Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Diskussion om Windows, Linux, FreeBSD og mange andre - alt hvad vi kan køre vores ham-soft på!
Besvar
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af OZ2D »

Windows 10 sælges ikke længere men der findes en løsning, således at man kan installere Windows 11 på ældre computere. Læs nedenstående link til omgåelse af TPM (Trusted Platform Module) som forhindrer installationen:

https://www.wintips.org/how-to-install- ... rted-cpus/
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af OZ1FF »

If you proceed with installing Windows 11, your PC will no longer be supported and won't be entitled to receive updates. Damages to your PC due to lack of compatibility aren't covered under the manufacturer warranty. By selecting Accept, you are acknowledging that you read and understand this statement.".
Det er næppe en god idé, som du henviser til. Der er ikke den store forskel på W10 og W11. Så hvad er bedst? En uopdateret W10 eller en W11?
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af OZ2D »

Nej ikke lige nu men hvis det bliver umuligt at få fat i en Windows 10, så er der muligheden at lave dette her nummer frem for at smide computeren ud. Hvad har man at miste hvis alternativet er at smide computeren ud.....

Jeg holder også fast i Windows 10 men jeg er da fristet til at lave en opdatering til Windows 11 (med omgåelse af krav til TPM) når supporten af Windows 10 ophører.

Disclaimer (ansvarsfraskrivelse) vil jo næsten altid forekomme ved ændringer af en sådan karakter som ovenstående.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af oz7xf »

Åh, den Microsoft.

Vanligvis udskydes udløbsdatoen for deres operativsystemer, så mon ikke også det vil gælde for Windows 10. Der er jo stadig 75% af Windowsmarkedet, der anvender Windows 10.
To ting skal være opfyldt for at kunne opgradere til Windows 11. Det ene er, at processoren er af nyere generation. Det andet er det dersens TPM-flimmer, hvor der skal være monteret en chip og et lille stykke software til chippen. TPM er primært anvendt i virksomheder, der behandler følsomt materiale, og skulle kunne modstå uautoriseret adgang til harddisken f.eks i forbindelse med tyveri. TPM kan som nævnt i tråden omgås, men om det er en god idé, må jo være op til den enkelte bruger.

73
OZ7XF
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af oz7c »

Hej

Måske nogen lige skulle tænke over om sidste nye model er den bedste ?
Mere overvågning mindre styring for den enkle bruger.
Her er "Bill Mad Gates" besked til mig hver gang jeg rebooter min PC
Update fra microsoft har jeg ikke fået i mange år og savner dem heller ikke !
Win_1.gif

73 Boye
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af oz1bv »

OZ1FF skrev: ons jan 25, 2023 12:30 Det er næppe en god idé, som du henviser til. Der er ikke den store forskel på W10 og W11. Så hvad er bedst? En uopdateret W10 eller en W11?
Det er næppe mere farligt end fortsat at anvende Windows 10, men man kan risikere at der kommer en Windoze opdatering som "opdager" at ens PC ikke supporterer TPM 2.0 og dermed stopper opdateringerne. Windows 11 er en Windows 10 med opstramninger og lidt slankere GUI, men resten er den samme rodebunke. (Prøv, på Win11, at starte en prompt og indtast "ver" og Enter - så melder den version 10 med en række decimaler.
Jeg har i øvrigt set eksempler på at en Lenovo bærbar som kun var 4 år ikke kunne anvendes til 11'eren. Det er simpelthen for ringe at M$ ikke vil lade brugeren installere/opdatere. Man kunne jo blot informere om at man ikke får gavn af de nye sikkerhedsfeatures... I disse tider hvor vi skal værne om ressourcerne er det jo en fæl begrænsning.

Men os med Linux på radiomaskinerne er jo ikke plaget af den slags utilbøjeligheder :-)
Vy 73 de OZ1BV, Brian
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af oz7xf »

oz1bv skrev: tirs feb 07, 2023 19:58
Hej Brian

Udover, at jeg ikke vil finde hoved og hale i din citatteknik, har jeg et forslag.
Hvad med at oprette en Linux-gruppe på EDRs Platform, hvor du kunne dele ud af dine erfaringer til hungrende radioamatører.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af oz1bv »

Hej Allen

Ups, der var lige en smutter som der så er rettet op på :-)

Idéen er rigtig god, den må jeg kraftigt opfordre dig til at gå videre med.
Vy 73 de OZ1BV, Brian
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af oz7xf »

oz1bv skrev: ons feb 08, 2023 9:00 Idéen er rigtig god, den må jeg kraftigt opfordre dig til at gå videre med.
Grrr, :-)
Ikke lige det forventede svar. Jeg plejer jo at virke ved mit blotte tilstedeværelse!

Det er f..... omkring 15 år siden, at jeg har rumsteret rundt med det.

Nu har jeg så været forbi et sted, hvor jeg kunne trykke på lidt knapper, og vupti toner en missekat op på skærmen, samt nogle standardprogrammer.
Jeg håber så ikke, at det sted, hvor jeg hentede programmet (ubuntu.com), har skjult for meget overvågning, lange søslanger, små generende fluer og natsværmere eller at de bogstaver, jeg skriver glider ned i højre hjørne af skærmen. Jeg tror, at jeg venter noget med at fodre missekatten med besøg i banken og de steder, hvor jeg plejer at svinge plastikkortet. Jeg er konsekvent skeptisk, når noget er gratis.
Solnedgangen er april 2027 for den 20.04 LTS jeg har. Så får vi se om panikken breder sig efter samme mønster og kraft som for Windows.

Den næste opgaver er så at finde nogle programmer, der kan kommunikere med en Winkeyer, stationer og nok det sværeste af alt et logprogram, der kan have en MySql-database liggende et sted i fjernøsten eller i Lapland.
Jeg skal også finde noget, der kan monitere min skærm og min stemme, så jeg kan laver nogle abeefter videoer.

Jeg må videre i dagsbefalingen. Næste punkt er kaffe hos naboerne kl 1000.

vy 73
Allan, OZ7XF
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Windows 11 kan installeres på ældre computere, se her hvordan

Indlæg af oz7xf »

oz1bv skrev: ons feb 08, 2023 9:00 Idéen er rigtig god, den må jeg kraftigt opfordre dig til at gå videre med.
Hej Brian

Så fik jeg bimlet lidt mere med Ubuntu. Missekatten blev ved en opgradering til en vandmand. Det sætter jeg som tidligere erhversdykker pris på. Og det var jo meget godt, for der var enkelte i de medgivne apps i Missekatten, der ikke længere fungerede. Der manglede kontinuitet og på den måde minder Ubuntu en del om Windoze.
Når jeg skriver bimlet lidt er det med forbehold. For jeg kan se på min EL-forbrugsstatistik, at jeg i går brugte hele 35% mere strøm end vanligt. Oven i det skal lægges en nødvendig tur på motorcykel til købmanden for at forsyne mig med hurtigt opsætteligt sukker til min hjerne. 49 kr. for en is. Ævvv :-)

Debatten går livligt på det meget brugte marked. Måske man mangler lidt at sætte debatten der i relief, som forholde sig til, at Windoze ikke er tænkt til folk med sans for pillefingeri. Selv præster og andet troende folkefærd kan uden nogen som helst kendskab til, hvad der gemmer sig i maskinellet putte en pakke i maskinen, hvorefter den installerer sig selv og henter selv hjælpepakker, der ikke var i forvejen i maskinen. Derefter kan pastoren trygt trykke på tastaturet og koncentrere sig om prædiken til søndagens højmesse.
Linux er ved at komme efter det, bl.a gennem mere eller mindre troværdige PPAs samt, at det meste snart kan opereres GUI.
At der er flere hamradio interessante apps til Windoze end til Linux kan syntes mærkværdigt, da hamradiosektoren er fyldt med pillefingre og ikke nær så mange præster.

Trods udsigt til forøget el- og isregning fortsætter jeg lidt endnu, og går ikke i panik på grund af solnedgangsdatoen for Ubuntu´s Vandmand er sammenfaldende med win10. Jeg har jo stadig mit Mac-værk ;-)

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar