RM i EDR de næste 2 år

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af OZ0J »

Så er valgresultatet i EDR blevet offentliggjort. Det findes på https://bibliotek.edr.dk/wp-content/upl ... ekstra.pdf

Tillykke til dem, der er blevet valgt. I skal nu vælge en formand og et HB, der forhåbentlig kan samle de danske radioamatører, så EDR i fremtiden kan være en forening for majoriteten af danske radioamatører. Det kommende RM kunne jo passende starte med at gøre noget ved de ca. 2.600 ikke-medlemmer, som der er QSL kort til.

Derudover kunne RM (og andre) passende læse http://oz5esb.dk/OZ5ESB/sidste_nyt.htm (se under 23 og 30. august).

Skulle RM, den kommende formand og det kommende HB overraske positivt, så er min indmeldelse på vej. Modsat forbliver jeg ude, hvis nuværende lukkede linje og "jeg alene vide" holdingen fortsætter. Det samme gælder, hvis RM kun vælger maden og guldøl'en på det årlige møde og ellers lader stå til, som om intet var hændt. I så fald har EDR desværre ikke det DNA, som jeg vil satse på.

Det er så absolut sidste udkald for "den gamle dame", hvor gennemsnitsalderen blandt medlemmerne er i hvert fald +65 om ikke mere.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz7c »

Hej
Så er valget offenligt det blev til 26 stk til RM
listen er her:
https://bibliotek.edr.dk/wp-content/upl ... /aaaaa.pdf

73 Boye
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af OZ1FF »

En melding, som ikke kan misforstås:

http://oz1lol.dk/
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz7xf »

OZ1FF skrev: tors sep 17, 2020 12:11 En melding, som ikke kan misforstås
Allerførst stort tillykke med valget!

Kunne det kommende Repræsentantskab ikke øve sig med ligeså klare meldinger. Et godt sted at starte, er at pålægge den kommende formand at drage omsorg for, at foreningens navn ændres ændres i CVR-registret og andre steder.

Det helt store spørgsmål er blot, hvad det nyvalgte repræsentantskab beslutter sig for, at foreningen skal hedde. Og jeg kan ikke anbefale at kikke helt tilbage til starten af foreningens tilblivelse. Så bliver i aldrig færdige i overvejelserne. Min anbefaling går på at anvende navnet, der fremgår af de nuværende vedtægter.

Da den nuværende formand har udtalt, at det er besværligt at ændre navn i CVR-registret, og derfor næppe er til sinds at ændre navnet til det, kan jeg på det allerkraftigste anbefale det nyvalgte repræsentantskab at vælge en formand, der har til sinds og har evnen til at ændre navnet.
OZ2MA
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons mar 30, 2016 10:12

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af OZ2MA »

Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af OZ0J »

RMmoede.png
Et virtuelt møde kunne man jo holde på 3.748 med OZ6EG som ordstyrer :mrgreen: :mrgreen:
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz1rh
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre jan 22, 2016 21:57

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz1rh »

I EDR Roskilde er der 'Corona-plads' til 20 personer, det plejer at være nok til et fysisk møde hvor man rigtig kan kigge hinanden i øjnene. Der er ikke plads til alle fra Hovedstaden, så jeg må nøjes med at invitere RM'erne fra Hovedstaden og så om muligt streame mødet på en eller anden måde.

Hvis det skal være et to-vejs virtuelt møde er Zoom velegnet. Jeg har været med til flere møder på Zoom, men jeg har ikke licens til Zoom. Et møde uden licens til Zoom kan højst vare 40 minutter, men der er gratis streaming til nettet via YouTube. På den måde kan alle følge med, dog uden at kunne sige noget andet end evt. via chat.

Noget andet er at video, belysning, lyd og internetforbindelsen fra mødelokalet er ikke er afprøvet. Du er velkommen til at give en hånd med - uanset medlemsskab af et eller andet.

73, Palle, OZ1RH.
Brugeravatar
oz1ahv
Indlæg: 52
Tilmeldt: ons feb 27, 2008 7:32
Geografisk sted: Borup Sj

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz1ahv »

Hej Palle !

Tak for informationen.

Vi er et par stykker fra Ringsted der kommer HVIS der er noget at mødes om, så vidt vides er der endnu ikke nogen RM pakke at mødes omkring, men det er måske EDR bidrag til at få folk til at holde sig væk.

God weekend trods alt.
vy 73 de oz1ahv Finn
Handlinger har konsekvenser
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af OZ0J »

Hej Palle

Ja jeg takker også for invitationen.

Rettidig omhu ville nok være at aflyse det fysiske møde ligesom i de andre regioner/områder eller hvad de nu hedder.

Og skulle jeg bruge en torsdag aften på en landsforening, der ikke en gang har majoriteten blandt danske radioamatører, så skal der være noget at tale om. Jeg var med i Næstved forleden, og det var ikke nogen succes.

Vi har - som OZ1AHV skriver - ikke en gang en RM-pakke at diskutere - og der er vel heller ikke forslag til budget for næste år? Eller det det kommende HB, der på under 45 dage skal have lavet et budget og få det godkendt?

Måske de kommende RM'er har tænkt på et par emner om fremtiden? Her er et par at tænke over:

Hvilke tiltag/tilbud, EDR kan komme med for at få potentielt 2.600 medlemmer ind i foreningen. Tallet er måske lidt højt, men der blev på mødet i Næstved oplyst, at der er QSL kort til 2.600 forskellige danske calls.

Hvilke fremtidsplaner har RM for landsforeningen over de næste 5 år? Eller har EDR ingen fremtidsplaner, så EDR lukker og slukker med sidste nuværende medlem? Jeg behøver vist ikke at linke til OZ5ESBs kommentarer i august - eller OZ1LOLs opslag om valg af kommende formand.

Og hvad med vores rettigheder til antenner? Bare se debatten på
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=83620
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=83806

Palle - du har om nogen "kæftet op" under RM hvert år om, at der manglede midler til antenneudvalget. Der var overskud i 2107/2018 mens resultatet for 2019 ikke kendes (var der noget med en deadline 1/4-2020?). Hvordan ser det ud med midlerne og arbejdskraften i det der antenneudvalg?

ligesom de andre 2.599 så læner jeg mig tilbage og ser, hvordan verden ser ud efter 14. november. Jeg tvivler på, at jeg skal finde tid til et møde 22. oktober i Roskilde.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz1rh
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre jan 22, 2016 21:57

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz1rh »

Det er rigtigt at jeg anser antenneudvalget for meget vigtigt - en radioamatør uden antenne kan jo ikke så meget. Der er masser af midler også til antenneudvalget men ingen arbejdskraft. Desværre har det nuværende HB ikke magtet at få gang i ret meget for radioamatørerne hvilket fremgår af regnskaberne, der er stort overskud fordi der ikke har været aktiviteter.

På medlemsmødet 17. august i Skive fortalte formanden om antenneudvalgets aktiviteter. Dem var jeg ikke bekendt med så jeg spurgte om hvem der var i udvalget. Formanden måtte så indrømme at antenneudvalget bestod af en person, ham selv. I dag benægter han i hændelsesforløbet, men jeg var selv tilstede.

Jeg forelage et budget for HB på mødet 30. juli, men det er endnu ikke blevet behandlet af HB.

Jeg har fået et par henvendelser fra kommende RM'ere som gerne vil se formanden på mødet i Roskilde på torsdag, så jeg har meddelt ham at han alligevel er velkommen, men han har ikke svaret.

73, Palle, OZ1RH.
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz7xf »

Apropos et antenneudvalg.
Selvfølgelig skal enhver radioamatørforening have et antenneudvalg, eller i det mindste kontrahere med en advokat, der gives gratis reklame i "Bladet".

Antenner og antennebrokkerier er et meget følsomt emne at begive sig ind på.
Kan artikel 10 i EMRK anvendes som løftestang. Nej viser en dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol anlagt af en gruppe nordmænd. Læren af dommen var, at alle havde ret til at ytre sig, men ikke nødvendigvis fra alle steder. Den enkelte stat kan således regulere, hvorfra man kan ytre sig, men et generelt forbud vil ikke være lovligt.
Også boligselskaber og grundejerforeninger har mulighed for at regulere antenneopsætning gennem den fri aftaleret.

Nogle gange tror jeg, at det for den enkelte radioamatør også drejer sig om at se indad og ikke mindst orientere sig inden huskøb eller flytten i udlejningsejendom. Mange nyere boligkomplekser er bygget på baggrund af en dispensation af en fredning, og i disse områder vil det være langt op ad bakke at få tilladelse til noget, der er højere end radiser i vækstsæsonen.

Vi er jo også et folk, eller nogle i folket er, af den opfattelse, at mange paraboler og lign på altaner og husrygge skæmmer helhedsindtrykket i boligbyggeriet. Det er i hvert tilfælde den nyedelig pæne og politiske korrekte formulering, men der ligger nok noget helt andet bag, og det kommer så til at gå udover alle.
Men vi har som boligsøgende et valg. Vi behøver ikke flytte ind i de hvidmandsghettoer. Der er rigtig mange private udlejere, og der er stadig rigtig mange områder i Danmark, hvor det godt kan lade sig gøre at rejse antenner.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz7c »

Hej

Jeg formoder at RM mødet den 14 nov. er/bliver aflyst p.g.a. max 10 personer ?
Dette var jo også tilfældet med regions mødet i hovedstaden. max 50 personer

Rm mødet må så udsættes eller forandres til internet møde (skype)

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: søn nov 01, 2020 23:30 Jeg formoder at RM mødet den 14 nov. er/bliver aflyst p.g.a. max 10 personer ?
Hej Boye
Din formodning er ikke helt korrekt. Det kan faktisk godt lade sig gøre at afvikle foreningers generalforsamlinger under iagttagelse af, at deltagerne i hovedparten, hvad det så end betyder, sidder ned.
Jeg ser intet juridisk forkert i at ovenstående også vil kunne gøres gældende for den mindre forsamling, et repræsentantskab trods alt er.
Med hensyn til tilskuerne må det arrangement i den forening jo nærmest betragtes som en teaterforestilling, og hvis tilhørerne sikres siddepladser og at have snudeskaftet rettet mod scenen, må dette også betrages i orden.
Selvfølgelig skal afstandskravene, hvad de så end måtte være i det selskab af gamle velnærede mænd, være opfyldt, og kvadratmetertallet pr deltager ikke være under 4. Jeg anser ikke "Huset" for at være egnet til at overholde bekendtgørelserne om forsamlinger, men man kan jo rejse et festtelt på parkeringspladsen.

Men er det nu klogt at afvikle et sådanne foretagende. Nej, det vil ikke være i overensstemmelse med hele ånden, der ligger bag forsamlingsforbudet. Og det er slet ikke af afgørende betydning for foreningen, at repræsentantskabet mødes fysisk, vælger bestyrtelse og formand, og ikke at forglemme deltage i middagen med en guldøl. Navnlig det sidste, middag og guldøl vil ikke være tilladt for generalforsamlingsmedlemmer, og derfor næppe for et repræsentantskab. Og mon ikke de enkelte repræsentantskabsmedlemmer kunne finde på at takke nej til fysisk tilstedeværelse, når det for mange af dem vil være livstruende at blive smittet.

Indtil videre har jeg ikke kunne finde noget om ændring det planlagte på foreningens meget rodede hjemmegjorte side: edr.dk, hvorfor jeg formoder, at formanden har til sinds at afvikle arrangementet uden skelen til, at følgerne kan blive katastrofale for foreningen. Er det iøvrigt kun de nærmeste i det midtjyske, der møder op, er det jo også lette at blive valgt til bestyrtelse og formand.

vy 73
oz7xf, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz7xf »

Opdatering vedr. Repræsentantskabsmøde:

Så er man gået i byen:
http://edr.dk/begivenhed/repraesentants ... ance_id=16

Ansvaret er dog stadig foreningens!

Ærgerligt for mange, at Hindsgavl har udvist ansvarlighed og grundet det skærpede forsamlingsforbud ikke modtager flere reservationer. Det er ellers et ganske rart sted.

oz7xf, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: RM i EDR de næste 2 år

Indlæg af oz7c »

Hej Allan

Det ændre vist ikke på at det er max 10 personer. Jeg håber da man har
spurgt Odense politi.
Og husk det er ikke første gang at de har ændret mening, ordre ovenfra.
Skulle jo nødigt ende med 2,5KKr i bøde til hver deltager.

73 vi håber det bedste Boye
Besvar