Uinteressante indlæg på det brugte marked

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester Allan

En ting er om det som postes på det mere eller mindre meget brugte marked er uinteressant.
Om man holder sig til emnet eller ej ..

Ofte har visse få elementer det med at lede det ud i "OT" (Off Topics).
Den her tråd er desværre ikke nogen undtagelse. Trådstarteren fokuserer på
EL-regningen og dens størrelse i forhold til vores hobby...

Ja - se da blot hvad det er blevet til nu!
Det bliver sværere og sværere at begribe hvorfor ADMIN-korpset ikke griber ind, men nøjes med at "true" med det?
Men måske Rimax_15 ved lejlighed kan 'elaborere' lidt over det emne?

Nu ser det ud til at der sker det sædvanlige,
Trådens oprindelige emne forvanskes og fordrejes. Et for bestem(te) person(er) velkendt Modus Operandi.
Nu handler det pludseligt om antenner og deres udstråling og om de duer til DX,
og om hvorfor 100 watt udstrålt effekt er bestemt til at være "low-power" ?
Jeg mindes pludseligt en Dommer Aage Flebo's udtalelser fra Esbjerg i 2016 i den afsagte Dom...

Hvad dine betragtninger angår;
Det interessante her er, i forhold til dine betragtninger om "Den Grønne Nøgle", om den så er betalt?
Det fortælles i visse kredse at på bestemte adresser, der køres bedst med ubetalte nøgler, og læses bedst i ubetalte bøger?
Se det kunne jo måske være et interessant emne?


VY 73 til stort set alle, dog kun dem som er indehavere af en gældsfri positiv HAMSPIRIT

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Hej Kenneth

Ikke helt uventet for mig ville du bidrage positivt med nogle økonomiske realiteter. Jeg havde nær frygtet, at du ville begive dig ud i kemiske betragtninger omkring affaldsstofferne fra den af mig påpegede lavtemperaturforbrænding ved 37 graders celsius. Det er jo sammenfattende og uden egentlig at gå ned i de kemiske detaljers formeludtryk noget i flere betydninger lort alt sammen. Både som de egentlige fækalier, som afgasning fra tarm og som refluks fra mavesæk.
Det er nu ikke det, som dette indlæg skal handle mest om. Jeg erfarer nemlig endnu et indlæg af så stor interesse for eftertiden, at jeg ikke blot har valgt at affotografere det, men også at bringe affotograferingen her i fald en fra ADMIN-korpset skulle få den idé, at indlæggets indhold var skadeligt for den voksne befolkning på det meget brugte marked:
Screenshot 2022-08-20 at 01-35-34 Brugtgrej - El priserne og amatørradio.png
Selve indholdet taler så meget for sig selv, at jeg ikke vil kommentere det

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester Allan

Du skriver;
Jeg havde nær frygtet, at du ville begive dig ud i kemiske betragtninger omkring affaldsstofferne fra den af mig påpegede lavtemperaturforbrænding ved 37 graders celsius.
Problemstillingen i at gå ind i en diskussion/debat om en lavtemperatursforbrænding vil kræve en større indsigt i en hel del parameter. Lavtemperatursforbrændinger er en ret kompliceret teknisk og videnskablig affære.

Har du styr på hvor mange cigarretter personen ryger om dagen?
Har du styr på hvad mængden af både medicin- og fødevare-indtaget er?
Og ikke mindst bevægelses- og sundhedsmønstret for en given personage...
Listen er ikke udtømmende !!

Om hvor vidt jeg HAR kendskab til den slags detaljer må stå hen i det uvisse, da det så ikke kan anvendes i et søgsmål.
Men blot et lille spørgsmål; hvor sikker er en router og det som er tilsluttet et sådan teknisk udyr?
Sikkert lige så sikkert som en ubetalt nøgle som drives af en lavtemperaturs forbrændingsmotor?

Nå, men nok om det. Vi må se hvad uinteressante, interessante,
indlæg på den brugte opslagstavle bringer af yderligere OT indlæg.
I morgen er det jo søndag, og vi skulle måske komme hviledagen i hu?

VY 73 til dem som har en ægte positiv HAMSPIRIT
(gerne med kvitteringer for transaktionen)

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Hej Kenneth

Du spørger:
oz1iky skrev: lør aug 20, 2022 21:24 Men blot et lille spørgsmål; hvor sikker er en router og det som er tilsluttet et sådan teknisk udyr?
Men inden jeg fremlægger min viden, og navnlig ikke viden om spørgsmålet, trænger endnu et spørgsmål sig på bananen grundet OZ1OXQ afsluttende kommentar #39 i 2):
Screenshot 2022-08-21 at 04-46-16 Brugtgrej - El priserne og amatørradio.png
Screenshot 2022-08-21 at 04-46-16 Brugtgrej - El priserne og amatørradio.png (3.74 KiB) Vist 3506 gange
Og Ja. Jeg har måtte sætte det under lup, og kan allerede nu afsløre, at det er set før fra skibentens hånd.
Det, som man skal bemærke sig, er det manglende forkortelsespunktum efter det første: "cand", men ikke de efterfølgende.
Bero på en tilfældighed, defekt i tastaturet eller lign. kan jeg ikke forestille mig, da ikke blot enhver overtelegrafist, men skribenten i særdeleshed ikke tager let på sprogets finurligheder og er kendt for, at kaste om sig med ganske små prikker.
Vi kan derfor stå overfor at skulle tolke cand jur vs cand.jur aka cand. jur. Er der nogen forskel, eller er der det ikke. Og kunne der ligge en skjult meddelelse i det udeblevne punktum, kunne jo være noget af det, at man kunne ihukomme sig i dag, søndag.
Forbrugerombudsmanden har som sikkert ikke alle bekendt tidligere udtalt (skrevet) således 1):
Forbrugerombudsmanden vurderede, at det var i strid med markedsføringslovens § 1 at medarbejderen anvendte betegnelsen jurist. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at markedsføringsbegrebet skal forstås bredt, at det omfatter enhver handling foretaget i erhvervsmæssigt øjemed, og at ordbøgerne samlet gav det indtryk, at ordet ”jurist” betyder, at man har afsluttet kandidatuddannelsen i jura.
Det er således i flg. ham fuldstændigt ligegyldigt om, der mangler det ene eller det andet, eller er noget i overflod, sålænge bare hentydningen er tilstede.
Kan man overføre Forbrugerombudsmandens principale udtalelse til andre områder. Ja, det kan man faktisk godt i visse tilfælde, og nej i andre. Jeg vurderer, at anvendelse af cand jur med eller uden punktummer i OZ1OXQ er ment som en hentydning til, at han rent faktisk er cand.jur., og at der, sålænge sandhedsbevis ikke fremlægges, kan være tale om lånte fjer. Han vil have læserne til at tro det"!
Med hensyn til de efterfølgende "titler" i OZ1OXQs afslutningsreplik, dem hvor cand. (punktum) anvendes, er der helt klart tale om lånte fjer. Det er dog ikke fjer fra universiteternes kandidatuddannelser, der lånes. Det er fjer fra sidegadeværtshusenes, salonernes og morskabsteatrenes repertoire, der lånes og sammensættes efter behov. Om det så er morsomt er noget andet.
Om, der kunne ligge en skjult meddelelse i det udeblevne punktum, er min vurdering, at det kunne der godt. I så fald skulle den være, at skribenten ikke er cand.jur, og at det hele er ment som en spøg. Men det at være spøgefuld stemmer ikke overens med skribentens øvrige handlemåder, hvorfor jeg må forkaste min første antagelse.

Men tilbage til det væsentlige. Spørgsmålet:
oz1iky skrev: lør aug 20, 2022 21:24 Men blot et lille spørgsmål; hvor sikker er en router og det som er tilsluttet et sådan teknisk udyr?
Ingen router er sikker. Selv de trådede routere kommunikerer med omverdenen uden brugerens aktivitet. Med hensyn til de trådløse er skridtet gået en del videre. Enhver skoleknægt med respekt for sig selv kan tappe samtlige af brugerens aktiviteter, og ikke nok med det. Knægten kan gå direkte ind og overvåge alt det, der sker omkring de tekniske apparater, der er tilsluttet routeren. Det være sig kameraoptagelser med og uden lyd, og lyd alene.
Men ikke nok med det. Meget udstyr kan registrere kapacitive og temperaturmæssige ændringer i omgivelserne.
Som det sidste skud på stammen af overvågning er den omsiggribende overvågning af toilet og badevand, og den overvågning drejer sig ikke udlukkende om eftersøgning af udskyllede papirstumper og lignende. Det drejer sig også om DNA og andre mere personorienterede analyser. Populært sagt (skrevet) kan man ikke længere skide i tønden uden, at Tjenesten, hvem det så end måtte være, og andre kan følge med. Og skide på åben mark for at bevise sin frihed er næppe anbefalelsesværdigt for utrænede. Selv for mig, der om nogen er trænet, ja, ligefrem pensioneret professionel skovskider har det afstedkommet enkelte uheldige episoder. Den ene, den jeg helst husker, var i den mørkeste del af Sjælland, en kulsort nat, hvor jeg på åben mark kom i klammeri med en hugorm. Den fik nu kun bidt mig i en hånd, og vi overlevede begge hændelsen.
Jeg har rundt omkring i hjemmene set forskellige indretninger med sølvpapir om ledninger og routere, malertape på kameraers linser. Dog glemmes ofte den lille censor, der sidder på Fladskærmen / TVet. Den kan sikkert give nogle ret interessante optagelser ud på natten.
Særligt skal vi som radioamatører være agtpågivende overfor det software vi anvender og de hjemmesider vi besøger. Noget af det er fremstillet i lande, der i dag ikke er mig venligt stemt. Og noget i lande, der er kendt for at have verdens mest avancerede efterretningsvæsen.

Ref.:
1) https://www.forbrugerombudsmanden.dk/fi ... se-i-jura/
2) https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=93307

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester

Interessante betragtninger. Og specielt hæfter jeg mig ved det fra Forbrugerombudsmanden.
Det vil jo rent faktisk sige at OZ1OXQ, uanset hans uvilje her til, nu er tvunget til at fremlægge behørigt Sandhedsbevis for den titel han endnu engang anvender - uanset grammatiske fejl med punktummer eller ej. Eller helt undlade at bruge den titel i fremtiden.

Jeg må sige at jeg er glad for at jeg ikke har det store behov for at smykke mig med lånte fjer.
Dem jeg har, uanset om andre synes de er pæne eller ej, de er sku' mine og ægte!

------------------
Men en anden ting som har undret mig lidt i løbet af dagen er, den med effektforbruget på en lavtemperaturs forbrændingsmotor set i forhold til radioer.

Jeg skulle jo sidde i et tog på en lidt længere rejse her i weekenden. Så jeg havde lidt tid til at læse op på dokumenterne fra en retssag i Esbjerg som fandt sted i starten af 2016. Ikke kun selve Dommen, der blandt andet siger at det er helt legalt at kalde en bestemt person for Psykopat. Også alle 'følgedokumenterne'. Jeg kunne ikke slippe et spørgsmål som i første omgang lød simpelt. Men ved eftertanke, slog det mig at det nok kræver lidt mere eftertanke og lidt mere skriverier.

Forbruger en lavtemperaturs forbrændingsmotor mere eller mindre energi ved anvendelsen af en ubetalt nøgle samt en ubetalt radio? For eksempel (kun til beregningsformål) en Vibro-et-eller-andet fra Canada, sat på en Yaesu FT-9-hundrede-et-eller-andet fra Danmark? (begge dele har naturligvis oprindelsesland/produktionssted uden for Danmark)

Er der større eller mindre modstand i en ubetalt nøgle?
Er der større eller mindre modstand i en ubetalt radio?
Er der større eller mindre modstand fra omgivelserne (både nære og fjerne)?
Og hvorfor forholder det sig sådan?
Kan man ved løsninger af disse ligninger udsige noget om effektforbruget?

Begge dele vel at bemærke fortsat ubetalte. Men med behørige rygsvømningsforklaringer af kategorien "Dødsyg-Oldemor-bortforklaringer" siges der.

Hvis du mangler sammenligningsgrundlag, kan du med fordel sammenligne med den ubetalt bog der skulle stamme fra Kerteminde kanten. Onde tunger fortæller at der i dette tilfælde er indforskrevet "hjælpe-soldater" til at sprede falsk opvarmet luft om den sag. Det siges også at den falske opvarmede luft har en ubehagelig odeur, og at klangen ej heller er sympatisk for ørene.

VY 73 til stort set alle, bare de har en ægte positiv HAMSPIRIT

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Hej Kenneth

Jovist kan man komme på sporet af ret meget, når man kører med tog. Og navnlig ved lange rejser opleve det: "at rejse er at leve".

Med hensyn til dine spørgsmål omkring effektforbruget, kan jeg oplyse, at det er som med kvantemekanikken svært håndgribeligt, men alment kendt, at glæde øger appetitten. Hvad man glædes over i den forbindelse er underordnet. Nogle individer vil ligefrem opleve en temperaturstigning. Omvendt kan man som offer opleve det modsatte, så man ikke blot ismer, føles som et lig, men også får kuldelignende rystelser.
Personligt oplever jeg glæde ved at lave noget selv og bruge det efterfølgende. Jeg har for kort tid siden afsluttet en gennemgribende istandsættelse af mit badeværelse, og netop nu er jeg i gang med eksperimenter af radioteknisk karakter omkring et par gense trådantenner. Og disse for mig positive glædesoplevelser har medført en stigning i min vægt med hele 2,8 kg over godt og vel 3 måneder. Så vintersulet på min krop er på plads og klar til den kommende vinter.

Jeg beklager, at jeg ikke kan svare mere fyldestgørende om tyveriets glæde. Jeg kender den ikke. Allerede som barn oplevede jeg flovheden over at have stjålet æblet fra min allerbedste ven, grønthandleren. Æblet spiste jeg slet ikke. Jeg fulgte derimod æblets forfald. Det var mig ingen glæde.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Nå, men tilbage til virkeligheden ude i den store verden i det meget brugte markeds forum. Det viser sig nemlig, at OZ1OXQ helt har overgået sig selv med dette geniale og mindeværdige indlæg:
Screenshot 2022-09-02 at 05-30-40 Brugtgrej - DX-Cluster spam.png

I stor kontrast dertil ses et andet indlæg i samme tråd fra samme skribent:
Screenshot 2022-09-02 at 05-21-37 Brugtgrej - DX-Cluster spam.png
hvor jeg specielt hæfter mig ved, hvad der muligvis kan være en skrivefejl eller fejlfortolkning af oplysningerne indhentet omkring den omtalte spammer.
Jeg har nemlig ingen som helst idé om, at OZ1OXQ skulle være en slags landsforræder og støtte den russiske stat på nogen måde. Slet ikke, men det forekommer mig forunderligt, at OZ1OXQ, med den helt specielle baggrund han har som pensioneret overtelegrafist i forsvaret, ikke syntes bekendt med maskirovkaens mange ansigter og på den baggrund tager sine forbehold med hensyn til oplysninger indhentet på internettet.
Hvilken tønde OZ1OXQ eventuelt er faldet i skal jeg imidlertid ikke kunne sige på det foreliggende grundlag. Måske det ikke engang er en tønde, men noget helt andet.

Hele tråden er for så vidt ret pudsig. For er der tale om spam, demonstration mod "specialoperationen" eller er der fut i maskirovkanen omkring at få vesten udstillet som russofobisk, et af den russiske udenrigsministers vigtigste narrativer for tiden. Vi får det nok aldrig opklaret.
Hele tråden kan følges her:
http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=93428

73, efter nøje overholdelse af disciplinen, hamspirit
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Så er den gal igen på det meget brugte marked, hvor en cand.jur. strør om sig med forunderlige indlæg. Bl.a i denne tråd:
http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=93521

Allerførst lidt baggrund. Profilerne Verner Qvotrup og Axel Nielsen har en dialog om hvorvidt, der lovgivningsmæssigt må anvendes andet end USB på 60 meter båndet.
Alex Nielsen skriver således, og cand.jur OZ1OXQ finder anledning til at kommentere:
Screenshot 2022-09-06 at 05-29-49 Brugtgrej - Efteruddannelse af radioamatører.png
For mig at se, slipper denne cand. jur. OZ1OXQ Vagn Jensen nået nemt over problemstillingen ved ikke at referere til de gældende lovbekendtgørelser, der findes for området.
Dette vil jeg så rode bod på her:
http://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/740
hvori kan læses:
§ 4. Radiofrekvenser, der er afsat til amatørradio- og amatørradiosatellittjenesten som nævnt i bilag 4, må anvendes uden tilladelse.
Stk. 2. Anvendelse af radiofrekvenser, jf. stk. 1, skal ske under overholdelse af de i bilag 4 nævnte krav og begrænsninger, herunder krav om certifikater og anvendelse af kaldesignaler.
derved ses, at det juridisk set er i bilag 4 krav og begrænsninger vil være at finde.
Søg og du skal finde metoden er anvendt, og jeg har ikke kunne finde nogen begrænsning i modulationsart for det pågældende bånd.
For at fastholde min juridiske seriøsitet kommer her et link til den for tiden gældende overordnede nationale frekvensplan:
http://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/741
hvorved læserne kan få fornøjelsen af at glo efter begrænsninger med hensyn til modulationsart for radioamatører for det pågældende bånd.

Med hensyn til det af cand.jur. OZ1OXQ Vagn Jensen nævne makulerede papir forholder det sig sådan, at en sådan eventuelt tidligere tilladelse kan findes ved henvendelse til styrelsen, hvis nogen skulle få den lyst. Men kan nemlig få meget viden gennem aktindsigt. Min interesse for cand.jur. OZ1OXQ Vagn Jensen eskapader er dog så ubetydelig, at jeg ikke for nuværende har interesseret mig for andet end en meget lille del af det, som han selv oplyser i det offentlige rum.

Åh, jeg var lige ved at glemme, at cand.jur. OZ1OXQ Vagn Jensen ikke i den omtalte tråd endnu har anvendt titlen cand.jur. Om det skyldes en forglemmelse eller andet kan jeg ikke afgøre på det foreliggende grundlag. Dog synes jeg, at det er pudsigt sådan at skruen op og ned for en titel. Den forsvinder jo ikke af sig selv. Heller ikke efter en makulering. Men måske jeg tager fejl. Det er ikke helt til at vide. Indtil videre forbeholder jeg mig ret til at titulere hr. Vagn Jensen med alle de titler, som han har anvendt i det offentlige rum. Skulle det imidlertid forholde sig således, at hr. Vagn Jensen kan dokumentere ikke at være i besiddelse af cand.jur. titlen skal jeg være meget villig til at acceptere dette tab for mig ikke fremover at anvende den omtalte titel om ham.

Åh 2, jeg var også lige ved at glemme ikke at undskylde for dette lange og studentikose indlæg. Så er hr. overtelegrafisten fri for at kommentere den del af fornøjeligheden.
Men det er selvfølgelig både rart og bekvemt at vide, at hr. overtelegrafisten er vidende om, hvad der flyder fra min og andres hænder på dette glimrende forum.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester Allan

Du skriver:
Åh, jeg var lige ved at glemme, at cand.jur. OZ1OXQ Vagn Jensen ikke i den omtalte tråd endnu har anvendt titlen cand.jur. Om det skyldes en forglemmelse eller andet kan jeg ikke afgøre på det foreliggende grundlag. Dog synes jeg, at det er pudsigt sådan at skruen op og ned for en titel.
Kunne det tænkes at årsegen måske er at der ikke er noget indestængt raseri i denne tråd som afstedkommer en mængde titler?
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=93307
Se indlæg #57
(Bilag 1 i bunden af dette indlæg)

Der er der ikke grænser for hvilke fantastiske titler han kan "fremvise" ?
Tvivlen er så dog stadig om han er retsmæssig anvender af nogen som helst af dem.


VY 73 til dem som har betalt deres bøger og er retsmæssig indehaver af en positiv HAMSPIRIT

Kenneth OZ1IKY
2022-09-04 OZ1OXQ i BG tråden EL priser og amatørradio.JPG
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

oz1iky skrev: tirs sep 06, 2022 14:44 Kunne det tænkes at årsegen måske er at der ikke er noget indestængt raseri i denne tråd som afstedkommer en mængde titler?
dr Kenneth, OZ1IKY

Der kan næppe herske nogen tvivl om, at overtelegrafisten har et godt øje til en vis hr. "Michael jensen" på samme meget brugte marked.
Jeg er dog stadig i tvivl om, at titelflagningen skyldes raseri, men vil gerne benytte lejligheden til at udelukke muligheden for identitetstyveri. For så havde vi med rimelig stor sikkerhed kunne læse om det et sted, hvor overtelegrafisten oplister sine færdigheder indenfor radioamatørgenren med bl.a et fortrinligt jordvarmeanlæg udført med en lavthængende inv. dipol af en slags.

For øvrigt er dit viste bilag allerede blevet nostalgisk, idet dommeren på det meget brugte marked har fjernet hr. "Michael jensen"s sidste indlæg.

vy 73
OZ7XF, Allan

PS Skrevet i hast meden vi venter på resultatet af valget.
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af Rimax_15 »

Der er en der skriver i sin signatur på den RØDE: Hvad er en Klakøre ?
Mon det er Bornholmsk :-)
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Rimax_15

Du skriver:
Mon det er Bornholmsk
Vel næppe, da den person du nok tænker på, ikke er Bornholmer men mere en slags "båd-flygtning" fra Hvidovre & omegn.

Omkring "Klarkøre", så siger bl.a. sproget.dk følgende:
Retskrivningsordbogen DANSK SPROGNÆVN
Gå til ordbogens hovedside: dsn.dk/ro
klakør klakør sb., -en, -er, -erne (person der bliver betalt for at klappe; NEDSÆTTENDE rygklapper)

https://sproget.dk/lookup?SearchableText=klak%C3%B8r

Og Den Store Danske (https://denstoredanske.lex.dk/klak%C3%B8r) :
Klakør, person, der er betalt for at klappe i fx et teater.

Så der forsøges nok at lyde 'smart' ?

VY 73, men kun til retmæssige indehavere af en positiv HAMSPIRIT

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Nogle af de absolutte mest uinteressante indlæg fra førderen (bornholmsk udtryk for mandlig indvandrer) ses i tråden:
http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=93428
hvor han virkelig formår at klæbe sig til Verner Q, en af naboerne mindre end et halvt glas nede af nordøstkysten. Og egentlig forstår jeg så udmærket hr. Overtelegrafisten og hans respekt for personen, der ikke kun er uddannet professionel radiotelegrafist og således fagfælde, men udover det er faguddannet håndværker og en glimrende anvender af sprogets tvetydigheder, her: "tonedøv".

Omkring "tonedøv", skrives på sproget.dk således:
1 helt igennem umusikalsk
1.a overført uden dømmekraft, indfølingsevne eller selvkritik

http://sproget.dk/lookup?SearchableText=toned%C3%B8v
hvis nogen ikke i forvejen skulle være bekendt med dette gode opslagsværk.

Og ja, ikke blot har OZ1OXQ opfattet tvetydigheden, han har da også fuldstændig ret i sin kommentar:
Screenshot 2022-09-14 at 04-25-07 Brugtgrej - DX-Cluster spam.png
for det er noget griseri at være på toppen af en anden, der helst er fri. Men at bringe forholdet, der har været kendt af alle i mands minde og lidt til, ind i en tråd, der omhandler noget andet, er så aldeles uhørt, at det advokerer til at være et selvmål grundet sin klæbrighed.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af Rimax_15 »

Rimax_15 skrev: tirs sep 13, 2022 10:40 Der er en der skriver i sin signatur på den RØDE: Hvad er en Klakøre ?
Mon det er Bornholmsk :-)
Fra Cand. himself.
Det bogstaveres KLAKØR.
En sådan er en ukritisk medløber.
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Rimax_15 skrev: ons sep 14, 2022 10:48 Fra Cand. himself.
Det bogstaveres KLAKØR.
En sådan er en ukritisk medløber.
Udover, at der i sætningskonstruktionen: "En sådan er en ukritisk medløber", indgår dobbeltkonfekt, se eventuelt 1), må det ikke undre, at hr. Overtelegrafisten anvender ordet: "klakør"s overførte betydning og ikke den vanlige betydning som OZ1IKY så redeligt har fremvist i sit indlæg lidt oppe i tråden.
Om det skyldes hr. Overtelegrafistens generelle tonedøvhed ikke at kunne ramme kammertonen, se eventuelt 2), skal jeg ikke kunne sige med absolut sikkerhed på det foreliggende grundlag. Der kan være andre anledninger end tonedøvhed til afvigelsen, f.eks morskab. Og morskaben, som begreb støtter jeg gerne med dette indlæg omend min går i en noget anden retning.

1) dobbeltkonfekt:
1. forbindelse af ord der unødigt gentager samme betydningsindhold fx samarbejde i fællesskab.
1.a noget som er unødvendigt eller overflødigt (fordi der allerede er nok af det pågældende)
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=dobbeltkonfekt

I det aktuelle tilfælde ville det være rigeligt at skrive: "En sådan er en medløber", idet det kritikløse ligger i ordet: "medløber":
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=medl%C3%B8ber

2) kammertone
1. den tone som et symfoniorkesters instrumenter stemmes efter
2. Overført betydning: anmode om høfligere optræden eller pænere sprog
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kammertone

73, men med forbehold for tonedøve, der må tage efter behov eller i små bidder i dette musikalske indslag:
https://www.youtube.com/watch?v=jKX_z_Ddr0U

OZ7XF, Allan
Besvar