Valget 2020

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7xf

Re: Valget 2020

Indlæg af oz7xf » lør jun 20, 2020 21:05

oz1iky skrev:
lør jun 20, 2020 18:31
Mon ikke vi skal - rent akademisk set - gå tilbage og søge oplysning og vejledning i hvad ledelse egentlig er for en størrelse?
Hej Kenneth. Jeg er utrolig glad for, at du har bemærket min brug af ordet ledelse, men jeg mener i øvrigt, at man er nødt til at gå et spadestik dybere end, hvad læses kan i "Den Store Danske", hvad du da også til en vis grad gør, og har gjort i vores skriverier.
Kurt Lewins grundlæggende ledelsesformer:
http://organisation.systime.dk/?id=315
er jo rigeligt i første omgang af graveriet til at differentiere de mest banale ledelsesformer.
oz1iky skrev:
lør jun 20, 2020 18:31
Ledelse, den proces at gennemføre en aktivitet ved hjælp af og gennem andre personer. Der findes mange definitioner på, hvad ledelse er, men i de fleste fremhæves det, at ledelse udøves med henblik på at påvirke en organiseret gruppe til at formulere og arbejde hen imod opfyldelsen af bestemte mål.
Der tror jeg , at det er vigtigt at præcisere at opfyldelse af bestemte mål, skal forståes meget bredt, og således også dækker over fælles mål, hvilket man kan se bl.a i medlemsforeninger.
Med til begrebsverdenen hører også motivationsfaktorer. Det interessante er i den forbindelse, at motivationsfaktorerne er ens uanset om det er en erhvervsmæssig virksomhed eller en hobbyforening, sålænge aflønnningen i den erhvervsmæssige virksomhed er rigelig.

Med hensyn til den bebrillede for enden af Esplanaden har jeg haft mange gentagne fornøjelser ud på aftenens blå timer med nogle af de ansatte. Et på ingen måde kedeligt folkefærd, trods deres nærlig ensartede påklædning.

http://www.youtube.com/watch?time_conti ... e=emb_logo

vy 73 til de små blå, og de lidt større, men heller ikke fler´.
oz7xf, Allan
let's rock and roll

x-EDR
x-Brugtgrej.dk
http://www.oz7xf.com/

Brugeravatar
OZ1FF
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Indlæg af OZ1FF » lør jun 20, 2020 22:03

Denne interessante debat om ledelse ledte mig hen til tidligere lektor på Handelshøjskolen i Århus, som engang har sagt følgende om ledere:

Led, ledere, leder

En del af hans særdeles underholdende foredrag kan ses på YouTube eller http://www.nilsvillemoes.dk/
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz

oz7c

Indlæg af oz7c » søn jun 21, 2020 7:04

Hej

Ja ledelse kunne EDR godt bruge ?

Der er ikke meget der tyder på at der nogen i EDR's ledelse (RM/HB) der har hørt
efter hvis de har deltage i kursus aktivtet

Bare se på dagsorden for sidsste HB møde, om der er/kommer et referat af møde
fortoner sig hen i det uvisse.

De har snare mere tage ordet "villedelse" til sig og brugt igennem længere tid !

https://no.wikipedia.org/wiki/Villedelse

Dem der læser her kan se at det er en militær disiplin,
og der har EDR jo også været med militær kup junta ledelse m.m.

EDR's ledelse gør det ikke letter for sig selv, med det manglende informations niveu. !

Når valget er overstået og det er kendt hvem der skal være det nye RM.
Så går der sikkert nogle uger, så har en "lille gruppe fundet en nyt HB" og har flertal
iblandt RM. Lang tid inden mødet i November.

73 Boye

oz7xf

Indlæg af oz7xf » man jun 22, 2020 18:36

Så kom OZ3ZU/Viggo med sit valgoplæg i form af strøtanker.
Jeg hæfter mig særligt ved en uvildig økonomisk vurdering:
Bygningen i Odense afhændes, eller lejes ud, alt efter hvad der er økonomisk bedst. (der skal laves en uvildig økonomisk vurdering af dette)
Mig bekendt befinder sådanne afgørelser sig i repræsentantskabet, og ikke blandt uvildige i nogen form. Kan repræsentantskabet ikke overskue problematikken omkring huset er det næppe i stand til at agere som øverste myndighed og må nødvendigvis trække sig og nyvalg udskrives.

Der er flere strøtanker, der kunne trænge til en tur med tættekammen, men netop det, at det er strøtanker og ikke gennemarbejde idéer, gør at vil jeg lade de øvrige være ukommenteret og overlade bedømmelsen til de enkelte læsere.
let's rock and roll

x-EDR
x-Brugtgrej.dk

Brugeravatar
OZ1FF
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Indlæg af OZ1FF » tirs jun 23, 2020 11:09

Det glæder mig, at OZ3ZU/Viggo ønsker magten lagt ud i lokalafdelingerne. Lige som NyStart også ville det. :D
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz

Brugeravatar
oz4zat

Indlæg af oz4zat » tirs jun 23, 2020 13:29

Mon Viggo OZ3ZU stadig er "His masters voice" ?
I så fald må man sige, at Mesteren har skiftet standpunkt, siden han i 2015 kaldte ALT, hvad "EDR-nystart" foreslog for en katastrofe.
(På sin vis havde OZ8XW ret: Det ville være en katastrofe for ham ikke mere at være den retmæssige ejer af EDR.)
Flemming Hessel & Co kæmpede en indædt kamp mod al fornyelse, hvilket medførte at EDR mistede op mod 1/3 af medlemmerne.
Nu vil de samme mennesker åbenbart i gang med endnu en strukturdebat - mon det også kommer til at koste 1/3 medlemmer ?
Det vil i alle tilfælde være en mægtig god måde at spilde en masse energi på - jeg tror ikke at problemerne løses ved (endnu) en ny strukturdebat. Men; det vil utvivlsomt blive underholdende at iagttage.

Efter et par år med det "korrekte DNA-styre", skulle det ikke undre mig, om foreningen vender tilbage til denne (s)tilstand:
http://www.4zat.dk/wp-content/uploads/2 ... esung.jpeg

ps. De historieinteresserede kan f.eks. læse #26 i denne debattråd:https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=51676
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...

oz7xf

Indlæg af oz7xf » tirs jun 23, 2020 15:07

OZ1FF skrev:
tirs jun 23, 2020 11:09
Det glæder mig, at OZ3ZU/Viggo ønsker magten lagt ud i lokalafdelingerne. Lige som NyStart også ville det. :D
Jeg tror nu ikke, at OZ3ZU har skelet til NyStart, men ser mere hans strøtanke, som muligheden for dels at skille sig af med de afdelinger, hvor ikke alle er medlem af landsforeningen, og dels skille sig af med de landsforeningsmedlemmer, der ikke er i en lokalafdeling. Herved reduceres medlemstallet til højst 1/3 af nuværende. Hvor mange af de resterende, der vil nøjes med 4 OZ årligt, tør jeg ikke give et bud på.
let's rock and roll

x-EDR
x-Brugtgrej.dk

oz7xf

Indlæg af oz7xf » ons jun 24, 2020 15:53

I skrivende stund kan jeg på foreningens hjemmegjorte side se, at der er to udvalg.
Det ene VUSHF udvalget, hvor der vistnok er fejl i bemandingen, og det andet Teleudvalg. Derudover erindrer jeg fra forskellige omtaler, at der vistnok er endnu to udvalg. At der er sket en kraftig reduktion i udvalgene er ikke ensbetydende med, at funktionerne ikke stadig er der. Det hedder bare noget andet end udvalg.
Det kan måske være ret godt alt sammen, men jeg vil mene, at det pt er noget besværligt at danne sig et overblik over, hvad foreningen beskæftiger sig med udover at drive QSL-Central og udgive et blad 8 gange om året.
I denne tid, hvor valgoplæggende burde myldre frem på den hjemmegjorte side, vil jeg mene, at kandidaterne kunne have et behov for at danne sig et billede af foreningen for derigennem at fremkomme med idéoplæg til stabilisering og mulig øgning af medlemstallet ved, at foreningen havde noget på hylderne udover QSL-centralen, Bladudgivelsen og lidt kaffemøder med Styrelsen. Der er rigeligt at tage fat på. Radiosporten er meget bred, og det er bare at komme i gang, hvis man virkelig vil arbejde for samling af alle radioamatører.
let's rock and roll

x-EDR
x-Brugtgrej.dk

oz7xf

Indlæg af oz7xf » fre jun 26, 2020 18:21

Så er der kommet en kommentar fra oz1op på den hjemmegjorte side til OZ3ZUs valgoplæg:
http://bibliotek.edr.dk/2020/06/22/oz3zu-viggo/

Alle tiders med mangfoldighed, også blandt kandidaterne.
Jeg vil vove den påstand, at forsættes der med kommentarer indbyrdes mellem kandidaterne og blandt medlemmerne, vil et kvikt hoved til sidst have så mange informationer, at der vil tegne sig et billede af, hvilken retning foreningen bør tage i den kommende valgperiode og mulig mere til.

Ærgerligt er, at der ikke er flere kandidater, der på nuværende tidspunkt har præsenteret sig.
let's rock and roll

x-EDR
x-Brugtgrej.dk

Brugeravatar
oz1iky

Indlæg af oz1iky » lør jun 27, 2020 19:33

Hej Allan OZ7XF
OZ7XF wrote
Ærgerligt er, at der ikke er flere kandidater, der på nuværende tidspunkt har præsenteret sig.
Jo det kan du da have ret i.
Men selve stemmesedlen kommer først med august udgaven af OZ.
Og ind til da har kandidaterne i Syddanmark og Midtjylland jo en hel juli til at holde ferie i,
komme af med deres rundtosset-hed over deres diverse "spin-doctors" rådgivning og ikke mindst vildledninger om hvordan man bedst ...

Så mon ikke de, lige som Folketingets politikere, bruger tiden i sommeren ude i "valg-kredsene" til møder og debatter?
Ja - jeg ved det ikke, men har da et lille spinkelt, og måske lidt naivt, håb at de vil mødes med medlemmerne?

VY 73 og en rigtig god weekend - helt uden begrænsninger, også til de stakler som følte sig truffet helt uden grund.
(stakkels de stakler..)

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation

oz7xf

Indlæg af oz7xf » søn jun 28, 2020 2:15

oz1iky skrev:
lør jun 27, 2020 19:33
Så mon ikke de, lige som Folketingets politikere, bruger tiden i sommeren ude i "valg-kredsene" til møder og debatter?
Lige præcis dér, rammer du måske mere plet end godt er!

For hvad slags møder er det mon der afvikles. Henset til det seneste ekstraordinære hovedbestyrtelsesmøde kan det meget vel være hemmelige møder, hvor den nuværende formand orienterer den særlig indbudte skare af kandidater om den fremtidige DNA og fremkommer med sit valgoplæg, de øvrige bør tilslutte sig. En model, der er set nærlig ens med sidste valgs oplæg fra visse kandidaters side.
Disse kandidater vil derfor fremstå ensrettet i deres valgoplæg, og deres magt vil blive meget nær fuldkommen, da ikke andre har anvendt en så systematiseret metode.

Det kedelige ved metoden er, at mangfoldigheden mistes, og ser man valgstatistisk på det bliver valget af mindre betydning, da der kun er et parti at stemme på mod en nogle få individualister. Og initiativtageren til slige møder er nærlig sikker på at opnå valg til repræsentantskab og derfra til formand. Alt andet ville jo være DNA flugt.
Der kan ikke herse tvivl om, at metoden er vedtægtsmæssig lovlig. Men er den hensigtsmæssig i en forening af denne slags og størrelse. Jeg tvivler stærkt med en tvivl opbygget på baggrund af resultatet af indeværende valgperiode, hvor nøgleordene har været: dårlig information til repræsentantskab, medlemmer og den undrende verden udenfor, DNA sortering med forvisninger til følge, topstyring, og et ringe udkomme i forhold til at skabe reelt nyt på hylderne.
Jeg håber på foreningens vegne, at medlemmerne har gennemskuet resultatet og anvender deres stemmer anderledes denne gang, således at foreningen kan overleve i mange år endnu.

Ofte ledsages mine indlæg af et musikalsk stykke. Denne gang vil jeg af hensyn til sommervarmen i stedet foreslå lidt læsning af Hans Scherfig under et skyggefuldt træ. Start gerne med Frydenholm.

vy 73 til de mange sultende, men heller ikke fler´.
oz7xf, Allan
let's rock and roll

x-EDR
x-Brugtgrej.dk

oz9ub
Geografisk sted: Aarup JO55AI

Indlæg af oz9ub » søn jun 28, 2020 7:01

nu skal man jo husk lidt på at der vel ikke rigtig er nogle i RM og HB som synes om de nye vedtægter ,derfor køre det som det gør.
oz7xf skrev:
søn jun 28, 2020 2:15
hvor nøgleordene har været: dårlig information til repræsentantskab, medlemmer og den undrende verden udenfor, DNA sortering med forvisninger til følge, topstyring
hvor ved du at RM ikke blive infomeret godt, det er de jo aldrig blive , så ikke meget nyt der, men det er jo RM egen skyld at de ikke få den info , som de skal bruge over for medlemmer, for det er jo ikke HB opgave.

jeg tror at foreningen fremtid er meget usikker, det skylde ikke hvad der er sker eller ikke i den valg periode , det ligge flere år tilbage , det skylde at radioamatør folke ikke mere har bruge for en foreningsopbygning som EDR mere, men noget som kan styre en qsl bureau, sammenarbejder men det offentlig, så IRAU arbejdet, som nok er her fremtid blive, det områder har RM jo aldrig se rigtig på , kun det beløb man betal til det.

oz7xf

Indlæg af oz7xf » man jun 29, 2020 6:18

oz9ub skrev:
søn jun 28, 2020 7:01
nu skal man jo husk lidt på at der vel ikke rigtig er nogle i RM og HB som synes om de nye vedtægter ,derfor køre det som det gør.
Samarbejdsproblemer kan godt nok opstå på baggrund af vedtægter, navnlig når den ene part er ligeglad med vedtægterne. I så fald må vedkommende ekskluderes. Hvad der helt præcist er op og ned i de problemer, der hersker, kan være svært at præciserer, når foreningen optræder lukket for omverdenen. Denne lukkethed giver en ganske naturlig grobund for alverdens gisninger og et utal af konspirationsteorier, som alle er til skade for den lukkede forening.

Foreningen har gennem en meget lang årrække kørt med en accepteret medlemstilbagegang uden at gøre noget ved dette andet end at tilbyde førstegangsmedlemmer en vis rabat og lignende. Der har været afviklet et seminar, hvis konklusioner alle på nær en enkelt er løbet ud med det første badevand. Der blev vist trykt nogle nye plakater til at fylde op på lageret.
Der er selvfølgelig intet i vejen i at fortsætte dødsruten, hvis man da er enige om det.

Som jeg ser det lige for tiden og som følge af denne periodes ændringer i vedtægter og forretningsordener er foreningen så træt, at den nødvendigvis må gøre op med sig selv om den vil fortsætte dødsruten som forlagsvirksomhed for et blad, en QSL-central og lidt mødevirksomhed eller vil forsøge at tilbageerobre det tabte terræn som "stedet" radioamatører samles.
Jeg véd, at det vil blive et langt sejt træk at få hentet landets aktivitetsgrupper og lignende ind under foreningen, men det er i min optik den eneste mulighed, hvis man virkelig vil foreningen. Det er slet ikke nok at vifte om sig med "Powered by" skilte. Der skal en langt stærkere tilknytning til, hvor man ikke er i tvivl om, at "ejerskabet" er foreningens.
Og det kræver en ganske anderledes agil hovedbestyrelse end den nuværende.
let's rock and roll

x-EDR
x-Brugtgrej.dk

oz7xf

Indlæg af oz7xf » man jun 29, 2020 17:03

Så blev OZ4KAJ klar med sit valgoplæg.

Der er flere godt tiltag nævnt under overskriften: "Som medlem af repræsentantskabet vil jeg".

Jeg observerer samtidig, at OZ4KAJ gerne vil tilbage til den tid, hvor medlemmerne direkte valgte formand og hovedbestyrelse.
Det helt store spørgsmål for mig vil derfor være, hvorledes repræsentantskabet, ihukommende OZ5HZ-tiden, kan have tilstrækkelig fat i nosserne på formand og hovedbestyrelse, således at de gode tiltag fra repræsentantskabet kan sikres gennemført. Men jeg indrømmer da gerne, at det er en stor opgave for repræsentantskabsmedlemmerne at tage ansvar.

rigtigt godt valg
oz7xf, Allan
let's rock and roll

x-EDR
x-Brugtgrej.dk

oz7c

Indlæg af oz7c » man jun 29, 2020 19:36

Hej Allan

Ja der ingen tivl om at EDR skal igennem en ny omgang Vedtægts ændringer
sikkert styret af OZ8XW/OZ5KM/OZ3ZU og co.

Og RM vedtager dem sikkert !

Jeg syndes at kan huske et RM møde fra 2015 hor en HB medlem sagde til RM "jeg er valgt
direkte til HB, derfor ikke en sag for RM". Der findes sikker på en lydfil af mødet
bare ikke på edr.dk

73 Boye

Besvar