EDR HB & RM Møde Nov.

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7c »

Hej

Også 2. gang overtrædelse af vetægtrne RM pakken ikke til tiden !
Det kører godt for EDR en F1 i backgear.

https://www.google.com/search?q=youtube ... _k008,st:0

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Nu er der jo slet ikke behov for at afholde RM dette år. Ingen er på valg og der skal ikke files i vedtægter. Du skal se. Repræsentanterne får sikkert hver en spisebillet til 2 flade og et glas skummetmælk på det lokale folkekøkken.

I mellemtiden kan du undre dig over, hvorfor Jan Anderschou er nævnt som foreningens kontaktperson her, når det er webshoppen, det handler om:
https://shop.edr.dk/persondatapolitik/
som en hjælp kan jeg oplyse, at det blot er en kopi fra selve foreningens hjemmeside, hvor man dog kalder emnet for: "Privatlivspolitik":
https://www.edr.dk/privatlivspolitik-2/
Privatlivspolitik troede jeg var noget, der foregik mellem kønnene eller nogle gange alene.

Jeg afventer stadig den lovpligtige gennemsigtelighed ved på et blivende sted at oplyse om handelsbetingelser og hvorledes data i forbindelse med handel håndteres.
CVR.-nummeret er langt om længe kommet på plads.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7c »

Hej
Det ser ud til at nu er RM-pakken 2023 på edr.dk

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Ikke alene ser det ud til, at RM-Pakken er kommet på edr.dk. Det er den! Men om det er den endelige udgave eller der er nye versioner på vej, vil kun tiden vise. Der vil jeg mene, at traditionerne skal overholdes!

Alene gennemlæsningen af Formandens beretning satte foreningen fremtid i stå. End ikke bag det mindste punktum fandtes den optimisme, der kunne bevare håbet. Det går jævnt hen ned ad bakke!

En del mere spjæt er der over OZ0Js Kalenderberetning. Han ligefrem indkalder til kritik og gode forslag. Hurra og bravo for det. Det giver håb på det område. Ikke sådan at forstå, at jeg opfatter OZ0Js arbejde som utilfredsstillende eller dårligt, og at kalenderen er helt ved siden af. Slet ikke. Kalenderen udfylder en vigtig funktion for en forenings hjemmeside, og det gør den ret godt. Stor ros til OZ0J for det arbejde, og en endnu større ros for OZ0Js åbne tilgang, der ses af hans beretning. Hurra, hurra, og bravo for holdningen bag.

Tillad mig lige at indskyde en bemærkning. Jeg har ikke finlæst RM-Pakken endnu. Ikke desto mindre slår en bemærkning i Antenneudvalgets beretning mig:
Et af de vigtigste råd, som man kan give ansøgere er, at få en positiv kontakt til naboerne inden der
ansøges.
Der må jeg lige minde om, at sådanne førhenvendelser til naboerne kan være medvirkende til, at en kommune helt vil afstå fra nabohøring og afslå ansøgningen, inden den egentlige sagsbehandling overhovedet er gået i gang. Det er før set i byggesager.
Jeg må på det allerkraftigste anbefale antenneudvalget at sætte sig godt ind i de kommunale regler for sagsbehandling. Jeg har ikke lyst til at være barnepige på området og lave henvisninger, da jeg ikke længere opfatter mig som medlem af foreningen.

Fortsættelse følger, når lyst haves.

vy 73
OZ7XF, Allan
Senest rettet af oz7xf ons nov 08, 2023 1:35, rettet i alt 1 gang.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Ja Cirkus EDR er i gang !
Der er positive dele i RM-pakken og også mange negative dele.

1. e-afsteming var jo et forslag jeg bragte op, og blev afvist helt.
2. Så er EDR HQ HMMMMMMMMMMM lån uden afdrag er vist ikke lige der bliver anbefalet idag.
3. Buget 2024 udmiddelbar ikke forståligt ? Og ikke med et underskud !

Bare for at nævne 3 pkt.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7xf »

Fra Handelsudvalgets beretning:
Shoppen er sat i drift, vi må konstatere at der er enkelte udeståender, som der bliver arbejdet på at få
løst. Fx mangler en række varer billeder. Disse billeder kommer løbende.
Der ville jeg opprioritere at gøre webshoppen lovlig og således få skabt gennemskuelighed ved på et blivende sted beskrive handelsbetingelserne og hvorledes de til handelen brugte date håndteres og bevares.

Med hensyn til den efterhånden meget omtale virus, må min anbefaling være, at foreningens repræsentantskab nedsætter en granskningskommission til afklaring af, hvad der er op og ned i "virussagen", og hvor længe undskyldningen skal være valid for ikke at foretage sig det, som endnu ikke er gjort på det lovmæssige område.

/Allan, OZ7XF
Senest rettet af oz7xf ons nov 08, 2023 2:18, rettet i alt 1 gang.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Ad dit punkt 2:
oz7c skrev: ons nov 08, 2023 1:35 2. Så er EDR HQ HMMMMMMMMMMM lån uden afdrag er vist ikke lige der bliver anbefalet idag.
Drejer det sig jo om sølle 500.000 kr, og lur mig om ikke enhver bank vil kunne se sit snit til at tjene pænt på ordningen, der jo er en direkte adgang til medlemmernes lommer gennem kontingentforhøjelser for at kunne overholde lånets administrative forpligtelser og renter.
Så hellere en nedrivningstilladelse, leje af en bulldozer, anlæggelse af petanquebane og en skurvogn på hjul, så QSL centralen kan køres væk, når grunden er solgt i løbet af 2024. Husk at få vandrøret med. Der er penge i den slags!

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye mf.

Jeg ser i RM-Pakken, at Tænketanken har barslet med visse tanker.
Man har blandt andet introduceret en SWOT-analyse, og det har så ikke udmøntet sig i et eneste punkt i det idékatalog Tænketanken fremlægger. Et af de helt store tiltag er et genoplivningsforsøg af RABOS. Fat det dog, glo rundt i verdenen, hvorledes nødkommunikation foregår. Det er ikke drevet af amatører, og slet ikke af radioamatører. Det er derimod drevet af aktører. Aktører, der har fingeren på pulsen og lort på skoen. Fat det, RABOS er trods årelange forsøg ikke nået et eneste skridt videre. Det er et dødt projekt bygget på tankegange fra en besættelsestid i Danmark for ca. 80 år siden, da gårdpumpe, Vibroplex, AM var på sit højeste. 200 radioamatører i Danmark er intet, hvis befolkningen skal have deres behov dækket.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
For mig det det klart ud at den stadig er gal med priotering af vigtie opgaver i EDR
Skrorthandel har det nonensinde givet penge i kassen ?

Torben har nok ret i 1 ting kursus i ledelse , og ikke i morderne kunst !

Cirkus EDR kører måske 1 omgang mere

så til musak

https://www.google.com/search?client=fi ... AzL_s,st:0


73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Det nytter jo ikke noget for en hensygnende forening at fortsætte i samme spor eller sætte andre navne på sporene.

Du spørger om handelsdelen har generet et overskud. Ja, det har den faktisk, men det drejer sig også om, hvordan kan konterer arbejdsindsatsen. Det som man med den nye webshop stiler mod, er at virke som mellemled mellem kunde og en tysk samarbejdspartner. Altså forsøge at undgå at håndtere varer. Om man kan nå helt i mål med det, vil tiden vise, men jeg tvivler en anelse. At man gør kontoret tomt, er jo ensbetydende med, at regnskaberne heller ikke skal håndteres indenfor kontorets vægge. Faktisk arbejdes der for webshoppens vedkommende med ekstern assistance til bogføringen, og det er egentlig der, min tvivl er størst. Alt kan købes for penge, men det kan hurtigt komme til at gå udover fortjenesten og mere til, hvorved webshoppen reelt bliver en underskudsforretning. I hvor høj grad foreningen kan holde til det med et samtidigt stigende frafald, tør jeg end ikke spå om.
Jeg tror nu godt, at foreningen kan overkomme en bitte biks med det allermest nødvendig, det der er unikt for foreningen, kan sælges. Men man er nok nede i en størrelse, der kan klares fra kanten af et køkkenbord, hvis man kan finde et medlem med flittige hænder og et tomt køkkenbord. Vejen handelsudvalget vil gå syntes en lidt anden. Noget med at udvide sortimentet til også omhandle salg af bamsevarmere i rødt maskinstrik og påskrift. Måske man ligefrem kunne tegne abonnement til disse bamsevarmere, således, at man en gang om året får tilsendt en ny i et nummer større end sidst. Jeg syntes tendensen faretruende trækker i den retning.

Og så kan man lige så godt tage tyren ved hornene og indføre en generalforsamlingsmodel, light. Light fordi dem, der lyster skal indskrive sig på listen over repræsentantskabsmedlemmer og bliver som sådan ikke valgt. Repræsentantskabet vælger derefter ud af egen kreds formand og 6 hovedbestyrelsesmedlemmer, samt 2 revisorer, og mødes ikke en gang om året, men hele to eller 4 gange, hvis man skal have pustet liv i foreningen. At gå den anden vej gennem digitalisering giver ikke samme fornemmelse af at løfte i flok. Man skal kunne stikke på næven, klaske på skuldre, grine og i det hele taget komme hinanden ved, hvis man vil forening.

vy 73, beklager, at jeg kom til at gøre det igen.
OZ7XF, Allan
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan

Din uttalelse
«Fat det dog, glo rundt i verdenen, hvorledes nødkommunikation foregår. Det er ikke drevet af amatører, og slet ikke af radioamatører. Det er derimod drevet af aktører. Aktører, der har fingeren på pulsen og lort på skoen.»
får meg til å komme med en anbefaling:
Puss solbrillene og finn frem kikkerten, se deg rundt i verden.
Disse «tanketenkerne» har set seg rundt i verden og oppdaget at i mange land ser offentlige myndigheter på radioamatørene som en resurs, som eksempelvis i det kommersiell USA eller Norge den siste Sovjetstat.
Det er ikke helt uten grunn IARU støtter opp om å få robuste landsorganisasjoner innen dette område.
Der «tanketenkerne» har tatt seg vann over hode eller gått på røven etter å ha trampet i den omtalte lorten, er at man ikke kan sammenligne og kopiere direkte over landegrenser.
Om intensjonen er aldri så god nytter det ikke å vise til andre land når samfundssystemet i Danmark ikke legger opp til bruk av frivilige resurser på et overordnet plan.
Der utføres helt sikkert en masse friviligt arbeid i Danmark, men jeg finner lite informasjon som viser det er en viktig del av Folketingets prioriteringer (muligens med et unntak av noen festtaler)
Dette kan selvfølgelig henge sammen med at det er færre nytige idioter ( prosentvis) i Danmark enn det er i USA , Norge og en del andre land.
For kan man få Herr og Fru Hvemsomhelst til å bidra med gratis/billig arbeidskraft, så er det mange skatte kroner til andre ting. (For skatten blir neppe redusert)

Disse «tanketenkerne» i Tænketanken som mener at danske radioamatører kan bidra i nødkommunikasjon, bør se om det ikke er mer interessant å samarbeide andre land. Det ikke umulig en del har noe de kan bidra med selv om det ikke viser så godt igjen i den lokale branndam.

73 LA5GOA Steen Erik

PS
«Norge den siste Sovjetstat» er et standard begrep i Norge og det er ikke positivt, prøv å Google det :D
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7xf »

Hej igen, Steen Erik

Vi skal undgå at stikke blår i øjnene på hverandre og bilde os ind, at vi gennem at gøre os nyttige for samfundet, kan få lettere mulighed for antenneopsætning. De danske radioamatører er af Beredskabsstyrelsen dømt ude, som værende ikke nødvendige. Det står ved magt den dag i dag.
Skulle nogen i Danmark have lyst til at beskæftige sig med nød- og beredskabskommunikation, kan det foregår som frivillig i Beredskabsstyrelsen. I Beredskabsstyrelsen er det at være radioamatør ingen hindring for at blive frivillig.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz4zat
Indlæg: 162
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:29

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz4zat »

Hvad med http://rabos.dk/ ?

For år tilbage var der store planer - hvad er der blevet af dem ?

Se selv her (tager lidt tid at åbne):
https://web.archive.org/web/20201129011 ... .rabos.dk/
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7xf »

Hej Søren

RABOS projektet løb ind i problemer med hensyn til radiobølgernes udbredelse for det valgte 80 meter bånd. Det viste sig gennem deres øvelser, at de ikke altid kunne kommunikere landet rundt. Derefter undersøgte de muligheden for at anvende automatiske udenlandske relæstationer, men også der løb de ind i problemer, men vist nok mere af administrativ karakter. Et alternativ kunne være at gå op i frekvens og lave et egentlig cell-net, men der ville man løbe ind i præcis samme problemer som de eksisterende offentlige cell-net, at efter nogle timers drift i ø-tilstand ville nødforsyningen løbe tør.
Man prøvede også at ændre fokus fra det, der fra starten havde være hensigten, det, der fremgår af Sørens link, til at være en service til borgerne, hvor borgerne kunne komme til at meddele sig til hinanden indbyrdes.
At radiobølgernes udbredelsesforhold ikke tillader landsdækkende kommunikation på 80-meter båndet uden at gå væsentligt op i kilowattklasserne kunne man have forudsagt ved at læse bøger eller benytte nogle af de programmer, der også dengang var tilstede på internettet. Med hensyn til at servicere borgerne tvivler jeg meget stærk på, at nogle af RABOS-drengene seriøst havde overvejet, hvilken forskel 50 - 200 danske radioamatører, og deres indbyrdes geografiske placering kunne gøre i forhold til landets indbyggertal. Jeg springer gerne med udtrykket: "Nul og Nix". Hvilke værktøjer har RABOS i værktøjskassen for at undgå panik i de folkemasser, der søger kontakt til faster Asta: "Nul og Nix". Der er end ikke indgået et samarbejde med landets cyklende Pizza-udbringere om hvem, der møder op og hvor, for at agere lokale ordonnanser.
Jeg kan på EDRs nye webshop konstatere, at en eller anden forsøger at puste liv i nødkommunikation. Det var en af mine overvejelser, der indgik og fik mig til at skrive til EDRs formand for at afbryde mit medlemskab. Endnu har jeg ikke modtaget nogen kvittering for modtagelsen eller anden form for refleksion fra formandens side.
Den frekvensadministrerende styrelse i Danmark lægger ingen hindringer i vejen for anvendelse af radioamatørbåndene til nødformål, men det er jo på ingen måde nogen blåstempling af RABOS projektet eller lignende projekter. Skal dørene være åbne de rette steder kræver det samarbejde med andre nationale styrelser og myndigheder. Det kunne man jo forsøge sig med at opnå inden man leger med udbredelsesforhold. Og i min verden starter ethvert projekt ved skrivebordet og ikke bag loddekolben.
Hvis nogle skulle være i tvivl om, hvad amatørradio drejer sig om, kan de blive en del klogere ved at studere ITUs skrifter og ikke alverdens interesseorganisationers dito.

Hele problematikken omkring nødkommunikation i Danmark bæger gevaldigt præg af nogle enkelte radioamatørers tvivl på, at andre end dem selv har forstand på radiokommunikation.

ref:
Screenshot 2023-11-09 at 05-43-21 Experimenterende Danske Radioamatører.png
"Nødkommunikation" er ikke direkte løgn, men kan for den uvidende signalere andet end det er: "Fieldday" for lokalafdelinger.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR HB & RM Møde Nov.

Indlæg af oz7xf »

Fra Formandens beretning er sakset:
Og ja jeg har hørt om manglende referater, et punkt vi er nødt til at kigge lidt på i fremtiden. Dog er jeg
nødt til at sige at man kunne ønske sig et kursus til nogle der omhandler moderne foreningsledelse, vi
sælger absolut ingen nye medlemskaber ved at fremstå som gammeldags.
Jeg skal ikke kunne sige om der ligger en eller anden form for sarkasme i Formandens udtryksform, men for mig er der absolut intet gammeldags i at overholde et sæt vedtægter og de forretningsordener, som man selv er hovedkraften i at ændre! Hvis Formanden vil forening, må han lede sin bestyrelse derefter. Det er ikke gammeldags at tage ansvar, sætte krav og tage teten i pressede situationer. Det er ikke engang moderne at krybe i flyverskjul. Det er dårlig ledelse!

Jeg får en lyst til at trække "lidt" frem af teksten i ovenstående:
Og ja jeg har hørt om manglende referater, et punkt vi er nødt til at kigge lidt på i fremtiden.
Hørt om, kikke lidt på i en fremtid. Når det drejer sig om forsømmelse i forhold til vedtægter og forretningsorden ville jeg ønske en mere seriøs tilgang til emnet!

Få nu den jobbørs op at stå. Det er en del af moderne foreningsledelse og et emne, som jeg har skrevet om i meget lang tid.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar