EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ2D »

"heldagsdebattører", hvad fanden bilder de sig ind. Den form for udskamning hører ingen steder hjemme, og hvem dømmer om en kritik er fin og konstruktiv, når man har skyklapper på og kun vil mele egen kage mellem måltiderne. Det bliver let alt for ensidigt.
Jeg kunne ikke være mere enig, Allan. Det er så arrogant som det kan blive og endnu en årsag til at jeg næppe nogensinde bliver medlem af EDR igen. Jeg mangler ord som jeg kan være bekendt at skrive i dette forum, der er vel en kant for grimt sprogbrug, men nedslående, det er sådan noget skribleri.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7xf »

OZ2D skrev: tors maj 11, 2023 23:06 Jeg kunne ikke være mere enig, Allan. Det er så arrogant som det kan blive og endnu en årsag til at jeg næppe nogensinde bliver medlem af EDR igen. Jeg mangler ord som jeg kan være bekendt at skrive i dette forum, der er vel en kant for grimt sprogbrug, men nedslående, det er sådan noget skribleri.
Hej Kim
Jeg er helt utrolig glad for, at du i dit skriveri anvender ordlyden: "næppe nogensinde", for så er der jo stadig håb. En dør står på klem, men der, hvor man nok virkelig skal sætte ind er omkring antennerne, som du gentagne gange med stor berettigelse har skrevet om.
Men inden, at jeg tager hul på den byld, bliver jeg nødt til at komme med en indrømmelse. Det har nemlig vist sig, at mit indlæg, som du refererer til har båret frugt i form af en opringning fra et hovedbestyrelsesmedlem og vi fik stablet den mere givtige forbindelse op, og jeg fik igen et indblik i en del af maskinrummet.
Foreningen er en mærkelig størrelse. Dels forsøger den at være forening og samtidig er den båret oppe af enkeltmandspræstationer. Nogle gange tager den enkelte mand præstationen med ind i hovedbestyrelsesarbejdet, og langt hen ad vejen kan disse præstationer muligvis være adgangsgivende til netop de valgte ledelseselementer. En tredie virkelighed er den, som Hjalmer nok så flot igen har påpeget. Den enlige ulvs virkelighed.
Nogle af disse enkeltmandspræstationer har det dog med at falde med enkeltmanden, hans interesse og så videre.
Udover antennesagen, som har martret foreningen i en lang årrække, er der en anden, dog væsentlig mindre sag, der har stået ude nogen tid. Det er posten som fieldday manager. Den 20/3-2023 udpegede HB så hovedbestyrelsesmedlem OZ1ETP Lars Peter som ny FD Manager. Selvfølgelig er det sjovt, at lokalafdelingerne tager på skovtur med noget grej, dog syntes jeg at se, at lokalafdelingernes interesse derfor har være jævnt faldende i en del år.
Har du forresten prøvet at køre HF-radio med en langtrådsantenne på nogle pinde på den nærliggende strand?

Og så tilbage til antennesagen. Efter nogen år i grus er der nu samlet et antenneudvalg bestående af:
Antenneudvalg:
Region SD: OZ6TW Torben tovholder
Region Nj: OZ1LLY, Gert
Region Mj: OZ3Z Anders
Region Sj: OZ5WU
Region Hs: Vakant (kandidatemner fra Reg-HS må meget gerne henvende sig til sekretæren)
Antenneudvalg kan kontaktes på [email protected]
og nej, Kim. Det er ikke fra min side ment som en rød klud foran dit snudeskaft, at jeg bringer budskabet her. Men over en bred kam er det ret gode folk, der er samlet. At repræsentanten for dit område så er besat af din perleven, kan jeg i hvert tilfælde ikke gøre for eller noget ved. Men tro mig, måske han ikke er den værste, idet han ret ofte vinder ved bekendtskab, ret ofte tør tage tyren ved hornene og har held ved det. Så prøv at give ham en chance.

Midt i al min ros bør jeg også nævne Kalender og Foredragsmanager OZ0J for hans utrættelige arbejde, som i den grad har båret frugt i form af en god kalender og et stigende antal nye foredrag. Det er næsten værd at glo på her:
https://www.edr.dk/elementor-27156/
Vidste du forresten, at foredragene er åbne for alle. Så mød bare op, hvis noget skulle have din interesse.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af Rimax_15 »

OZ2D skrev: tors maj 11, 2023 22:32
Vi venter spændt på din tilbagevenden
LOL :lol:

Jeg kan nu nok udholde spændingen. Jeg er mest interesseret i at nogen i EDR arbejder for at du og jeg kan få muligheder for at sætte antenner op, Rimax.
Har lige haft møde med vores nye Administrator (Domea) om at få antenne på loftet.
- NEJ, loftet er fyldt med asbest. Var svaret !
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7c »

Hej
Nu er danske tilstande ikke det der interesseret mest for i EDR, det IARU og andre RSGB DARC mv.
Der har nu været kritik af antenne forhold i mange år ikke mindst på den røde avis og her.
Nogle har udmeldt sig af samme årsag.

Men HB har ikke afsat 1Kr til aktiviteter i dagbogen. Så dette er ikke en område der har top priotet !
Det virker mest som en børnehave eller Vuggestue
Verner radio's efterfølger skrothandel coax/ant er mere vigtig !, Det er der afsat penge til.

Rimax:
det er ikke godt, hvis det havde været en skole så var den nok blevet lukket !
Men måske mere som en undskyldning istedet for at det er rigtigt

73 Boye
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ0J »

oz7c skrev: fre maj 12, 2023 14:04 Der har nu været kritik af antenne forhold i mange år ikke mindst på den røde avis og her.
Nogle har udmeldt sig af samme årsag.

Men HB har ikke afsat 1Kr til aktiviteter i dagbogen. Så dette er ikke en område der har top priotet !
Kom med nogle løsninger, så er jeg sikker på,at både RM og HB vil finde pengene. Og løsningen er ikke at skrive på dette forum, det kommer der ikke noget ud af.

Og så har tidligere ledelser desværre prioriteret et blad omdelt med den blå bil højere end alt andet.

Jeg har ikke løsningen til, at alle kan få tilladelse til at opsætte antenner. Jeg kunne forleden se, hvor stor modstand der var i min by til en 42 meter mast til mobiltelefoni. Og det er på trods af en ikke særlig god dækning i byen.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ0J »

oz7c skrev: tors maj 11, 2023 13:50 en der er brug for i EDR friviligt arbejdskraft yngre mand, det er vel bare at melde sig i døren EDR HQ !
Det er i hvert fald en bedre løsning end at sidde og "bræge" her. :mrgreen:
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7xf »

OZ0J skrev: lør maj 13, 2023 8:36 Kom med nogle løsninger, så er jeg sikker på,at både RM og HB vil finde pengene. Og løsningen er ikke at skrive på dette forum, det kommer der ikke noget ud af.
Hej Jørgen

Som jeg tidligere har været inde på anvender andre foreninger og interesseorganisationer at inddrage landspolitikerne. Og der er det vigtigt, at det er fra foreningens øverste hylde, at man møder op med sit andragende. Den del koster ikke mange basseøre, men forberedelse og god tid.

Noget af befolkningens modstand kan skyldes nervøsitet for stråling, og det er nok den værste del at hamle op med. Det kræver oplysning, og atter oplysning, og det er slet ikke nok, at det er EDR, der forsøger at formidle reel oplysning, og måske er det slet ikke en god idé overhovedet som part at gøre det. Jeg vil mere, at også den del kræver landspolitikernes indsats, og penge ;-)

En andel af problematikkerne ligger i revisionen af bygningsreglementet, hvor radioamatørantennerne pludselig forsvandt. Også her er det nok bedre, at inddrage landspolitikerne frem for at henvende sig hos pluddermændene i de forskellige styrelser. Også her må det være fra foreningens øverste hylde at man henvender sig.

Den tredie del er den omsiggribende frisering af landskabet som vi i en årrække har været vidne til. Selv statslige tjenester har fået nej til antenneopsætning, navnlig i større format, og det til trods for, at helhedsvurderingerne omkring nødvendigheden for mange talte for antennerne.
Noget er imidlertid ved at ændre sig med hensyn til friseringen. Større samlinger af energiproducerende enheder vil dukke på i landskabet i de kommende 5 - 10 år i mængder så store, at radioamatørantennerne ikke på samme måde som nu kan virke synsforstyrrende for naturfolket.

Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg ikke, at foreningen kan løfte opgaven, men derfra til, at man ikke forsøger, bør være langt. I den indeværende aktivitetsperiode og langt ind i næste ser jeg ingen mulighed for at finde tiden til den mest komplicerede opgave i foreningens historie. Det er således ingen kritik af jer i hovedbestyrelsen. Slet ikke!!! Opgaven er enorm og måske uløselig, og det er ikke jeres eller jeres forgængeres skyld. Modstanden er kommet snigende over en meget lang årrække.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: lør maj 13, 2023 17:21 Den del koster ikke mange basseøre, men forberedelse og god tid.

Også her må det være fra foreningens øverste hylde at man henvender sig.

Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg ikke, at foreningen kan løfte opgaven
7 mand i HB kan alene ikke løfte opgaven, og slet ikke, når de fleste går på arbejde ved siden af. Om man kan finde nogen, der vil gå ind til denne opgave til gavn for danske radioamatører, ved jeg ikke. Det har vist været rigeligt besværligt bare at finde nogen til antenneudvalget.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7c »

Hej Jørgen
Lad os gøre dette kort

Ingen ant = ingen radioamatør, så simplet er det
Du har jo nu et antudvalg så er det vel bare at give dem disse opgaver og de har ikke 10år til at løse den opgave.
Det er jo også rigtigt at vil EDR ikke stille op med toppen af HB har det ingen vej på jorden.

Danske radioamatører har de dårligste forhold vdr. ant. opsætning !

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: lør maj 13, 2023 19:40 Ingen ant = ingen radioamatør, så simplet er det
Det er jo intet andet end et narrativ. Virkeligheden er, at det stadig er muligt at få antenneanlæg op. Det handler bare om, hvor og hvordan.
Ikke alle har mulighed for frit at vælge bolig. Derfor vil jeg ikke kunne skrive, at det er op til den enkeltes ansvar at se sig forinden, at boligen vælges. Men, dem der har det frie boligvalg, kan godt se sig for.
Nogle af dem, der bor i de umulige boligområder kan muligvis få en kortvarig eksperimentaltilladelse. Det er set indenfor andre interesseområder. Andre, igen kan have mulighed for at drive mobilt opsæt og rakke lidt rundt i landet og samtidig få set sig om. Der er jo ikke fra statens side tale om et generelt forbud mod privates antenner.
På det personlige plan, havde jeg en plan for at flytte fra København og til et langt mere antenneegnet område i Danmark, når jeg blev pensionist som 60 årig tjenestemand. Virkeligheden blev dog ikke helt som planlagt, men ret tæt derpå. Jeg flyttede faktisk før og området blev ikke nord for Frederikshavn.

Jeg læser, at Rimax_15 har fået "Støv på Hjernen". Jeg håber, at samme boligselskab har sikret sig, at støvet ikke kan hvirvles rundt, så beboerne og andre ikke tager skade ved bare at have ophold i bebyggelsen eller tæt derpå. Det var jo nok værd at undersøge nøje, når det bliver gjort til et problem af bebyggelsens administrator. Mig bekendt besidder nu til dags hovedparten af vores bygningshåndværkere de fornødne kompetencer til at udføre fornødne arbejdsopgaver i asbestholdige områder, genoprette asbestsikringen og rengøre derefter. Stort set vil en hvilken som helst tømrer kunne påtage sig opgaven at oprette støttepunkter til en antenne under taget i en ellers sikret asbestholdig tagkonstruktion.

Nu får vi se, hvad det nye antenneudvalg tager fat på. I forbindelse med kortlægningen af problemet vil det være langt lettere, hvis alle aktive og dem, der havde hensigten at være aktiv radioamatører var medlemmer af foreningen. For så kan Datatilsynet ikke blande sig i, hvad man registrerer.
Det kunne blive ret så interessant at se en medlemsundersøgelse, der ikke har til hensigt at understøtte papir, tryksværte, det blå korps af omdelere og en hovedredaktørs forventninger.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af Rimax_15 »

oz7c skrev: fre maj 12, 2023 14:04
Rimax:
det er ikke godt, hvis det havde været en skole så var den nok blevet lukket !
Men måske mere som en undskyldning istedet for at det er rigtigt

73 Boye
Du har nok ret, Jeg har set håndværkere gå derop uden beskyttelsesdragter.
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
Brugeravatar
oz4zat
Indlæg: 162
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:29

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz4zat »

Asbest - på et loft ?

Mon ikke der menes Rock- eller Stenuld ?

I mine øjne lyder det som om nogen har glemt at læse på lektien.
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ2D »

Asbest - på et loft ?

Mon ikke der menes Rock- eller Stenuld ?

I mine øjne lyder det som om nogen har glemt at læse på lektien.
Det kan være at der indgår asbest i taget og at det drysser en smule.

https://www.bolius.dk/asbest-i-boliger-17967
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7xf »

Rimax_15 skrev: fre maj 12, 2023 10:31 Har lige haft møde med vores nye Administrator (Domea) om at få antenne på loftet.
- NEJ, loftet er fyldt med asbest. Var svaret !
Hej Rimax_15

At loftet er fyld med asbest kommer såmænd ikke bag på mig. Det er blevet anvendt til utroligt meget i byggeri, ikke kun i tagplader. Rør er blevet isoleret med asbestmasse, som blev omviklet med gaze eller hessian, og brandadskillelser blev også lavet af asbestplader. Sågar El-tavlers basisplade kan være asbestholdig.

Hvad, der derimod kommer bag på mig, er, at administrationsselskabet Domea kommer ind i billedet, og at sagen ikke er afgjort lokalt af afdelingsbestyrelsen, der vanligvis har ekstern rådgivende ingeniørfirma at trække på. Man må her også huske på, at når byggeriet er ibrugtaget er medlemsmødet afdelingens højeste myndighed og fastsætter sin egen husorden, som meget vel kan være adopteret fra administrationsselskabet, men som efterfølgende til enhver tid laves om af netop medlemsmødet. Er afdelingen sat under administration og beboerdemokratiet ophævet af tilsynsmyndigheden, som er kommunalbestyrelsen, så ville jeg tage en helt rolig samtale med Borgmesteren omkring trivsel. Sådan nogle rolige samtaler kan vanligvis ryste de fleste borgmestre.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af Rimax_15 »

oz7xf skrev: søn maj 14, 2023 18:23
Rimax_15 skrev: fre maj 12, 2023 10:31 Har lige haft møde med vores nye Administrator (Domea) om at få antenne på loftet.
- NEJ, loftet er fyldt med asbest. Var svaret !
Hej Rimax_15

Hvad, der derimod kommer bag på mig, er, at administrationsselskabet Domea kommer ind i billedet, og at sagen ikke er afgjort lokalt af afdelingsbestyrelsen, der vanligvis har ekstern rådgivende ingeniørfirma at trække på. Man må her også huske på, at når byggeriet er ibrugtaget er medlemsmødet afdelingens højeste myndighed og fastsætter sin egen husorden, som meget vel kan være adopteret fra administrationsselskabet, men som efterfølgende til enhver tid laves om af netop medlemsmødet. Er afdelingen sat under administration og beboerdemokratiet ophævet af tilsynsmyndigheden, som er kommunalbestyrelsen, så ville jeg tage en helt rolig samtale med Borgmesteren omkring trivsel. Sådan nogle rolige samtaler kan vanligvis ryste de fleste borgmestre.

vy 73
OZ7XF, Allan
Jeg har forsøgt i 20 år at få antenner op
Det er Domea der bestemmer. Før dem var det Lejerbo, og der fik jeg bare NEJ
Bestyrelsen er god til at beslutte om der skal stå blomster på vores udendørs bænksæt, kort sagt værdiløs.
Jeg har snakket både med den gamle og nye Borgmester, ingen hjælp fra den side.
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
Besvar