Interessante indlæg på det brugte marked

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf

Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Med overskriften: "Reparationsbevægelsen", lægger OZ5AGK meget forståeligt op til et emne som lokalafdelinger kunne påtage sig:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=92485
Forståeligt fordi, at OZ5AGK er i færd med at etablere en ny lokalafdeling. Men er problematikkerne ved et sådan emne gennemtænkt og er der ikke i forvejen nogen, der matcher behovet?

At gå ind i en reparationsbevægelse med det formål at hjælpe almuen medfører forpligtelser. Dels skal den hjælp, som man yder, være relevant og af en passende holdbarhed, og dels skal det gøres lovligt.
Det andet aspekt er, at der allerede er vægtige operatører på banen. Vægtige, da de er finansieret af Staten, og udrullet på mange af landets biblioteker eller i særligt oprettede kommunale bygninger.

"Reparationsbevægelsen" er i sig selv interessant, idet den beskæftiger sig med at overordnede aspekt i, at produkter ikke længere fremstilles ret reparations- og vedligeholdelsesvenlige:
https://ing.dk/blog/kampen-forbrugerele ... 021-253277
Men om det er den debat OZ5AGK lægger op til, er jeg ikke helt så sikker på.

Hvor langt skal man i øvrigt gå for at få noget på hylderne i en radioamatørforening. Og risikerer man ikke meget let at få flere modstandere end tilhængere, den dag man svigter. Det tror jeg nok.

vy 73
OZ7XF, Allan
medlem af EDR, MCTC,
Skriver ikke på Brugtgrej.dk
oz7xf

Re: Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Som så mange andre gange på det brugte marked går der ofte et par indlæg inden trådstarter kommer til det primære i sin meddelelse, eller hvad det nu end måtte være.
Denne gang er ingen undtagelse, hvor OZ5AGK på glimrende vis langer godt ud efter hobbyen og dens mange brugere:
Screenshot 2022-06-08 at 01-00-40 Brugtgrej - Reparationsbevægelsen.jpg
Er der egentlig noget galt i at have en speciel hobby, være i en forening, der understøtter dette speciale, være omgivet af gamle mennesker, der til tider kan have svært ved at styre alle kroppens væsker, og gør OZ5AGK, hvis fornemmeste opgave netop nu er at starte endnu en lokalafdeling sig ikke samtidig til netop en af disse gamle sure mænd. Det tror jeg nok.

Jeg er træt af gamle sure mænd, der for gud ved for hvilken gang vil revolutionere hobbyen ved at klæbe andre hobbyer og foretagener på. Hvad hulen er der galt i et speciale og dyrke det til perfektion. Intet i min optik, men jeg er jo heller ikke en af disse gamle sure mænd, og har egentlig aldrig været det. Og forøvrigt har den specielle hobby så mange forskellige grene, at den enkelte udøver næppe kan nå hele vejen rundt.
At jeg ret ofte er langt fremme i skoene i forbindelse med mine argumenter for at følge den samfundsskabte virkelighed indenfor hobbyens forening, EDR, har jo intet at gøre med, at jeg vil udvidde hobbyen til andre områder. Jeg ser heller intet galt i, at der ikke er ret mange, der dyrker hobbyen, men jeg er godt gal i skralden over, at nogle mener, at den er på vej i graven. Hobbyen kører stadig, endda i bedste velgående. Foreningsmæssigt er der dog ikke rigtigt noget at råbe hurra for, men det kan man jo gøre noget ved. Men metode er ikke at udvidde hobbyen.
Selvfølgelig kan man, som så mange andre steder i foreningsverdenen dele lokaler og faciliteter med andre. Det er der ikke noget nyt i eller saliggørende ved. Men vi behøver ikke være det styrende led i et sådan fællesskab, men kan i stedet tilgå fællesskabet i et demokratisk styresystem. Man kan selvfølgelig også gå den helt anden vej og anvende modellen: "Os med hus og have, har altid nok at lave".
At servicere almuen med alskens påfund ser jeg ikke som en løsning for et foreningsmæssigt problem, hvor man har rigeligt at gøre med at servicere sig selv.

vy 73
OZ7XF, Allan
medlem af EDR, MCTC,
Skriver ikke på Brugtgrej.dk
Besvar