Hvad sker der dog i EDR?

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af OZ1FF »

Nu er der indkaldt til ekstraordinært HB-møde den 10. juni 2020 med følgende dagsorden:
Experimenterende Danske Radioamatører
Varetager Radioamatørernes interesser I Danmark
Side 1
HB Møde 10-06-2020
Indkaldelse til ekstraordinært HB møde torsdag den 10. juni 2020, EDR HQ kl. 17:00
Dagsorden
1. Godkendelse af dagsorden
2. Godkendelse og underskrift af referat fra sidste møde, samt referater fra virtuelle møder
3. Økonomi/saldobalance
a. Godkendelse og underskrift af færdigt regnskab
4. Indkomne forslag og sager til behandling
a. Divergens mellem EDR regnskab og HRCD regnskab
b. Forretningsførerens arbejde
c. Kasseren vs. HB
i. Formandens instruks udsendt udenom HB
ii. Manglende styring at arbejdet i HB
1. ingen huskeliste
2. ukomplette referater
3. uafsluttede punkter fra tidligere møder og sager under behandling på mail kommer ikke på næste dagsorden. Selv punkter aftalt på tidligere møder censureres fra dagsordenen
iii. Manglende besvarelse af henvendelser fra HB RM og medlemmer
iv. EDR's situation: OZ1OP's mail til formanden Søn, 31 Maj, 17:34
v. Censur i EDR, bl.a. Facebookgruppe, tidligere spørgsmål hertil fra et HB medlem er ikke besvaret
vi. HB-referater censureres så ubehagelige emner om formanden ikke omtales
vii. Regnskab 2019
1. Arne's udregning af salget herunder af varer med kostpris nul (det kunne være salg af handikapfondens udstyr og donationer)
2. Formanden mener at varer, der er udleveret som sponsorgaver til især VVD ikke skal ikke belaste shoppen i form af vareforbrug ??? De har vel også en kostpris på nul
3. Forsinket pga. manglende godkendelse eller bare svar fra det øvrige HB af den pr. 30. maj aftalte opstilling
viii. OZ0J's brev til HB om bortfald at tilskud for foredrag- det er gået præcis som jeg sagde: foredragsholderne vil føle sig mindre værdsat
ix. OZ0J's kritik i mail af 4. jun 2020 08:06
x. Målgrupper for www.edr.dk - OZ1RH's et år gamle interessentanalyse og Ole OZ1OP's forbedring af samme
xi. EDR's forsikringer, OZ1RH's fremskaffede tilbud er endnu ikke blevet behandlet
xii. Referat HB møde 28-05-2020 mangelfuldt

Experimenterende Danske Radioamatører
Varetager Radioamatørernes interesser I Danmark
Side 2
HB Møde 10-06-2020

d. HB vs. kassereren
i. Manglende indsats
ii. Udhænger bestyrelseskolleger
iii. Problemskabende kommunikation
iv. Manipulation med tekster
v. Nægter at godkende referater
vi. Indblanding i andre HB medlemmers arbejde
vii. Følger ikke HBs beslutninger
viii. Nægter at informere HB
ix. Indblanding i RMs beslutningsproces
e. Forslag fra OZ1RH:
Ethvert HB-medlem kan kræve punkter sat på dagsordenen for førstkommende HB møde.Begrundelse: Af hensyn til samarbejdet er det klart at ethvert punkt, som er HB-medlem finder væsentligt, skal behandles og der skal kunne tages beslutning om det.
5. Tillidsafstemninger
6. Eventuelt
7. Gennemgang af referat
Noget kunne tyde på, at der finder en for foreningen destruerende magtkamp sted. Hvad mon det ender med?

Hvis EDR skal overleve i sin nuværende form, så skal der ved det kommende valg vælges nyt blod til RM. Skulle dette ikke lykkes, så vil EDR fortsætte sin tur mod afgrunden. Danske radioamatører kan ikke undvære en interesseorganisation, så det er måske det, som skal til for at begynde på en frisk med nye vedtægter og ny ledelse?
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
OZ1DCZ
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn dec 06, 2015 18:13
Geografisk sted: Holstebro, Jylland, jo46fh
Kontakt:

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af OZ1DCZ »

"Hvis EDR skal overleve i sin nuværende form, så skal der ved det kommende valg vælges nyt blod til RM. Skulle dette ikke lykkes, så vil EDR fortsætte sin tur mod afgrunden. Danske radioamatører kan ikke undvære en interesseorganisation, så det er måske det, som skal til for at begynde på en frisk med nye vedtægter og ny ledelse?"

Den del af din betragtning, især den aller sidste, er jeg meget enig i :roll:
Vy 73 de
OZ1DCZ, Carsten
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af oz7xf »

Hvad mon det ender med?
Ikke godt at vide, hvor det ænder. Men henset til tidspunktet, må man næsten forvente et oplæg til RM om eksklusion af et Hovedbestyrelsesmedlem.

Jeg bestiller en rensning af vandrørene, således at jeg kan følge med og afgøre om den forening er noget for mig.
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af oz7xf »

OZ1DCZ skrev: søn jun 07, 2020 19:06 Den del af din betragtning, især den aller sidste, er jeg meget enig i :roll:
Hej Carsten
I første øjekast meget enig, men er det ikke at gå over åen efter vand?
vy 73
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: søn jun 07, 2020 19:13 Jeg bestiller en rensning af vandrørene, således at jeg kan følge med og afgøre om den forening er noget for mig.
Indtil videre har landsforeningen EDR mistet en foredragsholder - hertil behøves ingen vandrør, for det har jeg selv meddelt EDR inkl. HB og RM.

Her er min e-mail til lokalafdelingerne med kopi til HB og RM:
Kære lokalafdeling

EDRs ledelse (HB og RM) har på det seneste desværre ikke ønsket i mine sparsomme bidrag til landsforeningen EDR. Der har været mange (sø)forklaringer til dette, men dem skal jeg ikke trætte jer med. Derudover har HB fjernet honoraret til foredragsholdere – endda uden at sende en e-mail direkte til foredragsholderne om denne ændring.

Jeg bliver ikke fattigere af det manglende honorar på kr. 400 (som i øvrigt er skattepligtigt). Men det var et tilskud til de tid tider mange timer på landevejen i transport samt tabt arbejdsfortjeneste.

Jeg har derfor meddelt EDRs ledelse og forretningsfører, at jeg ikke længere er en del af EDRs foredragsteam. Jeg holder stadig gerne foredrag, men det bliver fuldt ud på mine betingelser.

God sommer med håb om, at der snart kommer mere foreningsaktivitet i Danmark.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz1rh
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre jan 22, 2016 21:57

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af oz1rh »

Jeg har foreslået at bilag vedlægges dagsordenen, så medlemmerne kan se hvad der ligger bag de enkelte dagsordenspunkter.
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af oz7xf »

oz1rh skrev: man jun 08, 2020 11:46 Jeg har foreslået at bilag vedlægges dagsordenen, så medlemmerne kan se hvad der ligger bag de enkelte dagsordenspunkter.
Det troede jeg da, at de kunne.

Man kan så diskuterer herfra i evigheder om ikke medlemmer skal have den fulde indsigt i hovedbestyrelsens- og repræsentantskabets møder.
Min klare holdning er, at det er jo næppe denne indsigt, at en forening skal tjene sine penge på. Så for mig vil en så lukket forening være en umulighed at være medlem af. Hvad pokker er der da gang i, og hvad er det dog, der skal skjules.

Til OZ1RH
Fortsæt dit gode arbejde for foreningen, Palle. Det er ikke dig, at jeg er efter i mine desværre kritiske debatter.

vy 73 til dig og dine
oz7xf, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af oz7xf »

OZ0J skrev: man jun 08, 2020 7:28 Indtil videre har landsforeningen EDR mistet en foredragsholder
Undskyld, Jørgen, at jeg sprang dig over i besvarelsesrækkefølgen. Det skyldes udelukkende, at dit indlæg krævede tid til overvejelser.

I spørgsmålet omkring medlemmer skal honoreres for foredrag og som faste spalteredaktører, herunder Teknisk Redaktør i bladet, er jeg lidt ambivalent.
Det drejer sig nok for mig om foreningens størrelse og om hvem man ser til "dagligt". Det ville for mig være unaturligt, at honorere for et lokalforeningsmedlems foredrag i samme lokalforening, men derimod ikke, hvis det var én, der kom udefra. Og så er det for mig faktisk ligegyldigt, hvorvidt foredragsholderen var medlem af hovedforeningen eller ej!
Derfor er det for mig heller ikke unaturligt, at foreningens Tekniske Redaktør og de faste spalteredaktører honoreres for deres arbejde.

Med hensyn til honorering af foreningens ledelseselementer, formand, hovedbestyrelse og repræsentantskab, mener jeg ikke, at foreningen endnu har nået en sådan størrelse, at jeg gider beskæftige mig med sådanne overvejelser.

Og så tilbage til start: "Indtil videre har landsforeningen EDR mistet en foredragsholder".
Jeg forstår dig så udmærket, Jørgen. At du som udefra kommende, det er jo det, som du er, som ikke medlem, siger fra overfor foreningen. Hvad hulen bilder de sig selv ind, er mig en gåde! Jeg må tro, at de fuldstændig har mistet overblikket.

vy 73 til de yderst trængende, men heller ikke fler´.
oz7xf, Allan
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af OZ1FF »

Efter at den nuværende HB kom til i slutningen af 2018 startede formanden sin vendetta mod de Korsriddere uden for foreningen som var foredragsholdere. Korsridderne har nemlig ikke det nye, eller rigtige, DNA for at kunne udbrede deres viden til de rigtige EDR-medlemmer via foredrag. Derfor blev de slettet af foredragsholderlisten.

Dette har så medført, at de heller ikke bidrager til OZ eller EDR.DK, men hellere delagtiggør læserne af OZ3EDRs Nyhedsbrev i deres erfaringer og oplevelser.

Nu har jeg så forlængst meldt mig ind igen. Dette forhindrer dog ikke formanden i at betegne mig som Korsridder eller at sende HB-medlemmer i byen for at bagtale mig over for trediemand. Eller udbrede rygtet om, at Korsridderne helst ser EDR nedlagt.

Balladen i EDR gennem de senere år har aldrig drejet sig om at nedlægge EDR. Den har drejet sig om troværdighed i ledelsen, som gennem mange år havde travlt med at pleje personlige interesser frem for danske radioamatørers. Ud over dette havde man måske også fingrene lidt tæt på klejnekassen. Nogle i den nuværende HB har deltaget i dette og må derfor anses for at have "lig i lasten". Noget som burde få indflydelse på det kommende valg i foreningen.

Jeg glæder mig til at se formandens oplæg i den kommende valgkamp. EDR 3.0 blev mestendels kun til varm luft. Jeg tror ikke på, at et EDR 4.0 gør hverken fra eller til, da ophavsmanden er den samme. Håber på, at når det bliver turen til EDR 5.0, så er der kommet nye og troværdige kræfter til.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af oz1iky »

God glimragende aften !

Lige en kommentar, til en smule nuancering for hvorfor JEG ikke står på fordragslisten og skriver til OZ længere.

I OZ1FF's indlæg nævner han;
... har nemlig ikke det nye, eller rigtige, DNA
... at de heller ikke bidrager til OZ
Foredragslisten
Jeg bad selv om, i februar eller marts 2018, at blive fjernet fra den. Jeg ønskede ikke at blive rullet ind i den ballade jeg kunne se der måtte komme. Siden har ingen ment at jeg skulle på den liste igen, og jeg har ikke haft lyst til at komme på den, da jeg stadig fornemmer en del ballade ude omkring. Så det er for mit vedkommende sket FØR den nuværende HB tiltrådte.

Skulle nogen være interesseret i at høre om en af de DXpeditioner eller andre aktiviteter, så har jeg som udgangspunkt ikke sagt nej - med mindre der var konkrete tids- og arbejdsmæssige problemstillinger i vejen.

Artikler i OZ3EDR's Nyhedsbrev og ikke i OZ
Den er egentlig ret simpel. Du kan starte med at se på forsiden af OZ i august 2015. Men når man så af bag- og om-veje i december 2018 bliver bekendt med at man - uden at have afgivet noget til test - er blevet DNA testet, med et negativt udfald og uden forklaringer. Tjah ...
Og da så Redaktøren for OZ3EDR's nyhedsbrev spurgte om han ikke kunne få noget om min tur til Kosovo, har jeg siden forsynet ham jævnligt med materialer i det omfang det har haft hans interesse.

Og det arrangement med OZ3EDR's nyhedsbrev er egentlig meget udmærket, set med mine øjne.
Det gode ved OZ3EDR's nyhedsbrev er så også at det er gratis, og man slipper for al balladen.


Som sagt, blot for at nuancerer det lidt. Vi skulle jo nødigt "skyde" på nogen eller noget forkert, og uberettiget. Det ville jo være synd og skam, hvis man rammer frivillig og ulønnet indsats uden grund.


VY 73 til alle, bortset fra enkelte udsøgte der får lov at slippe

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: man jun 08, 2020 14:26 Til OZ1RH
Fortsæt dit gode arbejde for foreningen, Palle. Det er ikke dig, at jeg er efter i mine desværre kritiske debatter.
________$$$$
_______$$__$
_______$___$$
_______$___$$
_______$$___$$
________$____$$
________$$____$$$
_________$$_____$$
_________$$______$$
__________$_______$$
____$$$$$$$________$$
__$$$_______________$$$$$$
_$$____$$$$____________$$$
_$___$$$__$$$____________$$
_$$________$$$____________$
__$$____$$$$$$____________$
__$$$$$$$____$$___________$
__$$_______$$$$___________$
___$$$$$$$$$__$$_________$$
____$________$$$$_____$$$$
____$$____$$$$$$____$$$$$$
_____$$$$$$____$$__$$
_______$_____$$$_$$$
________$$$$$$$$$$
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af OZ0J »

oz1iky skrev: man jun 08, 2020 19:10 Foredragslisten
Jeg bad selv om, i februar eller marts 2018, at blive fjernet fra den. Jeg ønskede ikke at blive rullet ind i den ballade jeg kunne se der måtte komme.
Og jeg havde det på samme måde. Jeg har siden september 2019 forsøgt at komme tilbage listen uden held. I hvert fald de officielle, der gik ned med mand og mus på en tysk server i marts i år. Siden er der vist ingen foredragsliste, så der er vel heller ingen foredragsholdere tilbage?
oz1iky skrev: man jun 08, 2020 19:10 Artikler i OZ3EDR's Nyhedsbrev og ikke i OZ
Og bl.a. Kenneth lokkede med at skrive, og så hoppede jeg med på vognen over de emner, jeg nok kender mest til. Jeg har forsøgt med et par artikler både til hjemmesiden og til OZ, men det er enten for besværligt eller ikke gode nok i kvaliteten. Det er i hvert fald den undskyldning, jeg har fået fra forskellige ansvarlige i HB. Det er meget nemmere at sende noget til Struer Tidende aka. OZ3EDRs nyhedsbrev, så det fortsætter jeg med,
OZ1FF skrev: man jun 08, 2020 16:19 Korsridderne har nemlig ikke det nye, eller rigtige, DNA for at kunne udbrede deres viden til de rigtige EDR-medlemmer via foredrag.
Og når vi nu er ved korsridderne, så er her mit nye signatur til udvalgte personer og foreninger.
korsridder.jpg
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af oz7c »

Hej

Ja sikke en dagsorden ?
Jet tror ikke der biver et referat af dette HB møde eller en lydfil
Logensen i EDR skal nok stå for det ikke komme ud !

Kjeld har jo nok ret en indmellelse i EDR igen er nok ikke sagen
Kalkun jagten forsætter på forkert dna eller låndte fjer

Håber ikke det ender som Nordisk fjer, hvor chefen vist tog sigt ejet liv
i mangel en bedre løsning.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af oz7xf »

Rolig nu, Boye :D

Du skal se, om 20 år og endnu mere sidder der stadig nogle og bimler med de samme jubelord og udgivelse af et blad for de resterende medlemmer.
Foreningen er på ingen måde lukningstruet og har styr på sin beskedne økonomi.
Det helt store problem er selvforståelsen og til dels den påtagne magt, der rækker langt udover foreningens procentvise få medlemmer.

Om man kan gøre noget ved det. Det tror jeg ikke, men til al held er der endnu ikke foreningstvang for radioamatører. Det, der konstant nager mig, og som er drivkraften bag mine skriverier er, at foreningen "varetager radioamatørernes interesse" uden mit og rigtig mange andres mandat.

vy 73 til de interesserede, men heller ikke fler´.
oz7xf, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Hvad sker der dog i EDR?

Indlæg af oz1iky »

... jeg kommer sådan til at tænke på den her;

https://www.youtube.com/watch?v=rdkcv_MwJio

VY 73 til alle, men med udsøgte og udvalgte undtagelser.

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Besvar