ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Hej Kjeld

Der kan næppe herske tvivl om, at det er svært at flyve varmluftballon i solnedgangens skær:
http://www.youtube.com/watch?v=sSPVgHiG41Y

.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Fra formandens skriftlige beretning til RM 2019:
Vi valgte at have egentlige udvalg, der er vitale for EDR, mens øvrige områder betjenes af interessegrupper eller adhoc arbejdsgrupper.
Nogle kan måske med god grund advokere for at selve teksten er noget slap med hensyn til grænsedragninger, men for mig er det interessante interessegrupperne. Og som jeg læser skriften på væggen skal disse interessegrupper opfattes som en del af EDR.

Når jeg surfer rundt på foreningens hjemmegjorte side, kan jeg under <Foreningen/Interessegrupper> indtil videre kun finde en interessegruppe, nemlig RABOS:
http://edr.dk/foreningen/

Jeg kan endvidere anbefale at læse her:
http://edr.dk/2020/04/21/rabos/

Det helt store spørgsmål er, hvad RABOS laver lige netop dér, og ikke bare er henlagt som en link i linkbiblioteket, eventuelt under linken til EDR Birkerød afdeling, da RABOS er optaget i EDR Birkerød afdelings vedtægter, og ikke i EDRs vedtægter.
Der mangler lidt overensstemmelse, og ikke mindst en del hjemmesidetyngde på lokalafdelingerne og ikke bare en simpel link. Lokalafdelingerne er dog en vedtægtsnævnt del af EDR.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Der kan næppe herske meget tvivl om, at formanden med sin omlægning af OZ til et temablad, og sin indstilling til foreningens mangeårige udvalg, har eksploderet foreningen i atomer. Det kommer desværre til fuld skue, når gruppen af hjemmesidehjælpere forsøger på at skabe en struktur, der ikke længere er tilstede. Hvis det overhovedet skal lykkedes at få skabt en tidsvarende hjemmegjort side er det bydende nødvendigt at lægge sig fladt ned, og på udvalgsområdet følge den store leders diktat på området, og udelukkende omtale de 4 nye udvalg han har sat op. Resten må så gennemgå en tvungen navneforandring til noget med interessegruppe.
Det er sørgeligt, at formanden med sin usædvanlig klodsede formulering, der kan ses i RM-mappen 2019, og gennem omlægning af OZ desrangerer nogle af foreningens mest produktive grupper.

Nå, det var nu ikke lige det, der skulle have været mit morgenindlæg i dag. Og så alligevel er der dog sammenhæng mellem ovenstående og nedenstående.

Jeg har på den hjemmegjorte forside observeret en del forsøg med knapperne. Og minsandten nu er der igen rokeret rundt på knapperne. Fra tidligere at være stablet over hinanden til nu at være i to stabler, og hvor den enes store afrunding har flyttet hjørne:
Screenshot_2020-04-23 Forside - Experimenterende Danske Radioamatører.png

Der kan sikkert spildes meget god tid på overvejelser om knappers udformning og deres placering, fred være med det. Men, hver gang man foretager blot små ændringer i en hjemmesides navigering påvirker det hjemmesidesurferens motorik helt utroligt meget. Hold for f.... op med disse ændringer, hvis det er stabilitet i ønsker.
I øvrigt synes jeg, at den nye stabling er grim. Den enkelte søjle var bedre, navnlig på grund af, at den øverste knaps store runding vendte ind mod sidens center.

Af andre pudsigheder ses, at "EDR Headquarters Station" er kommet tilbage i link-biblioteket, hvorimod Lolland stadig er regionsforvist til Syd. Navnlig det sidste har stor betydning i forbindelse med det kommende valg, og kan der give anledning til de allerstørste misforståelser.
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: tors apr 23, 2020 4:35 Af andre pudsigheder ses, at "EDR Headquarters Station" er kommet tilbage i link-biblioteket
HeadquaterS? Har EDR mere end et hovedkontor?
Siden oz1hq.dk vedligeholdes i øvrigt af EDRs HF Contest Manager, OZ1BII/OZ2I Henning, og han gør et stort stykke arbejde der.

I øvrigt "spændende" at følge med i udviklingen af EDRs hjemmeside. Der kommer vel snart på hjemmesiden om det næste OZ og andre medlemsfordele - hvis man kan finde ud af, hvor på siden informationen bliver placeret

7XF måske du skulle sende din kritik til webmaster eller redaktionen på EDRs hjemmeside? Eller tilbyde at hjælpe? :mrgreen: :mrgreen:
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

OZ0J skrev: tors apr 23, 2020 7:37 HeadquaterS? Har EDR mere end et hovedkontor?
Mig bekendt er der kun et hovedkontor, men den fordums, meget til lejligheden opfundne, interime hovedløse samling valgte jo at henlægge deres møder fordækt i omegnen af Odense. Og jeg har da også observeret, at den siddende hovedbestyrelse også er tilhænger af fordækte møder, og de gennemførte hovedbestyrelsesmøder blot er et spil for galleriet. Ikke en kæft, ikke engang Repræsentantskabet, kan se, hvad der foregår.

Og ja, OZ2I Henning, og rigtig mange andre gør et stort arbejde for radioamatørerne. Lad mig nævne Rævejagtsudvalget, VUSHF Udvalget og den lille loge, som Kenneth er ordførende taler for. Men det er i den forbindelse nødvendigt at forholde sig til, hvorledes disse grupper er opstået og om de på et tidspunkt har været en formel del af EDR. Ellers er der jo risiko for, at lokalerne, i bred forstand, bliver for fyldt med så mange lånte fjer, at de er et fjerrenseri værdige.

Når formanden i den grad har gjort sig umage med afskaffelsen af udvalg, han ikke mener nødvendige for foreningen, har han vist ikke skuet til, hvor mange lemmer og ikkelemmer disse tidligere EDR nedsatte udvalg indeholder. Foreningen er en samling af mennesker. Det er ressourcen, og det er dem, formanden er i gang med at afskaffe til fordel for f.eks et økonomiudvalg.
Vi valgte at have egentlige udvalg på områder, der er vitale for EDR,
skriver formanden i sin beretning til RM2019.

Med hensyn til min mere direkte deltagelse i opbygning af en hjemmeside, må jeg sige nej. Der er intet i foreningens ledelses gøren og laden, der appellerer til min tilstedeværelse.
Hjemmesidehjælperne kan selv opsøge mine og andres indlæg her, og sortere dem efter eget ønske. Det er en ganske gratis ordning. Så din anvendelse af mr. Green var ikke helt ved siden af. :D
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 233
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Med hensyn til min mere direkte deltagelse i opbygning af en hjemmeside, må jeg sige nej. Der er intet i foreningens ledelses gøren og laden, der appellerer til min tilstedeværelse.
Når jeg i disse coronatider momentant lider af Langeweile, så fornøjer jeg mig med at følge ud(af)viklingen af EDR.DK. Nu har man været i luften i mere end 3 uger, og det er endnu ikke lykkedes at installere et fungerende sikkerhedscertifikat, selv om formanden har hævdet, at dette ikke skulle være noget problem med den nye hostingløsning.

Med hensyn til formandens vendetta mod udvalgene, så kan man konstatere, at det ikke lykkedes at tage livet af VHF-udvalget, som ufortrødent fortsatte sit virke, da man ikke kunne finde ud af at meddele, at udvalget var nedlagt. Selv om et par af medlemmerne fejlede DNA-testen, så er udvalget nu genopstået fra de levende.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

OZ1FF skrev: tors apr 23, 2020 10:24 Med hensyn til formandens vendetta mod udvalgene, så kan man konstatere, at det ikke lykkedes at tage livet af VHF-udvalget, som ufortrødent fortsatte sit virke, da man ikke kunne finde ud af at meddele, at udvalget var nedlagt. Selv om et par af medlemmerne fejlede DNA-testen, så er udvalget nu genopstået fra de levende.
Hej Kjeld
Jeg ikke blot anerkender den civile ulydighed, der pågår både blandt de kasserede udvalg og blandt enkeltindivider med bl.a sans for foredrag. De har alle min fulde støtte.

Jeg skal nok vare mig for at kommentere din påstand om at lide af Langeweile. For så får jeg hurtigt blandet noget med intelligens ind :lol:
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 708
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz1iky »

Hej med jer gæve "skribenter" her på forum.
OZ7XF wrote;
og den lille loge, som Kenneth er ordførende taler for
Først og fremmest, mange tak Allan, for den fine omtale...

Der næst, fjernede vi selv en hver tilknytning til EDR i vores vedtægter i 2017.
Det havde intet direkte med EDR at gøre, men derimod visse elementer som bevidst (eller ubevidst) misforstod, eller misfortolkede,
teksten i vores vedtægter. En tekst som havde rod tilbage til oprettelsen af vores fine sammenslutning af DX interesserede i 1972.
Misforståelserne, eller misfortolkningerne, formodes at have været for deres egen vindings skyld.
Personerne var endda ikke medlem af den loge jeg skulle være ordførende taler for. Og det er de stadigvæk ikke.

Sætningen blev via en Generalforsamlingsbeslutning fjernet fra vedtægterne i 2017. Nogen af os mener stadig desværre.
Desværre, fordi vi stort set altid har haft et godt samarbejde med EDR's HB gennem mange år.
Sikkert ikke noget mange ved, men det har ofte været bevidst. Vi har ofte lavet arbejdet omkring HF, eller forarbejdet - i samarbejde med EDR.
EDR har så i sin mere officielle rolle "har taget stikket hjem" til vores alles fælles gavn.
Jeg gentager den lige - til vores alles fælles gavn. Et i mine øjne aldeles udmærket arrangement.

VUSHF udvalget, formoder jeg, har fungeret lidt på samme måde gennem årene.

Mon ikke de store, men meget hæmmende, kampe for egen-interesser nok snart lægger sig?
Jeg håber det da, så vi alle igen kan komme til at arbejde fremadrettet - med eller uden bestået DNA test.

Omkring foredrag...
Min liste med foredrag er lige blevet opdateret. Lige så er et par af de lidt ældre, men stadig aktuelle, foredrag blevet opdateret.
Den liste formoder jeg bliver offentliggjort i et lokalt Nyhedsbrev, med en stor læserskare.

Omkring Langeweile ...
Intelligente Menschen haben keine Langeweile.
Så mon ikke Kjelds midlertidige tilstand skyldes at månen ikke er oppe så der kan køres EME?


VY 73 til alle, men med udsøgte og udvalgte undtagelser.

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 233
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Så mon ikke Kjelds midlertidige tilstand skyldes at månen ikke er oppe så der kan køres EME?
Månen er faktisk oppe lige nu, men der er ikke andre QRV, så det er jo lidt Langweilig kun at kunne høre sig selv. Så medens jeg tålmodigt venter på at nogle af vennerne vågner op fra middagssøvnen, så kigger jeg lidt på den fine farvelade på https://edr.dk/foreningen/.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

oz1iky skrev: tors apr 23, 2020 13:33 Mon ikke de store, men meget hæmmende, kampe for egen-interesser nok snart lægger sig?
Der tror jeg, at det vil være mere fordelagtigt at tage tyren ved hornene, mødes og pudse de gensidige fordele af, frem for at lade tiden tage sin del af egen-interesserne.
I bund og grund tror jeg ikke, at det vil være svært at få sat den agilitybane op på en fordelagtig måde for begge parter. Tiden burde være moden til at danne forbillede.

Med hensyn til Kjelds måne, synes jeg, at den er oppe konstant.

vy 73
oz7xf, Allan
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Eksterne link

Som det ses her:
Screenshot_2020-04-23 Amatørradio - Experimenterende Danske Radioamatører.png
Screenshot_2020-04-23 Amatørradio - Experimenterende Danske Radioamatører.png (9.33 KiB) Vist 9831 gange
er der nu markeret, når der anvendes eksterne link. Det er godt!
Men lige netop det viste eksterne link, er ikke et eksternt link, men et link til http://edr.dk/wp-content/uploads/2020/04/BL_20_03.html
Det undrer mig lidt, at der ikke er anvendt link til det flotte, mere oplysende og mere funktionelle nye DDXG design:
http://www.ddxg.dk/dxbandcountry/
og, hvorfor skal disse eksterne link fremstå med mindre skrift. Er de da mindre værd eller er det bare hul i hatten, ligesom stavemåden?

Var det mig, der stod for foretagenet, ville jeg vise min respekt for andres arbejde ved i ovenstående tilfælde at skrive noget lignende som dette:
"Båndlandelisten fra DDXG", og lade denne tekst være den virkelige eksterne link. Og selvfølgelig med samme tekststørrelse som egne punkter.
Selvfølgelig indebærer metoden, at DDXG ikke driller og ændrer deres adresse til Båndlandelisten, ved større hjemmesideopdateringer.
Senest rettet af oz7xf tors apr 23, 2020 22:08, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 233
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Hej Allan
Med hensyn til Kjelds måne, synes jeg, at den er oppe konstant.
Har lige poleret "månen" og kørt lidt god DX hen over Nordsøen på 10 GHz. Det er bestemt ikke Langweilig. :D
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

OZ1FF skrev: tors apr 23, 2020 22:01 Har lige poleret "månen" og kørt lidt god DX hen over Nordsøen på 10 GHz. Det er bestemt ikke Langweilig. :D
Spændende, men jeg har desværre ikke energien til flere frekvensmæssige udbredelser. :(
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Så blev det tid til at tage dagens morgenkik på den hjemmegjorte side.

Der bygges og navnlig fyldes på. Og føler man trang til at kikke helt ud i hjørnerne kan man på forsiden se en opfordring til deltagelse i den vanlige aktivitetstest på 80 meter, første lørdag i måneden.
Jeg hader at scrolle særligt langt for at søge efter ukendte oplysninger, og hvis det endelig skal være, forventer jeg, at det nyeste står øverst, og ikke i bunden. Personligt hader jeg også, at coronaen anvendes i reklamer, så også her er det lige under lavmålet. Havde det derimod været en ny aktivitet, der var oprettet på baggrund af coronaen, var det gledet lettere ned. Her er anvendelse kun plat, da aktiviteten i forvejen er præget af alenevirksomhed.

Under [Amatørradio] ses en kasse benævnt: "AKTIVITETS TEST". I den kan findes link til "80 m / 10 m test resultat apr 2020", og eksternt link til logprogrammer. Men reglerne for Aktivitetstesterne kan jeg trods ihærdig søgen ikke finde. De har nok forputtet sig i papirerne med Jule- og nytårs testernes regler. Om disse to sidstnævnte ret populære test får sin egen kasse bliver spændende at se.

Jeg bemærker også, at der kommer flere og flere eksterne link. Denne tendens ser jeg også på mere private hjemmesider, hvor ejeren gerne vil vise, hvor dygtig han er til at Google. Desværre bliver sådanne linklister sjældent opdateret, og min holdning er, at man yderst sjældent skal anvende eksterne link, da det er virkelig dårlig reklame at blive mødt med en fejlmelding fordi en link har flyttet sig. Og når man endelig anvender eksterne link skal man nok passe på med at linke alt for dybt, da det ofte er i dybet de hyppigste forandringer sker.
Man kan forøvrigt næsten helt udgå de ulidelige linkopdateringer ved at lade ens samarbejdspartnere, som i foreningens tilfælde primært er lokalafdelingerne og de nu nedgraderede udvalg selv stå for opdateringen. Metoden er særlig kendt fra Drupal.
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ0J »

Formanden skrev 2. april dette i "EDR - Varetager radioamatørernes interesser i Danmark" på Facebook
"Vi kan nu igen samles om EDRs hjemmeside, så alt er igen ved det gamle. Og dog …
Som man tydeligt kan se, har vi valgt at prøve noget andet, mere simpelt og forhåbentlig mere brugervenligt.
Vi vil gerne give hurtig adgang til de mest besøgte områder, det sker fra knapperne på forsiden. Vi håber også du vil gå i dybden og udforske de mange ressourcer, EDR stiller til rådighed for danske radioamatører.
Naturligvis er ikke alt på plads fra første dag, men det kommer, og det glæder vi os meget til.

Webteamet
Dette resultat er skabt på få dage af en flok ihærdige medlemmer af EDRs webteam. Tak for det.
Webmaster er OZ1OP Ole Puschl, der har stået for designet. OZ1EW Niels Ernholt er redaktør, og det er ham man skal kontakte for at få artikler, meddelelser m.v. på hjemmesiden. OZ1JS Jørgen Sand er HBs tovholder på projektet.
Tidligere webmaster OZ4JV, Jens Vestergaard, er ikke længere tilknyttet driften af hjemmesiden.
OZ4KAJ, Kaj Kaalund og OZ7MKS, Michael Kofoed Sørensen vil blive tilknyttet. Kaj vil i første omgang beskæftige sig med at gøre det let og attraktivt for lokalafdelingerne at bidrage med lokalstof. Andre har også meldt sig. Dem vil vi kontakte snarrest.
Der arbejdes hårdt på, at den nye webshop kan blive tilgængelig hurtigst mulig. Det er OZ1CWM Knud der arbejder med den del. Shoppen vil blive tilgængelig fra en af hurtigknapperne på hjemmesiden.

Lidt om teknikken
Teamet har valgt at udvikle siden i ren Wordpress. Siden er placeret på et webhotel hos Hetzner i Tyskland.
Sitet der gik ned var også placeret på en server hos Hetzner, men det var ikke under deres tilsyn og ansvar. Nu er der valgt et egentligt webhotel, hvor Hetzner garanterer jævnlig backup.
En væsentlig årsag til dette valg er processorkraft, mere præcist hvor mange websites der skal deles om den samme processor. Vi har tidligere anvendt One.com, men de samler for mange websites på hver server, så der er run på processorkraften. Det betyder ikke så meget på små private hjemmesider, men edr.dk har mange data, som mange brugere gerne vil tilgå samtidigt, og så mærker man det. Det skylder vi vores besøgende, at de ikke oplever time out eller andre forsinkelser.
SSL certifikatet køre via Let’s Encrypt og vedligeholdes af Hetzner, så vi forventer også denne del fungerer.
Endelig skal det bemærkes, at sitet i øjeblikket kører på udviklingsdomænet ”Andersine”. Den opmærksomme besøgende vil derfor kunne se, at webadressen hedder https://andersine.edr.dk. Dette vil blive tilrettet på et tidspunkt, og har ingen betydning for den daglige drift. Ønsker man at linke til sitet, så gør det til edr.dk.
Vi håber du finder dig godt til rette på EDRs nye hjemmeside. Har du spørgsmål er du som altid velkommen til at kontakte webmaster.
Der blev i samme gruppe oprettet en afstemning om.hvilket design gruppens medlemmer anbefalede. Dem, der fik fleste stemmer var

https://www.ure.es
https://rsgb.org
og https://nrrl.no/ - som ikke var med i afstemningen

Man kan jo så undre sig over afstemningen, når den alligevel ikke bruges. Design er i hvert fald langt fra de 3 nævnte sider, som flest syntes godt om.
oz7xf skrev: fre apr 24, 2020 4:33 i papirerne med Jule- og nytårs testernes regler.
Du glemmer Skærtorsdagstesten, hvor ingen kunne finde et logprogram til formået. Reglerne ligger på oz1hq.dk
Og hvad med HF Field-Day reglerne? Til september er forsamlingsforbuddet om max 10 personer vel ophævet?
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Låst