RABOS

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

RABOS

Indlæg af oz7xf »

Så er der kommet lidt mere kød på metoden: "at gå over åen efter vand".
Et fantastisk flot arbejde:
http://www.rabos.dk/

7xf
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: RABOS

Indlæg af oz7c »

Hej
Ja det kræver vist der er strøm på batterierne !
73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RABOS

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Det drejer sig primært i krisetider om ikke at gå over åen efter vand, men vælge den mest simple løsning.
At vælge en "radioamatørkæde" er at gå over åen efter vand.
At man så tilmed skal til at lede efter en vandbærer, gør hele idéen ret så kompliceret.
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 188
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: RABOS en død sild!

Indlæg af OZ5WU »

Hej
Når jeg ser hvordan diskussionen om RABOS bølger frem og tilbage ovre på den Røde Avis så forstår jeg sgu ikke at gruppen bag har fundet det betimeligt i det hele taget at starte deres forehavende i Danmark.

Efterhånden som flosklerne er blevet skrællet af løget, viser det sig at den med tilladelsen fra ENS var en fis i en hornlygte og Nå'e NEJ man har IKKE aftaler med beredskaberne hverken lokalt - regionalt eller helt på toppen.
Uden det sidste bliver det endog meget op ad bakke at få afleveret informationen til myndighederne.. AMK centralerne er IKKE gearet til den slags, uden fornuftige aftaler..

Samarbejdsaftaler mellem RABOS og Beredskaberne er og bliver mest sandsynligt en by i Rusland, når vi ser på Kongeriget Danmark.
Vi har nemlig et efter landets størrelse endda meget fint og effektivt beredskab til at hjælpe borgere i nød.
Dette eksisterende beredskab er så oven i hatten udstyret med meget fine kommunikationssystemer, som kan fungere perfekt selvom den store strømforsyning er gået i sort.
Da de jo klarer sig fint i dagligdagen uden hjælp fra Amatørradioen, vil de også gøre det i en katastrofesituation - Deres kommunikation er ganske enkelt bygget til den værst tænkelige situation hverken mere eller mindre..

De lande i Europa hvor man har "Amateurfunk Notdienst" som er samarbejdende med landenes beredskaber, har alle som en ikke beredskabs kommunikationsnet i den samme høje kvalitet som det danske. For eksempel i Østrig er Radioamatørerne en integreret del af designet og har været det i mange år.. Radioamatørerne har fast tømrede organisationer i alle regioner med radiostationer i forbindelse med de officielle beredskabscentraler, altså radiogrammer etc. havner UDEN svinkeærinder i orkanens øje - SÅ kan en tjeneste være ganske fornuftig og samfundsnyttig.

Og ja længere ude i verden ER radioamatørerne livsvigtige se i dette aktuelle link: https://indianexpress.com/article/citie ... DKyWAzQ514

Jeg tror IKKE RABOS har en kinamands chance for at blive en spiller i det danske beredskabs setup hverken nu eller om 5 - 10 eller 20 år!
Altså er projekt RABOS trods den søde idé, ultra spild af gode frivillige kræfter på noget der nemt kan ende som en karikatur!
Måske alle disse gode frivillige kræfter skulle benyttes på at uddanne unge til at blive Radioamatører Der Eksperimenterer
- Radioamatører der bliver super til at køre Contester - Radioamatører der IKKE er bange for loddekolben!
Og sådan kunne jeg blive ved....
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
OZ7ADZ
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 13:53

Re: RABOS

Indlæg af OZ7ADZ »

Ideen er da meget sympatisk. Men nok urealistisk i 2019.
Først og fremmest så er strømsvigt i en så stor skala at mobilnettet går ned i et større område, så ekstrem sjælden at det nok skal måles på en 100 års skala. For det andet er der taget høje for den slags i det offentlige beredskab. Jeg kan ikke huske hvor mange dage det er at Sine nettet kan køre uden grid forsyning, men det er noget tid. Der er også i beredskabet en plan hvor der placeres nødposter, i området bemandet med politi / hjemmeværn, lige som nogle områder har mulighed for at opsætte ubemandede nødtelefoner koblet på Sine.
Hvis radioamatørerne skal aktiverer et nødberedskab vil det have en responstid som i bedste fald svare til det offentlige beredskab, og med den tæthed der er på "vores slags" her i Vestjylland kan der blive langt på cykel for at få fat på en ambulance.

Som sagt Ideen er sympatisk, men behovet er jeg bange for ikke er der i OZ-land.
Jeg vil ønske RABOS folkene held og lykke, men vil tillade mig at være skeptisk indtil der forlægger en aftale med beredskabet.

Med Ønske om et godt DX
Senest rettet af OZ7ADZ søn maj 12, 2019 10:08, rettet i alt 1 gang.
Vy73 de Niels, OZ7ADZ
Besvar