Fibia Internet

Alt om computerhardware - både almindelige desktop, laptop, microcomputere og meget andet! Her snakker vi om alle de tekniske aspekter ved data-udstyret vi kobler sammen med radioerne hvadenten det er for at styre som klient eller styre som terminal ved at overtage/digitalisere funktioner.
Og så alt det der ikke lige er dækket i nogen anden gruppe.

Hvis du vil snakke om operativsystemer, så gå ind i den gruppe :)
Besvar
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Fibia Internet

Indlæg af OZ0J »

Fibia er nu også nået til Udkantsdanmark dvs. min QTH, hvor der i foråret 2022 blev gravet kabler ned langs med vejen.

Nu vil de gerne grave et kabel ind til mit hus, så jeg kan få Fibia Internet (og måske TV).

Er der noget, jeg skal være opmærksom på omkring valg af router (hvis jeg kan vælge), herunder evt. støjgener fra router til HF/VHF/UHF radio eller den anden vej.

I dag har jeg ADSL fra YouSee, og deres router er ikke så begejstret for QRO effekter på bl.a. 40 meter.

Og har nogen evt. et par links til de krav, jeg kan stille Fibia omkring deres router, hvis den støjer eller går ned grundet min TX fortrinsvis på HF båndene?
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Fibia Internet

Indlæg af LA5GOA »

Hei Jørgen

Kjenner ikke til Firma Fibia, men regner med de leverer standard utstyr.
ADSL er fandens oppfinnelse når det gjelder å plage radioamatører.
Når jeg fikk tilgang til fiber her på hjemme QTH ble tele kablen klippet ned og rullet fint sammen på nærmeste stolpe
QRM ble redusert med mange S grader. Min TX gir ikke mer enn 150W så innslag på ADSL var bare ett problem på enkelte bånd som forsvant når jeg endret opphenget på antennen.
På klubb stasjonen LA4C har vi fiber inn og antenner nesten hele veien rundt huset, og her kjøres 1000W uten problemer
Det kan dog være en fordel å ha skjermet cat 6 kabel internt i huset
Dersom router leveres med jordet stikk kontakt bør man bruke jordet nett tilkobling for å utnytte filteret i strømforsyningen
Jeg har et mesh nettverk i tillegg til en del kabler rundt om på eiendommen, har ikke inntrykk av det er et QRM problem
Det største QRM problem er billige/dårlige strømforsyninger som følger med til all mulig elektronikk som havner i huset fordi det er umulig å leve uten den elektronikken ;-)
73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Fibia Internet

Indlæg af oz7xf »

Hej Jørgen

Du vil sikkert i den nærmeste fremtid blive overøst med tilbud fra diverse internet og tv udbyderede. Fibia er blot et af dem.

Jeg har gennem tiden og som følge af dårlig service shoppet lidt rundt mellem udbyderne, og lige nu er jeg kunde hos YouSee, og anvender en af deres routere, men vil ikke have problemer ved at anvende mig egen router (igen).
TV-mæssigt streamer jeg al mit TV (enten via Apple TV-Boks eller via PC/MAC-værk), og køber ikke YouSee´s TV pakker, men handler direkte hos TV udbyderne, f.eks TV2 Play, hvis og når de har noget interessant at byde på. Det er lidt af og på, de skal jo ikke tro, at de kan få alle karruselturene.
Da jeg også har mit mobiltelefonabonnement hos YouSee, streamer jeg en masse musik ud i mine højtalere. Så nu vælter musikken fra YouSee via fibernettet gennem en Ipad til en forstærker og derfra til højtalerne. Hvis mine energiudgifter i år ikke overstiger min formåen kommer der et par aktiv højtalere op i Radiorummet, hvor jeg for tiden har forskanset mig med seng og TV, hvorfor temperaturen i de øvrige saloner har kunne sænkes noget.

På intet tidspunkt har jeg haft konflikter mellem mit Fibernet med alskins tingeltang tilkoblet og mit radioamatørvirke. Intet støjer i mine radioer og min QRO effekt har på intet tidspunkt kunne true min internetforbindelse. Med til sandheden er måske, at jeg altid har anvendt dobbelt skærmet netværkskabel, og at jeg på radioamatørdelen har et rimeligt godt HF egnet jordnet.

Så tillykke med muligheden for fiber.

vy 73 oz7xf, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Fibia Internet

Indlæg af oz7c »

Hej Jørgen

Jeg bruger mobil bredbånd her 4G fra oister koster 215/md.
Det er en USB stik direkte i PC'en det giver ingen forstyrelser HF->internet ellr omvendt.

Tidligere havde jeg ADSL vil teleforn, der hvde jeg problemer med 160m derfor byggede jeg
det filter du ser på DDXG !

I min landsby her på landet blev jeg tilbudt Yousee(TDC) fiber men sagde nej da TDC havde lavet
chikane da jeg skiftet leverandør til Cibercity. Der var uden telefon/internet i 1 md for ledningerne
afbrudt på centralen og et opkald til TDC sagde bare at de havde inden kunder på den ADR., Cybercity
var ikke i deres haste loop.

73 Boye
Besvar