FT8 on bands vs CW

Alt hvad der angår antennen, masten og enheder dertil.
Besvar
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

FT8 on bands vs CW

Indlæg af oz7c »

Hej
Her er en øretæve omkring mode FT8 fra Topband refelectoren !

To OK1TN

YES Slavek, I agree 100%. K1JT and his computer-game has
completely destroyed 160 and 6 meters and most other bands.
VERY SAD .Its a shame.

Me and many many others has almost gone QRT ,and people stay
away from our hobby. But we had a lot of fun before FT 8.
Because now almost no Ham radio activity ONLY FT 8….without
challange and antennas.
and no need for operating skills.



Take care and stay safe

SM6CVX Hans
> 28 sep 2022 kl. 18:47 skrev ok1tn <[email protected]>:
>
> Hi to all topbanders.
> K9FD/KH6 was my first and only KH6 station. Merv thus enabled me to get WAS
> on top band. Thanks for the QSL too. Unfortunately, the days of dx on the
> top band ended with the expansion of FT8. I am 76 years old and the
> remaining 4 countries until 300DXCC on TB is probably just a dream..
>
> --
> 73 Slavek Zeler
> www.lc-variable.eu
> www.okdxf.eu
> _________________
> Searchable Archives: http://www.contesting.com/_topband - Topband Reflector

_________________
Searchable Archives: http://www.contesting.com/_topband - Topband Reflector


73 Boye
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: FT8 on bands vs CW

Indlæg af OZ2D »

Og hvad så? Folk kan da bare lege med hvad de nu har lyst til. Jeg har stor fornøjelse af FT8 samt andre digimodes. Havde jeg ikke fundet denne måde at køre HF på, så ville jeg nok have stoppet fuldstændig med at køre HF for flere år siden. Min hørelse er desværre ikke hvad den har været og de sidste godt 30 år har jeg lidt af tinnitus som gradvist forværres. Det gør mig helt utrolig træt at lytte på HF i ret lang tid af gangen, derfor er min højtaler ofte skruet helt ned når jeg kører HF. Jeg savner nu heller ikke phone så forfærdeligt meget, det kan jeg jo bruge på VHF og UHF på FM og DMR.

Vy 73 de OZ2D
Kim
Senest rettet af OZ2D tors nov 17, 2022 21:51, rettet i alt 1 gang.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: FT8 on bands vs CW

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Hver gang en ny modulationsart ser dagens lys vil der være nogen, der bliver tøsefornærmet. Jeg blev det selv, da SSB blev en udbredt modulationsart og skubbede AM ud. I mange år brugte jeg af den årsag udelukkende CW. Årsagen var forholdsvis ret simpel. Min tekniske formåen og økonomiske situation tillod det simpelt hen ikke på det tidspunkt. Jeg var første gang i æteren med SSB i marts 1982, men det fængede ikke rigtig an før for ca. 15 år siden, og faktisk kun lokalt på 80 meter båndet.

Når man som OK1TN anvender følgende udtryk på sin QRZ.COM:
In the time of impersonal qso help of FT8
siger det en del om hans forudindtagethed overfor det ny og sikker også ukendte.

Vi ser jo også nogen som er så afhængig af CW, at de ligefrem forkaster brug af andet end en gårdpumpe til dannelse af tegnene.

Men, hvis der skal sættes grænser for sportslig optræden, må det ikke være modulationsarten, der skiller vandene, men derimod alle de hjælpemidler, der anvendes. Det være sig lige fra reflektorer over til særlige elektroniske eller mekaniske nøgler til dannelse af prikker og i nogle tilfælde også streger. Ja, hvad gir du, Boye, dannelse af steger, det er alt for vildt og hører ingen steder hjemme. Og hvad med min skrivemaskine, må jeg ikke længere bruge den, eller skal man absolut skrive med blyant nr. 2H for at holde sig inde i varmen.
De virkelig store revsere af alt nyt anvender sikkert ikke VOACAP, men Admiralitetets ret så omfattende opslagsværk.

FT8 er ikke en af de modulationsarter, der fylder mest. Og hvis man tager maks brugerantal inden for dens spektrum i betragtning vil jeg mene, at enhver revser af FT8 ikke har sat sig ind i, hvad FT8 egenlig er.
Da jeg startede med FT8 var det som afløser for PSK31. I første omgang fandt jeg dog det kedeligt og forlod det igen. Jeg tog det dog op igen efter nogen tid, da jeg fandt det morsomt at ville jagte et par bestemte DXpeditioner. I den forbindelse fik jeg øjnene op for kombinationen FT8 og PSKreporter, der kunne give en ganske god visning af min antennes formåen og hvilke bånd var mest egnede på det faktiske tidspunkt, grundet de enkelte tilsluttede FT8 stationers automatiske tilbagemeldinger. Jeg kunne med andre ord rationalisere min aktivitet endnu mere.

Her om lidt. Det vil sige om 3 dage vil jeg jagte en bette ø udfor Afrikas østlige kyst. Det vil sikkert blive med FT8.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: FT8 on bands vs CW

Indlæg af oz7c »

Hej
Jeg kører kun CW/SSB ingen digimode på HF (160m-10M)
Det der vel er problemet er nok at FT8 ikke kun er en operatær mode ?

Vi havde en DXexp 3d2/c med 3z9DX og vist kun hans kone der kørte flere bånd på samme tid
Det hævedes han brugte flere PC'er til at køre FT8. Den er godkentdt til DXCC men ikke IOTA af samme årsag !

Der er også noget om at man kan kører ubemandet p.g.a. softwaren, d.v.s. stætter det hele op, og gå i seng/tage på
arbejde og så se resultatet senere ?

Jeg tror det der menes med de klager kommer at FT8 tager tid fra CW specielt på 160m ?

Vi har jo er DXexp på vej til 3Y0I/J bugset er for 3Y0J 700K$$$$ ikke et helt lille beløb.

73 Boye
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: FT8 on bands vs CW

Indlæg af OZ2D »

Det er vel op til hver enkel hvordan de vil bruge deres radio og computer. Jeg anvender ikke den slags metoder og at du laver sådan en nedrakning af digimodes på bekostning af alle os andre, det er for sølle, ganske enkel for sølle. Det giver mig en ubehersket følelse af kvalme når folk ikke respekterer andres tilgang til amatørradio men konsekvent nedrakker enhver gren af hobbyen som man ikke interesserer sig for fordi skoene af en eller anden grund åbenbart klemmer for hårdt. Uden digimode, ingen HF for min part, så enkelt er det. Forstå dog at vi har en forskellig tilgang til amatørradio og venligst respekter det! :-(
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: FT8 on bands vs CW

Indlæg af OZ2D »

Tak for et godt indlæg, Allan.

Din tilgang til vores hobby minder meget om min egen.

Jeg bruger PSK-Reporter meget aktivt både til at se hvor jeg aktuelt bliver "hørt" (eller snarere registreret) og til at se hvad jeg opnår at modtage. Det kan også bruges til at se antenneforbedringer og de opnåede forandringer i rækkevidden. Ud over det laver jeg naturligvis kontakter til hvad jeg finder spændende.

Digimodes (eksempelvis FT8, FT4, PSK31, RTTY og SSTV) har givet mig meget mere end jeg havde forestillet mig da jeg startede med digimodes for en 4-5 år siden. For os med lettere hørenedsættelse og en heftig tinnitus er det en fantastisk gave.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
OZ1JRL
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors nov 26, 2020 13:32

Re: FT8 on bands vs CW

Indlæg af OZ1JRL »

bruger 90% af tiden på FT8 / FT4

de få gange jeg køre ssb klarer jeg nok.

og ved CW bruger jeg computer til dekodning og min nøgle er indkodet med CQ og flere gode ting så det er meget styret af elektronik.

Men vi kan heldigvis selv vælge
Besvar