Donetsk

DX Nyheder, både lokalt og globalt. Samt nyheder gældende for HF området.
Besvar
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Donetsk

Indlæg af oz1bv »

Hej alle

På 6m har jeg logget flere stationer fra Donetsk, hvor der anvendes ikke officielt godkendte calls, f.eks. har en D0OO lige svaret mit opkald på FT8. Jeg har flere i loggen. Bør man ignorere dem, eller hvad er "bedst praksis" ?
Vy 73 de OZ1BV, Brian
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Donetsk

Indlæg af OZ0J »

Uagtet at de er loggen, så tæller de ikke til noget som helst diplom o.l. Lægger du dem ind i et "rigtigt" logprogram fx DX4WIN så vil de stå uden DXCC. Det samme gælder den tyrkiske del af Cypern (1B?).

Lad dem være, om ikke andet så har du et bevis for, at din radio har været aktiv - om det så kan bruges til noget.

jeg har vist et par D? i loggen også. De for lov til at blive.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
OV2B
Indlæg: 78
Tilmeldt: ons feb 07, 2018 16:21

Re: Donetsk

Indlæg af OV2B »

Samme problem med f.eks : T10VB (Transnistria) !
Hvad gør man med denne (ulovlige) station...??
Stationen er i loggen på et par bånd (2009), men ingen ved jo, hvad der sker med denne enklave - måske bliver de selvstændige - måske ikke.
Jeg beholder T10VB i loggen, men må indrømme at jeg ikke "higer" efter at få Donetsk i loggen - uanset hvad.

//Lau
Venlig hilsen / Kind regards :
J. Lau Lindhardt, Kleinsmed Emeritus
Middelfart, Danmark

HamCall : OV2B
https://www.dc3vennerne.dk/
facebook : No thanks
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 708
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Donetsk

Indlæg af oz1iky »

Ohøj

Behold dem bare i loggen.
Men de kommer aldrig til at tælle/gælde for andet end en kontakt med en station i et område/region.
Men kaldesignalet var ikke et anerkendt og lovligt af slagsen. D
et kræver en del mere. og ind til da, ja så er de blot "pirater"

Som eksempel, så kan man jo læse lidt omkring Kosovo.

VY 73 til alle, bortset fra den velkendte undtagelse

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
OU2X
Indlæg: 150
Tilmeldt: tors jun 02, 2016 22:53

Re: Donetsk

Indlæg af OU2X »

Jeg kører dem hvis de kalder og de er i loggen (som Jørgen skriver : "I et rigtigt logprogram" (DX4WIN) uden DXCC angivelse. For mig er det en af disse "work now worry later" QSO'er :)

Lidt baggrundsinformation
https://da.wikipedia.org/wiki/Donetsk_oblast


--
Flemming
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: Donetsk

Indlæg af oz1bv »

Jeg beholder dem også i loggen.
En lille kommentar: DX4WIN er nok ok, men det gemmer ikke data i et kendt format. Jeg har været i dialog med ham der har kodet det. Han vil ikke oplyse noget om formatet osv. Et "rigtigt" logprogram bør logge i en SQL database så man kan vælge at placere basen hvor man vil (lokal NAS/server, eller i skyen). Derudover kan man have flere instanser af logprogrammet kørende mod samme base.
En anden detalje: Det rigtig rart at kunne bruge SQL forespørgsler direkte i loggen.

Jeg bruger selv CQRLOG og det gør det samme som DX4WIN når det ser et ukendt prefix, så ingen alarm her.
Vy 73 de OZ1BV, Brian
OU2X
Indlæg: 150
Tilmeldt: tors jun 02, 2016 22:53

Re: Donetsk

Indlæg af OU2X »

DX4WIN har mange år på bagen men er fantastisk til at holde styr på dit DXCC og andre diplomer.

Ja, det ville være fantaskisk hvis man kunne gemme data i en SQL database direkte.

Kender ikke CQRLOG - men jeg vil kigge på det ... tak for tippet :)

Flemming
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: Donetsk

Indlæg af oz1bv »

Hej Flemming

Blot til orientering, så er CQRLOG et open-source Linux logprogram. Det kan afvikles i Windows under WSL.

De logprogrammer jeg har afprøvet i forskellige OS'er har jeg valgt udfra at de skal logge i en SQL database. Ellers er de uinteressante. Hvorfor DX4Win kodekarlen har fravalgt det undrer mig. Det kunne jo blot være en option man kan vælge til eller fra. En simpel SQLite base kunne fint række.
Vy 73 de OZ1BV, Brian
Besvar