2019 var et godt DX-år

DX Nyheder, både lokalt og globalt. Samt nyheder gældende for HF området.
Besvar
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

2019 var et godt DX-år

Indlæg af oz1iky »

Faktisk blev 2019 i sin helhed et godt DX år.

Jo jeg har i oktober og november 2019 kørt en masse gode DX'er i de store contester.
Specielt Sydamerika og Mellemamerika samt det Caribiske på 80 meter var en god høst.
Men nej det var ikke kun de 2 måneder der var gode - tværtimod - hele 2019 var faktisk et rigtig godt DX år når jeg kikker på min logbog og mine LOTW bekræftelser.

Ikke blot holdt jeg kadencen fra 2018 med 221 DXCC'er kørt på ét år også igen i 2019 - der var sandelig også 3 ATNO's i loggen. T30GC, C21WW og 4U1UN. Det var så ikke lige så godt som i 2018, hvor jeg kørte 4 ATNO's. Men når man når op af listen, er der jo langt imellem "snapsene" efterhånden ..

Men så må man jo udbygge sin Bånd-lande status. Og lige nu gælder det de lave bånd. 160 meter er nået op på de 122 bekræftede ud af 125 kørte, og 80 meter har også passeret de 164 bekræftede ud af 174 kørte. 30 meter halter lidt, men er snart over 200 kørte. Så på med vanten og ind i DX-kampen.

Oven i den kommer så at jeg - med en del forsinkelse (næsten 2 år) - får et par gode stik' hjem med TN5R Republic of The Congo. Ja det er tilbage fra marts 2018, men bedre sent end aldrig. Den dukkede pludseligt op i aften på LOTW. Og tak for det.
2020-01-07 - LOTW - Republic of The Congo.JPG
Det bevirkede så at min DXCC status på DIGI-mode endelig kom på de 200 DXCC'er. CW er allerede over de 300 bekræftede, og SSB følger stille og roligt efter.

Så de sidste par år - siden jeg blev "genopfundet" som radioamatør i 2009 - har været rigtig gode.
(se billede forneden)
Bare man fokuserer på og bruger tiden på DX'en - mere end 10-15 minutter kan anbefales - så sker der også pludselig noget.

Så mit råd er, grib radioen, og chance, og kør løs. Og bliv ved, hæng i.
Du vil forundres over hvad du alt kan gafle på kort tid, på de forskellige bånd, med lidt vedholdenhed og gå-på-mod.

VY 73 til næsten og stort set alle, og rigtig god DX-jagt

Kenneth OZ1IKY
2019-12-31 DXCC standings på Clublog.JPG
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: 2019 var et godt DX-år

Indlæg af OZ0J »

denne her fra Clublog er meget sjovere at se på
dxcc.PNG
10 nye DXCC i 2018 og 4 i 2019. Og ja der bliver længere mellem snapsene.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Besvar