boye wrote
Jep der mangelr også en pris for at med i EDR uden Avis 6 gange om året !
Se "I De Gode Gamle Dage" da Hovedredaktøren sad på magten, der vidste man hvad OZ kostede foreningen.
Det lagde han ikke skjul på, på noget tidspunkt.

Men nu er det vist sådan at regnskabet for 2019 angiveligt ikke er kommet i trykken endnu?
Så det er jo nok svært at se hvad den blad-udgivende virksomhed koster, efter omlægningen
til et kulørt A4 format og halvering af udgivelserne.

Man kan ej heller slå det op på EDR's webshop?
Ind til da må man jo blot gisne, og tænke hver sit.
Specielt når OZ ofte omtales som foreningen EDR's største aktiv?

VY 73 til alle, men med udsøgte og udvalgte undtagelser.


Kenneth OZ1IKY


PS - her lidt webshop-inspiration;
https://darcverlag.de/
https://www.box73.de/
https://www.rsgbshop.org/
http://www.arrl.org/shop/What-s-New
https://www.nrrl.no/nettbutikk
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af OZ0J »

oz7c skrev: fre maj 15, 2020 23:48 Disse priser for det det se ud som om at QSL bureet
er den dyreste aktivitet ?
400 Kr intersandt og Avisen på papi ku koster 100 incl trykning
og forsendlense med post nord ?
Læs nu den liste igen. DKK 400 er for dem, der kun vil betale for QSL og ikke være medlem.

Jf. seneste budget for 2020 (jeg så det da jeg var medlem i efteråret 2019), så koster bladet ca. DKK 200 om året i trykning og omdeling. Det afspejler sig så ikke i forskellen på kontingentkronerne med og uden "avisen" på papir.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz7xf »

oz1iky skrev: fre maj 15, 2020 18:28Se så, se så
God glimrende gråvejrsmorgen

Nu er jeg jo ikke økonom, og blev først civil for ca. 15 år siden. Men jeg har en lovpligtig regnskabsmæssig uddannelse fra den tid, hvor jeg ville være autoriseret el-installatør. Jeg har dog også noget andet. Noget der blev mig indlært, da jeg var i lære som elektriker. Det var moral og hensyntagen, når regningerne skulle skrives. Og ikke nok med det. Det var mig, som yngste lærling, der skulle konfrontere kunderne med regningerne ved at cykle rundt med dem (altså regningerne og ikke kunderne) og om muligt modtage betalingerne kontant.

Man kan i foreninger opstille alle mulige forudsætninger for deltagelse og service. Ja, sågar også for ekstern service. Man behøver end ikke anlægge et økonomisk moralkodeks. Man kan frit tage for sig af retterne.
545 kr / år for QSL til egen adresse er trods alt billigere end det fulde udtræk 725 + 145 = 870 kr / år. Om det så er realistisk i forhold til de 4 udbringninger, der tidligere var normen, er noget andet, og skal også afvejes i forhold til, hvor meget man belaster QSL-centralen.

I forbindelse med prisfastsættelser generelt må jeg erindre om formandens ord ved RM2019 omkring web-shoppen:
Formanden supplerede med, at webshoppen skal være en forretning.
Fra en anden medlemsforening, én som jeg er fuldgyldigt medlem af, er vores årlige kontingent under halvdelen af EDRs. Denne forenings medlemsblad udkommer 9 gange årligt. Benytter man bare lidt af denne forenings indkøbsaftaler er kontingentet mere end dækket. Der ligger med andre ord en åbenlys god forretning i at være medlem.

vy 73 til de trængende, men heller ikke fler´.

oz7xf, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz7xf »

oz1iky skrev: fre maj 15, 2020 18:28 Som et PS ...
Hvis ikke Foreningstanken stadig lever, så bør man vel nedlægge EDR,
og lave det om til det man i mange år har haft som succesfuld skjult dagsorden?
En blad-udgivende virksomhed? OZ er jo af mange erklæret det største aktiv i foreningen?

Er vi nået til de vigtigste spørgsmål for valg-kampen efterhånden, eller mangler jeg et trin eller to endnu ...
Formål.jpg
Der er ikke meget hjælp at hente dér. Jeg tror faktisk man skal helt ned til §10 for at finde ud af, hvordan.
§ 10 Medlemspublikation
Stk. 1. EDR udgiver ved HBs foranledning sin egen medlemspublikation OZ og hjemmeside.
Stk. 2. EDRs hjemmeside og OZ er EDRs officielle kommunikationsplatforme.
Og selvfølgelig er der stor ros til den nuværende formand for at synge klart ud i 3.0 omkring professionalisering, og ligeså stor kritik for ikke at have nået et dyt af visionerne, kunne jeg anføre. Men har foreningen ikke været der i snart en menneskealder. Fornyelsen ville være, at den store brede medlemsskare blev inddraget mere end at læse et blad, hver anden måned.
Jeg kunne tænke mig, at flere nationale konkurrencer kunne øge medlemsinteressen. Mange flere og forskellige konkurrencer. I den forbindelse var jeg et smut forbi reglerne for 80 meter aktivitetstest:
http://edr.dk/2020/04/27/3275/
men jeg nåede kun halvt igennem, så opgav jeg af indtil flere årsager.

vy 73 til de, der trænger, men så heller ikke fler´.
oz7xf, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz7xf »

Det rumler stadig i den hjemmegjorte side.
Dels er navigationen på landingspladsen ændret, så der kun er en Start-kasse at trykke på, udover den traditionelle menu-linie i sidens top.
Et tryk på denne Start har den fantastiske virkning, at men kommer ned af siden, på samme måde som at scrolle sig derned.
Det andet, der er sket, er, at hemmeligheden er ændret. Oplysningen om hemmeligheden tilsyneladende væk. Hvad jeg ikke på det foreliggende grundlag kan afgøre, er om det, at oplysningen er væk, skal ses som endnu en hemmelighed, en særlig form for dobbelte lukkede døre. Jeg tror, at man med fordel bør vente til, at kandidatnavne offentliggøres d.16 juni, og der se, om man kan se kandidaternes personlige skriverier uden at være logget ind som medlem.

vy 73 til de, der trænger, men så heller ikke fler´.
oz7xf, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz7c »

Hej Allan

Som du ved er gæster ikke velkommen i EDR j.f. mødet i nordsjælland hvor
afd. fra sydsjælland blev erklæret uønskede, fordi de ikke mellem af EDR !

Der er stort set ikke meget der virker på EDR's webpage.

73 Boye
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz1iky »

Hejsa
OZ7C Boye wrote
blev erklæret uønskede, fordi de ikke mellem af EDR !
Så vidt jeg husker at have læst eller hørt, var det ikke afdelingen, men PERSONEN der var "uønsket" ?
Jeg tror måske det er DNA filtret som har problemer med seriøst at skille gode kræfter/hænder og sur mælk fra hinanden?

Men hvad ved jeg? Jeg er ikke del af det der DNA 2.0 eller 3.0 (hvad version er vi nået til nu?) ...

VY 73 til alle, men med udsøgte og udvalgte undtagelser.

Kenneth OZ1IKY

.
0000 Grine-mus 1c.jpg
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af oz7c »

Hej Kenneth

Nu er det ikke sådan at det er "DER Diktator" der bestemmer alt.
At EDR ikke ønsker kritik er ikke noget nyt og det kun rykklapperne der
får deres vilie.
Så kritik er ilde set i EDR derfor dårlig DNA til alle der ikke har samme opfattelse hvad EDR burde stå for !
Men det løser sig på lønger sigt.

73 Boye
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Det hemmelige Valg

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: lør maj 16, 2020 12:32 I den forbindelse var jeg et smut forbi reglerne for 80 meter aktivitetstest:
http://edr.dk/2020/04/27/3275/
men jeg nåede kun halvt igennem, så opgav jeg af indtil flere årsager.
Der er håb endnu. Der er længe til næste søndag d. 3. maj.
80mtest.PNG
80mtest.PNG (4.56 KiB) Vist 11125 gange
Hvis datoen er for 2020, så er den test overstået for længst. Måske man skulle få hjemmesiden til selv at rette dato, så det er næste test, der vises?
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Besvar