En kort, en lang

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1387
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

En kort, en lang

Indlæg af oz7xf »

Næsten halvejs gennem året ses efter et par måneders tavshed i referatstrømmen nu i skrivende stund en dagsorden for et hovedbestyrelsesmøde den 13. maj 2024. Det er godt fordi jeg netop var på vej med et opråb omkring foreningens lavvande i hovedbestyrelsesmøder med referat. Det er jeg så herlig fri for nu.
Alene selve dagsordenens beretninger er interessante, og de giver mig anledning til et par kommentarer.

Det er mig selvfølgelig foruroligende, at Sekretæren har måtte udtrykke sig således omkring indførslen af det nye medlemsregistreringssystem:
Arbejdet har været mere omfattende end forudset. Sekretæren troede at en stak pæne præmier ville medvirke til at alle kom op af lænestolen, men NEJ. Status på det ny medlemssystem er nu at der er 75 medlemmer der mangler telefonnummer og e-mail på, samt 193 med e-mailadresse, der
ikke har været logget på endnu.
Forudsigeligt, tja. For mig virker tallene ikke så slemme som de kunne havde været i betragtning af, at foreningens medlemmer er kørt træt i nye løsninger med nye registreringer til følge gennem de sidste 10 års tid. Mentoclub bliver ikke den sidste, for når man læser dennes Databeskyttelsespolitik skriger dens formål til himmelen uden, at den ansvarlige tilsyneladende har gjort tilstrækkeligt for at få den ændret til forholdene i EDR og ikke som nu, at være en kampsportsklub under DIF.
Sekretæren skriver videre således:
Det viser desværre at store dele af medlemsskaren er passive abonniner, der er fastlåste i meget gammeldags tænkning og manglende tiltro til
foreningens ageren. Der forestår et ekstremt arbejde med at ændre EDR til en mere moderne forening, der er andet end et blad! Ændres den holdning ikke hos størstedelen af medlemmerne, ser fremtiden endda meget mørk ud.
Lige nu arbejdes der på at få EDR’s Clearhaus aftale renoveret til noget der kan virke ift. alle slagsbetalinger, det kan betyde at allerede registrerede betalingskort skal genregistreres, desværre. Omkring betalingsmetoder har jeg anmodet Mentoclub om at gøre valg mere brugervenligt, da MobilePay er skjult bag kortregistrering, det giver unødvendige sure miner.
Lad mig for en gang fastslå, at det næppe vil være muligt, at ændre noget som helst ved Mentoclubs forretningsmetoder, der bygger op omkring at der skal betales afgift, når medlemmerne betaler kontingent. Det er for mig ærgerligt, at Sekretæren ikke tidligt i forløbet har gennemskuet, at den billigste betaling er ved simpel bankoverførsel. Derudover har jeg på egen krop oplevet at få et betalingskort stjålet på nettet i forbindelse med en transaktion hos en virksomhed eller forening, som ikke havde fuldstændig styr på opbevaringen af mit betalingskorts oplysninger. Det er meget lidt sjovt, at alle ens bankkonti er spærret i omkring 14 dages tid og man i den tid er nødsaget til at age til den ellers pengeløse bank for at få kontanter at leve for. Når jeg ikke kan præcisere, hvem, der var årsag til misseren skyldes det, at politiet ikke vil gå ind i en sag, når Nets fik stoppet forsøget på misbrug i tide. De ellers kriminelle har her fuldstændig frit spil og eftersættes ikke ved forsøg.
Jeg undres stadig over, at man tilsyneladende ikke har afsøgt den eksisterende web-shops mulighed for at danne grundlag for et "medlemsarkiv". Jeg tror, at den løsning ville passe godt til størstedelen af medlemmerne, dem som Sekretæren omtaler som abonniner. De kan jo nok fatte, at når de flytter bopæl., er de nødt til at ændre adressen i webshoppen, hvis de fortsat vil have medlemsbladet sendt til døren. Det giver lidt sig selv, når bladet udebliver. Og hele den taktik kunne Sekretæren have anvendt, altså lade tingene ske som følge af medlemmernes inaktivitet. Ikke alt kan times og tilrettelægges i mindste detalje. Det var vist læren af Olsen-bande filmene.
Men Sekretæren er god nok. Han arbejder stadig hen mod den forening, som jeg har plapret op om i snart 20 år. Og selvfølgelig må Sekretæren gerne opfatte mig som abonnine, hvis jeg altså var medlem. Det er jeg så af mange grunde ikke.
Men passiv og gammeldags passer vist ikke helt på mig.

En lille efterskrift med noget, som jeg har bimlet med for et par dage siden. Jeg ville forfærdig gerne samle mine hjemmeside og databaser i et firma, men jeg er løbet ind i et problem, da jeg som radioamatør samler på data. Nemlig min online logbog, og dens database har jeg hidtil fået hostet i et firma uden problemer. Men det firma, som jeg gerne ville flytte denne dataopsamling til, tillader det ikke. Deres adgange til deres databaser kan kun ske via deres hostede hjemmesider eller ved filoverførsel internt i deres kontrolpanel. Ligeledes vil jeg derfor heller ikke kunne dele adgangskoder til mine forskellige hjemmesider påtværs af alle firmaer længere. En mulig løsning ville jo være at flytte den anden vej til det firma, der tillader mig ekstern dataopsamling og deling, men jeg holder på mange andre områder utroligt meget af det andet firma, så jeg bibeholder nok begge indtil videre.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 616
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: En kort, en lang

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: ons maj 15, 2024 3:23 at den billigste betaling er ved simpel bankoverførsel.
Det er så ikke korrekt. Den billigste form er den, hvor det hele sker automatisk, fx kortbetaling via Mentoclub. Betalinger, hvor det er leverandøren, der sender beløb til kortudsteder, og det ikke kan rettes, giver færres fejl og mindst muligt arbejde. Der er ligesom en årsag til, at webshops, mobilselskaber, streamingtjenester, tankstationer osv. osv. vil have kortbetalinger. Når først betalingen er gennemført, så bogføres det hele automatisk uden menneskelig indblanding = færrest mulige omkostninger.

En bankoverførsel skal bogføres / registreret hos modtager. Det tager tid, og da der er mennesker bagved, også mulighed for fejlregistrering, og den, der laver bankoverførslen, har mulighed (kald det risiko) for at der tastes forkert beløb, forkert reference, og hvis en anden laver betalingen, så også forkert afsender, så modtager dvs. EDR dels ikke aner, hvem der er er den egentlige afsender. Alt dette koster arbejdskraft = kontingentkroner, der kan bruges til noget andet.

0g hvorfor ved jeg så det? Ja jeg har ligesom arbejdet med regnskab i 40 år, og ikke mindst de udfordringer, der kommer for modtageren af pengene. Og ja bankoverførsel er nemt for afsender. Det er knap så nemt for modtager.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1387
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: En kort, en lang

Indlæg af oz7xf »

Hej Jørgen

Det virker selvfølgelig fascinerende at kontrahere med et produkt, der kun tager 25 øre pr. transaktion, men det jo kun en del af lagkagen. Der ligger også faste månedlige gebyrer, og nej jeg kender ikke den aktuelle kontrakt, der er indgået med Mentoclub, men det skulle ikke undre mig, at den ligger i størrelsen 12-15.000 kr årligt plus de 25 øre pr. transaktion. Det beløb så jeg gerne blev holdt så internt i foreningen som muligt, men som jeg forstår på dig, er det ikke værd at rende efter.
Jeg kender heller ikke den kontrakt, der er indgået for web-shoppens vedkommende. Men jeg vil antage, at der ville være noget at spare ved kun at anvende en kortoperatør. Problemet er her, at INGEN snakker sammen i forening. Hver passer sit dueslag.

I min optik bliver man nødt til at se foreningen som et hele og spare, hvor man kan. Der ligger nogle tærskelværdier omkring foreningskontingentet og hvad man får for pengene. Mange er gennem årerne jf. Forretningsføreren stoppet grundet kontingentets størrelse.

Jeg har gennem mit liv være medlem af lidt forskellige foreninger. Nogle mindre og nogle større end EDR. Jeg har sågar været formand for en forening, kasserer for en anden og bestyrelsesmedlem i endnu flere. Jeg har været med til at lægge en større forening i graven ved at gøre den så professionel som mulig. Det skræmmer mig faktisk den dag i dag, at der med den professionelle holdning kom den pris. Ikke al professionalisme er anvendelig i en medlemsforening, og også fra fagbevægelsen kender jeg betydningen af, at det enkelte individ en gang i fordums tid rent fysisk mødte op og betalte sit kontingent, enten i firmaets klub eller i den lokale afdeling.

Er foreningen trykket i sin foreningsdannelse skyldes det, at man har glemt at komme hinanden ved.

vy 73
OZ7XF
Besvar