Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye mf

Overordnet set er denne tråd uinteressant fordi, den går mere på formålet end, hvorledes man kommer derhen.

Ledelsesmæssigt er formålet mindre interessant end processen. Jeg ser EDRs problem ligge i processen.

Medlemmerne vælger hvert andet år et repræsentantskab, hvor man i valghandlingen prioritere at få alle landsdelene repræsenteret frem for at finde de bedste ledere på landsplan. Er Danmark virkelig så stor, at der er forskel på amatørradio i København, Sjælland, Nord- Midt- og Sydjylland. Det er jo heller ikke ude i Regionerne, at EDR skal forholde sig til noget som helst og administrere derefter afhængig af landsdelen.
Hvilke parametre vælger medlemmerne repræsentanterne ud fra. Der pågår jo ikke nogen egentlig valgkamp omkring retninger for EDR. Næ, man kikker langt mere på mennesket, der får lov til at præsentere sig på 1/4 side i OZ samt eventuelt et i forvejen etableret bekendtskab.
Lige så snart valghandlingen er overstået og repræsentantskabet har valgt hovedbestyrelsen starter råbet om hænder. Nogle af hænderne har man heldigvis arvet, nærmest i en hel generation. Det drejer sig om udvalgsmedlemmerne, der på et tidspunkt er blevet udpeget af den daværende hovedbestyrelse, selvfølgelig på baggrund af det kommende udvalgsmedlems interesse for udvalgets speciale, og det er ofte, at det er i udvalgene, at man finder resourcepersonerne, der hårdt arbejder for opnåelse af foreningens formål. Jeg siger dermed ikke at alt beror på tilfældigheder. Sådan ser jeg det slet ikke. Jeg ser det mere som, at arbejdet flyder derhen, hvor mennesket til det er. Det nytter næppe, at skrige efter hænder, der ikke er der. Det mindst man i første omgang kan gøre er at skrige efter hænder til bestemte opgaver, og ikke bare skrige bredt eller bruge skrigeriet til noget helt andet.
Jeg ikke blot tror, jeg ved, at EDR er nødt til at sadle om. Ikke nødvendigvis til en generalforsamlingsmodel, men til en model, hvor medlemmerne kan vælge opstillede på kryds og tværs af landet, og udelukkende bruge regionsopdelingen til et par årlige træf i de respektive regioner. Den ene region er allerede dækket af ATF, og flere må komme. Forudsætningen for EDRs tilstedeværelse er selvfølgelig formålet, men vejen derhen er mennesker, hvorfor EDR i langt højere grad end tidligere skal gro mennesker, skabe menneskelige relationer frem for at fokusere på de enkelte arbejdsopgaver. Hvis man ikke vil EDRnyStart modellen, må man i det mindste sætte mennesket i centrum på en anden måde. Det nytter ikke at skrige efter mennesket. Det kommer det ikke frem af.

PS
Der skal selvfølgelig også skabes langt større gennemsigtighed i, hvorledes man bliver præsident for IARUr1.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Udmidelbart er min idetank sat i bero hvad ang. EDR !
Som du også ved fik EDR nye vedtægter for ca. 6-7 år siden udarbejdet af 2 dygtige amatører
der var på rundtur i OZ.
Det blev så saboteret fra starten, for at gå tilbage til fortiden. Det er vel der EDR er nu.

Som du også har set er de sure gamle mænd ikke intersante.

Men det kan væ hamher kan hjælpe har er også fra Odense.

https://www.google.com/search?client=fi ... 03fRg,st:0


73 Boye
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 233
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af OZ1FF »

Hej Allan

Jeg er overvejende enig i dine betragtninger. Men lige en korrektion:
Det drejer sig om udvalgsmedlemmerne, der på et tidspunkt er blevet udpeget af den daværende hovedbestyrelse
Udvalgene udpeger selv deres medlemmer.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

Hej Kjeld

Den nuværende vedtægt skriver således om Hovedbestyrelsens ansvarsområde:
§ 7, Stk. 2. 5.
Nedsætte / godkende interessegrupper og udvalg. Samt godkende eksisterende
interessegrupper, der ønsker tilknytning til EDR.
Men generelt har udvalgene gennem tiden været en temmelig varm kartoffel at berøre. Skulle der i hvert udvalg sidde et hovedbestyrelsesmedlem eller ej. For de udvalg, hvor en hjemmeside var aktuel, måtte den være selvstændig eller skulle den være en del af edr.dk. Du kender selv til debatterne gennem tiden. Jeg mener, at kartoflen stadig er varm eller måske ligefrem blevet til kartoffelmos, da der under sidste repræsentantskabsmøde blev nedsat et udvalg til at tænke i tank.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7c »

Hej
Jeg undre mig over at 31-34 i RM ikke kan se ind i fremtiden for EDR.
Det må være fletallet der ikke vil tage de nødvendige beslutninger.

EDR's fremtid er mere baseret på fortid, hvor gamle regnskaber ikke er gjort op !

Nu burde det være tid en ny video "gostbusters" dette vil jeg undlade.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Gør nu endelig ikke mennesket overnaturligt.
Vi kan på baggrund af gentagne observationer forudse visse ting. F.eks, at kaster vi et æble op i luften falder det retur efter et øjeblik. Men, hvad, hvis vi kaster æblet til et andet menneske, kan vi så forudse, hvad der præcist sker. Næppe, for mulighederne er for mange. Konklusionen på eksperimentet kunne være, at når flere mennesker interagere med hinanden, kan vi ikke med sikkerhed forudse, hvad der vil ske. Fejlen i regnestykket er imidlertid, at mennesket har en mulighed for at bestemme sig for, hvad, der skal ske gennem forud indgåede aftaler. Overholdes aftalerne ikke, sættes vi i isolation eller vi får en på sinkadusen på den ene eller anden måde. Og endelig kan aftaler ophæves, hvis man er ude efter de helt store slagsmål.

Så, nej. RM kan ikke se ind i fremtiden, men skue tilbage på fortiden efter paralleliteter og på den baggrund beslutte sig for, hvad de i øjeblikket fatter som bedst. Vi bygger forening på de erfaringer, som den enkelte har indhentet hist og her, og på forskellig måde. Og enhver af RMs beslutninger kan omgøres både inden og efter, at beslutningen er ført ud i livet.

Med hensyn til foreningens beståen kan vi overhovedet ikke skue ind i fremtiden. Hverken bevarelse af domicil, foreningsblad eller medlemstal er afgørende parametre. Vedtægterne vil løbende blive tilpasset situationen, og det kan meget vel tænkes, at den sidste mand, der kan lukke og slukke foreningen i ordentlighed, slet ikke er født endnu.

Vi gør os tanker. Nogle af tankerne bliver tænkt i tanke for efterfølgende blive trukket med over dem, der er udenfor tanken. Bliver det da ikke hurtigt kaotisk, hvis vi alle sammen tænker og tænker højt. Nix, det skaber mulighed for et bedre og mere robust beslutningsgrundlag jo flere, der deltager.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
En ting der er til at forudse, er næste område der kommer under press er
vores lokalafd/klubafd.
De har det godt idag gode Ant. forhold og lokaler.

Dem der få komunal støtte vil nok se den blive sparet væk ! Lokaler/tilskud.
Det bliver ikke kun skoler og ældreplejen der skal spares på, jfr. TV/Radio
Hver 5øre bliver vendt !

73 Boye
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af LA5GOA »

Så er kommune og fylkesvalget i Norge overstått og man har bidratt med borgerplikten/rettigheten. Og som også har bidratt med noen kroner til klubbkassen ved å stille opp som frivillig valgfunksjonær. Nu starter hestehandelen og akrobatiske øvelser på slapp line, ikke så ulikt når radioamatører skal bli enige ;-)


Siden radiobølger kan ha en vemmelig tendens til å bevege seg over landegrenser og forstyrre andre lands bruk av radiobølger, har man i sin visdom kommet frem til at det er nødvendig å ha en internasjonal styring av spektrum bruk til forskjellige tjenester. Betegnelsen tjenester i denne sammenheng er hva formål bruken av spektrumet har, som eksempel:
mobiltelefoni, maritime skip-skip , skip-land osv. her er det mange varianter av statlige og kommersielle varianter.

Og i den listen har vi radioamatører fått tildelt status som en tjeneste som gir oss muligheter for å få tildelt frekvensbånd på verdensbasis med sekunder eller primær status. I tillegg kan nasjonalstater tildele sine egne radioamatører frekvensbånd, så lenge bruken ikke forstyrrer andre nasjoner.
Det er i underkanten av 200 nasjonalstater som har ratifisert at det man blir enige om i ITU (ved radio reglementet) skal man forholde seg til.
Siden avgjørelser skjer ved konsensus, løser man «små uenigheter» med å legge til fotnoter til avgjørelsen (for eksempel effekt begrensning på enkelte bånd når man er i en viss avstand fra grensen til Russland)
En anne utfordring er «kjøp» og «salg» av stemmer, for oss radioamatører er spesielt totalitære og fattige land en utfordring siden de ser på fri kommunikasjon som en fare eller man kan få varer og andre tjenester i bytt for å stemme for et bestemt forslag (dette skjer nødvendigvis åpenlyst).

IARU bestemmer ingen ting i denne sammenheng, men fungerer som en koordinerende enhet for å få radioamatør organisasjonene i de land som har det, til å gå i takt og påvirke sine egne lands myndigheter så de stemmer for forslag som er til det beste for oss radioamatører.
Husk at kommersielle aktører må betale dyrt for å få en liten del av tilgjengelig spektrum.
Det er en torn i øyet at vi slipper å betale for våre spektrum tildelinger, og kommersielle bruker en del penger på å påvirke lands administrasjoner på å presse ut radioamatørene med blant annet argumentasjonen om at vi generere ingen inntekter til administrasjonen.

Alle lands radioamatør foreninger bør ha dette emne øverst på sin agenda (og mange har det heldigvis)
For det nytter ikke å komme løpende når sakspapirene for prinsippavgjørelse legges frem i innkallingen til WRC sendes ut, for da har saken allerede vært i systemet i mange år.
Selv om det er vanskelig å spå om fremtiden, så bør det ikke være forbudt med fremad rettet tenking.

En viktig oppgave for IARU er å fange opp signaler som har betydning for oss radioamatører som tjeneste.
Det betyr at landsorganisasjonene må være godt orientert om hva som skjer i kommunikasjons markedets bruk av og ønsket bruk av frekvenser. Dette for å kunne forutse om det er en trussel for våre bånd, så man kan melde dette videre til IARU

Og hva med NARU (den nordiske mafia i følge enkelte) de koordiner de nordiske land syn på ting, så vi kan opptre mer samlet selv om vi er små land i den store sammenheng.

Med dette som bakgrunn syntes jeg det er betimelig og gjenta OZ5WU-Michael sitt utsagn:

«Uden spektrum - ingen amatørradio, Uden regler - Ingen amatørradio, Uden kundskaber - Ingen amatørradio!»


73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

Når LB1UJ Greta Winther medlem af HQ NRRL i sin leder i bladet: "NRRL Amatørradio nr. 1 Februar 2023" highligther:
Du kan noe som ikke andre kan. Vi trenger akkurat deg
og dermed sætter mennesket i centrum er der mening med galskaben. For det er ved mennesket, det hele begynder og med menneskets evne til at organisere sig i en fælles front og omkring en opgave. Og vi kan alle bidrage, hvis vi gives lov.

I øvrigt en anbefalelsesværdig leder som alle medlemmer af EDR kan læse her:
https://www.edr.dk/nord-mag/

På mange andre områder deler hun og jeg samme filosofi. F.eks her:
Vi er utrolig mange medlemmer. Om alle bidrar litt, og aller helst i samme retning, så kommer det noe godt ut av det.
Uenigheter og diskusjoner hører med, det tåler vi også.
En lærer jeg hadde i forhandlinger pleide å si når temperaturen ble for høy i klassen: "Hate kan vi gjøre senere".
Det er viktig å ha meningsbrytninger. Kan være mange gode ideer som kommer fram etter at noen har hatt en heftig diskusjon.
Man reflekterer og tar ett skritt tilbake.
vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7c »

Hej Steen Erik
Det er naturligsvis godt at kikke på resten af IARU,
men i Danmark har EDR ikke gjort sit hemmeopgave i mange år
Ant. er en nødvendighed for at være radioamatør, som du sikkert også har læst går
dette tilbage til ca 2010
Hvad nytter det at få lov til at burge specteret fra 500 Khz op til 100Ghz uden Ant.

Omkring 250Ghz slutter festen med radio derefter bliver det IR ca 1600-800 nm
og syndlig lys 590nm-450nm efterfulgt af UV og derefter farlig stråling.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: tors sep 14, 2023 3:48 Det er naturligsvis godt at kikke på resten af IARU,
men i Danmark har EDR ikke gjort sit hemmeopgave i mange å
En alt for vidtgående betragtning, der er milelangt fra virkeligheden.
Hvis du blev mere konkret og krtiserede, at selve formidlingen af arbejdet ikke har være prioriteret særlig højt, kunne jeg godt finde på at støtte dig op. Men, men ,men, helt ærlig. Hvor meget kan spindes på et årligt møde i Styrelsen, og lidt møder i international sammenhæng. Ikke noget, der kan kan tage pusten fra OZs redaktion.

Hvor mange har fået afslag på antenneopsætning, sidste år?

vy 73
OZ7XF, Allan
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan
Du glemte et annet viktig highligth fra LB1UJ Greta
Skal vi forme fremtida og forme dette året, er det bra å lage noen konkrete mål og planer for hva vi ønsker skal skje.
Vi er heldige i NRRL som har fått inn unge mennesker i HQ/hovedstyret. Det er en berikelse for organisasjonen og det ser ut for å gi resultater i økt tilgang på medlemmer.
Jeg er så frekk å påstå at jeg har vært med på å få unge mennesker inn i styret ved å nekte å stille til gjenvalg eller som motkandidat til presidentvervet, med begrunnelse om at det var på tide å få inn unge mennesker i styret.
Selv om troppene i hagenisse avdelingen mente det var for farlig å slippe så unge mennesker til i så viktige verv, var jeg bestemt i min avgjørelse.
Hagenissene klarte heldigvis ikke stoppe at der ble valgt unge inn i styret og som president.
Det er ikke sikkert jeg ville blitt valgt dersom jeg stilte til valg, men jeg har i ettertid hørt at mitt standpunkt var med på å få en del hagenisser til å reflektere så de ville se på verden med et nytt syn.
Og dermed håper jeg at vi gamle nisser (ikke hagenisser ;-) ) kan bidra konstruktivt på andre områder dersom organisasjonen ønsker vår kunnskap og erfaring.

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

Hej Steen Erik

Nej, jeg glemmer ikke noget i LB1UJs leder. Jeg gør et bevidst valg, da jeg ikke vil gengive hele lederen af flere årsager. Af hensyn til ophavsretten vil jeg begrænse mine citater, med mindre det vil være totalt meningsforstyrrende. En anden årsag er, at længden på indlæg på sociale medier er afgørende for om de bliver læst. For lange indlæg bliver sprunget over. En tredie årsag er, at jeg meget gerne vil have læserne til at begive sig over på EDRs hjemmeside, hvor de så kan undres over, at der for året 2023 kun ligger et NRRL blad.

PS
Det er ingen skam for Præsten, at Præsten trækker sig tilbage, når Præsten opdager, at Præsten er den ældste i Menighedsrådet. Men måske, det er en skam for menigheden :wink:

vy 73
OZ7XF, Allan
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan

Først mange takk for din PS, den skal jeg forsøke å huske til en passende anledning i et nisse møte.
Jeg får skrive den bak øret og ta med nødvendige speil så jeg kan lese den ved anledningen. ;-)

Når det gjelder utvekslingen av tidsskrifter, så har vi følgende for 2023 på web:

Amatørradio nr. 1, 2, 3
OZ nr. 1, 2, 3, 4
CQ TF nr. 1, 2, 3
QTC nr. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7-8, 9
Radioamatööri nr. 1, 2

Utveksling tjenesten var ute av drift en tid i sommer på grunn av dårlig håndverk hos provider, det gikk også ut over NRRL nettsidene.
Men siden vi har fått inn OZ nr.4 (august) og alle QTC frem til september, går jeg ut fra at tjeneste fungerer igjen hos en ny provider som også nrrl.no er flyttet til.

Som en kuriositet kan nevnes at NRRL medlemmer har muligheter for å lese årgangene av NORSK RADIO 1923 – 1931, 1928-1931 var det også organ og informasjonsformidler for NRRL.

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Hva er hovedhensikten med EDR, NRRL, SSA, ARRL, IARU osv.

Indlæg af oz7xf »

Hej Steen Erik

Uden, at der skal gå for megen nostalgi i tråden, kan jeg da nævne, at der er offentlig adgang på EDRs hjemmeside til OZ fra årene 1929 til 2017 begge incl., og at første OZ Nr. 1. 1. Årgang er dateret 15. april 1929, og at der i dette bl.a kan læses, at foreningen hidtid skrev i et magasin: "Ugens Radio" og at det samarbejde ophørte. Et andet magasin, som medlemmerne modtag som en del af medlemskabet var: "Radiomagasinet", og med det fortsatte ydelsen dog en tid endnu. Man kan også i det første OZ læse:
Penge er en Nødvendighed for en Forenings Trivsel
Godt at se, at man også dengang tænkte højt. Medlemstallet var dengang 160.

Hvad der er blevet af de to magasiner er jeg ikke vidende om. Måske man stadig har de aktuelle årgange liggende i foreningens arkiv?
Det kunne jo være interessant at kunne læse lidt mere fra foreningens start i 1927. En start, der på mystisk vis var sammenfaldende med, at det blev lovligt at drive en radioamatørsenderstation :wink:

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar