3/8 lambda teorien? Hvordan virker det lige?

Alt hvad der angår antennen, masten og enheder dertil.
Besvar
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

3/8 lambda teorien? Hvordan virker det lige?

Indlæg af oz1iky »

Hejsa

Jeg går lidt rundt og brygger på noget. En artikel skal det nok blive til også.

Om ikke længe starter jeg på det fysiske, praktiske, arbejde med at lave en "Clone" af en HY-GAIN AV-620 Patriot.
Det skal nok lykkes, det er jeg ikke i tvivl om. Det skal nok også blive spændende at se hvordan den antenne
performer med de små korte radialer og så nogen lidt længere nogen.


MEN !!
Jeg har gennem nu lidt over et halvt års tid jagtet noget mere om det teoretiske bag den antenne-form.
Det er ikke meget jeg har fundet. Så derfor dette lille indlæg med en ... "Efterlysning" !

Forneden kan du se en lille "reference-liste" over ting jeg HAR fundet ...
Som du vil kunne se i de referencer, så er der ikke meget "teoretisk" at hente på hvorfor det så virker?

Men har jeg et eller andet steds overset noget?
Giv gerne dit besyv med så artiklen kan blive en smule mere komplet.


VY 73 til stort set næsten alle - så længe de har positiv HAM SPIRIT


Kenneth OZ1IKY

-------------------------------------------------------------------------
PA0FRI, Cushcraft R5 Maintance and repair; https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/R5/onhr5eng.htm

PA0FRI, Fritzel GPA-30 og Cushcraft R6000 conversion to a 3 band ½ lambda vertical; https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/GPA-3 ... ersion.htm

EI7BA, R7 Vertical .. Maintenance and repair; https://www.qsl.net/ei7ba/r7_vertical.htm

W8JI om end feed verticals; http://www.w8ji.com/end-fed_vertical.htm

DK1OP, Vertikalantennen - Konzepte, Eigenschaften, Irrtümer (3) Funkamateur marts 2020 side 253-255.

DJ2PJ's erfaringer med en AV640; https://www.hadis-pg.com/av640.htm

W1JR Joe Reisert "The 3/8-wavelength Vertical QST april 2019 pp 44-47

DK1OP Harald Wickenhäuser "Vertikalantenne. Konzepte, Eigenschaften, Irrtümer (3)" Funkamateur marts 2020.

VE7KW's foredrag om "Radial Less" verticals fra NSARC 2012.

Rothammels Antennenbuch, 13, udgave. 20.2.2, side 650-651,

ARRL Antenna Handbook 24'th ed.

Beskrivelse af OZ5EDR/P's 3/8 GP til 80 m, OZ1HZI, OZ Januar 1991,
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: 3/8 lambda teorien? Hvordan virker det lige?

Indlæg af oz7c »

Hej Kenneth

En 3/8 Lambda er nok den bedste vertical der findes !
Hvis vi lige tager hele batteriet:
1. 1/4 Lanvda har typisk en føde inpedans på 37 Ohm og kræver mange radialer fro at undgå tab
2. en 3/8 har en føde inpedance på 200 Ohm og ca cx på -200 Ohm. det betyder kortere radialer for at undgå tab
D.v.s 1:4 balun og en current choke + en C=XC -200
3. en 1/2 lamda verticla har typisk en føde inpedance på 1-3Kohm, men skal have endnu korte radialer, Problemet med
den at grundet det høje inpedance ikke let at lave til høj effekt.
4. en 5/8 Lamda Har en føfe inpedance på ca 125 Ohm. Giver lav udstrålings vinker men også Lang.

Jeg har haft en AV6-40 den er ca 10 M høj og kæver bardunet for at blive stående dan der er spilker bygget !
Match boxen indeholt 2 toid kerner coax current ballun og 1:4 ballun samt 1 stk Kondensator til XC --

Og husk hvis du selv laver den så skal der en 10mOHM over Kondensatoren for at fjerne stadic voltage når det blæser/regn
ellers få du brændt dil RX Hf input.

73 Boye
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: 3/8 lambda teorien? Hvordan virker det lige?

Indlæg af oz1iky »

Hej Boye

... der er jeg også nået til.
Og mange tak for bekræftelsen af det.

Men jeg efterlyser noget som f.eks. er skrevet i ARRL antenne håndbøger eller lignende.
Rothammel er ikke særlig oplysende på det punkt.

... de andre håndbøger for den sags skyld ej heller!

VY 73 til alle dem med den positive HAM SPIRIT

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: 3/8 lambda teorien? Hvordan virker det lige?

Indlæg af oz7c »

Hej Kenneth
måske sulle du kikke på mr. Loband DXing ON4UN John i hans bøger har beskrever det, jeg husker
specifikt 28 M gitermast for 160m og 80m og har også andre forslag b.la grafer for dor
føde impedace m.m.
Der er vist 4-5 udgaver men det for Low band !
Fødse inpedance er afhængik af diameter og højde !

jeg kender kun AC-640 den er ikke fuld size 3/8 på alle bånd, så vidt jeg kag kas se AC6-20 det så
den ser ud til at være OK

73 Boye
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: 3/8 lambda teorien? Hvordan virker det lige?

Indlæg af oz1iky »

Hej Boye

ON4UN's Low-Band DXing, 5'ed. Kapitel 9, 2.2.11 og fig. 9.36

Der står der en lille smule.
Det ser ud som om at jeg bare skal mase' på med det praktiske.

Tak for input og feedback


VY 73 til stor set alle, men kun dem med den positive HAMSPIRIT

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: 3/8 lambda teorien? Hvordan virker det lige?

Indlæg af oz1iky »

Halløjsa

Så virker min klone, eller kopi, af en AV-620. Og den virker faktisk rimelig godt.
Projektet med at sætte alle 5 bånd i det samme, fælles, fødepunkt mislykkes desværre,
Så det blev en ren omgang kopi/kloning af en AV-620.

I stedet for at bruge aluminium til de 4 stk 1/4 stubbe (10, 12, 15 og 17 meter) brugte jeg kobber tråd.
Det virker fortrinligt, og antennen er derfor også lidt lettere samt har måske knap så høj vind-last.

Desværre er der stadig noget i vejen med RDEforum og muligheden for at hæfte billeder ved et indlæg.
Men der skrives PT. på en lille artikel om projektet. Den kommer nok snart i RDE Posten og/eller OZ-tidende.

VY 73 og god søndag til alle dem der kan fører Sandhedsbevis for positiv HAMSPIRIT

Kenneth OZ1IKY
Besvar