EDR RM pakken 2022

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: EDR RM pakken 2022

Indlæg af OZ2D »

Med hensyn til moderne foreningsførelse har du til dels ret. Der er meget, der er gammeldags. Det skyldes de ca. 30 års foreningsmæssige stilstand, hvor man sågar i perioden accepterede medlemstilbagegang i lighed med søsterorganisationen i Tyskland, og det til trods for, at amatørradioen på ingen måde har været under afvikling.
Er du sikker på det, Allan? Er du sikker på at amatørradioen ikke er under afvikling? Kan du pege på nogen evident netto-tilvækst (tilgang minus afgang) i antallet af radioamatører i Danmark de sidste 30 år?
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR RM pakken 2022

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: tors dec 15, 2022 13:11 Jeg er ikke så sikker på fremtiden i EDR , moderne midler er vist ikke noget ledelsen går ind for ?
Hej Boye
Jeg er såmænd heller ikke sikker på fremtiden i EDR, men er det måske ud fra et andet perspektiv end modernistisk ledelse.
De 30 sorte år var jo til dels et aftryk på manglende ambitioner, tab af evnen til ledelse gennem stigende og mere omfattende regler og vedtægter som udmøntede sig i en foreningstræthed, der stadig kan spores den dag i dag. Sammenfaldende med de nyere tekniske muligheder, der har gjort det let for den enkelte at gå egne veje, skabe egne markedspladser og mindre grupper har foreningslivet ret mange steder været presset. Det gælder også EDR. Jeg tror dog sagtens, at man kan vende den bølge, men det vil kræve en helt ekstraordinær indsats. En indsats, der rækker en del længere end til at drive forlagsvirksomhed, QSL-central og deltage i kaffemøder i Styrelsen mv.
Hver eneste gang, der bliver skrevet noget om eller gjort noget for amatørradio andre steder end i EDR-regi er det et tab for foreningen. Det drejer sig om noget så simpelt som markedsandele, og det vi er vidende til for tiden er truende for EDRs eksistens. Det er jo ikke længere i lokalafdelingen eller gennem forlagsvirksomheden, at makkerhjælp til måling og justering af en radio eller hjælp til operativ virksomhed opstår. De foretagsomme går i dag andre veje, og det fænomen tilskriver jeg foreningens mangeårige tab af ambitioner.
Foreningernes styrke er evnen til at bibevare helheden trods individets naturlige forfald og død.
Jeg er nu ret sikker på, at hvis den nuværende hovedbestyrelse giver sig selv lov til at lede frem for at administrere en forlagsvirksomhed, kan de formå at skabe liv i foreningen. Et godt sted at starte er at undlade at reklamere for dem, der går sine egne veje. Tage foreningens formålsparagraf for pålydende gennem at arbejde for at samle.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR RM pakken 2022

Indlæg af oz7xf »

OZ2D skrev: tors dec 15, 2022 22:53 Kan du pege på nogen evident netto-tilvækst (tilgang minus afgang) i antallet af radioamatører i Danmark de sidste 30 år?
Hej Kim

Det drejer sig nok om, hvad og hvorledes man måler. Når jeg bedømmer, er det ud fra aktiviteten på båndene. Og over den 60 års periode, som jeg kan udtale mig om, aner jeg ingen tilbagegang, snarere tværtimod. Der har gennem årene været en stigende aktivitet, når jeg har lyttet HF båndene over. På VHF har der godt nok kunne anes en vis tilbagegang efter boomet for snart 30 - 40 år siden, men set over en længere årrække er jeg en del mere i tvivl.

Det vi mangler herhjemme er, at foreningens formand slår et slag for kulturen, og det bedste sted at gøre dette er ikke langs landevejene eller på kroerne blandt medlemmerne, men på de bonede gulve i Kulturministeriet. Han skal gøre det, som ingen andre har gjort.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: EDR RM pakken 2022

Indlæg af oz7c »

Hej
Det er nu ca 1md siden RM og der ikke meget gang i EDR's ledelse.
Måske skulle alle puste ud oven på den gode frokost.

HB består af en formand +andre der ikke er listet (EDR web page) med hvilke områder de skal have som deres speciale
der er vel ingen anden holdnining at sige vi venter at se i år 23??

En god sovepose indtil næste år.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR RM pakken 2022

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Ja, det forekommer noget lang tid siden, at der er sket noget på hjemmesiden. Skulle jeg være fræk, og det er jeg, kan jeg jo provokere ved, at den tidligere hovedredaktør af OZ, OZ8XW har haft ret i sin antagelse omkring internettet.
Det er faktisk ikke noget nyt, at det er sjældent, at den genvalgte formand gør sig bemærket på EDR interne frekvenser, dvs på EDRs hjemmeside og EDRs forum. Det går lidt bedre, langs landevejene og til markeder, og ikke mindst på det meget brugte grejs forum og lidt på Fjæset.
For tiden er EDR WEB-Shop lagt ned og har været det noget tid.
Det, der for mig er pudsigt, er alt det der står stille, og at der ikke i den forbindelse er en eneste i hovedbestyrelsen, der har råbt på hjælp.
Min frække konklusion må derfor være, at hovedbestyrelsen har nok i sig selv, og har lukket ned for sine medlemmer. Jeg skal ikke kunne udtale mig om forlagsvirksomheden kører videre, og at der er gang i bladet OZ, da jeg ikke opsøger udgivelserne frivilligt.

Der er imidlertid en undtagelse blandt hovedbestyrelses medlemmer. Det drejer sig om det nyvalgte medlem, OZ0J. Jørgen har gentagne gange givet lyd fra sig her på dette forum, og har så vidt jeg har kunnet orienteret mig passet sit job som begivenhedsredaktør og foredragsmanager til UG med kryds og slange. Tak for det!

For mig eksisterer ingen soveposer. Derfor vil jeg lige om lidt skrive lidt på EDRs forum omkring tavshed og foreningsdannelse:
Screenshot 2022-12-21 at 01-35-11 Foreningen slumrer! - EDR Forum.png
vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: EDR RM pakken 2022

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: ons dec 21, 2022 1:23 Min frække konklusion må derfor være, at hovedbestyrelsen har nok i sig selv, og har lukket ned for sine medlemmer. Jeg skal ikke kunne udtale mig om forlagsvirksomheden kører videre, og at der er gang i bladet OZ, da jeg ikke opsøger udgivelserne frivilligt.
Jeg har først fornylig fået adgang til min @edr.dk e-mail som HB-medlem. Referat fra HB-møde 28/11 er rundsendt til HB, RM m.fl., men det har åbenbart ikke fundet vej til EDRs hjemmeside. Jeg har d.d. spurgt webmaster og sekretær om, hvem der har "bolden" (nåh nej det er jo slut).

Endeligt referat fra RM 2022 er nu kommet på hjemmesiden.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR RM pakken 2022

Indlæg af oz7xf »

Hej Jørgen og tak for info.

Noget temmelig tåkrummende, men næppe til at undgå helt, når mennesker skilles. Godt, at du har fået din HB-adgang til hj.siden.

Med hensyn til referat fra HB-mødet 28/11 registrerede jeg det for første gang på hj.siden i går lidt efter kl 1900, og jeg blev beriget med et låneord fra Folkekirken.

Åh, det boldspil. Måske man skulle gå efter manden med pumpen.

vy 73
OZ7XF, Allan
OV2B
Indlæg: 78
Tilmeldt: ons feb 07, 2018 16:21

Re: EDR RM pakken 2022

Indlæg af OV2B »

Måske et dumt spørgsmål..
Det er måske blot en manglende opdatering af hjemmesiden....men hvordan kan man være medlem af både HB og RM - samtidig ??
Hvis man kigger på www.edr.dk under fanen "Foreningen" og vælger at se "Medlemmer" af hhv HB og RM, er der flere gengangere....f.eks. OZ4VW, OZ6TW, OZ5WU og OZ0J

Beklager min måske manglende forståelse for foreningsarbejde - jeg bare lidt forvirret...

//Lau
Venlig hilsen / Kind regards :
J. Lau Lindhardt, Kleinsmed Emeritus
Middelfart, Danmark

HamCall : OV2B
https://www.dc3vennerne.dk/
facebook : No thanks
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR RM pakken 2022

Indlæg af oz7xf »

Hej Lau

Det er et ganske herligt spørgsmål, som du stiller, dumt eller ej!

Problematikken besværliggøres gennem en fejl, der er lavet i Forretningsordenen for Repræsentantskabet:
§ 4 Stk. 5.:
Medlemmer af repræsentantskabet, som på et konkret repræsentantskabsmøde vælges
til formand eller hovedbestyrelse og derved mister deres stemmeret, jf. EDR’s vedtægter §6,
stk. 4, bevarer dog deres stemmeret resten af mødet.
Fejlen er ikke graverende, og består i, at det ikke drejer sig om vedtægtens § 6 stk. 4, men om vedtægtens § 6 stk 8, hvori skrives følgende:
Medlemmer af hovedbestyrelsen og formand deltager ved repræsentantskabsmøderne, men har ikke stemmeret ved disse.


Der er således tale om, at formand og hovedbestyrelsesmedlemmerne stadig er repræsentantskabsmedlemmer, men nu uden stemmeret. Skellet indtræder, når det sidste ord er sagt ved det RM, hvori de vælges.
Der er derfor intet galt i, at formanden og de 6 hovedbestyrelsesmedlemmer fremgår af listen over repræsentantskabsmedlemmer.
Så vidt jeg husker var den gamle liste, den fra før RM 2022, uden formand og bestyrelsesmedlemmer. Og det er der sådan set heller intet galt i. Det er ret forvirrende.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar