EDRs forumsregler

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

EDRs forumsregler

Indlæg af oz7xf »

Ikke helt uventet lægger OZ5RB op til skrappere regler for EDRs forum. "Ordnung muss sein", fristes jeg til at kalde det, idet OZ5RB henviser til en tysk radioamatørorganisations regler.
5rb_1_ regler.jpg
Jeg har fuld forståelse for, at man skal vide, hvem man kommunikerer med i et debatforum.
Jeg har også fuld forståelse for, at jo mindre en forsamling er og ønsker at være, jo mere restriktive regler må nødvendigvis sættes op for deltagelse.
Jeg har også fuld forståelse for, at alt var lettere dengang, hovedredaktør Flemming Hessel, OZ8XW var styrende for, hvad der skulle formidles til medlemmerne.

Men meget er ændret gennem de seneste 30 år. Der er kommet et internet og det trykte medie er i den grad faldet i baggrunden, når det kommer til demokratiudvikling og forståelse.
Demokrati fordrer viden, og ikke mindst tolerance. Ingen kan længere så let binde andre noget på ærmet uden, at det får umiddelbare konsekvenser.

Navnlig i et internetbaseret debatforum kræves gensidig tolerance. Hvad man kan skrive til den ene, kan man måske ikke skrive til den anden, helt i samme vendinger. Vi kan nemlig ikke se hinanden i øjnene under meningsudvekslingerne, og det skrevne ord har traditionelt stået stærkere end det talte.
Vi bliver let krænket over en andens ord. Men hvornår, den enkelte føler sig krænket, er individuelt. Man kan IKKE krænkes på andres vegne. Brug af moderatorer i et forum er derfor ikke den bedste måde til at udvikle demokratiforståelse. At slæbe hinanden i retten er selvfølgelig muligt, men det løser absolut ikke problemerne. Det gør dem ikke blot værre! En retslig afgørelse er ofte afhængig af, hvem der anlagde sagen. Altså ikke nødvendigvis den, der først følte sig krænket.
Der skal med andre ord to til en krænkelse. En afsender og en modtager, men det stopper ikke der.

Der er ofte ikke langt fra meningsudvekslinger mellem personer med vidt forskellige holdninger til, at divergensen opfattelse som krænkelse, hvorefter det ene ord tager det andet. Hvad gør man så for at komme tilbage på ret kurs.
Vis gensidig tolerance. Og et: "undskyld", skader ikke.

Tilbage til start, skrappere regler for EDRs forum.
EDR er godt nok den største registrerede radioamatørforening i Danmark. Men EDR repræsenterer kun maks 1/5 af alle radioamatører i Danmark.
Hvis EDR vil gøre sig endnu mindre, kan det nok lade sig gøre.
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: EDRs forumsregler

Indlæg af OZ1FF »

Debatten om moderation udspringer af at webmaster har udelukket et medlem af den midlertidige bestyrelse fra forum. I hvor vidt dette er begrundet eller ej, vil jeg ikke forholde mig til.

Men når det så er sagt, så undrer jeg mig såre, at man tillader den nuværende webmaster at moderere forum, da vedkommende tilbage i 2007 i et andet forum i skjul af anonymitet tilsvinede EDRs VHF-udvalg og Field Day deltagere. Dokumentationen for vedkommendes handlinger ligger stadig tilgængelige i internettet.

Og mon ikke OZ8XW og OZ1AMK står klar i kulissen for at tage over? De har jo også erfaring i at undertrykke uønskede meninger både med og uden dokumentation.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDRs forumsregler

Indlæg af oz7xf »

Hej Kjeld

Jeg tror, at det nyvalgte repræsentantskabs første møde bliver overordentlig interessant. For modsat tidligere skal repræsentanterne vælge formand og hovedbestyrelse.
Mon der bliver offentlig adgang eller kræver det akkreditering?
Måske foreningen ligefrem kunne tjene en skilling gennem salg af billetter, grillpølser, popcorn og Cola Light. Jeg tror ikke, at det vil være barken af den røde birk, der vil blive røget denne dag.

7xf
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: EDRs forumsregler

Indlæg af oz7c »

Hej 7XF
Du glemte lige de faste punkter:

1. Regnskab/økonomi/buget med kasse eftersyn af de faste revisorer fra EDR inden RM træder sammen
Under budget hører også OZ og Det hvide hus ?
2. Vedtægtændringer Du forstiller dig vel ikke det er sat på pause ?

Disse 2 emner kommer til at tage lang tid, med mindre der er lavet en virkelig
god planlægning !
Og hvem skal lave den ? Taget i betragtning af hvad der er sket de sidste 8 dage.

73 Boye
Besvar