Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af oz7xf »

Jeg følger denne tråd med interesse:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=92825

Nogle vil måske have bemærket, at en skribent her på RDEforum ret ofte anvender udtrykket "ægte hamspirit". Og det er det, som jeg helt uden samtykke eller nogen form for intern eller fordækt tilkendegivelse eller aftale opfatter og anvender i overskriften som: "og så alt det andet".
Som sikkert bekendt, har jeg gentagne gange kommenteret på begrebet hamspirit og dets oprindelse. Jeg er dog ganske sikker på, at den første, der beskrev hamspirit, Paul M. Segal (W9EEA), gjorde det i en god mening, og at han i bund og grund anså: "og så alt det andet" som hamspirit´s forudsætning.
Men for nogen overskygger disse "arkitekttegnede" hamspiritter for alt andet, hvorved deres opførsel bliver uholdbar i kammeratlig forstand.

Der er intet til hinder for intens debat. Hverken på båndene eller på diverse forum. Jeg husker specielt en på brugtgrej.dk, som jeg havde med Kim, OZ2D omkring de nye regler for anvendelse af bl.a radio under kørsel. Jeg er ganske sikker på, at andre på brugtgrej.dk opfattede os som nogle ballademagere, men sagen er ganske anderledes. For den viste, at til trods for debattens intensitet blev den holdt i en god tone, og på intet tidspunkt fraveg vi: "Og så alt det andet".

Hvad er så : "og så alt det andet".
For mig er det overordnet set alt det, der gør os ikke bare til mennesker, men til gode kammerater. Gode kammerater kommer ikke i slagsmål, hvor formålet er dominans. Hverken hverken fysisk eller verbalt. Gode kammerater forsøger sig heller ikke indenfor genren mis-, dis- og desinformation. Gode kammerater kommer ikke i situationer, hvor retslig hjælp bliver en nødvendighed. Gode kammerater forsøger ikke at snyde hinanden. Man kan heller ikke forvente at blive optaget i et godt kammeratskab gennem sagsanlæg. Heller ikke, hvis kammeratskabet har sat tekst på kammeratskabet, altså dannet det, der i Danmarks Riges Grundlov omtales som en forening.
Remsen kunne sikkert gøres meget længere, men jeg vil nøjes med endnu en tilføjelse. Man kan ikke blive gode kammerater gennem smiger, eller veltalenhed.

Egentlig havde jeg tænkt mig et musikalsk indslag fra den lettere del af repertoiret, men mit valg var faktisk så svært, at jeg vil nøjes med en link, hvor læseren frit kan vælge mellem hvalfisk, røde tråde, P.E.T. og meget andet:
https://www.youtube.com/results?search_query=shu+bi+dua
for den virkelige feinschmecker kommer her direkte link til: "Krig og Fred".

vy 73 og så alt det andet
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af Rimax_15 »

Spændende hvem de Personager egentlig er.
Der var engang en der var meget aktiv på BG, men ham har man ikke
set noget fra i lang tid (M*X) ?
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af oz7xf »

Rimax_15 skrev: ons jul 13, 2022 10:27 Spændende hvem de Personager egentlig er.
Egentlig ikke for mig.

Jeg er mere optaget af psykologien, der ligger i de dersens sociale samlingssteder på internettet og deres drift. Og selv om, at jeg har været inde på det før, anser jeg BG som et dårligt drevet sted. Og det giver mulighed for, at personager i mange forskellige outfitts kan boltre deres egoer, indre drillepinde eller, hvad det nu er, der driver dem.

Idéen bag BG, kombinationen af markedsplads og forum, syntes god. Men der har været nogle helt åbenlyse sårbarheder i stedets drift.
Det være sig den manglende personidentifikation, muligheden for flere profiler, uvillighed til at besvare brugernes spørgsmål kvikt for ikke at sige slet ikke. Valg af gårdvagt, der ikke kan sin metier, syntes også iøjnefaldende omend noget af årsagen givetvis har rod i manglende organisation og retningslinier.
Konflikten i EDR, bredte sig af naturlige årsager ud på diverse medier. BG valgte at indføre og håndhæve et forbud. Senere gennemførtes en annonceudveksling mellem BG og EDR. Jeg mener ikke, at, hverken forbuddet og den efterfølgende annonceudveksling har været af det gode. At "lovgive" mod naturordenen er ikke hensigtsmæssigt i et samfund, hvor demokrati og ytringsfrihed er indgivet med modermælken, og at skifte hest i vadestedet giver ikke mening uden en nærmere forklaring.
Deltagerantallet i forum ses vigende. Også markedspladsen annonceringer for de eftertragtede enheder er faldende. Hele problematikken omkring visse opkøbere er ikke handlet fra BGs side. Man blander sig ikke, da det vil medføre deltagelse i handelen med mulighed for afgifter til staten, og deraf en mængde arbejde og muligt salær på de enkelte handler.

Ser man derimod BG som et eksperiment, må jeg svagt antyde, at det har været på sin plads. Men man har, hvis det forholder sig sådan, taget brugerne med bukserne nede.

Jeg ser ikke nogen reel mulighed for, at BG kan omkalfatre sig. Løbet er kørt, og en lukning ser jeg som eneste mulighed. Men det må have givet ikke blot ejerne bag, men også brugerne, nogle værdifulde erfaringer at tage med sig.

BG er dog ikke de eneste med problemer.
Når BG i sin tid lykkedes med, at overtage radioamatørhandelen og en væsentlig del af kommunikationen blandt radioamatører skyldes det svaghed fra EDRs side. En svaghed bygget op på en dengang meget stærk hovedredaktør, OZ8XW. OZ8XW er stadig stærk og stiller op til Repræsentantskabet.
EDR er stadig svag med hensyn til drift af medier for medlemmer. Det er helt ok, at EDR optræder på fremmede medier, men jeg mener, at hvis EDR skal gøre sig en forhåbning om at blive den ordførende organisation for radioamatører i Danmark, må der helt andre boller på suppen, og medlemsdialogerne centreres i foreningen egne medier og optræden på de fremmede medier begrænses til envejskommunikation og være målrettet dem, der intet ved om amatørradio.
Det er slet ikke i orden, at selv hovedbestyrelsesmedlemmer bruger tid på enkeltindlæg på de fremmede medier, når de samtidig ikke ofre tid på egne medier. Det er riv ragende galt med den debatkultur.
EDR skal rage til sig. Ikke det modsatte.

vy 73 og gå nu lige hjem
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af Rimax_15 »

Enig.

Jeg ved jo godt hvem de personager er :-)

Ideen med et sted som BG er jo egentlig god, der er bare for frit spil for dem der vil lave ballade.
Det ser man også i andre foraer.
Jeg er med til at moderere en gruppe på FB, hvor vi slet ikke har den ballade, da vi skrider ind
med en løftet finger med det samme. Vi sletter ikke noget fordi vi synes det er sjovt, som Jeg tror
at Hans synes.
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af oz1iky »

Halløjsa Mester !

Du skriver
En svaghed bygget op på en dengang meget stærk hovedredaktør, OZ8XW. OZ8XW er stadig stærk og stiller op til Repræsentantskabet.
At han stiller op til RM er et faktum, men om han vælges ind er noget andet.
Det er op til EDR's medlemmer i region Syddanmark.

At han stadig skulle være "stærk" vil jeg gerne bede dig elaborere lidt mere over.
Jeg har svært ved at se nogen styrke nogen som helst steder?

Jeg ser mere, endnu et forsøg, på at køre en overordnet debat over i person-finder?
Men det kan jo blot være mig...

Citat OZ8XW;
Jeg synes ikke det er god stil at komme med kritik, uden at ville være ved, hvem det er, du kritiserer.
Citat slut.
Snips af hele hans indlæg indsat, så Sandhedsbeviserne er på plads.
2022-07-12 OZ8XW indlæg nr 17.PNG
.
Hele tråden findes her:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=92825


VY 73 til alle; bare de kan fremvise Sandhedsbeviser for at have betalt for deres bøger,
og være indehaver af en positiv HAMSPIRIT.

Kenneth OZ1IKY
.
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af oz7xf »

Hej Kenneth
oz1iky skrev: tors jul 14, 2022 12:40 At han stadig skulle være "stærk" vil jeg gerne bede dig elaborere lidt mere over.
Det har jeg så gjort. Og på den baggrund vil jeg fortsat mene, at OZ8XW stadig formår at tiltrække sig ekstraordinær opmærksomhed. At han ikke længere kan slå på tromme som kombineret hovedredaktør, repræsentantskabsmedlem og fast inventar ved hovedbestyrelsesmøderne, gør jo udelukkende, at hans magt er blevet mindre, og for tiden nær nul. Men det vil ændre sig, hvis han bliver valgt.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester

Som udgangspunkt, så ser jeg det som Region Syddanmarks opgave, demokratisk set, at vælge om de
igen ønsker at have et ikke-demokratisk valgt medlem i EDR's HB.
Det ved vi mere om til september. Men jeg stoler dog på at fornuften sejrer i sidste ende...

Det er dem som vælger hvem der skal sidde i RM. Ikke os andre her på et forum. Heldigvis!
Det sagt (skrevet) så kan jeg da godtage dine argumenter. Du lægger jo selv tvivlen om styrke ind.

VY 73 og god weekenden til dem som kan fremvise kvitteringer for købte bøger, og indehavere af en positiv HAMSPIRIT.


Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af oz7xf »

Hej Kenneth

Nu skal OZ8XWs eskapader, både i fortiden og hans nutidige kvæk, jo netop ikke overskygge tråden egentlige emne. For så har han jo netop bevist sin evne til at tiltrække sig ekstraordinær opmærksomhed. Jeg bliver dog nødt til lige at nævne, at dem, der føler, at de skal stemme på ham, selvfølgelig skal gøre det. Så må vi jo se om ikke, at der er andre af de valgte, der formår at lægge arm med ham i debatterne. Ellers tror jeg nok, at der et sted i kulissen er nogle, der kan hjælpe dem godt på vej.

Det skal dog siges (skrives), at jeg ret ofte, når jeg skriver på disse fora, ikke gør mig fornøden tid til genlæsning af mine udgydelser forinden, de går i trykken (opkastes). Det kan i nogle tilfælde gøre, at mine skrifter står lidt uklart ligesom, at det til tider kan kræve lidt god vilje, at forstå mine hensigter. Andre gange er det dog bevidst for om muligt for sat tankerne i gang hos læserne.
Det glædelige ved min kommunikation er, at jeg nu gennem skift af internetudbyder, har opnået min tidligere høje hastighed uden afbrydelser, så jeg ikke længere stresses over den dårlige teknik og manglende service fra min forhenværende udbyder. Teknik, der ikke kunne følge min hjerne og mine fingres hastighed, og det går jo slet ikke i min fremskredne alder.

Men tilbage til start. Slut, prut med mere snak (skriveri) om OZ8XW i denne omgang. Der er vigtigere emner, der presser sig på. Noget om ledelse i foreninger og noget om reguleringer og ansvar for ytringer.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af oz7xf »

En anden tråd har tiltrykket sig min opmærksomhed:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=92891

I første omgang, så jeg muligheden for, at tråden var en bevidst afledningsmanøvre fra en anden tråd, hvor tonerne var steget et par oktaver og adskillige db i styrke.
Jeg iværksatte derfor en uvidenskabelig Googleundersøgelse af trådstarterens aktivitet på det brugte marked, og minsandten om ikke, der er en rød tråd i profilens indlæg. Samme røde tråd som en tidligere profil anvendte, og havde til formål at skabe udstillende debat og uenigheder indbyrdes, hvilket profilen til sidst blev udskældt så meget for, at profilen "forsvandt".

Det er den slags trolle, der gør det brugte marked useriøst og vidner om en for den seriøse bruger uheldig administration.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Spirit, og så alt det andet på brugtgrej.dk

Indlæg af oz7xf »

Så skete der igen:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=92825
Tråden er lukket, men hvorfor lige det. Det er faktisk så interessant, jeg jeg er nødt til at benytte et lidt større klip for ikke at få forvrænget indholdet:
Screenshot 2022-07-18 at 03-04-59 Brugtgrej - Hvorfor – Debatkulturen på BG og især på Amatørradio sektionen.jpg
Jeg skulle måske lige bemærke at trådens emne er:
"Hvorfor? – Debatkulturen på BG og især på Amatørradio sektionen" og er af profilen Michael Wehnert.
Altså et emne, der virkelig lægger op til at gå til makronerne og få skabt bedre debatvilkår fremadrettet.

Jeg kunne godt kommenterer hvert enkelt af de her viste indlæg for på den måde at fortolke dem. Men for en gangs skyld vil jeg overlade den del af arbejdet til de enkelte læsere, ihukommende trådens emne, og om Administratoren ved sin lukning netop ikke får skabt den af han tiltænkte ro om et emne, der har kørt siden, ja siden hvornår egentlig. Jeg vil mene, at det faktisk er før, det store slag om EDR og forbuddet mod dets omtale.
Hav endelig også i jeres analyser i mente, at der er historisk belæg for, at administratoren ved sin lukning intet opnår, og at emnet dukker op igen. I kan så overveje, hvorfor de støjskabende profiler stadig er tilstede, og hvorfor administrationen intet gør ved dobbeltprofiler og personidentifikation.
Jeg udelukker på ingen måde, at jeg gennem min skrift allerede har ledt nogen, den vej, jeg har tiltænkt.

vy 73
Den Smilende
Besvar