Fremskudte modtagere

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Fremskudte modtagere

Indlæg af oz7xf »

0
Senest rettet af oz7xf søn mar 27, 2022 16:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz1iky »

God glimragende morgen/formiddag med mere ...

Man kunne godt have formodet at der havde været en ført hånd i spillet.
Men mon ikke hans skriverier skyldes en manglende afklaring både den ene og anden vej rundt?
Jeg vil tro at lidt simpel gammeldags dansk oplysningsarbejde vil afklare meget.
OZ1FF wrote: (på EDR's forum)
Du spørger om der forgår noget specielt på Bornholm.
Mine vandrør fortæller mig, at min person ind i mellem diskuteres på diverse frekvenser
i mindre pæne vendinger af et par Bornholmske radioamatører
Jeg kan af erfaringer fra en vel-placeret "Fremskudt Modtager" i det nord-østlige Bornholm,
konstaterer at man kan hører mange mange ting. Nogen så interessante at man har gemt optagelser.
Selv når visse personer tror at de har skruet helt ned for effekten, kan de høres med S-9.
Den har tjent mig tro siden foråret 2018, og fungerer stadig helt upåklageligt ...

Omkring "Bånd-Politi", eller "Frekvens-Politi"
Mon dog? Man ville jo for et par år siden ikke gå videre med OZ7OU's HAMSPIRIT model.
Lige netop fordi at man ikke som forening har nogen lovhjemmel/myndighed til at håndhæve
den model som OZ7OU havde lagt op til. Intensionerne var måske udmærkede?

De samme førnævnte steder kan man også hører radioamatører beskylde andre radioamatører for at
lave chikaner i form af DQRM med mere. "Den Fremskudte Modtager" kan så afslører at vedkommende er helt
hen i skoven med beskyldningerne. Faktisk grænsende til injuriesager ved en Domstol.
(Lydoptagelser haves i rigelig udstrækning, langt over 150 timer af bedste kvalitet)

Set i lyset af de godt gemte lydoptagelser, så ville disse personer nok ikke have "overlevet"
den "Bånd- Frekvens-Politi-Model" som der bagvedliggende ville have lagt op til af OZ7OU.

Omkring de tekniske muligheder - og ikke mindst opsamling af viden på "grundstøj" - er det
et fantastisk spændende projekt de har gang i der. Det blev jo diskuteret på NRAU mødet i 2017 i Odense.
Det viser sig jo at ITU stadig anvender en i mine øjne forældet rapport, som vist er mere end 30 år gammel.
Så jeg glæder mig til at IARU om forhåbentlig ikke for lang tid kan komme med en noget mere opdateret rapport.

En anden vinkel er også at man kan holde øje med hvordan udbredelsesforholdene er.
Hvis man har placeret webSDR i Jylland (nord og syd) på Fyn og på Sjælland samt Bornholm,
så tror jeg at man vil opleve en del sjove ting. Bl.a. om hvordan signaler fra Pacific på 80 og 40 meter
kan høres i en del af Danmark og ikke i en anden del. Både på en øst-vest og en nord-syd akse.

Og det er - ud over fascinerende - meget simpelt at lave. Selve SDR'en findes jo nu til dags
kommercielt fremstillet. Kvaliteten er virkelig udmærket. Alt hvad der skal til er en kasse
(vandtæt!) lidt strømforsyning og en antenne af en eller anden art, samt en god stabil internet-forbindelse.
Og der er ikke langt fra at sætte en modtager op, til at lave et remote transceiver setup.
Jeg ved at både OZ5E og en Nordsjællands gruppe allerede har store erfaringer med det
i forbindelse med Contest deltagelse, Det har været fremskyndet en del formoder jeg pga. COVID-19?

Blot som lidt mere indspark til det med webSDR


VY 73 og en god glimragende weekend til stort set næsten alle.


Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz1iky »

Halløjsa

Som en lille service-information, så er den her i dag blevet omtalt for nedskruet effekt, kl 13:13 på 3.712 KHz !
OZ1FF wrote: (på EDR's forum)
Du spørger om der forgår noget specielt på Bornholm.
Mine vandrør fortæller mig, at min person ind i mellem diskuteres på diverse frekvenser
i mindre pæne vendinger af et par Bornholmske radioamatører
Det er så blevet til man mente, "at vandrør kunne lide af paranoia" ...
Og vedkommendes "EKKO'et" mente "at med den opførsel han har kan det ikke blive til andet"


God weekend til stort set næsten alle, men kun dem der fortjener det


Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz7xf »

0
Senest rettet af oz7xf søn mar 27, 2022 16:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz1iky »

Halløjsa Mester
OZ7XF wrote:
Her er lidt mere til arkivet:
http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=86516
Det er lææænge arkiveret i sagsmappen!
Den er tyk men den er god at have.

Apropos "Den Fremskudte Modteager"
Jeg fandt i en anden sagsmappe flere interessante indlæg fra vores radio-fæller æig syd for et par indlæg.
Fælles var at de boede i store tyske byer, og kunne ingen antenner sætte op.
Der imod havde de et sommerhus langt ude i det grønne.
Deres beskrivelser af hvordan de havde lavet et remote setup var ret interessant.

Det er ret interessant hvad men kan lave med både Echo-Link, Remote Desktop med mere.

Her hjemme kan man jo i "Bladet med den famøse forside" se at en dansk radioamatør også har forsøgt siger den vej.
Det kan der læses mere om i OZ november 2016 og i en kraftig rettelse af Den Hovedløse Redaktør's fejl i OZ januar 2017.


God glimragende weekend til næsten alle, og kun dem der fortjener det.


Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz1iky »

Halløjsa derudeomkring

Omkring den ene og anden ”Fremskudte Modtager” og Bornholm, samt visse mulige bevidste fejlkonklusioner.

Som et supplement til tidligere skrevet, kan jeg konstatere at nogen forveksler mit lille private projekt med det aldeles ærværdige og hæderlige projekt EDR er ved at opbygge. Og jeg har en formodning om at det er bevidst man forsøger at få det til at se sådan ud, som om det ene har noget med det andet at gøre.

Lad mig derfor slå følgende fast, hvis det kan sidde fast i ”CW-Kejserens Gylle-Lotteri”;

EDR’s projekt er tænkt i et større og mere Europæisk projekt i IARU Region 1 regi’. Og dermed er det ikke begrænset til kun Bornholm. Jeg kan anbefale at man sætter sig lidt ind i problematikken der har været fremsat i nu en del IARU referater omkring støj og grundstøj.

Mit lille private projekt, er som ordet PRIVAT jo siger, mit eget private projekt. Det har et helt specifik formål. Og det går forrygende, ”sagsmappen” vokser til stadighed.


VY 73 til de fleste, men kun dem der er værdige her til..


Kenneth OZ1IKY

At smykke sig med lånte fjer.png
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz1ahv
Indlæg: 52
Tilmeldt: ons feb 27, 2008 7:32
Geografisk sted: Borup Sj

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz1ahv »

Hej Kenneth
Spænde at læse om din websdr radio. Måske du har et tip til en af mine websdr radioer ? har det problem at på samme position har en cw modtager som principalt kan virke sammen med RBN nettet foreløbig kan jeg bare logge ind om set trafikken på en browser, der er endnu ikke forbindelse til RBN net, mit problem er at hvis begge er online samtidig så holder en af modtagerne op med at virke med upassende mellemrum og det eneste der hjælper er en genstart af den modtager som er holdt op med at virke, den ene dag kan der være websdr hvorefter at den næste gang kan det være cw modtageren men det er også set at websdr modtageren som er holdt på med at virker.

Har du evt et tip eller måske endnu bedre noget som du ved virker sammen ?
vy 73 de oz1ahv Finn
Handlinger har konsekvenser
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz1iky »

Hej Finn OZ1AHV

Nej det har jeg faktisk ikke problemer med. Det er forholdsvist simpelt med den nyeste generation som jeg har sat op. Jeg kan lave et antal virtuelle modtagere (software) på de forskellige bånd. Begrænsningen ligger mere i hvor god en Internetforbindelse man har til ens SDR..

Omkring CW modtagning og RBN. Her har jeg slet ingen problemer haft med den nyeste version af min SDR. Men det er nok fordi jeg anvender noget lidt andet software til overvågningen af CW-segmenterne på HF-båndene. Det er noget mere effektivt end RBN-softwaren.

Jeg har en formodning om hvad det er du gerne vil opnå her. Giv mig lige et ring, du ved jo hvor du kan finde mit nummer. Jeg har måske et par fif til dig her. Der findes faktisk noget som virker fortrinligt under Linux, og det er Freeware!

VY 73 men kun til dem som fortjener det.


Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz1ahv
Indlæg: 52
Tilmeldt: ons feb 27, 2008 7:32
Geografisk sted: Borup Sj

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz1ahv »

Hej Kenneth

Tak for svaret, kontakter dig en af dagene så jeg kan komme videre.

God bededag
vy 73 de oz1ahv Finn
Handlinger har konsekvenser
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz1iky »

Halløjsa alle sammen

Der er flere som har stillet et par tekniske spørgsmål. Og flere som stadig løber rundt og kikker under solceller...

For ikke at lave en håbløs lang og uinteressant artikel på et debat-forum, vil jeg nøjes med et lille "princip-diagram" over "De Fremskudte Modtagere" som mange af forskellige årsager er ret interesseret i.

Det hele består af en SDR, en CPU enhed, en styreboks til antenner og en router.
CPU'en skal håndterer flere virtuelle modtager (software) som er afgrænsede til forskellige radioamatør-bånd. R & S applikationen styrer antenne-boksen (retninger, bånd m.m. med phase og amplitude styring på antennerne) og til sidst er der en virtuel desktop på den. Den er ikke baseret på enkeltstående frekvenser men "hjemtager" selve I/Q streamen via et eller andet snedigt software til kompression. Til sidst sidder der jo selvfølgelig en router som også giver adgangsbegrænsningen til systemet ude fra Internettet.

I bund og grund er det vist også sådan alle de nymoderne WebSDR'er fungerer?
Og som CPU dims kan de fleste industrielle Intel/AMD boards eller ARM - Linux boards sagtens klare opgaven. Det kræver blot lidt tid og "indenoms-læsning" på diverse applikationer.
For dem som er lidt mere interesseret i det her, kan jeg anbefale at hører lidt om hvad de i OZ6FRS har lavet. Det er et godt udgangspunkt til at blive klogere.

Hvis du skulle mangle inspiration, kan jeg anbefale dig at kikke på bl.a. SDRplay.com og kiwisdr.com.

VY 73 men kun til dem der fortjener det


Kenneth OZ1IKY
.
SDR koncept.JPG
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af OZ1FF »

Mojn Kenneth

Keine Hexerei - nur Behändigkeit som de siger syd for os.

Kjeld OZ1FF
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Fremskudte modtagere

Indlæg af oz1iky »

Mojn Kjeld
Keine Hexerei - nur Behändigkeit som de siger syd for os
Helt enig.

Jeg kan supplerer med at man med fordel kan søge lidt på github og sourceforge hjemmesiderne.
Der er rigtig rigtig mange spændende freeware software projekter.
Også for radioamatører!

VY 73 til dem der fortjener det, men ikke andre

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Besvar