Uinteressante indlæg på det brugte marked

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

På det lidet konkurrerende forum, brugtgrej.dk ses for tiden disse to interessante indlæg i en tråd om et virtuelt virksomhedsbesøg hos Begali.
2 - Fabriks Besøg ONLINE hos Begali.png
4 - Fabriks Besøg ONLINE hos Begali.png

Det interessante er ikke skribentens tilsyneladende uvidenhed omkring Begali. Det interessante er al det udenom, dog vil jeg her benytte lejligheden til at kommentere det uinteressante, således, at den Vibroplex-svingende overtelegrafist og radioamatør kan blive mere vidende omkring radioamatørers benyttelse af simple morseapparater.

Kent Engineers, der udelukkende fremstiller tre forskellige nøgler. En gårdpumpe, en enkelt paddel key og en dobbelt paddel key. Alle til særdeles rimelige priser og fås også som samlesæt. Det mest forbløffende er, at de virker, og er fuldt konkurrencedygtige overfor væsentligt dyrere mærker. Den dobbelte paddel koster €149.50 + VAT.

Af historisk interesse ses Schurr Morsetasten PROFI 2, hvis produktion er overtaget af Scheunemann Morsetasten. Oprindeligt var den håndbygget og stod for et godt håndværk, og mange radioamatører har en sådan stående, men den er i den dyrere ende, 349,95$ + VAT.

Begali Keys er et forholdsvis nyt navn på markedet. For tiden fremstilles 32 forskellige typer og til priser mellem € 131 og 580 + VAT.
Af helt speciel interesse for enhver Vibroplex-svingende radioamatør holder Begali sig bestemt ikke tilbage. Prisen fremgår af:
https://www.i2rtf.com/intrepid.html
Den adskiller sig på væsentlige punkter fra Vibroplexen. Bland andet omkring magnetisk tilbageføring og den fås vist kun i den gyldne udgave.
https://www.youtube.com/watch?v=Df3JLHdW2Z4
hvis jeg var tilhænger af vandret svingende pendul, havde jeg helt sikkert en Begali Intrepid stående. Her er en praktisk sammenligning:
https://www.youtube.com/watch?v=ijVv9DM6R7U

Og endelig er dem, der fremstiller selv eller kender en våben- eller finmekaniker. Det er faktisk ikke ret svært at lave en mekanisk paddel eller gårdpumpe.

vy 73 til fuld benyttelse af dem med sand Hamspirit
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Halløj Mester Allan

Ja, den "poltergeist" eller "Troll" spøger alle vegne på det der censurerede brugte grej.
Ofte med kommentatere eller spørgsmål der intet har med emnet at gøre.
Det kan man også tydeligt se i de indlæg du her har anvendt som eksempel.

Omkring at finde en våben- eller finmekaniker, så har jeg siden engang i 1980'erne været indehaver
af et sådan't simpel morseapparat. Mener det var OZ4IT som var ophavsmand til denne simple,
men ret effektive, lille sag. Den blev monteret på et stykke tungt "Panzer-stahl" som vægt-klods.
Selve "vingerne" er så i nyere tid udskiftet med farverigt 3D print.

Angående "Gårdpumper", så mindes jeg at OZ1DKG (SK) fra Esbjerg engang i 1980'erne havde en
rigtig god Byg-Selv konstruktion i OZ-bladet. En i September 1981 og en miniature udgave i december 1986.
Der kan uvidende professionelle jo se lidt på hvordan rigtige radioamatører selv laver et
ægte hånddrevet morse-apparat. Keine schlaker tastereien, nur echter Amateurfunk ...

VY 73, men rationeret til dem med ægte sandfærdig og positiv HAMSPIRIT
(med eller uden DNA test)

Kenneth OZ1IKY
.
IMG_20220425_074138.jpg
IMG_20220425_074153.jpg
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Flemming
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors jun 03, 2021 22:25

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af Flemming »

DR OM OZ7XF

Hvad er formålet med at kommentere en tråd på Brugtgrej, her på RDE forum?
Du kommenterer måske artikler i Jyllandsposten ved at sende læserbreve til Kristeligt Dagblad?
Hvis du har seriøse indlæg/oplysninger om et emne, så bring dem dog der, hvor de hører hjemme – i dette tilfælde i den pågældende tråd på Brugtgrej.
Dog uden den arrogante stil.
Det kan godt være, du synes, det lyder smart og elegant; men jeg synes bemærkninger som:
"det lidet konkurrerende forum,
den Vibroplex-svingende overtelegrafist og radioamatør,
til fuld benyttelse af dem med sand Hamspirit”
virker nedladende og barnlige.

Vy 73

Flemming, OZ8XW
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Hej Flemming, OZ8XW

Dit skrift her påvirker mig på igen måde. Jeg skriver, hvor det passer mig, når det passer mig og hvordan, det passer mig. For tiden passer det mig ikke at skrive på Brugtgrej. Det skyldes en efter min opfattelse fuldstændig fejlslagen moderation, der nærmer sig den, du stod for i de hedengangne EDR forummer. Jeg har derfor valgt at få min konto på Brugtgrej slettet. Det fremgår vist også af mine indlæg, hvor mit brugernavn er ændret til: "Deleted User". Skulle du betvivle min sandhedsværdi omkring min konto på Brugtgrej, skal du være meget velkommen til at få den bekræftet ved Brugtgrejs administration.

Jeg er endvidere vidende om, at ret mange følger med her. Også mindst én, der ikke kan skrive her, og med hvem jeg tidligere har benyttet denne form for krydsskriveri mellem forskellige fora.
Jeg er også vidende om, at netop denne ene ganske glimrende kan klare sig selv, og at du ikke kan se alle lagkagens sider eller nyde den hele.

PS
Direkte adspurgt om jeg kommenterer artikler i Jyllandsposten ved at sende læserbreve til Kristeligt Dagblad, er svaret nej. Jeg holder nemlig ikke Kristeligt Dagblad.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Ohøj Kenneth

Udover, at jeg stadig følger tråden på Brugtgrej, slår det mig, at jeg i forbindelse med min første konstruktion af en paddel gjorde mig nogle betragtninger omkring anvendelse af fjederstål vs aksler og pinolskuer. Valget for mit vedkommende var ret let, idet min adgang til forskelligt fjedrede metaller var rigelig og mine erfaringer gennem utallige justeringer af pinolskruer i gårdpumper gjorde, at jeg valgte fjederstål. At fjederstål så giver et blødere anslag end en stiv forbindelse er faktisk ganske behageligt for fingerspidserne.
Med hensyn til fundament med en vis tyngde var jeg utrolig heldig. For jeg arbejde dengang i et fritidsjob hos Dansk Siemens med at montere elevatorautomatik i skabe, og i den forbindelse mødte jeg en flink smed, der af 12 mm stålplade skar et passende stykke. Nogle få år senere faldt jeg over et stykke I-jern, hvor jeg med nedstryger skar i-et ud således, at jeg i dag har den oprindelige indmad, men på en plade på 150 x 90 x 10 mm. Årsagen til den lidt større plade var ikke så meget vægtforøgelsen, men ønsket om at bygge elektronikken ind i paddelen.
Med hensyn til fundament er der som sikkert bekendt to veje at gå. Den ene er et let fundament, der sømmes på eller på anden måde fastholdes til stationsbordet. Den anden er at vælge et så tungt fundament, at det bliver stående, der hvor man ønsker det under brug. Et så tungt fundament er på ingen måde billigt og nok det dyreste af at anskaffe i forbindelse med et byggeri.
Et andet dilemma er, at adgangen til egnede lokumsdupper til at skrue under fundamentet syntes ret vigende for tiden. Dem man kan købe er ret små. En mulighed ville være helt at undgå dupperne og i stedet vælge gummieret fiskenet lig det, der sælges hos forskellige skibsprovianteringer f.eks.:
https://baad-motor.dk/shop/144-pantry-s ... -bred-prm/

vy 73 i helt ustyrlige mængder efter frit valg af den enkelte
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester

Ja, lad os lige starte med personen som i brede kredse kaldes "Hyleren fra Vejle Badehotel" ...

Jo hans venskaber, og fjendskaber, er kendt i brede kredse.
Senest den 6. september 2018 i Glostrup på en specifik adresse, kunne dette ses i fuld færdig form og udførsel.
Han var jo trods alt vidne mod Danish DX group i denne sammenhæng.
Så hans indlag lidt længere oppe overrasker vel ingen?
(hvad hans bidrag så reelt set var, vil jeg lade stå hen til dem der sad på tilhører/tilskuer rækkerne at kommenterer)

Som sagt, hans venskaber og relationer er jo kendte i brede kredse, i hele OZ-land.

Og var det ikke samme person der på et andet fora skrev, at han ikke læste eller gad kommenterer hvad der blev skrevet her på RDEforum? Ja, man kan jo i den grad forundres over hvad der sker i "Havenisse-landet" nu til dags?

Men når man jo så er bevidst om at der i år er et valgår til EDR's forskellige "Magt-centre",
og at nogen gerne vil tilbage til "magtens centrum"...


Nå men tilbage til noget mere seriøst og radioamatør relateret - og knap så Of Topics (OT) som de her "poltergeister" og "Trolls" forsøger på ...

Jo, fjederstål med mere kan jeg godt se.
Men jeg skal dog ærligt sige at OZ4IT's konstruktion, ud over dens simplicitet, også har lidt facineret et par High-Speed folk ude omkring. Dens håndtering er meget direkte, og kan klarer et ret højt tempo (Speed) uden at fejle. Næsten lige så godt som en strimmel-sender.

Så det er lidt fascinerende hvad et par 3 mm afstands-stag og en aflagt kuglepens fjeder kan præsterer sammen med et par pinol-skruer. Man behøves ikke en ubetalt "schlacker-taste" fra Vibro - eller hvad insekt-firmaet nu-til-dags hedder.

Jeg tror at efter mit seneste antenne-projekt, jeg måske skal kaste mig over en "revival" af OZ4IT's gode men simple paddle? Måske det var et projekt værd?

VY 73, men kun til dem der kan fremfører ægte og troværdig Sandhedsbevis, med Notar-påtegning, for positiv HAMSPIRIT

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz4zat
Indlæg: 161
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:29

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz4zat »

Jeg kom i tanke om, at jeg skam også har en "nøgle". Jeg byggede den da jeg i 1979 gik på værkstedsskole og havde OZ7YY som lærer.

Indmaden er bygget efter diagram i OZ dec 1977 og med en Bøtter-manipulator på en planfræset stålplade Bl.a. for at drille Finn byggede jeg den ind i en hjemmelavet akryldåse og som forventet fnøs han, da han så den ;-)
Jeg fik aldrig lært at morse og har nok brugt mere tid på at bygge kassen end på at lære morseriets ædle kunst.

Skulle en liebhaver komme forbi, sælger jeg gerne æsken - den er så godt som ubrugt og fungerer skam stadig;-)
Vedhæftede filer
accu-keyer2..JPG
accu-keyer1..JPG
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

oz4zat skrev: ons maj 04, 2022 20:14 Jeg kom i tanke om, at jeg skam også har en "nøgle". Jeg byggede den da jeg i 1979 gik på værkstedsskole og havde OZ7YY som lærer.
Og netop derfor sælger eller forærer du den ikke væk.

At du aldrig fik lært håndværket at morse er af mindre betydning. Bare det, at du havde hensigten og det, at du har lavet æsken er rigeligt til at vedligeholde minderne.
Derudover er den ganske nydelig, og jeg kan da anbefale andre at reproducere den iht beskrivelsen i OZ.

https://www.youtube.com/watch?v=HvnOCQR5j9M

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Endnu et uinteressant indlæg har set dagens lys på det Brugte Grejs marked:
Screenshot 2022-05-25 at 05-05-24 Brugtgrej - 50 MHz (PI4) - forhold.jpg
Et indlæg, der overholder alle parametre til at blive gengivet her, som interessant.

vy 73 i ukontrollerbare mængder
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Guten Morgen Meister!

Uinteressant for tråden og dets indhold. Men det er der jo så intet nyt i.

Det interessante ved denne "poltergeists" eller "Trolls" uinteressante indlæg er af mere analytisk karakter.
Altså for dem som har samme omfangsrige sagsmappe på dette "Ungetüme" med Lånte fjer.

Interessen her er på 2 aspekter.
Den ene er på sprogbruget. Ordet "Legio" synes at savne noget.
Måske er der for mange lånte fjer som hindre udsynet?

Det andet er at denne "Poltergeist" eller "Troll", formodentlig bevidst, ser alt som et angreb
mod sin "person" ud fra det niveau af sociale kompetencer vedkommende er på?

Der er i stort set alle indlæg en tendens til kontakt-søgning samt eksponering af sig selv.

Men mange tak for endnu et bidrag til sagsmappen. Den er efterhånden ret omfangsrig.


VY 73 til stort set alle, dog på rationeringsmærker i disse tider

Kenneth OZ1IKY

Som et lille PS, så synes jeg at vi gøre som de 2 nedenstående Comic figurer.
0000 Grine-mus 1c.jpg
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Godmorgen, Kenneth

Meget af skribentens tilstedeværelse på diverse forum drejer sig jo også om at sætte egen dagsorden. En dagsorden, der udover at bygge på historieforvanskning også forvansker, hvad enhver telegrafistuddannet operatør har lært omkring antenner, effekter og udbredelsesforhold.
Lad mig med hensyn til det sidste komme med et eksempel. Ved at udskifte en W3DZZ antenne med en mere retningsbestemt antennetype, der tilmed har lavere udstrålingsvinkel vil det være muligt at afvikle visse DX-forbindelser QRP, altså med effekter under 5 watt. Og omvendt kan man med en elendig antenne som f.eks en inv dipol kompensere for den sendendes del af elendigheden ved at øge effekten mest muligt.

Med hensyn til det ondskabsfulde viser en stor del af skribentens udgivelser klart, at han mestrer kunsten til UG med kryds og slange. Alene i nærværende eksempel ses det ondskabsfulde i sætningen:
Men det kræver en vis dygtighed med en sådan, fra egen qth med de udfordringer det måtte medføre, hhv. uden PA trin, at opnå det jeg vil kalde gode resultater, eksemplerne derpå er legio.
, hvor han i den grad er ude med river overfor dem, der måtte bo steder, hvor ingen antenne er mulig, og som derfor anvender f.eks en lokalafdelings station, eventuelt fjernbetjent. Muligheder som skribenten næppe kan opnå.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester !

Ja, man kunne forledes til at sige at misundelse er en grim ting?
Her den anden dag fik man jo syn for sagen på den slags fra de kanter af.
.
2022-05-27 OZ1OXQ spotter OZ1IKY som OZ7AMG.jpg
.
Nå, men jeg vil bladre lidt mere intensivt i en gammel sag fra 2014, hvor en
en bestemt person havde travlt med at forsøge på at anklage nogen for "blind sending".
Korrespondancen mellem personen og Styrelsen er ret interessant, skal jeg hilse at sige.


VY 73 til alle som er indehavere af en positiv HAMSPIRIT.

Kenneth OZ1IKY
Senest rettet af oz1iky tirs maj 31, 2022 9:23, rettet i alt 1 gang.
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

oz1iky skrev: man maj 30, 2022 11:49 Nå, men jeg vil bladre lidt mere intensivt i en gammel sag fra 2014, hvor en
en bestemt person havde travlt med at forsøge på at anklagenogen for "blind sending".
Korrespondancen mellem personen og Styrelsen er ret interessant, skal jeg hilse at sige.
Hej Kenneth

Min første indskydelse er, at en sådan korrespondance kan være præget af en del: "Goddag mand økseskaft". For så vidt jeg erindrer, er udtrykket ikke indenfor de enkelte etater afstemt, hverken indbyrdes eller gennem rådslagning med Dansk Sprognævn. Der er derfor stor risiko for, at etaterne ikke nødvendigvis taler samme sprog. Hvad, der er hemmeligt for den ene, er broadcast i klart sprog for den anden.

bh
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

OZ1JRL
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors nov 26, 2020 13:32

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af OZ1JRL »

Max og Hauge

Bare nogle der keder sig
Besvar