Nyt kup i EDR

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Nyt kup i EDR

Indlæg af OZ1FF »

Følgende kan læses på EDRs forum:
Sonderinger omkring dannelse af nyt HB
EDRs fremtid ligger os alle på sinde, men naturligvis ud fra forskellige grundtanker og synspunkter. Som det er bekendt, har en kreds af RM kandidater valgt et fælles udgangspunkt, formuleret i EDR 3.0 planen. En plan som meget glædeligt er refereret og vel modtaget blandt mange af de øvrige RM kandidater. Det er ligeledes glædeligt, at der også blandt medlemmerne er udvist stor interesse for disse ideer, hvilket bekræfter os i, at det er den vej EDR og dermed ledelsen bør gå.

Efter min opfattelse, bør hovedbestyrelsen bestå af personer med en klar, positiv holdning til 3.0 planen. Ligeledes mener jeg, at hovedbestyrelsen både skal kunne løse de daglige opgaver, og samtidigt have det fornødne netværk, i og udenfor EDR, til effektivt at effektuere de nødvendige tiltag for at videreføre og udvikle EDR.
På dette grundlag har jeg gennem nogen tid sonderet muligheden, blandt de nyvalgte RM medlemmer, for at sammensætte en hovedbestyrelse, der bedst muligt vil kunne samarbejde og løse opgaven.
Jeg har talt med mange. Andre har jeg ikke talt med, men har noteret mig deres synspunkter gennem deres kandidatpræsentationer og øvrige deltagelse i den offentlige debat.

På denne baggrund har jeg hermed fornøjelsen at præsentere mit forslag til et hold, som jeg mener, vil kunne samarbejde og løfte opgaverne i den nye hovedbestyrelse:

OZ3QY Jan Anderschou (formand)
OZ7ABM Finn Holmegaard
OZ4VW Arne Fast Hansen
OZ3MC Martin Mortensen
OZ1RH Palle Preben Hansen
OZ1CWM Knud Pedersen
OZ1GDI Steen Rudberg Jørgensen

Der er på nuværende tidspunkt ikke stillet forslag til suppleanter

Jeg har foreløbig fået skriftligt tilslutning fra 16 RM medlemmer, hvilket udgør et flertal af samlingen. Det er mit håb, at også de øvrige repræsentantskabsmedlemmer vil bakke op om dette hold.

Den endelige formalisering skal ske på RM mødet den 15. september, ligesom valget er underlagt afgørelsen omkring de klager over valget, der skal behandles.

Ovennævnte RM medlemmer vil nu gå sammen for at drøfte, hvordan opgaven skal løftes. Hvis det ønskes, står vi gerne til rådighed for den midlertidige bestyrelse i perioden op til den 15. september.

Vy 73 de OZ3QY
Jan Anderschou
Dette overgår langt det af nogle påståede kupforsøg fra NyStart. Der er vel ikke nogen grund til nu at spilde tid eller vente på RM den 15.09. OZ3QY har ved at kortslutte valgprocessen sammensat sit dream team. Så hvad med at finde arbejdstøjet frem og komme i gang med at realisere nogle af alle de våde drømme om EDR 3.0, som mange (måske?) venter længselsfuldt på?
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz7xf »

"Skriftligt tilsagn fra 16 Repræsentanter, hvilket udgør et flertal af samlingen", er jo nok til at vælge OZ3QY som formand og resten af den skitserede HB. Men er det en solid løsning, når disse 7 udtræder af repræsentantskabet. Jeg tror det ikke.
For tilbage i repræsentantskabet sidder 27-7=20, og af dem har kun 16-7=9 givet tilsagn, indtil videre. 11 mod 9 i repræsentantskabet kan lave en frygtelig ballade, men ikke gennemføre en mistillidsdagsorden. Eller med andre ord. Flertallet i repræsentantskabet ryger, når de syv sidder i hovedbestyrelsen.
Vi kan og vil samarbejde
Samarbejde har været en mangelvare i EDR. Derfor viser vi vejen frem i Midtjylland. I fællesskab har vi lavet en plan, som vil hjælpe EDR videre, og som vi derfor alle vil stå inde for. Planen kalder vi EDR 3.0, som du kan læse om længere nede. Hvis du sætter din stemme på det Midtjyske team, sikrer du at EDR ledes af folk der både kan og vil samarbejde – og som har en god plan.
, hvorefter følger en ultra kort præsentation af de syv, der danner basisgruppen. En basisgruppe, der forøvrigt ikke er helt sammenfaldende med den hovedbestyrelse, som OZ3QY efterfølgende foreslår.
Spørgsmålet er om sonderinger forinden et møde danner et godt grundlag for et fremtidigt samarbejde. Det tror jeg ikke, at det gør. For det skaber et dem og os syndrom. Og "dem" går hurtigt hen og bliver 11 mod 9 efter valg af formand og HB, som ovenfor nævnt.
Og hvor kommer medlemmernes ønsker lige ind i OZ3QYs plan. Har han konfereret med dem på landsplan. Jeg ser ikke, at den nødvendige landsdækkende medlemsdialog er gennemført. Den, der skal skabe accept af, at OZ reduceres med 30 - 50% og de følgevirkninger, som det vil medføre.

Den af OZ3QY foreslåede hovedbestyrelse:

OZ3QY Jan Anderschou (formand), Region Midt
OZ7ABM Finn Holmegaard, Region Midt
OZ4VW Arne Fast Hansen, Region Midt
OZ3MC Martin Mortensen, Region Midt
OZ1RH Palle Preben Hansen, Region Sjælland
OZ1CWM Knud Pedersen, Region Syd
OZ1GDI Steen Rudberg Jørgensen, Region Hovedstaden

må i den grad siges at forfordele medlemmerne i Region Midt. Region Midt, den kun trediestørste region. Og Region Nord er helt væk.

7xf
OZ1FDH
Indlæg: 86
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:45

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af OZ1FDH »

Da vi arbejdede med de nye vedtægter havde vi ingen klar procedure for opstilling/promovering af kandidater til formand og HB. Det var noget som man skulle finde frem til mellem HB og RM. Det nåede man som bekendt ikke...
I dette tilfælde kunne det være en af måderne at gøre det på: På forhånd har man meldt et program ud, og har nu også lagt en liste med kandidater frem, alt sammen i åbenhed. Man kan være enig eller ej, man kan stemme for eller imod, opstille alternative kandidater m.m. Det er ikke noget kup.

Det er ikke på noget tidspunkt tænkt at der skulle være repræsentation fra alle regioner i HB, det skulle være holdninger og kvalifikationer der var afgørende.
oz4adp
Indlæg: 16
Tilmeldt: man jan 07, 2008 0:03
Geografisk sted: Skanderborg
Kontakt:

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz4adp »

Jeg syntes super at det bliver meldt offentligt ud, blev ved med den åbenhed.
Hilsen Anders
OZ4ADP / 5P1S


https://twitter.com/OZ4ADP
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz7c »

Hej Til alle

Det ordinære RM møde den 15/9 ligner mere enet 2 dags møde med de pkt.
der skal nås.

Så jeg kan da anbefale de 27 RM'er at tage luftmadras og sovepose med !

Og det er RM's ansvar, ikke de 7 der bliver valgt til HB !
Det er dem der udføre det bagefter, hvad så end RM beslutter.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Overnatning, mod dog!
Egentlig tror jeg, at det kan blive et af de korteste RM i nyere tid. OZ3QY har jo sikkert forberedt talen således, at de 3 helt store økonomiske omvæltninger:

- reduktion af OZ
- professionel opgradering af hjemmeside
- professionel dialog med myndighederne

formidles på en let fordøjelig måde. Og således, at forsamlingen kan give den kommende formand carte blanche til at justere det fremlagte budget på disse punkter, hvis det da ikke allerede er sket i forbindelse med:
Hvis det ønskes, står vi gerne til rådighed for den midlertidige bestyrelse i perioden op til den 15. september.
De sidste highlights på 3.0 planen, Husets foreløbige bevarelse, Museets modernisering og renovering / ombygning af rum til medlemsfremmende aktiviteter, er ikke noget der kræver RMs tid, sålænge der ikke skal udpeges personer til gratis udførelse af disse opgaver.

Ovenstående kan vel løbes igennem på 10 - 15 minutters tid, under indtagelsen af formiddagskaffen.

De helt store kontroversielle punkter i 3.0 planen:
EDRs kontakt til medlemmerne skal udbygges. Større direkte kontakt skal give medlemmerne nye muligheder og bedre servicering af centrale ydelser. Samarbejdet med lokalafdelingerne skal udbygges, så både EDR og afdelinger opnår fordele af samarbejdet.
er så lidet uddybet, at det direkte lægger op til et større udvalgsarbejde til undersøgelse af om det nu virkelig skulle være nødvendigt at begynde at beskæftige sig med.

Så er der selve valget af formand og hovedbestyrelser incl. suppleanter. Navnlig det sidste valg kan være tidsrøvende. Både med hensyn til stemmeafgivelsen og til stemmeoptællingen.

Men mon ikke, at forsamlingen herefter kan gå til middagsbordet allerede kl. 1200, og dér fejre afslutningen af et vellykket og roligt repræsentantskabsmøde.

Foreningens drift fordrer på ingen måde møder med varighed udover 16 minutter. Resten er hygge.
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz1iky »

Hej Allan

Jeg beundrer din positive naivitet, så jeg beklager at måtte pille lidt ved den ....

Jeg tror at du bliver skuffet med det jeg hører på vandrørene, som vil ske den dag.
Der skulle efter sigende "være lagt i kakkelovnen" fra både Rød, Blå og Gul stues skærmysler
- godt sekunderet af Grøn stues hemmelige agenda.

Hvis jeg skulle være på Klokkestøbervej 11 i Odense den dag ville jeg frekventerer et militært depot,
og sikre mig at Depotmesteren (typisk en SSG') udleverer en komplet udrustning som tilhører kampstyrker der skal indsættes....
Vel at bemærke i en rigtig kamp-zone. For det bliver nok intet mindre.

God fornøjelse med den herlige Danske Sommer, og husk nu at få kørt noget radio eller sving loddekolben.

73

Kenneth
OZ1IKY

PS;
Rød og Blå stue kender vi? Men hvem fanden er Gul og Grøn stue?
Jaaarh - det kunne man godt tænke lidt over? Med den larm der laves af Rød og Blå stue,
lever Gul og Grøn stue i en herlig anonymitet og arbejder støt og roligt ....
.. hen mod mødet den 15. september ! (Larmen gør at man ikke kan se dem, og det vil de helst)
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz7c »

Hej til alle
ja der skal nok blive kamp om pladserne måske for første gang i EDR 91 år historie

Jeg kan stadig anbefale de 27 RM'er at tage overnatning udstryr med !
Skulle der ikke blive brug for det så kan de jo bare tages ubrugt med tilbage !
Jeg tror ikke det bliver et kort møde ?

Der er så mange opgaver der skal løses, der bestemt ikke er blevet løst siden 15/2
og flere er trådt til.
Person spørsmål det kender vi jo så er EDR ikke nået videre ! æblekrigen er forsat !

Der mangler da en helt klart en farve "det sorte hul" no one will retur from !
Så tag jer nu sammen og få skabt et bære dygtigt EDR !

73 Boye
Brugeravatar
OZ1FUS
Indlæg: 88
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:44

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af OZ1FUS »

4 stuer ?!?
Det virker som om, at det er blevet en hobby, at kæmpe, ikke for hobbyen, men om hobbyen...
Tænk hvor meget udvikling der kunne udføres, hvis energien blev lagt i et samarbejde om hobbyen...
Men situationen udnyttes jo til fulde, af de der har politisk kandestøberi, vinkelskriveri eller emnefortolkning som hobby... :?
`73 de OZ1FUS, Lars
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz1iky »

Hej Lars
4 stuer ?!?
Ja!
Rød og Blå stue kender vi jo efterhånden. Her gælder det om at få den rigtige stol.
Gul stue har til RM 2018 tænkt sig at drukne alle RM'erne i forslag til vedtægts ændringer.
Rød og Blå stue har så ikke lige set at Gul stue vil tage dem inden om med papir-krigen?
Så Boye får nok ret med at tage overnatnings ting med.

Man kan jo også bare lytte til Yding nyt hver mandag - i mandags var heller ingen undtagelse.
Andre vældigt oplysende steder er de sædvanlige morgen og formiddags runder på 80 meter båndet. Glem heller ikke aften runden på 160 meter.
Ellers er EDR's forum (desværre den "lukkede" del) en udmærket kilde til at kategorisere de enkelte kaldesignaler i de enkelte stuer.

Grøn stue er lidt svære en størrelse. Hver gang man kommer tættere på, lukker de i som en østers.
Derfor også den med den hemmelige agenda. Men mon ikke vi den 15. september ser hvad de har i ærmet?

VY 73 og kør endelig radio eller brug loddekolben. Det er langt sjovere


Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af OZ0J »

OZ1FUS skrev: ons aug 08, 2018 10:50 Tænk hvor meget udvikling der kunne udføres, hvis energien blev lagt i et samarbejde om hobbyen...
Det har ikke været tilfældet i rigtig mange af de år, hvor jeg var medlem af EDR (tror jeg blev meldt ind i 1986). Hvorfor mon det så skulle ske nu?
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz7c »

Hej til alle

Ja vi må nok vente at se hvad der sker den 15/9

Hvem der skal skrive dagsorden ved jeg ikke ?
Det burde være HB men EDR har jo ikke en HB ?
Om den slipper ud af det hemelige arkiv er også et godt spærsmål ?
EDR får stadig 00 på 13 skalagen i information til medlemmerne ?
Dagsorden for RM burde lægges ud på edr.dk under "Nyhederne"

Og mun ikke Kenneth har ret der kommer også forslag til vedtægterne ?
Jeg kan ikke forstille mig at de 2 personer der den 15/12-2017 lige havde
luyst til efter høring af vedtægterne med deres persolige forslag !
Den ene fra RM og den anden fra den tidligere HB.

Jeg går ind for ordentlig forberelse det er trods alt det der resultere i det korteste
møde !

Godt det ikke er mig der skal gøre rendt efter æblekrigen !

73 Boye
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz7c »

Hej
Syndes lige at alle skulle have chansen til at lytte list til
den Midjyske fredspipe !

Bedøm selv:


73 Boye
Senest rettet af oz7c ons aug 08, 2018 17:21, rettet i alt 1 gang.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz7c »

den kom vist ikke med
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Nyt kup i EDR

Indlæg af oz7xf »

oz1iky skrev: ons aug 08, 2018 12:35 Gul stue har til RM 2018 tænkt sig at drukne alle RM'erne i forslag til vedtægts ændringer.
Jeg synes at vide, at Hr. krigskommandersergenten ved tidligere lejlighed har haft fornøjelsen af at være dirigent, ikke kampdommer under et tilsvarende repræsentantskabsmøde med mange vedtægtsændringer. Det endte mig bekendt med, at forslagene blev trukket mod, at der skulle nedsættes et udvalg. Denne øvelse kan med succes gentages. Alene kommissorieskriveriet kan trækkes ud i årevis.

Men selvfølgelig kan jeg ikke afvise, at meget konkrete forslag, der kan effektiviseres ved et pennestrøg, vil blive behandlet.
Det vil f.eks være forslag om lukning af foreningens hjemmeside således, at al nødvendig information til medlemmerne igen udelukkende vil foregå i det trykte blad OZ under hovedredaktørens kyndige opsyn.
Det vil f.eks være forslag om tilladelse til, at OZs redaktører med eller uden hoved kan oppebære løn samtidig med, at de bestrider hovedbestyrelses- og repræsentantskabsposter. Det samme vil kunne gøres gældende for forretningsføreren og de kommende stillinger som landssekretær og økonomidirektør.
Og sluttelig en præcisering af, at disse lønnede ledelsesfunktioner kan udføre af en og samme person, f.eks formanden.

Og helt ærligt. Det kan ikke tage mange minutter at vedtage. Man kunne jo bundte dem.

7xf
Besvar