ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Hvor er det synd, at den hjemmegjorte side forpestes af elendige ligegyldige billeder:
Screenshot_2020-05-21 QSL-Vejledning af OZ8XW - Experimenterende Danske Radioamatører.png
Brug i stedet alm. HTML Tekst, hvor det overhovedet kan gøres.

Også disse forbandede link til PDF-filer, kan helt undgås ved at indlejre PDF-filen, eller endnu bedre skrive i HTML, og kun bruge PDF-filer ved juridisk dokumentation.
Det skulle forøvrigt ikke undre mig, at oplysningerne om prefix ikke trænger til en opdatering. En opdatering, der ville være let at lave, hvis man havde brugt de par minutter, det tager at skrive vejledningen i HTML. Det er vel sådanne noget, man bruger redaktører til i år 2020, 30-40 år efter, at sætterne forlod de sidste aviser.

Derudover undrer det mig, at der i "Nyeste Indlæg" på landingsbanen ikke er medtaget den vigtige nyhed om, at QSL-Centralens planlagte forsendelsesdatoer er suspenderet indtil videre:
http://edr.dk/2020/05/18/information-fr ... sl-bureau/

men at den skulle hentes dybt i hovedgruppe: "AMATØRRADIO" under "QSL bureau".
Screenshot_2020-05-21 Information fra EDR`s QSL Bureau - Experimenterende Danske Radioamatører(1).png
Mit forslag er stadig, at webmasteren afholder vise - forklare - øve sessioner i foreningens domicil hurtigt muligt, således at øvrige medarbejdere ikke får ødelagt den flot anlagte arkitektur. Sessionerne kan også afvikledes som et drivein show med storskærm på parkeringspladsen på Klokkestøbervej. Husk termokande, blødt brød og 2 meter station til kommunikation.
Men undgå venligst sammenfald med øvrige drive in show:
http://driveinlive.dk/
og ikke mindst sammenfald med pølsemøder, skrotmarkeder og lignende af interesse for radioamatører.
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: ons maj 20, 2020 4:35 Nu er den gal igen!
På foreningens anneks, Brugtgrej kan læses, at en bruger ikke kan logge ind på edr.dk.
http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=82053
Det er såmænd ikke kun på Brugtgrej, man kan læse om brugerproblemer. Et andet anneks er Facebook og den gruppe, som HB har oprettet:
login.jpg
oz7xf skrev: ons maj 20, 2020 4:35 Det er selvfølgeligt ærgerligt, at foreningen ikke har mailet til samtlige medlemmer med, at nu er foreningens hjemmegjorte side klar til brug, og hvad de skal gøre for at foretage deres nye første login.
Det kræver jo, at EDR har e-mail adresse på alle medlemmer. Det havde man langt fra, da jeg var i HB, og der er vel ingen, der har gjort noget for at få e-mail adresser siden? Den hjemmeside med flest e-mail adresse på danske radioamatører var vel den, hvor det var Hjalmar, der var webmaster. Men der er vel ingen, der den gang tænkte på, at hive fx brugerdata ud af den hjemmeside.
De seneste e-mail adresser forsvandt vel med den blå røg, da harddisken med EDRs hjemmeside gik QRT.
oz7xf skrev: tors maj 21, 2020 3:32 Det skulle forøvrigt ikke undre mig, at oplysningerne om prefix ikke trænger til en opdatering.
Der ER en opdatering, for den har jeg lavet, da jeg sad i HB fra sidst i 2016 til sidst i 2017. Hvor den er hende og hvorfor den ikke er implementeret, er vel mest et spørgsmål om hænder - eller mangel på samme.

Der er i øvrigt et par faktuelle fejl i den vejledning. IRC hedder International Reply Coupon https://en.wikipedia.org/wiki/Internati ... ply_coupon og de kan ikke længere købes i Danmark. Det er i øvrigt også hulens besværlidt at få dem indløst.

Man skal i dag ikke være medlem af EDR for at få formidlet QSL kort via EDR Buro. Det blev ændret på RM i 2017.
oz7xf skrev: tors maj 21, 2020 3:32 og ikke mindst sammenfald med pølsemøder, skrotmarkeder og lignende af interesse for radioamatører.
Det står vel i kalenderen? https://edr.dk/kalender/ Hvis ikke så kræver det, at "nogen" propper informationen derind.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Dette er sakset fra OZ november 2018. Er der nogen, som kan oplyse om status på dette initiativ?

OZ november 2018, side 337
OZ november 2018, side 337
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

OZ1FF skrev: tirs maj 26, 2020 17:52 Er der nogen, som kan oplyse om status på dette initiativ?
Mig bekendt var der ikke tale om noget nyt. I årevis har EDR hjulpet til forskellige steder. Nogen gange mere af navn end af gavn. Intet nyt under solen. Det nye var blot ordene: "Powered by EDR".

Med hensyn til Amatør Træf Fyn, er det vist ophørt indtil videre.

Her ses skiltet: "Powered by EDR":
http://www.rabos.dk/om-rabos/
hvad det laver lige netop der, har jeg svært ved at se! At RABOS afholder landsmøde i Odense er ikke i min optik nok til at skræppe op med ordene: Powered by EDR.
Om der er sammenhæng med skiltets blå farve og det særlige lys, der omgiver hele projekt EDR ver 3.0 skal jeg lade usagt.

vy 73 til de mange, men heller ikke fler´.
oz7xf, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Så har jeg lige slået et slag forbi den hjemmegjorte side. Fra, hvad der kunne have udviklet sig til et spændende layout er nu reduceret til et mere traditionelt af slagsen. En landingsplads og en topmenu. Lige så kedeligt som en kop medova te, at det ikke fornærmer nogen. Det er godtaget, herfra!!!
Jeg har tidligere rost idéen omkring et bibliotek. For mig er det så særligt ærgerligt at se resultatet. Igen en tynd kop te, en samlingsplads for OZ, referater og lignende. Tilgangen til OZ kunne lige så godt ligge i topmenuen. Og alle referaterne have tilgang fra de respektive kasser i "Foreningen".

I bund og grund drejer weblayout sig også om at give brugeren den korteste vej til det, der søges. Altså undgå for mange museoperationer og klik som muligt. Der mangler der lidt endnu til min fulde anerkendelse.
De seneste ændringer af topmenuen har sikkert være nødvendige for at tilgodese de uskrevne regler for weblayout, således at manøvreringen blev genkendelig fra andre site. Jeg håber ikke, at ændringerne fortsætter ret lang tid endnu, idet en dårlig menu er lettere at leve med end en menu, der er i konstant forandring.

Det er mit håb, at den hjemmegjorte side nu har nået et niveau, der appellerer til lokalafdelinger og skrivelystne medlemmer til at fylde solidt godt på siden.
At formanden ikke har udvist særlig lyst til at deltage med det formænd normalt gør, anser jeg for bemærkelsesværdigt. Måske et weekendkursus, eventuelt arrangeret som drive in show på parkeringspladsen kunne gøre underværker. Husk termokande, blødt brød og 2 meter radiostation til kommunikation. En anden mulighed omkring sproglig fornyelse kunne være at tage ved lære her:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmar ... der-kritik

Åh nej. Jeg gjorde det igen. Glemte målgruppen. Når det er formænd eller andre ledende personer tager de selvfølgelig ikke på kurser. De tager på konferencer, selvfølgelig eksamensfrie. Jeg beklager den misforståelse, som jeg kan have givet anledning til.

vy 73 i tøndevis, men så heller ikke mer´.
oz7xf, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz1iky »

Hej Allan OZ7XF

Interessante observationer..

Blot skal jeg - med baggrund i min HD IØ (Information & Økonomistyring) - gøre opmærksom på
at man har sendt en mængde frivillig arbejdskraft ud i en ikke særlig veldefineret arbejdsopgave.
((ja, jeg har jo så en eller flere bestå(et/ede) eksam(en/ner) og uddannelse(r), i modsætning til krager med lånte fjer))

Set med Erhvervsskolede og trænede øjne er det et "No-Go"- nogen har svigtet den ledelsesmæssige opgave i det her spil.
Man har ikke kommunikeret og defineret hvad det er man vil med den - som du kalder den - hjemmegjorte side.
Forud for en hver system-programmering - om det er en hjememside eller en database (herunder økonomisystemer(ERP))
kræves der forud for, et større ledelsesmæssigt forarbejde omkring Vision, Mål og Strategi samt budskaber.
... hvad vil man egentlig med det her system? Strategi?
... hvem er målgruppen? Og hvorfor er det DEM der er det, og ikke andre?
... hvad ønsker vi at vise? (og hvorfor)
... hvad ønsker vi IKKe at vise? (og hvorfor ikke)
(og så videre der ud af - lige efter Lærebøgerne fra Handelshøjskolen)

Jeg kan derfor kun anbefale at man - fra ledelsessiden - får hanket op i, den i mine øjne,
store mangel man har udsat arbejdskraften bag "den hjemmegjorte side" for,
så den iøvrigt udemærkede frivillge arbejdskraft ikke arbejder forgæves, til ingen nytteværdi for nogen som helst.
Det ville jo være fatalt, og for stort et ressource-spild af en knap ressource.
En ressource der bliver svær at finde igen bagefter, hvis det går galt.


VY 73 til alle, men med udsøgte og udvalgte undtagelser.

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

oz1iky skrev: ons maj 27, 2020 21:28 gøre opmærksom på at man har sendt en mængde frivillig arbejdskraft ud i en ikke særlig veldefineret arbejdsopgave.
Selv den mest laissez-faire leder har stadig ledelsesansvaret og navnlig ansvaret for kommunikation til den omgivende verden, når noget er gået galt.
Det er derfor med ikke ringe undren, at formanden ikke øjeblikkelig udfærdigede en kort meddelelse til at sætte på edr.dk. Og det er netop vigtigt, at det er formanden, der står som editor, når noget er gået galt, da det vidner om, at formanden tager situationen alvorlig.
At skrive lidt hist og her på sekundære medier, hvoraf nogle af dem er lukkede grupper, duer ikke i den situation.
Og selvfølgelig skal første korte meddelelse følges op af supplerende meddelelser, som i denne situation kunne have været, hvorledes OZ i PDF udgaven ville blive formidlet ud til medlemmerne, og hvoraf enkelte ville kunne gøre et retskrav gældende overfor foreningen.

vy 73 til ret mange, men heller ikke fler´.
oz7xf, Allan
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Mojn Kenneth

Du skriver:
Jeg kan derfor kun anbefale at man - fra ledelsessiden - får hanket op i, den i mine øjne,
store mangel man har udsat arbejdskraften bag "den hjemmegjorte side" for,
så den iøvrigt udemærkede frivillge arbejdskraft ikke arbejder forgæves, til ingen nytteværdi for nogen som helst.
Det ville jo være fatalt, og for stort et ressource-spild af en knap ressource.
En ressource der bliver svær at finde igen bagefter, hvis det går galt.
Her rammer du hovedet på sømmet med fuld kraft. Tilbage i 2006 godkendte HB et kommissorium for Informationsudvalget, hvor der blev taget hånd om en del at det, som du skriver. I forbindelse med min indtræden i HB i 2008 blev jeg udpeget til Informationsudvalget med den daværende HR/webmaster som formand. Denne startede ud med at nu skulle hjemmesiden lige have en omgang. Dette "saboterede" jeg, da jeg mente at vi var nødt til at lave en informationspolitik, som beskrev hvad, hvordan og hvormed der skulle informeres om EDR. Dette fattede HR/webmaster ikke en brik af. Efter en del skriverier og et enkelt møde udgjorde han selv Informationsudvalget, da de andre medlemmer trak sig. Og dermed gik muligheden for at EDR kunne begynde at tilpasse sig tidens trend fløjten.

Sidenhen er der arbejdet hovedløst videre uden strategi og planer (med få undtagelser). Dette fører næppe til noget godt for EDR. Men underholdningsværdien af "hovsa - det virker" udviklingen af EDR.DK er ret stor i disse coronatider.

De flotte ord i EDR 3.0 med nyt DNA ser ikke ud til at have bragt andet end et nyt flot, men indholdsløst, OZ. Må jeg foreslå, at der nedsættes en fokusgruppe, som kan lave en informationspolitik.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7c »

Hej
Nu har EDR jo sig selv mest imod sig !
Skal man have bare det mindste at vide via edr.dk
starter det med amn skal betale ca 700 Kr for
muligvis at have adgang til hvor/hvad ledelsen mener/gør ?
Såvidt jeg kan læse er der ikke meget at hente,
derfor ingen grund til at betale 700Kr. for stort set ingenting.

Dette afsnit burde mere høre hjemme unde afvikling.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: tors maj 28, 2020 16:19 ingen grund til at betale 700Kr. for stort set ingenting.
Ofte er det jo svært at prisfastsætte luft, med mindre man mangler den.

Når foreningen lukker er det jo næppe et resultat af manglende interesse for hobbyen, men nok nærmere et resultat af mange års stagnation i forhold til den omgivende verden, og ikke mindst, at gruppen af arbejdsvillige stort set alle som en har fået trukket det samme forældede DNA ned over hovedet. At man for nylig har ændret format på foreningens blad ændrer intet. Det er stadig det samme, og kan vel ikke være andet. At man så har valgt et A4 format vil jeg tillade mig at kalde for aktiv dødshjælp.
Men foreningen er andet end bladet, og noget af det, der kunne blive en mangelvare, når foreningen lukker, er fælles myndighedskontakt og repræsentation i IARU. Begge dele kan dog vedligeholdes på helt anden måde, og jeg er ret sikker på, at metoden og midlerne dertil vil opstå, når trangen er der.
Jeg er meget spændt på om foreningen overlever valget i år med et hæderligt resultat.

Som musikalsk ledsagelse har jeg dykket ned i ligegyldighedens nostalgien, og kan anbefale at lytte til gruppen, Spids Nøgenhat´s samlede produktion. Her er en smagsprøve:
http://www.youtube.com/watch?v=LC6Q9Ri1CUE

vy 73 til de fleste, men så heller ikke fler´.
oz7xf, Allan
Låst