Interessante indlæg på det brugte marked

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Med overskriften: "Reparationsbevægelsen", lægger OZ5AGK meget forståeligt op til et emne som lokalafdelinger kunne påtage sig:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=92485
Forståeligt fordi, at OZ5AGK er i færd med at etablere en ny lokalafdeling. Men er problematikkerne ved et sådan emne gennemtænkt og er der ikke i forvejen nogen, der matcher behovet?

At gå ind i en reparationsbevægelse med det formål at hjælpe almuen medfører forpligtelser. Dels skal den hjælp, som man yder, være relevant og af en passende holdbarhed, og dels skal det gøres lovligt.
Det andet aspekt er, at der allerede er vægtige operatører på banen. Vægtige, da de er finansieret af Staten, og udrullet på mange af landets biblioteker eller i særligt oprettede kommunale bygninger.

"Reparationsbevægelsen" er i sig selv interessant, idet den beskæftiger sig med at overordnede aspekt i, at produkter ikke længere fremstilles ret reparations- og vedligeholdelsesvenlige:
https://ing.dk/blog/kampen-forbrugerele ... 021-253277
Men om det er den debat OZ5AGK lægger op til, er jeg ikke helt så sikker på.

Hvor langt skal man i øvrigt gå for at få noget på hylderne i en radioamatørforening. Og risikerer man ikke meget let at få flere modstandere end tilhængere, den dag man svigter. Det tror jeg nok.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Som så mange andre gange på det brugte marked går der ofte et par indlæg inden trådstarter kommer til det primære i sin meddelelse, eller hvad det nu end måtte være.
Denne gang er ingen undtagelse, hvor OZ5AGK på glimrende vis langer godt ud efter hobbyen og dens mange brugere:
Screenshot 2022-06-08 at 01-00-40 Brugtgrej - Reparationsbevægelsen.jpg
Er der egentlig noget galt i at have en speciel hobby, være i en forening, der understøtter dette speciale, være omgivet af gamle mennesker, der til tider kan have svært ved at styre alle kroppens væsker, og gør OZ5AGK, hvis fornemmeste opgave netop nu er at starte endnu en lokalafdeling sig ikke samtidig til netop en af disse gamle sure mænd. Det tror jeg nok.

Jeg er træt af gamle sure mænd, der for gud ved for hvilken gang vil revolutionere hobbyen ved at klæbe andre hobbyer og foretagener på. Hvad hulen er der galt i et speciale og dyrke det til perfektion. Intet i min optik, men jeg er jo heller ikke en af disse gamle sure mænd, og har egentlig aldrig været det. Og forøvrigt har den specielle hobby så mange forskellige grene, at den enkelte udøver næppe kan nå hele vejen rundt.
At jeg ret ofte er langt fremme i skoene i forbindelse med mine argumenter for at følge den samfundsskabte virkelighed indenfor hobbyens forening, EDR, har jo intet at gøre med, at jeg vil udvidde hobbyen til andre områder. Jeg ser heller intet galt i, at der ikke er ret mange, der dyrker hobbyen, men jeg er godt gal i skralden over, at nogle mener, at den er på vej i graven. Hobbyen kører stadig, endda i bedste velgående. Foreningsmæssigt er der dog ikke rigtigt noget at råbe hurra for, men det kan man jo gøre noget ved. Men metode er ikke at udvidde hobbyen.
Selvfølgelig kan man, som så mange andre steder i foreningsverdenen dele lokaler og faciliteter med andre. Det er der ikke noget nyt i eller saliggørende ved. Men vi behøver ikke være det styrende led i et sådan fællesskab, men kan i stedet tilgå fællesskabet i et demokratisk styresystem. Man kan selvfølgelig også gå den helt anden vej og anvende modellen: "Os med hus og have, har altid nok at lave".
At servicere almuen med alskens påfund ser jeg ikke som en løsning for et foreningsmæssigt problem, hvor man har rigeligt at gøre med at servicere sig selv.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af Rimax_15 »

Jeg har ikke helt forstået hvad det er han vil.
Det med at være social og respektere andre, er han ikke ret god til.
Siden han ikke kunne med de Bestyrelser der var i hans gamle klub.
Det er nok bare mig der ikke forstår det.
Hilsen en (Gammel tosse)
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Hej Rimax_15

Du afslutter med: "Hilsen en(Gammel tosse)".
Mig bekendt er man først gammel den dag, at man ikke leger mere. Så husk at lege. Slip rollatoren, tegn en hinkerude på vejen, og hink. Det plejer forøvrigt at smitte.
http://gamlelege.mediajungle.dk/2011/06 ... hinkesten/

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

For øvrigt er jeg tidligere i dag faldet over et interessant indlæg på det meget brugte marked:
Screenshot 2022-07-11 at 05-52-13 Brugtgrej - Grønland.png
Interessant fordi, at den omtaler benyttelsen af fornavnet Vagn på Bornholm og ikke mindst indeholder et forslag om oprettelse af en særlig tråd i forummet.

Med hensyn til det første, benyttelse af fornavnet Vagn på Bornholm forholder det sig sådan, at navnet Vang ikke benyttes ret meget længere. I opgørelsesmåneden var der i 2022 på landsplan 3821mod 3989 året før, altså et fald på hele 168. Men, hvordan det forholder sig på Bornholm, har jeg ikke kunne se i Danmarks Statistik. Men ved anvendelse af oplysninger fra KRAK kunne jeg jo komme med et kvalificeret bud i procenter af mere anvendte drengenavne på øen. Desværre er tallet nede omkring 3 % og derfor meget usikkert, men i forhold til referencen en stor del større end i resten af landet. Jeg husker da også et par stykker i min bornholmske familie, der bærer navnet.

Med hensyn til det andet interessante, oprettelse af særlig tråd på det brugte marked, syntes jeg det er så god en idé, at "nogen" burde være behjælpelig med oprettelse af en sådan tråd.
Skulle der mod min forventning ikke findes "nogen" behjælpelige på det brugte marked, stiller jeg gerne forumfaciliteter til rådighed.

vy 73 til de trængende og lidt fler´.
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Jeg er blevet bekendt med en tråd, DX-Cluster spam:
http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=93428
hvor der indtil videre ikke er set, at OZ1OXQ har flashet nogle af sine mangfoldige civile og militære titler. Stor ros for det.
Så mangler der blot en undskyldning til den bette forening, som han anlagde sag mod, samt en offentlig erklæring om ikke at anlægge sag mod nogen radioamatør eller radioamatørforening fremover. Skulle det ske, så kunne det være, at jeg ville overveje at sende nogle prikker og streger eller andre modulationsarter i den retning.
Når jeg ikke betingelsesløst kaster mig ud i QSOer med OZ1OXQ skyldes det, at der stadig mangler dokumentation for at kunne bære titlen: cand.jur.

For ikke at forstyrre hovedbudskabet i mit indlæg vil jeg undtagelsesvis lade være med at kommentere selve det, som skribenten har skrevet. Det kan eventuelt komme senere.

vy 73 til de, som forstår, hvad hamspirit er, men ikke en eneste mere.
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Så er den der igen. Det, at der kommer et interessant indlæg på det meget brugte markeds forum, når man mindst venter det.
Andre igen vil vel opfatte det interessante indlæg i tråden er OT:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=94122
Der kan sikkert skrives op og ned af døre og stolper omkring QSL, QSL-kort diplomer m.v. Men det er vel en gang således, at hvis man vil have et bestemt diplom må man overholde diplomudstederens regler for udstedelse.
Selv gik jeg væk fra pap-kort for år tilbage, men abonnerer stadig på EDRs kortservice, og skulle der falde en i fælden og jeg modtager et papkort, kan det godt ske, at jeg returnerer med et pap-kort af egen avl.
Alt dette er for så vidt uinteressant. Perlen i tråden er derimod OZ9XU, Verners indlæg, hvor han fremhæver dette interessante synspunkt:
Automatisk radiostation vil aldrig nogensinde blive en del af min radioaktivitet og dem som udøver sådant vil jeg påstå ikke er radioamatører, men blot nogle pralhalse, som vil klistre diverse diplomer på væggen. Ikke engang digimode kommer på tale, det er for kedeligt.
Interessant, måske mest af alt fordi, at jeg ikke blot kan give Verner ret i sit synspunkt, men kan gå skridtet videre og berette, at jeg netop har et af disse digitale mods diplomer hængene på en væg et sted i huset. Og dette diplom er tilvejebragt ved brug af en Elecraft K3s station med forbunden computer og PSK-modulation, og som en selvfølge upload af forbindelserne til LOTW. Altså ikke noget at råbe hurra for eller prale med.
Og endnu værre, jeg bruger internettets mangfoldige muligheder til at afsøge de bedste tidspunkter for en dx-forbindelse kan dannes. Admiralitetets digre værk med forudsigelser om radiobølgernes udbredelse bruger jeg ikke mere. Jeg ser ikke længere ud af vinduet eller på kronometret for at finde ud af, hvor på døgnet jeg er. Ejheller kærer jeg mig om det er sommer eller vinter. Alle mine tidligere rutiner og erfaringer er lagt på hylden, og jeg arbejder nu udelukkende evidensbaseret, når jeg jagter dx-forbindelser med PSK og FT8.
Det kan dog ske fra tid til anden, at der sniger sig en phone QSO sig ind, når jeg bruger den fabriksfremstillede spilledåse. Men jeg har en dyster baggrund som hjemmebygger. Og skulle det ske, at jeg får lyst til at svinge nøglen, så vil det foregå på en hjemmegjort station. Jeg er nemlig ikke udelukkende stationsbetjener.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Interessante indlæg på det brugte marked

Indlæg af OZ2D »

Automatisk radiostation vil aldrig nogensinde blive en del af min radioaktivitet og dem som udøver sådant vil jeg påstå ikke er radioamatører, men blot nogle pralhalse, som vil klistre diverse diplomer på væggen. Ikke engang digimode kommer på tale, det er for kedeligt.
Hvor er sådan en smøre dog nedladende og bagstræberisk. Hvor er jeg dog glad for at radioamatører i amatørradioens barndom ikke var lige så bagstræberiske, så havde det nok mindet om nedenstående billede op til i dag. Havde der ikke været sket en udvikling af amatørradio, især i digital retning, i de 44 år jeg har haft amatørradio-certifikat, så tror jeg ikke at jeg havde haft en interesse for amatørradio i dag.

Old ham.jpg
Old ham.jpg (25.65 KiB) Vist 2364 gange
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
Besvar