En usund foreningskultur i EDR?

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Låst
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

En usund foreningskultur i EDR?

Indlæg af oz1iky »

En usund foreningskultur i EDR?

En spændende leder i OZ april 2021, meget spændende endda. Jeg håber at man gider læse godt efter hvad OZ5WU skriver. Og ikke, som stort set altid, erklære anderledestænkende for sort seer, storskrydende ballademager der bare vil nedlægge foreningen. Ja endnu værre, som bare vil have de gode gamle dage tilbage. Altså de selv samme ”Gode Gamle Dage” som alle Historiker og Antropologer, og vist også Økonomer (altså ægte og rigtige akademiker, uden lånte fjer) siger aldrig har eksisteret.

Men lad os tage stille og roligt fat i den med en usund foreningskultur. Lad os se om ikke vi kan komme det lidt nærmere, med lidt simple, analyse- og undersøgelsesmetoder.

Hvad mener jeg med en usund foreningskultur, og hvorfor siger (skriver) jeg det? Lad os kort starte med at kridte banen op til det, så Du faktisk selv kan svare på det. Jeg starter med at stille Dig et par spørgsmål, som jeg beder Dig svare på - over for Dig selv, ikke mig. At jeg sætter Dig til det, i stedet for at jeg serverer det for Dig, er så man ikke kan betvivle det som Du selv har fundet frem til. Man kan ikke påstå at jeg forsøger at fylde Dig med ”noget forbandet sludder og vrøvl”. Du har nemlig selv ført Sandhedsbeviset, når vi kommer dertil. Men bare rolig, det er ikke hårdt fysisk arbejde. Du kan sidde i Din vante behagelige stol mens du gør det.

Hvad er EDR's formål?
Lad os starte med et vigtigt spørgsmål, når vi skal kikke på hvordan foreningskulturens sundhed har det. Jeg tillader mig selv at føre et Sandhedsbevis ved at citere direkte fra de gældende vedtægter der kan findes på EDR's hjemmeside, så man ikke i vildfarelse påstår at jeg "er fuld af løgn, og at det er noget forbandet vrøvl og værre sludder " (du finder et link til sidst, så du hurtigt kommer derhen);

§ 2. Formål
Stk. 1. Foreningens formål er:
• At samle danske amatørradiointeresserede og arbejde for forbedring af deres arbejdsvilkår, og repræsentere medlemmerne over for myndigheder, offentlighed og andre organisationer
• At virke for amatørradioens udvikling og interessen for elektronik, data og radio.
• At fremme forståelse, viden og tolerance gennem radiokommunikation på tværs af landegrænser, politik og religion.
Stk. 2. Foreningen er uafhængig af parti politik.

Den kan genfindes i næsten samme ordlyd helt tilbage til 2009 og længere endnu. Og dette formål vender jeg tilbage til, med et spørgsmål til eftertanke. Nu har vi slået fast hvad der er EDR’s formål, ikke? Et fælles udgangspunkt som vi kan prøve vores fundene fakta op imod.

Hvordan afspejles §§2 i HB og RM arbejdet, gennem årene (fra 1980’erne til i dag)?
For lige som at hjælpe lidt mod alle ”Hylerne” som lige straks sætter i gang, så vil jeg bede om at Du selv tager fat i en stak gamle OZ’er. Tilbage fra, lad os sige, omkring starten eller midten af 1980’erne. Prøv så at bladre dem igennem. De findes på EDR's hjemmeside helt gratis frem til 2017, i PDF. De gratis udgaver er rigeligt til den her øvelse. Du behøves ikke nærlæse dem. Det Du skal holde specielt øje med er et par få men vigtige ting (også her finder du et link til sidst, så det er nemt for dig).

1) referaterne fra Repræsentantskabsmøderne og indholdet af materialerne til møderne – specielt hvor meget der handler om vedtægter og ændringer. Hvor meget handler om fremtiden for EDR?

2) Referaterne fra HB-møderne. Hvor meget tid bruges (spildes) der på ”enkeltsagsbehandling”, og hvor meget på fremtiden for EDR?

3) Afsnittet/spalten Læserne skriver/Debat/Læserne mener, og dets indhold (navnet/overskriften ændrer sig lidt over tid).

Hvordan med billedet af EDR derude i ”Radio-landskabet”?
Du har nu et godt billede af arbejdet i og på Tillidsposterne i EDR gennem en del år – og billedet man har af EDR som Forening ude omkring. Med den indsigt og viden i de 3 punkter, som Du lige har fået blot ved at foretage den simple øvelse jeg bad Dig om, så stiller jeg nu 3 spørgsmål, eller mere 3 grupper af spørgsmål;

1) Hvorfor har EDR ikke flere medlemmer? Lad os blot tage et tilfældigt tal på, lad os sige, 1.500 medlemmer. Men der er jo langt flere certificerede radioamatører i Danmark. Jeg har hørt tal på over 5.000 certificerede radioamatører omtalt. Om det er nøjagtig vides så ikke, men det er da et par tal…

2) Hvorfor er der en så stor afstand mellem EDR og lokalafdelingerne? Hvor er ”Fanebærerne” derude i lokalafdelingerne blevet af? "Den gang Jeg blev radioamatør" var det nærmest en selvfølge at man som medlem af en lokalafdeling også var medlem af EDR. Det sørgede ”Fanebærerne” for...

3) Hvorfor er der ikke flere som stiller op til RM? I 2020 var der mig bekendt mange tomme og meget ubesatte stole i EDR’s Repræsentantskab (7 tomme stole). Og var der ikke også problemer med at få de sidste pladser i EDR’s Hovedbestyrelse besat? Hvorfor mon det? Mange mener jo de ved hvordan det kan gøres meget bedre end dem der sidder der nu, eller sad der tidligere, ikke?
Så hvorfor er der tomme pladser, når der er så mange eksperter?

Og nu vil nogen nok gøre alt hvad de kan for at falde over mig, som de sikkert allerede er i fuld gang med over for OZ5WU. ”Hylerne” starter deres falsk klingende kor lige om lidt. Men husk på én ting: ”Når du peger på nogen eller noget, så er der mindst 3 fingre der peger tilbage på dig selv”. Og glem ikke at en Leder i en hver avis eller tidsskrift har til formål at få Dig til at være eftertænksom. Den er Ikke til for at ”please” Dig og lulle Dig i søvn. Rent bortset fra at ”Hylerne” sikkert ikke engang vil stille op og gøre en indsats?

Jamen hvorfor er DU så ikke med i RM? Jo, det har jeg skam været. Men jeg måtte erkende at der var langt til §§2 i det jeg oplevede i den tid. Og for ikke at miste min kærlighed til Verdens Bedste Hobby, måtte jeg jo gøre op med mig selv om jeg ikke blot i de år, spildte min tid? At jeg blev mødt med så meget negativitet og skjulte kampe om magten over foreningen, at jeg trådte ud af EDR efter 36 års medlemskab. En usund foreningskultur hvor en del af dem der skulle repræsentere og samle alle radioamatører (§§2 - formålsparagraffen!) mere tænkte på sig selv...

Det mindede mig mere om Rød stue mod Blå stue i en børnehave, eller om de interne magtkampe man kan læse om i aviserne fra politiske partier i Folketinget. Det har åbenbart stået på i så lang tid at ingen kan se det længere, før man kommer lidt på afstand af det?

Hvordan har kulturen og Formålsparagraffen det så, synes Du?
Jeg har et spørgsmål – uanset om man er medlem af EDR eller ej; uanset om man er fra Blå, Rød, Gul eller Grøn Stue - Hvor mange tomme pladser vil der være i efteråret 2022 i både RM og i HB? For hvor mange har lyst til at bruge energi i ens sparsomme fritid på ”sindssyge kommavridninger” og ”Vinkelskriverier” med permanent navlepillerier? At størsteparten af ens e-mail fra det øjeblik man siger ja til et Tillidshverv i EDR, er som at få en stor bølge af negativitet helt ind i ens hjem i de næste 2 år af tiden på den Tillidspost i en forening for Verdens Bedste Hobby?

Når OZ5WU bruger det gamle amerikanske krigstidsslogan ”Spørg ikke hvad EDR kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for EDR” har han god grund til det.

Og hvordan synes Du, det Du selv har ført Sandhedsbevis for, hænger sammen med EDR's formålsparagraf? Det er ikke mig Du skal svare, men Dig selv. Der er jo 3 fingre som peger på Dig lige nu, hvis Du peger på mig! Og derefter skal Du svare alle de andre som, heldigvis, stadig er medlem af EDR. Og når Du så har haft modet til det, kan Du jo fortsætte med alle os andre der ikke er medlem af EDR. "Hvis Du da kan klare mosten", som ”Hylerne” sikkert vil sige til Dig. Men jeg glæder mig til at høre Dit svar. Jo, det gør jeg faktisk!

Og hvad laver jeg så i dag?
Nu hygger jeg mig igen, siden september 2018, med Verdens Bedste Hobby. Ikke flere ”kommavridninger”, ”Hylere” og ”Krager med lånte fjer”. Jeg kan heldigvis ikke presses til at stille op, hvis der skulle være tomme pladser. Jeg er nemlig ikke opstillingsberettiget på opstillingstidspunktet i 2022. Jeg er nemlig kun medlem af QSL-bureauet. Heldigvis, som jeg ser det på den fortsatte tendens med en usund foreningskultur Du lige selv har ført Sandhedsbevis for. Kræver-mentalitetens usunde kultur har vundet? Uvidenheden om hvad EDR virkelig er og står for, har vundet? Nå, men det finder I jo nok selv ud af. Jeg kører lidt mere radio i stedet for. Tager på en DXpedition i ny og næ', hvis ikke COVID-19 eller den slags forhindrer det. Eksperimenterer med et eller andet, og skriver måske en artikel om det. For det er jo trods alt det Verdens Bedste Hobby går ud på, ikke? Eller har jeg misforstået alt om vores fælles hobby?

Eller sagt på en anden måde; hvor blev formålet (§§2) af i alt det her? Døde den i den usunde foreningskultur? Det er nemlig mit overordnede spørgsmål til Dig. Men der er måske stadig håb.
Der er tegn på lidt mere positive toner end tidligere.

Og det her er tænkt som en slags ”Leder” og skulle gerne skabe lidt eftertanke og debat.
Men ikke her i denne tråd – så den beder jeg om at få lukket lige om lidt.
Skab Din egen debat tråd et andet sted, og styr endelig selv hvordan den udvikler sig.
"Hvis du da kan klare det" som hylekoret nok vil sige?


VY 73 til stort set alle. Og pas nu på jer selv, i disse Corona-tider.
Alt imens jeg lytter lidt til TV-2 ”Kom lad os brokke os”


Kenneth OZ1IKY
Nu heldigvis kun radioamatør og ikke "kommavrider" og "Vinkelskriver".


Genveje til;

OZ’er fra 1929 til 2017
https://bibliotek.edr.dk/test/#elf_l1_Lw

Foreningen EDR’s gældende vedtægter
https://bibliotek.edr.dk/wp-content/upl ... 012021.pdf
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Låst