RABOS gået under jorden?

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

RABOS gået under jorden?

Indlæg af oz7xf »

I lang tid er man på RABOS hjemmeside blevet mødt af denne tekst:
RABOS er under ombygning
Under ombygningen er RABOS services ikke tilgængelige
hvorfor det velsagtens giver mening at betragte RABOS som gået under jorden, måske endda blevet til en hemmelig tjeneste for nogle få udvalgte. Ingen af deres "kundekreds" har i lang tid kunne søge de tjenester, som RABOS så ivrigt ellers har reklameret for.
Det sidste pip fra RABOS, som jeg har kunnet goggle mig til, er dette fra juli sidste år:
Screenshot 2022-10-22 at 04-45-31 Brugtgrej - Rabos i aktion.png
I en tid, hvor det danske samfund kan risikere at blive mødt med rullende strømafbrydelser som et strømrationerende tiltag, finder jeg det besynderligt, at RABOS ikke har stukket hovedet frem. Der syntes nemlig samtidig at være en vis form for liv i nogle af folkene bag RABOS, OZ5RB og OZ1OP, som begge er valgt til repræsentantskabet i EDR i år.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg fra starten af RABOS, men også mere generelt omkring sådanne tjenester har udtrykt min skepsis. Denne skepsis er ikke blevet mindre gennem årene, men derimod styrket af netop RABOS.
Min anbefaling til folkene bag. Få nu lagt RABOS i graven, og pump cyklen i stedet. Danmark er ikke større end, at man kan cykle sig til det meste på relativt kort tid, også unden at være iført lycra, eje en cykel med skivebremser og mange gear. Selv en velsmurt havelåge fra 1. Verdenskrig kan gøre det.

vy 73
OZ7XF, Allan
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan
Syntes ikke du bør være så hår med dine med amatører som har kikket litt ut over den danske grense. Det de ser er at man i eksempelvis Norge og mange andre land benytter radioamatører og deres utstyr som backup eller tillegg til den daglige drift.
Konklusjonen har nok vært at det må vi også kunne hjelpe til med i Danmark.
Problemet er at det ikke alltid er så enkelt å kopiere direkte over en landegrense.
Vi har en tendens til å se på Norden som en ens masse, men det er på en del områder store strukturelle forskjeller på hvordan man drifter butikken Norge og Danmark.
Redningstjenesten en av dem og dermed blir også beredskaps tenkningen og bruk av resurser forskjellige.
I Norge driftes nesten all brann og redning på kommunalt nivå, en del ambulanse drift er underlagt sykehusene.
De to nasjonale redningssentraler (nord og syd) styres av politiet.
I Norge har vi noe som heter FORF (Frivillige Organisasjoners Redningsfaglige Forum) som består av:

• NAKs Flytjeneste.
• Norske redningshunder.
• Norsk Folkehjelp Sanitet.
• Norsk Grotteforbund.
• Norsk Radio Relæ Liga.
• Speidernes Beredskapsgruppe.
• Røde Kors Hjelpekorps.

Frivillige Organisasjoners Redningsfaglige Forum er et samarbeidsorgan for frivillige redningsorganisasjoner i Norge. Hovedhensikten er å bedre kvaliteten på norsk redningstjeneste og være et samarbeidsorgan mot justisdepartementet.
Redningssentralen er bemannet med representant fra FORF

I Danmark har jeg inntrykk av at det meste av brann, redning og ambulanse betjenes av privat(e) firma ut fra hvem kunne gi det beste tilbud til det offentlige.
(dersom jeg tar feil vennligst korriger meg)
Det er en vesentlig forskjell, for skulle det komme frem at det var behov for hjelp fra andre så betyr det at man ikke kan levere de varene man får penger for.
Det kan godt være det er et behov for danske radioamatører i spesielle situasjoner, men jeg tror ingen vil innrømme dette på forhånd for det vil være å blottlegge sine mangler og utilstrekkelighet.

Jeg tror de som har startet opp med RABOS har gjort dette i beste mening, men møter veggen på grunn av måten man drifter butikken Danmark

Dette er ikke et forsvar for hvordan vi drive det her på fjelltoppen, for vi er så fattige i Norge at nesten alt må drives på frivillig nivå ;-)

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af oz7xf »

Hej Steen Erik

I modsætning til andre lande har Beredskabsstyrelsen her i landet på et meget tidligt tidspunkt afvist Radioamatørers deltagelse. De så intet behov.

Derudover gør danske radioamatører demokratiske fordeling i forhold til antallet af aktive radioamatører, det uaktuelt at opstille et sådan beredskab. Det vil være lettere og ikke nær så tidskrævende, at dem, der måtte have behov blot tog aktion selv eller søgte hjælp hos nærmeste nabo. Der er jo ingen årsag til at gå over åen efter vand.

Det er blevet nævnt, at RABOS eller lignende kunne være en vægtstang for at få tilladelse til antenneopsætning, og hvis det skulle være sandt, har dem, der har nævnt dette, efter min mening, ikke noget at gøre i en frivillig hjælpeorganisation.

PS
Du nævner:
"I Danmark har jeg inntrykk av at det meste av brann, redning og ambulanse betjenes av privat(e) firma ut fra hvem kunne gi det beste tilbud til det offentlige.
(dersom jeg tar feil vennligst korriger meg)".
I Danmark er det er nationalt statsligt beredskab. Det anvendes ikke særlig meget i det daglige og ses mest ved oversvømmelser, men kan meget mere end det. Tidligere hed det Civilforsvaret, nu hedder det Beredskabsstyrelsen. Beredskabsstyrelsen er således både en organisatorisk ministeriel styrelse og en hardware del med materiel og personel.
Den daglige brand og redningstjeneste, ambulancekørsel og lignede er et kommunalt anliggende. Nogle kommuner er gået sammen i større enheder. Og dele af dette kan være udliciteret til private.
Der er 32 kommunale beredskaber, heraf er 19 samordnede. Det er dog ikke ensbetydende med, at de ikke samarbejder over "grænserne". Og ved de helt stor opgaver kan den Nationale Operative STab (NOST) træde sammen og disponere nationalt og til en vis grad søge udenlandsk hjælp. Parallelt og i samarbejde med NOST´en træder Det Centrale Operative Kommunikationsberedskab (DCOK) sammen og koordinere kommunikationen mellem og på tværs af myndighederne.
Jeg ser ikke det helt store problem i den udlicitering, der er foregået i kommunerne. De problemer, der har været optakt til er blevet løst ret hurtigt. Bl.a har der været et større problem med et privat firma, men opgaven blev overtaget af Regionen.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af oz1iky »

Halløjsa

RABOS (RAdioamatørernes BOrger Service), og tidligere var der også RST (Radioamatørernes Signal Tjeneste). RST var meget oppe at vende tilbage i 1980'erne, give'n'take lidt årstal på hver sin side.

Jeg nævner begge, da jeg tror det er samme skæbne som RABOS er ved at lide som RST?
Der er i alt tilfælde i min optik en del fællesnævnere.

Et simpelt spørgsmål kan måske belyse det?
Har man en samarbejdsaftale med danske myndigheder, herunder Beredskabsstyrelsen?
Jeg har stillet, forsigtigt, det spørgsmål i en tråd på brugtgrejs forum for et par år siden.
Svaret fra RABOS' sekretær kan man vist stadig finde på brugtgrejs forum den dag i dag.

Hvorfor er spørgsmålet omkring samarbejdsaftaler med diverse myndigheder så væsentligt.
Det er fordi man her som frivillig forening/organisation bevæger sig ind over det danske Beredskabs område og virke.
Og her er der jo nogle helt anderledes og skrappe krav til trafik, trafik-afvikling samt trafik-kontrol.

Jeg skal ikke bevæge mig ud i analyser af RABOS afvikling af trafik (øvelser) i det billede.

Et andet aspekt er også om det har været de rigtige personer fra radioamatør-side som har kontaktet de rigtige personer i diverse styrelser og departementer.
Og hvordan har man solgt, eller forsøgt på at sælge, det glade budskab om RABOS og hvordan RABOS kunne hjælpe det danske Beredskab i en "skarp" situation. Men så skulle man nok være ret klar i mælet omkring hvilke opgaver og 'mål-grupper' man kunne hjælpe hvordan og hvorfor.

Men det vil RABOS procedurer og instruktioner for medvirkende, samt Net-Kontrol nok bedre afslører...
Og mon ikke at Beredskabet har et velfungerende landsdækkende radionetværk, som har den backup på strøm og anden drift, som måske i virkeligheden overflødiggør RABOS som ekstra (amatør-)spiller?
F.eks. SINE radionetværket, som siden sidst i 2000'erne har været i drift med et landsdækkende net?
Endda med ret mange "No-Break" station (kører videre uanset strømafbrydelser)

Beredskabet har jo ikke kun Beredskabskorpset at trække på.
De har jo hele paletten, med Politi, Hjemmeværn og om nødvendig også hele den militære del af Forsvaret som de kan trække på? Så det væsentlige spørgsmål er vel om der er et behov for en gruppe som RABOS?

Det skal ikke opfattes som modstand mod RABOS, men som et spørgsmål jeg synes bør afklares.
Derefter burde RABOS så undersøge hvilke dele af Beredskabet som har huller i kommunikationen,
som RABOS kunne byde ind med, for at hjælpe Beredskabet med at lukke dette hul.

Ellers er jeg bange for at de involverede personer spilder deres sparsomme pensionist-ressourcer på noget der ikke er brug for. Men det kan jo også være jeg tager helt fejl af hvad RABOS’ formål er?

VY 73 til næsten alle

Kenneth OZ1IKY

Som et PS...
Jeg er mig fuldt bevidst om de geografiske og demografiske forskelle på Danmark og Norge i dette billede.
Men det er jo også hele miseren i alt det her? Tæl endelig kvadrat-kilometer på det ene og andet land ...
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan

Takk for tilbakemeldingen med korrigerende informasjon
Som Kenneth nevner er det også en aldri så liten forskjell i geografien mellom Danmark og Norge.

Her lokalt i Haugalandsguppen LA4C har vi ikke så mange år på baken når det gjelder NRRL Nødsambandstjenesten, som er en samlebetegnelse for de tjenester som vi leverer inn i FORF systemet. Det Hovedredningssentralen og Kystradio tjenesten har brukt oss til er i hovedsak peile tjenester, for å finne utstyr som blokkerer nød kanaler for fly og båter.
En av de store hendelser som NRRL har vært aktive i er Gjerdrum ulykken, her er en link til evalueringen https://www.regjeringen.no/contentasset ... ital-1.pdf
For de som er interessert gir den beskrivelse av det organisatoriske i tillegg selve evalueringen.
På side 46 2.avsnitt og side 52 siste avsnitt er NRRL nevnt spesielt.

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af oz7xf »

LA5GOA skrev: man okt 24, 2022 23:21 Som Kenneth nevner er det også en aldri så liten forskjell i geografien mellom Danmark og Norge.
Hej Steen Erik

Udover geografien er der også klimaet, der i Norge appellere til befolkningen at være bekendt med at stå på ski. Jeg har da også selv nydt den del af affæren i Norge, dog ikke som rutineret skiløber, men har observeret norske militære skipatruljer og deres overnatningsfaciliteter.
Det er dog sket her i Danmark, at lignende skiføre enheder har stået på ski på tværs af landet, fra omkring Holbæk til Esbjerg. En enkelt jordmoder har ved en enkelt lejlighed på Bornholm spændt skiene på og gået ud til en fødende kvinde.

Hej Kenneth og velkommen tilbage

Beklager, at jeg ikke fik kørt DXpeditionen. Nogle her på matriklen så muligheden for at svinge motorsav og andre savsmuldsdannende maskiner. Arbejdet er på ingen måde færdigt og der ses for tiden ingen fremdrift. Så det må vente lidt endnu med at få antennetråden op igen.
Spørgsmålet er dog om jeg overhovedet gør det. For der er ved at opstå en konflikt omkring energifordelingen som følge af de stigende energipriser. Og konflikter er for så vidt meget simpel og drejer sig blot om ind- og udgående i min pengekasse, hvor jeg gerne så, at der som minimum er balance. Scenariet, som jeg ser ind i, er, at udgående bliver større end indgående. Hvordan jeg løser det, er ikke faldet på plads endnu.

Udover at interessere mig for amatørradio er jeg også interesseret i fiskeri. Og navnlig det fra hjemmesider. I forbindelse med RABOS har jeg fundet denne side:
https://www.oz5bir.dk/rabos/
Jeg har dog ingen anelse om, hvor lang tid endnu, der er offentlig adgang til den, hvorfor jeg har taget nogle skærmbilleder.
Her er et interessant:
Screenshot 2022-10-25 at 04-18-17 Rabos - Experimenterende Danske Radioamatører.png
Det vil med andre ord sige, at nu er fokus på den enkelte borgers behov, som gruppen ikke mener opfyldt af de nationale og de lokale beredskaber. Hvor de har denne påstand fra har jeg ingen anelse om og er for så vidt ret ligeglad med det, da jeg udmærket ved, hvor den nærmeste brandstation, indtil flere læger bor i nærområdet, og hvor et større hospital med akutafdeling er. En slagter, en købmand og nogle formidable naboer med kvæg, grise og kartofler har jeg også. Derudover har vi på landsplan et hjemmeværn bestående af 13000 aktive og 30000 reservister, og alle disse kan og vil blive brugt indenfor relativ kort tid. 100 radioamatører og deres radiostationer drukner i den forbindelse.
Jeg må virkelig sige, at folkene bag forstår at puste sig op.

Det at puste sig op og efter min mening gå over stregen ses også her:
Screenshot 2022-10-25 at 04-21-33 Rabos - Experimenterende Danske Radioamatører.png
Den form for skræmmekampagne bryder jeg mig meget lidt om, navnlig ikke den, der ikke er hold i. For lige at præcisere løgnen:
"Hospitaler ophører med at fungere, transport stopper p.gr.a. mangel på brændstof, vandforsyning ophører, mangel på fødevarer".
Nuvel fedtsuges sikkert ikke i særlig udbredt grad i en sådan situation, men der er lagre til langt mere end de påståede 3 døgn, når man medtager forsyninger til hospitaler og kritisk transport.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz4zat
Indlæg: 161
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:29

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af oz4zat »

Et eller andet sted synes jeg man skal lade RABOS forsvinde stille og roligt i glemslen.

Som jeg så (og ser) projektet, er det udtryk for en forsinket drengedrøm - "en drøm om at være med i noget stort" - lige som dem, der kæmpede i modstandsbevægelsen under 2.verdenskrig.
Men det er lissom, et der tog ER kørt !
Så lad dog menneskene bag RABOS have deres drømme og fantasier i fred - så vidt jeg er orienteret gør de ingen skade og de relevante myndigheder har pænt takket nej - så: hvad er problemet ?
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...
Brugeravatar
OZ8AAZ
Site Admin
Indlæg: 86
Tilmeldt: fre nov 30, 2007 1:16
Geografisk sted: Näsum (Sverige), JO76ge
Kontakt:

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af OZ8AAZ »

oz4zat skrev: tirs okt 25, 2022 20:38 Som jeg så (og ser) projektet, er det udtryk for en forsinket drengedrøm - "en drøm om at være med i noget stort" - lige som dem, der kæmpede i modstandsbevægelsen under 2.verdenskrig.
Det var da en besynderlig holdning at have til folk, der blot vil bidrage med deres indsats! Er Hjemmeværnet osse bare en flok våbenliderlige weekendkrigere eller lokale foreningsfolk, der træner miniputter blot idioter, der ikke havde talent til at komme på landsholdet?

Fakta er, at både Norge og Sverige har nogle endog ganske velorganiserede "RABOS-lignende" organisationer/enheder som er både ganske kompetente og velrespekterede - ihvertfald den svenske - og det er svært at pege på noget specifikt, som skulle afholde en dansk pendant fra at kunne blive det samme. Ihvertfald har man da ikke "råd" til at afvise tilbud om deltagelse allerede i døren, men så må man jo sætte sig ned og finde en måde at udvikle konceptet på - ikke skyde det ned fra starten.
Vy 73 es cuagn de
Kasper SA7LNK / 7S7K (ex-OZ8AAZ / 5P9K)
https://kasper.myram.dk
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af oz1iky »

Hej Kasper

Jo, jo da...

Men i Danmark har man ikke formået at tage sig sammen, og så få skabt de rigtige kontakter til de relevante myndigheder.
Og RABOS er ikke første gang nogen har forsøgt sig...
"I gamle dage" forsøgte Radioamatørernes Signal Tjeneste (RST) sig også.

Så min tilgang til kritikken her er mere om at de måske skulle genoverveje deres ide-grundlag og målgruppe?
Og så måske se at finde ud af et reelt samarbejde med Beredskabet i Danmark?
Det er, som jeg forstår det, sådan det spiller i Norge og Sverige - og har gjort i mange år.
At man er en del af det officielle Beredskab?

Som et lille PS til OZ7XF - Ja, efter 3 døgn uden strøm i Danmark, så er der helt andre problemstillinger.
De analyser har jeg faktisk læst, som en del af min deltagelse i etableringen af SINE netværket.

VY 73 til stort set alle, og specielt til dem der gider lave et stykke ægte frivilligt og ulønnet arbejde.

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz4zat
Indlæg: 161
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:29

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af oz4zat »

Kasper> Jeg fulgte med i "RABOS-debatten" for år tilbage og konstaterede, at ingen danske myndigheder ønsker et samarbejde med dem.

Hvis man ser på et landkort er det nemt at konstatere, at Danmarks geografi er noget mindre i både iængde, bredde og højde end Norges og Sveriges. Afstand fra Gedser til Skagen er ca 500 km - fra Ystad til Kiruna ca 2000 km. Det højeste punkt i Danmark er ca 170 m over havet - i Sverige er det ca 2000 m og i Norge ca 2500 m.
Begge lande er ca 10 gange så store som Danmark og befolkningstætheden er 136/km2 DK - 14/km2 (No) og 23/km2 (Se).

Disse geografiske og befolkningsmæssige fakta gør det i mine (og de danske myndigheders) øjne vanskeligt at se nytten i RABOS - men boede jeg i en af Norges eller Sveriges tyndere befolkede områder ville jeg sikkert tilslutte mig deres netværk.

Mht. frivilligt arbejde, kan jeg fortælle dig, at jeg i det meste af mit liv altid har været engageret i et eller flere frivillighedsprojekter: Skulle Putins vanvid udarte til besættelse af DK vil jeg tilbyde min hjælp til relevante danske myndigheder/frivillige, men min holdning til RABOS er uændret:

Så lad dog menneskene bag RABOS have deres drømme og fantasier i fred - så vidt jeg er orienteret gør de ingen skade og de relevante myndigheder har pænt takket nej - så: hvad er problemet ?
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af oz7xf »

oz4zat skrev: ons okt 26, 2022 20:15 så vidt jeg er orienteret gør de ingen skade og de relevante myndigheder har pænt takket nej - så: hvad er problemet ?
Måske er det netop den relevante myndigheds ret tidlige afvisning af radioamatørers deltagelse, der har medvirket til, at der ingen skade er sket.
Men mon ikke, at der alligevel er sket en vis form for skade. En form for tab af omdømme, det der i visse radioamatørkredse vil kunne omtales som et omdømmetab. Endnu værre havde det dog været, hvis RABOS rent faktisk var gået på gaden og svigtede, bare en enkelt gang. Hvem mon kunne erstatte det omdømmetab.
Det positive er så, at RABOS har forstået at trække følehornene til sig i takt med udfordringerne steg.

Jeg vil mene, at hele projektet bygger på den fatale fejltagelse, at hele befolkningen er hjælpeløse, hvis de ikke har en virksom telefon i hånden. Det er faktisk kun dem, der går højest op i kommunikation, der er på røven, når kommunikationen svigter.

https://www.youtube.com/watch?v=yqsKduG-dGk

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ8AAZ
Site Admin
Indlæg: 86
Tilmeldt: fre nov 30, 2007 1:16
Geografisk sted: Näsum (Sverige), JO76ge
Kontakt:

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af OZ8AAZ »

oz7xf skrev: fre okt 28, 2022 5:42 Jeg vil mene, at hele projektet bygger på den fatale fejltagelse, at hele befolkningen er hjælpeløse, hvis de ikke har en virksom telefon i hånden. Det er faktisk kun dem, der går højest op i kommunikation, der er på røven, når kommunikationen svigter.
Jeg strækker våben med hensyn til om netop RABOS er den rette struktur, men mener du vitterligt at (trådløs) kommunikation i en krisesituation ikke er et problem? Har al tilgængelig erfaring ikke netop vist det modsatte?
Igen, jeg sammenligner med FRO i Sverige og der er muligvis ikke brug for noget lignende i Danmark qua er væsentligt mindre areal, men hvad skal der så til?
Vy 73 es cuagn de
Kasper SA7LNK / 7S7K (ex-OZ8AAZ / 5P9K)
https://kasper.myram.dk
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RABOS gået under jorden?

Indlæg af oz7xf »

Hej Kasper

Du skal sandelig ikke strække våben!
OZ8AAZ skrev: fre okt 28, 2022 14:25 men mener du vitterligt at (trådløs) kommunikation i en krisesituation ikke er et problem?
Det jeg mener er, at fraværet af mobiltelefon eller fastnettelefon blandt befolkningen ikke er det problem, som RABOS lægger op til, at det vil være. I et rent historisk perspektiv har vi klaret os ganske glimrende uden mobiltelefonen, og kan gøre det igen. Også selvom eventuelle fastnettelefonerne i den brede befolkning er ude af drift eller helt afskaffet. Vi er slet ikke så hjælpeløse, som RABOS gerne vil gøre befolkningen til at være. Vi lægger også, grundet vores veludviklede nysgerrighed, mærket til, hvad vores naboer gør eller undlader at gøre. Og jeg har kun ganske få eksempler på, at en nabos henvendelse omkring alt lige fra lån af en kop sukker til hjælp i tilfælde af sygdom er blevet afvist. Vi hjælper faktisk hinanden, når vi er i nød.

Du spørger: "men, hvad skal der så til". Ret beset ikke andet end, at vi tør forlade os på vores hjerners rationale.
Det kan godt være, at alt det normale er ude af drift og vi derfor skal tænke uvanligt. Men at inddrage RABOS kommunikationsorganisation gør jo blot, at så skal man til at opsøge dem, hvorved der går unødig tid med det frem for at handle efter bedste evne og overbevisning i situationer, der ikke nødvendigvis fremgår af plejerbogen.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar