Peak eller RMS power

Alt hvad der angår modtager, sender og perifer enheder.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Peak eller RMS power

Indlæg af oz7xf »

Når jeg på BG læser tråden:
http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=72463
græmmes jeg over, at nogle ikke er bekendt med eller har glemt, hvad PEP står for.
PEP, Peak Envelope Power, er således ikke et udtryk for, hverken middelværdi eller effektivværdi. Det er udelukkende et udtryk for et signals maksimale spidsværdi, indenfor en kuvert (periode).

Asbjørn har fuldstændig ret i sin antagelse, at prof.instrumentet nødvendigvis viser PEP, når dets målte effekt er 2 gange større end det som måles med et instrument, der måler effektivværdier. Forudsætningen er blot, at kilden er sinusformet.

Bevis: Ipeak = sqr2 * Ieff, sqr2 i anden = 2, så simpelt er det, for en sinusformet kilde, og der er tale om effekt (jf. effektformlen P = Ieff i anden * R).

Jeg morer mig en del over Asbjørns slutbemærkning:
"Måletekniknisk er 50W i 50/60'erne åbenbart blevet til det dobbelte.".
Jeg tror nu nok, at man skal noget længere tilbage i historien, da det blev interessant at definere PEP. Da det jo i den grad forholder sig til den maksimale effekt, der udsendes ved f.eks pulssending. Selv mit gamle, nu udtjente rør, der ved key down kunne holde til 1250 W i timevis, kunne levere det helt hysteriske i pulsmode, som driver til en større radars tyratron :D

7xf
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Peak eller RMS power

Indlæg af oz7xf »

Det bliver interessant om Sven finder frem til, at Asbjørns ME-11A/U måler peak som en fejl. I så fald vil mit første gæt være at glo efter en defekt modstand i målekredsen.
Besvar