Udenlandske diplomer

DX Nyheder, både lokalt og globalt. Samt nyheder gældende for HF området.
Besvar
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Udenlandske diplomer

Indlæg af OZ0J »

Har du planer om at bestille fysiske diplomer el.l., der sendes uden for EU, så kan du desværre blive overrasket af et importtoldgebyr fra fx PostNord.

De nye toldregler i EU med importmoms og importgebyr på alle forsendelser, der bliver sendt fra et ikke EU-land til EU herunder Danmark. Grænsen er nu DKK 0,00, og der skal betales importtoldgebyr på alle forsendelser uanset værdi. Nogen kender sikkert det berygtede gebyr hos PostNord på DKK 160,00.

Indtil videre har denne ændring ramt DXCC diplomet fra ARRL, idet en dansk amatør har måtte betale DKK 250,00 i importmoms og importgebyr. Det rammer sikkert også andre diplomer, plaketter o.l., når de sendes uden for EU.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Udenlandske diplomer

Indlæg af oz7xf »

Hej Jørgen

En mulighed kunne være, at ARRL bemyndigede OZ1ABC til også at udstede diplomer.
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Udenlandske diplomer

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: søn jul 18, 2021 16:43 En mulighed kunne være, at ARRL bemyndigede OZ1ABC til også at udstede diplomer.
Det er nok OZ1ABC, du tænker på. Hvordan ARRL laver det diplomer, ved jeg ikke, men de er bl.a. ikke i A4. Og jeg tvivler på, at lille Danmark får overtalt ARRL til at udstede diplomer. Skal man finde en løsning som denne, så skal ARRL lave et EU kontor, hvor diplomerne kan sendes fra.

Og hvad med diplomer, der ikke kommer fra ARRL? Fx CQ zone diplomet (WAZ), der kommer fra CQ Magazine.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Udenlandske diplomer

Indlæg af oz7xf »

Hej Jørgen

Skulle man lave EU kontor er dk nok ikke det bedste sted, da Postnord er for dyr.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Udenlandske diplomer

Indlæg af oz7c »

Hej

Det er jo noget der er vedtaget i folketinget !
Nettet strammes det næste bliver vel at det også kommer på alm. breve
Der er vel 2 løsninger på det enten at få ARRL til at sende det som brev eller via
et andet EU land f.eks. Luxemburg, der er der ikke moms og told eller gebyr !

Jeg har sidst købt DVM og andet hos Banggood i China det kom hjem via Luxemburg

73 Boye
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Udenlandske diplomer

Indlæg af OZ0J »

oz7c skrev: tirs jul 20, 2021 13:11 Det er jo noget der er vedtaget i folketinget !
Boye du må ikke bilde folk sådan noget sludder ind. Det er EU (Europæisk Union), som Danmark er medlem af, der har vedtaget det.
oz7c skrev: tirs jul 20, 2021 13:11 eller via et andet EU land f.eks. Luxemburg, der er der ikke moms og told eller gebyr !
Det er så heller ikke korrekt. Der fil formentlig komme moms på, da der sælges til en privatperson. Og det vil enten være lokal momssats eller dansk moms afhængig af total "omsætningen" dvs. gebyret for at udstede et diplom.

Og det rammer også andre diplomer, der sendes uden for EU. Det er desværre nok kommet for at blive.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Udenlandske diplomer

Indlæg af oz7c »

Hej Jørgen

Jeg har ikke fået noget ind efter 1/7 men fik leveret LEDS fra DX.com via CPH Danmark
ingen moms og gebyr.

Det gælder så også pakker fra andre lande udenfor EU.

Gad vide om EDR ved det m.h.t. Pakker med QSL kort ?

73 Boye
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Udenlandske diplomer

Indlæg af OZ0J »

oz7c skrev: tirs jul 20, 2021 18:17 Jeg har ikke fået noget ind efter 1/7
1/7 er den dato, vareren skal være modtaget i Danmark men ikke nødvendigvis fortoldet. Varer modtaget før 1/7 går fri, varer modtaget efter 1/7 bliver importfortoldet.

Der er også samme dato, at sælger inden for EU skal opkræve momssatsen fra købers land under visse betingelser. Den har jeg allerede mærket fra DX-Wire, der nu opkræver dansk moms ved salg til private.
oz7c skrev: tirs jul 20, 2021 18:17 Gad vide om EDR ved det m.h.t. Pakker med QSL kort ?
Jeg har nævnt det fra Lone på DX-mødet, da hun var forbi. Der er vist i forvejen udfordringer med QSL fra bl.a. JA.

Varens fri bevægelighed - bob bob
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Besvar