ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7c »

Hej

Arbejdsro !
Mun ikke det er omvendt det har der været nok i denne periode ?
Der har ikke været afholdt møder til referat HB/RM
Hverken om stradegi eller andet !

Jo længer tid edr's site er nede jo mere sandhed er der nok i
fejlen ikke server udbydern !

Men det kan jo være at edr's hjemmesite er rykket op i en klasse hvor det ikke
kan køre på hverken linux/apache eller microsoft server uden at være i
klassen prifessionel klassen.
Tænker her på den avangseret begrændsning der er lag til dagen at bruger
ikke har retigiheder til at læse alt/eller intet.


73 Boye
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz1iky »

Hej Boye

Tjah, hvad skal man sige?

I alt det her, vælger jeg at køre lidt mere radio. Skriver lidt på noget artikel noget og laver et par foredrag klar til efter corona'en

Og ellers er det nok bare den her :
0000 PYT knap.jpg
VY 73 til stort set næsten alle

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz1bv »

Fantestisk! Nu er jeg blevet underlagt censur i forummet "EDR - Varetager radioamatørernes interesser i Danmark". Nye beskeder skal nu godkendes af administrator. Jeg skrev bl.a.:

"EDR.DK - Der arbejdes med fejlsøgning på den server der indeholder edrs aktiviteter vi beklager"....

Er foreningen EDR total handlingslammet?


Det forsvandt næsten omgående.... EDR er nu for alvor vendt tilbage til den Nordkoreanske tilstand!
Vy 73 de OZ1BV, Brian
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz1bv »

Så fik censuren endnu et hak:
"Administratoren har slået kommentarer fra midlertidigt."
Vy 73 de OZ1BV, Brian
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz1bv »

Set i "EDR - Varetager radioamatørernes interesser i Danmark":
Martin Høj Dahl
Godt indlæg Kaj
. Til jer der synes der ikke bliver gjort nok, har jeg to ting jeg vil skrive:
- Vi er en frivillig organisation
- Tænk over hvad du gør for at løse udfordringerne - har du bidraget med noget der løser problemerne?
AL SHITSTORM på dette indlæg bliver ignoreret.
Rygklapperne må naturligvis godt skrive :-(
Vy 73 de OZ1BV, Brian
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Hej Brian

Det næste skridt, der kan ske, er, at jammerdalen på facebook lukkes helt ned for ikke godkendte. Så kan de nøjes med at pille navle.
At du er blevet censureret og efterfølgende frataget din skriveret er blot et udtryk for massiv angst.
Selvfølgelig er denne usmagelige hændelse, den lange nedetid på hjemmesiden og den ret usynlige formand ikke det, der får mig til at overveje genindmeldelse. Den ligger meget fjernt nu. Det bliver jo værre og værre.

vy 73 de oz7xf, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7c »

Hej
Lad nu EDR selv finde ud af deres problemer !
Det er ikke os frafaldende/udstøte der skal løse dette problem !
Den klare de selv !
Også at lukke og slukke,
Og indtil nu gå det godt !

73 Boye
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Hej venner samt uvenner!

Problemet med EDR er ikke så meget den døde hjemmeside. Vi danske radioamatører har behov for en forening, som kan repræsentere os over for myndighederne og internationalt. Ca. 1/5 af de certificerede radioamatører i DK er medlemmer af foreningen. Dette er EDRs vigtigste problem, som det har været det gennem mange år. Årsagerne til at 4/5 ikke er medlemmer er mange. Den nuværende formand har allerede inden han blev valgt i 2018 forsøgt sig med at opdele danske radioamatører efter DNA og nedlægge de fleste af foreningens udvalg, også dem som var i arbejdstøjet. Da resten af HB samt Repræsentantskabet ikke på nogen måde i offentligheden har undsagt dette, må man gå ud fra at dette er ledelsens tolkning af vedtægterne. Men sådan skaffer man ikke medlemmer, da dette er en uslukkelig kilde til fnidder og ballade.

Der er p.t. intet alternativ til EDR. Da man åbenbart ikke vil, kan eller gider at informere om hvad man foretager sig i foreningen, ud over at fortælle at der snart kommer et nyt OZ, og at man ikke gider at møde medlemmerne, så kan det ikke undre andre end HB/RM at ingen står i kø for at melde sig ind. Hvad med at fortælle om EDRs oplæg til den kommende IARU Region 1 konference senere på året? Eller fortælle om hvad sker der med hensyn til sikring af vore rettigheder til V-U-SHF båndene? Dette er vigtigere at bruge tid på end at ville rende rundt nede på Dybbøl Banke til sommer.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7c »

Hej Kjeld
Jeg ved ikke om der er et alternativ ?
Jeg tror foreningen skal helt ned at ligge.
Dette betyder falit af med huset og resten, det gælder også
prøver for at få licens. Det skal tilbage til (PT) ehvervs styrelsen.

Det er jo EDR's ledelse der svigter, de lytter ikke så der er kun en tom bærebølge
for de taler heller ikke !

Vi andre har lært noget:
Ikke melde sig ind i en forening der ikke er åben !
Ret beset har EDR ikke nogt at tilbyde QSL centralen var et aktiv, men ledelsen
har udset en Avis for at have toppriotet.

Personlig mener jeg ikke der er så mange der har licens og slet ikke i den aktive sector !

Men fat godt mod det går nok :D
73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Så er der en vis udvikling at spore:
nyedr.jpg
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Så blev "ræven" endelig lokket ud af graven:
Nyt om EDRs hjemmeside

EDRs hjemmeside har været ude af drift en periode. Efter et større arbejde med at finde årsagen, er vi nu kommet til en konklusion, både hvad der er galt, og hvad der så skal gøres ved det. Først en teknisk forklaring:

Lidt om teknikken
Hjemmesiden er hostet på en dedikeret server placeret hos Hetzner.com i Tyskland. På den lejede plads fik vi installeret operativsystemet FreeBSD, med et RAID disk system tilknyttet. Der var automatisk backup 2 gange daglig til et separat RAID disk system. Det er brugeren selv, altså EDR, der står for installation af softwaren på serveren.
Det har fungeret upåklageligt, indtil vi fik udskiftet en fejlramt harddisk i operativsystemets RAID pulje. Det var i forbindelse med softwareinstallation, opstart og indkøring af den nye harddisk, at der er opstået fejl, som har forårsaget at softwaren ikke fungerer korrekt længere. Vi kan derfor ikke tilgå data på serveren og vi kan ikke tilgå data, der ligger som backup.
Resultatet er derfor et totalt nedbrud, som ikke umiddelbart kan reetableres.

Hvad kan vi gøre ved det
Så vidt vi kan finde ud af, må der være tale om en menneskelig fejl. EDR har flere folk tilknyttet det tekniske arbejde med hjemmesiden, dels vores webmaster, der står for driften af CMS systemet og dels en serveransvarlig, der håndterer arbejdet med FreeBSD softwaren og kontakten til Hetzner.
Webmaster har i samarbejde med HB arbejdet ihærdigt på, at finde en løsning, bl.a. har vi haft en af udviklerne bag FreeBSD til at se på sagen. Han har nu bekræftet vores antagelser, men desværre også meddelt, at det ikke vil være muligt, uden fysisk adgang til serveren, at foretage yderligere fejlretning.
Vi vil naturligvis fortsætte bestræbelserne på at genskabe det tabte, men må også træffe den hårde beslutning, at det nok ikke er muligt.

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget
EDR skal starte forfra. Vi har naturligvis nogle data liggende, men ikke i en udstrækning så vi bare kan uploade en backup til et nyt site. I princippet skal vi altså starte forfra.
Når vi alligevel skal starte på en frisk, har vi mulighed for, at indarbejde gode ideer fra de mange brugere og andre interessenter af edr.dk. Derfor åbner vi hermed for forslag og kreative input, som kan gøre vores fælles platform endnu bedre. Vi vil meget gerne høre om forslag til:

Hosting
Hvilke selskaber har du gode erfaringer med?

CMS system
Vi anvender helst Wordpress, som mange har erfaring med på et eller andet niveau.

Tema
En vital del af et CMNS system er det anvendte tema. Hvilket tema vil du foreslå der skal anvendes.

Menu
Hvad anser du for den mest egnede menustruktur. Hvad ønsker du af edr.dk ud fra et brugermæssigt synspunkt. Du må meget gerne henvise til hjemmesider, som du synes giver en god brugeroplevelse for radioamatører.

Kan du selv bidrage
Har du f.eks. erfaring med Wordpress, PHP, databaser eller andet relevant, og har du lyst til at bidrage med en indsats.

Vi håber du vil lege med og give EDR endnu bedre kort på hånden til, at varetage radioamatørernes interesser.
Send dine gode ideer og eventuelle spørgsmål til [email protected] – så indgår de i puljen, som vi skal arbejde med.

Tidsplan
Bare vi dog havde en masse tid at gøre med, men alle vil meget gerne have hjemmesiden i luften så hurtigt som muligt. Vi håber derfor at du vil sende os dine gode ideer meget hurtigt. Tænk gerne i timer frem for i dage.

Vy 73 / med venlig hilsen
Jan Anderschou - OZ3QY
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Der er blandt de mage ord ikke noget, der indiker en her og nu løsning, andet end i fantasien. Det væsentligste, det at fylde oplysninger på er det mest tidsrøven, siger min erfaring mig.
Hvor hurtigt, de kan opfinde endnu en ny tallerken, altså danne skelettet andre kan skrive på, skal jeg ikke kunne sige, men det vil givetvis være det hurtigste, et enkelt klik, at installere WordPress på ONE.COM. Dertil kommer selvfølgelig et flot theme, og her ser jeg intet galt i det gamle. Det var ikke selve themet, der gjorde det rodet at glo på, der var derimod selve automatiseringen, der gjorde, at et enkelt indlæg bliv vist adskillige steder og flere gange på samme side.

Rigtig god fornøjelse. Både med de mange akademiske samtaler, den vanlige ballonoppustning og det rent praktiske.

vy 73 de oz7xf
Senest rettet af oz7xf lør mar 21, 2020 16:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ1FF »

Hej Allan

Jeg tror, at alle krystalkuglerne er sendt til pudsning. :D :D :D
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af oz7xf »

Det bliver interessant at se, hvor de denne gang sår deres frø.
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: ÅBENT BREV til Experimenterende Danske Radioamatører

Indlæg af OZ0J »

cpu.PNG
cpu.PNG (8.67 KiB) Vist 10318 gange
Så vidt jeg husker, så var der ingen problemer, da hjemmesiden frem til sidst i 2018 kørte. Den lå vist hos Unoeuro (eller hvad de nu hedder i dag), og jeg hørte aldrig fra nogen om, at siden kørte langsomt.

Næste hjemmeside (uanset valg af system) bliver vel nr. 4 siden 2015. Det bliver vel mere og mere vanskeligt at finde frivillige, der gider være med - ikke mindst i et valgår, hvor ingen ved, om formand og nuværende HB fortsætter.

Efter valg af formand og nyt HB til efteråret, så kommer hjemmeside system nr. 5 vel.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Låst