Amatør tidsskrifter og fremtiden

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
OZ2TG
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:56

Amatør tidsskrifter og fremtiden

Indlæg af OZ2TG »

Jeg har først fornyligt fået øje på RDE-posten. Og jeg syntes det er ganske fint og et godt initiativ. Men samtidig er jeg lidt splittet, har vi brug for endnu et blad, eller kunne vi bruge de sparsomme resourcer bedre? I dag har jeg som tryksag, OZ,Funkamateur,QST , RADCOM og dubus , så der er et stort udvalg. På dansk har jeg OZ, RDE-posten vushf.dk som mine kilder til teknisk information.
Hvis jeg nu ville skrive en artikel kan jeg godt blive i tvivl om hvor den skal bringes ?
Desuden syntes jeg ingen af de 3 medier fungerer perfekt, jeg har længe været fortaler for printede magaziner, men nu er jeg nok mere for et online magasin med gode muligheder for at lave et print af en bestemt artikel, og ingen deadline for nyheder og eller input !
Derfor ser jeg hverken OZ eller RDE posten som fremtiden, vushf siden kommer nok nærmest med et mix af online nyheder og tekniske artikler link til facebook mm, men det kan sikkert gøres bedre tror jeg , ikke fordi jeg lige har opskriften.
Hvad syntes i andre ?
73 OZ2TG, Steen
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Amatør tidsskrifter og fremtiden

Indlæg af oz7xf »

0
Senest rettet af oz7xf tirs mar 29, 2022 6:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Amatør tidsskrifter og fremtiden

Indlæg af OZ0J »

Spørgsmålet er, om danske radioamatører overhovedet skal have et trykt blad !!

PostNord er om ikke på konkursens rand så noget ustabil hvad især angår omdeling af breve. OZ på papir hører under breve og selv om OZ kun kom 6 gange i år, så har der været flere opslag om, at de kan være mere end 14 dage om at omdele OZ - hvis OZ altså kom frem.

PostNords leverings(u)stabilitet blev tydelig vist, da der skulle udsendes nye stemmesedler som B-post. Der var jf. beretningerne på sociale medier medlemmer, der først fik stemmesedlen efter fristen for aflevering. Hvor mange stemmesedler, der så er modtaget på EDRs kontor EFTER fristen, er mig bekendt ikke offentliggjort.

Jeg har efterhånden i nogle år lavet danske manualer til diverse amatørrelaterede programmer. Listen pr. 14.12. kan ses på https://oz0j.dk/download/ Jeg havde en artikel med i OZ december, der udkom 1. december (online). Jeg har siden 1. december modtaget 10 bestillinger på disse danske manualer. Jeg kan ikke konkludere, at alle 10 bestiller, fordi de har læst det i OZ, men det er ikke mange, når man tænker på, at der vel er ca. 1.300 medlemmer, der får OZ. Jeg føler lidt, at min artikel i OZ ramte ved siden af.

Jeg vil ikke lægge OZ i graven, men man skal da overveje, hvor ens artikel rammer bredest. Om det er vushf.dk siden, RDE-Posten, EDRs hjemmeside, OZ eller et helt andet medier er svært at afgøre. Det kommer helt an på emnet og hvilke læsere man forventer at ramme.

Udfordringen kan være, om danske radioamatører kan samles om at skrive artikler m.v. på en platform? Med de diskussioner der har været blandt danske radioamatører i efterhånden mange år, så gad jeg godt se dem, der kan samle de danske radioamatører til en fælles platform.

Jeg fortsætter indtil videre med at skrive til RDE-Posten. Om jeg rammer bredest der, ved jeg ikke, men jeg ved, at der kommer mange positive tilbagemeldinger fra læsere af RDE-Posten. Hvor mange der kommer fra OZs læsere og læsere af vushf.dk ved jeg ikke.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
OZ1DCZ
Indlæg: 21
Tilmeldt: søn dec 06, 2015 18:13
Geografisk sted: Holstebro, Jylland, jo46fh
Kontakt:

Re: Amatør tidsskrifter og fremtiden

Indlæg af OZ1DCZ »

Hej Steen
Jeg kan godt forstå dine betragtninger om OZ og RDE-Posten. Men husk lige at OZ er et medlems blad for foreningen EDR, dvs. at du skal være medlem for læse den!. RDE-Posten er en gratis udgivelse for alle der måtte have lyst til at læse indholdet, og har som sådan intet med hverken OZ, EDR eller lokal afdelingerne at gøre. Så det er 2 meget forskellige målgrupper, de henvender sig til. Tænk på at hvis du nu er "ny" radioamatør, eller måske på vej til at blive det, så er EDR måske ikke lige første valg og derfor er OZ "lukket land" Det syntes jeg er synd og skam for evt. nye og kommende radioamatører. Bl.a. derfor eksisterer RDE-Posten, for at give noget info til dem som ikke lige PT er medlem af EDR. Jeg håber da at rigtig mange radioamatører, senere melder sig ind i EDR, for som jeg skrev i December nummeret, så mener jeg ikke vi kan undvære EDR's stemme over for myndighederne, og hvis den stemme skal have noget vægt, så skal EDR jo repræsenterer flertallet af Danske radioamatører, det er jo ikke lige tilfældet her og nu. Jeg kan af gode grunde ikke vide hvor mange læsere der er af RDE-Posten, den er jo gratis og kan downloades på hjemmesiden, eller på Facebook og en masse andre steder, men jeg ved hvor mange der får den tilsendt direkte på mail. Ud fra det at dømme, så er der en "rimelig" stor skare af læsere ikke bare i DK, men skam også udenlands. Så interessen er stor og det viser tilbagemeldingerne også.
Hvorvidt der fremad rettet er behov/brug for 2 udgivelser i Danmark må tiden vise. Forøvrigt er jeg langt hen af vejen enig med dig i at den bedste løsning nok er et online medie, hvor all verdens nyheder kan findes samtidig med gode artikler. Hvem ved det kan være det kommer før du regner med ;)
Det trykte medie, henvender sig nok kun til fåtal af radioamatører, og ihvertfald ikke så meget til de unge menesker. de gider ikke vente på at få forældet information, (uanset om det er på tryk hver anden mdr. eller det er som PDF en gang i måneden) men forventer at få det leveret i nuet. Hvis det virkelig skal være godt, så skal det heller ikke være noget man skal opsøge, nej det skal komme som Push beskeder på mobile enheder.

Med hensyn til at skrive artikler, og hvor de skal bringes, så skal skribenten gøre op med sig selv, hvem målgruppen er. Hvis det nu er en artikel som f.eks beskriver hvordan man får licens, så er det nok ikke OZ, da den jo kun kommer til nuværende medlemmer af EDR, og som så sikkert allerede har licens. VUSHF hjemmesiden, læses nok også af flest med en eksisterende licens,(men sikkert også af nogen som netop ved at læse om det der sker på VUSHF område, netop har fattet interessen for at få licens)Men emnet er måske lidt uden for hvad der normalt skrives om på VUSHF siden. RDE-Posten, ved jeg læses af mange som endnu ikke har licens, Men igen man skal vide den eksisterer for at få informationen. Så hvad der er bedst må være op til den enkelte. RDE-Posten modtager gerne din eventuelle skriverier, men det er jeg sikker på at OZ også gør.

Vy 73 De OZ1DCZ
Redaktøren af RDE-Posten
Vy 73 de
OZ1DCZ, Carsten
OZ2TG
Indlæg: 4
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:56

Re: Amatør tidsskrifter og fremtiden

Indlæg af OZ2TG »

Hej Carsten, Allan og Jørgen
Tak for response på mit indlæg, jeg tror egentlig vi er meget enige.
Jeg tror også at der vil være behov for en trykt avis lidt tid i nu , så ingen grund til at lukke OZ. Men som Carsten også nævner gider de unge ikke vente på forældet information- og dem vil vi da gerne have fat i hvis vi skal overleve som interessegruppe.

Vi skal måske også kigge ud over landets grænser , og det kan være svært med et trykt medie som OZ. Det er elegant løst på vushf.dk, prøv f.eks . at vælge sprog =bengali, og du har danke nyheder artikler mm . oversat.

Dette skal jo heller ikke ses som et udspil mod EDR, som skal være vores vagthund og kontakt til myndighederne.
Kunne man forestille sig RDE-posten gik i en ny retning ? Og som Allan også nævner det er vigtigt at , der er flere frivillige redaktører på projektet , så ikke alt pludseligt går tabt.
73 Steen
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Amatør tidsskrifter og fremtiden

Indlæg af oz7xf »

0
Senest rettet af oz7xf tirs mar 29, 2022 6:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Amatør tidsskrifter og fremtiden

Indlæg af oz1iky »

God Glimragende morgen alle sammen
OZ7XF wrote:
Og så drejer det sig nok også om, at du fremover viser ansigt i OZ.
Der er måske også den vinkel at der er mange kritikkere. Og de fleste af dem er desværre negative.
Som mener at artiklerne ikke er; relevante nok, tekniske nok, om antenner, om DX, om HF forhold, om PA-trin, om .......

Kritikkere, som når man spørger dem om hvorfor de så ikke selv skriver til OZ,
som oftest kommer med en guld-medalje præstation i "rygsvømning", om hvorfor de ikke bidrager til fællesskabet.

Og den med at man ikke vil bidrage/skrive til OZ fordi der ikke er noget honorar er i mine øjne også
en meget dårlig undskyldning. Når der er betalt skat af det, så er der hvor meget tilbage?
Eller den lidt mere grimme version; Nå, så var dit budskab ikke vigtigere, end at skattevæsenet fik det stoppet, hva?

En kort opsummering kunne være;
Man vil underholdes, men ikke bidrage til et fællesskab. Man har betalt sit abonnement på OZ bladet, så nu vil man ...
Øh, jamen det var da et abonnement, ikke? På et blad, altså, ikke ...

Måske folk skulle sætte sig ned, her hen over Julen og Årsskiftet, og overveje HVOROFR de ikke selv bidrager
til deres eget medlemsblad - som de jo selv gerne vil læse og underholdes af.
Og specielt dem der mener at de vil underholdes - men ikke bidrag...

- og så overveje hvorfor OZ bladet ser ud som det gør.
(og husk! Når du peger på nogen eller noget - hvor mange fingre peger tilbage?)

VY 73 og god søndag til Alle, helt uden rationeringsmærker - så man slipper ikke.

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Besvar