Bladet OZ omlægges

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz7xf »

Som det ses af:
http://www.edr.dk/da/content/%C3%A6ndri ... anuar-2019
omlægges EDRs mangeårige månedsblad OZ til kun at udkomme, hver anden måned.

Hovedpunkterne i omlægningen er endvidere:
- Formatet bliver A4, i et nyt lækker layout og med dobbelt så mange sider som tidligere.
- Der vil ske en tættere samkøring mellem det trykte OZ og EDRs hjemmeside.
- Honorarer for artikler m.m. bortfalder, som direkte betaling til den enkelte bidragyder.

Det bliver interessant at følge, hvor mange, der takker af til hovedbestyrelsen i et "Åbent Brev" på EDRs Forum, eller blot undlader at betale næste års kontingent.

PYT og God Jul
oz7xf
forhenværende EDR medlem
Brugeravatar
oz4zat
Indlæg: 161
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:29

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz4zat »

OZ7TA er blevet fyret som TR og har efterfølgende meldt sig ud af EDR - dette meddelte han på EDRs hjemmeside i går.

EDRs medlemmer får ingen information fra ledelsen - ALT er lukket ned af formanden & Co - selv OZ1LLY, Gert Poulsen er det lykkedes at få til at tie.
Vi menige medlemmer får INTET (!) at vide om, hvad der foregår i RM og HB - alt er lukket ned bag en mur af tavshed.


I OZ3QY, Jan Anderschous valgoplæg EDR VER 3.0 kunne man læse flg.:

EDR 3.0

En Masterplan for EDR skal naturligvis udvikles i samarbejde. Det er en
ledelsesopgave, noget som HB og RM skal løse.

Mine ønsker til EDR 3.0 er følgende hovedpunkter:

En professionelt arbejdende bestyrelse, hvor der er væsentlige kompetencer
indenfor:
• Organisationsudvikling
• Økonomi
• Administration
• Medlemspleje
• Myndighedskontakt
• Kommunikation
• PR

Et aktivt Repræsentantskab, hvor de enkelte medlemmer opfatter sig selv som:
• Ambassadører for EDR’s visioner
• Igangsættere og tovholdere på uddelegerede projekter

Lokalafdelinger der:
• Opfatter sig selv som ambassadører for EDR’s visioner
• Er aktive deltagere i små og store projekter, såvel egne projekter som fælles
EDR projekter
Medlemmer der vil støtte op om EDR’s visioner:
• EDR skal anerkendes som professionelt samlingssted for amatørradio og
relaterede interesser
• EDR skal tales op, aldrig ned
• Beslutninger skal tages ud fra fremtidens behov
• Personer kommer og går, men vores hobby den består

Vores fælles interesse er amatørradio. En radioamatør er:
• Teknisk kyndig
• Loyal
• Hjælpsom
• Nysgerrig
• Sportslig

Vi skal hjælpe hinanden til at blive bedre. En radioamatør må ikke lade sig
nøje, men vil til stadighed søge at optimere egne og andres kompetencer.

(således skrev Jan Anderschou under overskriften "EDR 3.0" søndag, 22/04/2018 - 11:21)




At en "professionelt arbejdende bestyrelse" kendetegnes ved 100 % tavshed og NUL information til medlemmerne er nyt for mig.

Så jeg må bringes til at indse, at jeg har uendeligt meget at lære om Jan Anderschous "posistive version 3.0" ...

Man siger at "tale er sølv, men tavshed er guld" - i forlængelse heraf må man sige, at Formand, HB og RM virkelig forgylder medlemmerne.

/søren/4zat

ps. Den eneste forskel på medlemsskab/ikke-medlemsskab af EDR er seks årlige OZ - til ca 120 kr pr nummer - jeg har endnu ikke set et girokort, men er meget i tvivl om jeg skal følge OZ7TA og melde mig ud af EDR.
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...
OZ7TA
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør dec 15, 2018 14:59

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af OZ7TA »

Hejsa

En lille smule baggrundsinformation.

Min exit fra EDR er kontrolleret og har været planlagt et stykke tid. I forbindelse med balladen i EDR i 2015-16 overvejede jeg at at stoppe som TR, men valgte at blive, i håb om at der skulle ske en modernisering af OZ, og det ville jeg godt være med i. Det viste sig så at ledelsen valgt i 2016 hellere ville bekrige hinanden end give EDR fremdrift kulminerende med balladen i februar i år.

Jeg overvejede atter at stoppe, men valgte endnu en gang at blive for ikke at bidrage til kaosset. Der var jo rigeligt med folk der gjorde alt for lave kaos. Hen over forsommeren kunne jeg se, hvad vej det ville gå med OZ, og jeg ville stadig gerne være med til at forny bladet. Der kan genkendes ganske meget fra mit skitseforslag fra maj i år i det EDR har gang i omkring OZ lige nu.

Jeg besluttede dog at stoppe som TR senest i december 2019 og forlade EDR på samme tid, eftersom det eneste der efterhånden bandt mig til EDR var teknikken, in casu jobbet som TR. Jeg brugte slet ikke EDRs øvrige ydelser, og set ud fra det radio jeg bedriver, har EDR ikke noget at tilbyde mig.

Så kom afskedigelsen i tirsdags og helt i overensstemmelse med min plan for "post-TR" tiden forlod jeg EDR. At jeg så råbte op om det i går på EDRs forum skyldes udelukkende frustration over at EDRs formand i en og samme mail afskediger mig, opfordrer mig til at fortsætte med jobbet uden betaling og til sidst ønsker mig god jul. Det synes jeg er lovlig friskfyragtigt. I og for sig ville jeg helst have sendt en mail til Lone i al diskretion og ladet det passere i stilhed.

Så jeg er slet ikke gået i vrede, men efter en beslutning taget for længe siden, og jeg har været glad for de 42 års medlemskab og især for de 16+ år som TR. Jeg har fået mig et fint netværk, og jeg har lært en masse, både om teknik og om at skrive artikler, men ikke mindst om hvordan frivillige organisationer fungerer, konflikter i samme og om folk med store egoer, men fyldt med varm luft.

Nu er jeg helt klar til at se fremad og fortsat bruge mine kompetencer inden for radioområdet.

mvh

Jørgen
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz7xf »

oz4zat skrev: lør dec 15, 2018 14:39 ...., men er meget i tvivl om jeg skal følge OZ7TA og melde mig ud af EDR.
Normalt ville jeg have kommenteret med et: "er man i tvivl, er man ikke i tvivl".
Men lige netop her vil jeg gøre en undtagelse, der tager sin rod i EDRs gældende vedtægter.
Så Søren. Tøv en kende. Vent på repræsentantskabsmedlernes reaktioner.

7xf
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz7xf »

OZ7TA skrev: lør dec 15, 2018 20:24 En lille smule baggrundsinformation....................
Tak for informationen. Den satte en del på plads.

7xf
Brugeravatar
oz4zat
Indlæg: 161
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:29

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz4zat »

Hej Allan

Æh ...
hvorfor synes du, at jeg skal forblive EDR-medlem ?
Jeg leder efter gode argumenter, som kan overbevise mig - kom med dem !

Indtil nu har Jan Anderschou og hans posistive ver 3.0 i mine øjne opført sig helt på samme måde som Flemming, Kjeld, Viggo & Co, blot har de været endnu bedre til IKKE at meddele sig til os menige medlemmer - selv Gert har de formået at få gjort tavs.
Så, at gætte på hvad der foregår i EDR kræver en kremlolog.

god jul
søren/4zat
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz1iky »

Hejsa
Så, at gætte på hvad der foregår i EDR kræver en kremlolog.
Til dem som måtte undre sig over hvad en Kremlolog er for en størrelse, kan det oplyses at en sådanne er en ekspert i Sovjetisk Politik.
(http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... /kremlolog)
(http://denstoredanske.dk/Sprog,_religio ... kremlologi)

Også herfra - glædelig Jul 2018 og et ønske om et rigtig godt radio-år 2019 til alle.
VY 73

Kenneth OZ1IKY
Senest rettet af oz1iky tors dec 27, 2018 13:45, rettet i alt 1 gang.
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz7xf »

oz4zat skrev: tirs dec 25, 2018 14:07 hvorfor synes du, at jeg skal forblive EDR-medlem ?
Jeg leder efter gode argumenter, som kan overbevise mig - kom med dem !
Der er en væsentlig forskel i forhold til de tidligere regimer. Det tager i dag kun maksimalt en måned og 6 minutter at afsætte formand og / eller hovedbestyrelsen. Der skal ikke engang iværksættes urafstemning.

Søren. Du har kæmpet mod censur i snart rigtig mange år. Projektet lykkedes næsten ved perioden, der startede i 2016. Desværre blev perioden ikke fuldført grundet... Ja, det ved vi alle.
Søren, du skal fortsætte din kamp. Og også selv om mange andre er gået i seng i sorg over tingenes tilstand. For langt ude i horisonten, ser jeg alligevel et lille lys.
For EDR ver. 3.0 afgår senest ved den normale efterårsmanøvre i 2020. Hvem, der afløser EDR ver. 3.0 er udelukkende op til de medlemmer, der er der til den tid. Og der så jeg gerne, at du, Søren var blandt de stemmeberettigede. For bliver de rigtige valgt, kunne det godt tænkes, at jeg og andre ville være blandt medlemmerne igen.
Og de rigtige er bl.a dem, der oplyser, hvem jeg bliver i forening med. For der er enkelte, som jeg ikke kunne drømme om at besværes med.

7xf
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af OZ0J »

oz4zat skrev: tirs dec 25, 2018 14:07 Indtil nu har Jan Anderschou og hans posistive ver 3.0 i mine øjne opført sig helt på samme måde som Flemming, Kjeld, Viggo & Co, blot har de været endnu bedre til IKKE at meddele sig til os menige medlemmer - selv Gert har de formået at få gjort tavs.
Det vil så være en af argumenterne for IKKE at være medlem af landsforeningen EDR.

Der er godt nok kommet lidt information ud om OZ 2019, se https://edr.dk/da/content/sp%C3%A6ndende-temaer-i-2019
Prisen for OZ på papir og som PDF fil er stadig for lille, især nu, hvor man har fjernet honorarerne.

Og hvad kan EDR egentlig tilbyde en dansk radioamatør i 2019? Med andre ord hvad får jeg for pengene (kontingentet)?
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz7xf »

OZ0J skrev: ons dec 26, 2018 19:45Og hvad kan EDR egentlig tilbyde en dansk radioamatør i 2019? Med andre ord hvad får jeg for pengene (kontingentet)?
Hvis det man får udelukkende opfattes som OZ, er det for mit vedkommende intet, når jeg kikker på de 6 annoncerede temaemner for 2019. Om jeg afviger fra den tiltænkte målgruppe, vil jeg godt tillade mig at tvivle på. Der er jo intet nyt under solen for en radioamatør med nogen år på bagen og som har formået at vedligeholde og udvikle sine vidender og færdigheder ved anvendelse af andre medier end trykt papir gennem de seneste 20 år.
Tema FT8, lagde jeg på hylden for et år siden efter at have konstateret, at det fungerer, men er kedeligt i længden. Og de øvrige temaer, er der jo tærsket langhalm på i utrolig mange år.
OZ kan ikke længere være med på beatet, når det drejer sig om at formidle tekniske vidender. Selv youtube.com fungerer bedre. Både som formidler og som passiv makker, når det drejer sig om gammelt og helt nyt stof. Kodeordet er blot, at dansk ikke er hovedsproget.

EDR har også annonceret at gå i luften med ny hjemmeside omkring årsskiftet.
Det helt store spørgsmål vil være, hvorfor egentlig det. Der er jo ikke ret mange medlemmer, der benytter hjemmesiden til deling af vidender og til deling af foreningspolitiske spørgsmål længere. EDRs hjemmeside er blevet temmelig død. Om man kan sparke liv i en hjemmesiden i EDR uden ansættelse af faste hjemmesidepædagoer, vil jeg tvivle stærkt på.

7xf
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz7c »

Hej
Ja nedskæringernes tid er ikke forbi i EDR.

EDR 3.0 har jo lovet OZ på papir !
Hvad det skal indeholde er nok mindre vigtigt !

Postnorden hæver igen pr 1/1 taktsterne: brev til udlandet fra 27 Kr til 30 Kr.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Allerførst fortsat god jul og et godt nytår.

Nedskæringer, visse vasse. I den kaliber, hvor man halvere udgivelserne, taler man da om reformer :D

http://www.youtube.com/watch?v=dim6u6kCZ98

7xf
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Bladet OZ omlægges

Indlæg af OZ0J »

oz7c skrev: fre dec 28, 2018 13:11 EDR 3.0 har jo lovet OZ på papir !
Hvad det skal indeholde er nok mindre vigtigt !
OZs indhold for 2019 er besluttet, se https://edr.dk/da/content/sp%C3%A6ndende-temaer-i-2019 Så må vi se, om der er skribenter nok til at udfylde ca. 80 sider pr. blad.
oz7c skrev: fre dec 28, 2018 13:11 Postnorden hæver igen pr 1/1 taktsterne: brev til udlandet fra 27 Kr til 30 Kr.
Du - og andre - kan "bare" bruge http://oz0j.dk/qsl-information/direkte- ... -tyskland/ Det er lidt billigere.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Besvar