Er en Inverted V i 10 meters højde en god DX antenne på 40 og 80 meter?

Alt hvad der angår antennen, masten og enheder dertil.
Besvar
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Er en Inverted V i 10 meters højde en god DX antenne på 40 og 80 meter?

Indlæg af oz1iky »

Halløjsa Alle sammen ..

Det har kørt lidt rundt i tankerne på mig, at nogen fortsætter med at påstå en Inverted V i lav højde (10 meter) er en god DX antenne. Enkelte personer har, gennem en del år, være ret hårdnakkede i deres påstand.

Påstanden skulle angiveligt gælde for både 40 meter og 80 meter. Så har jeg spekuleret en del over hvordan sådan en antenne virkelig har af udstrålingsdiagram. Det er selvfølgelig rent teoretisk, når man simulerer den slags i programmer som EZNEX Pro/2+ eller MMANA. Begge programmer viser blot hvad antenne gør i virkeligheden og ikke hvad enkeltstående personers følelser giver udtryk for i lidt svævende og vævende påstande. Der tages selvfølgelig ikke højde for hvordan forholdene er lige NU på nogen af båndene, ej heller tidspunktet på døgnet. Meen alligevel ..

Men det giver, trods den teoretiske illustration af antennen, en ret god ide om hvad den du'r og ikke du'r til. Og så er det jo op til den enkelte beskuer selv at dømme og bedømme hvor god man mener en Inverted V i 10 meter højde er i virkeligheden. EZNEC's beregninger eller enkelte personers vedvarende påstande om at sådan en her er en god DX antenne. Til en sammenligning har jeg også lavet samme øvelse med en simpel GP til 40 meter med samme type jordplan som en Inverted V.

Jeg har simuleret hvad samme antenne gør på de andre, højere bånd. På 10 og 12 meter kan man måske i 4 bestemte retninger opleve en anelse bedre forhold, da der ser ud til at være 4 lobes med en mulighed for lidt forstærkning. Men hovedparten går her også lige op i luften. Alle andre bånd, ser det ud som om effekten nærmest stråles mest lige op.

Måske det her kan være med til at nuancerer eventuelle kommende påstande om at en Inverted V i en 10 meters højde på 40 og 80 meter ikke nødvendigvis er så god som nogen, heldigvis kun, få personer fortsat hårdnakket påstår.


VY 73 til alle der ikke lige er krøbet i et russisk flyverskjul og stadig har et dokumenteret positivt HAMSPIRIT.

Kenneth OZ1IKY
.
40 meter Inverted V i 10 mtr flagstang.JPG
Inverted V - de andre HF bånd.jpg
40 meter GP over alm jord.JPG
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Er en Inverted V i 10 meters højde en god DX antenne på 40 og 80 meter?

Indlæg af oz1iky »

Halløjsa Alle sammen

Der har været et par henvendelser, direkte på e-mail og på anden vis.

Jeg tror man bedst kan dele dem op i 3 grupperinger.

1- At det skulle være en bestemt persons antenne.
2 – At man skulle tage kablets udstråling med i ens simulering
3 – og så den med højden

1 At det skulle være en bestemt persons antenne.
Så afgjort NEJ.
Og den persons antenne som et par stykker påstod jeg angiveligt havde simuleret, er det ikke. Ikke bevidst eller forudsættelig. Og det er det ikke ud fra den simple begrundelse at det er en person som jeg ikke ønsker at have noget som helst med at gøre. Og jeg tror godt folk selv kan regne ud hvem det er nogen mener det skulle være, også hvorfor jeg intet ønsker at have med den person at gøre. Så er det sagt (skrevet)

2 At man skal tage kablets udstråling med i ens simulering
Da der grundlæggende er tale om en dipol – og den er inverted, eller med traps (W3DZZ) er underordnet. Ved en dipol er det aldeles ikke formålstjenligt at kablet stråler med. Lige netop for at undgå den slags, om det er kommercielle eller hjemmebyggede antenner, så er der ofte indsat en såkaldt Choke. Dens eneste formål er netop at stoppe, eller minimerer, det som måtte have lyst til at løbe tilbage langs med kablet. En vandret dipol har, i følge de anerkendte antennebøger, en impedans på 75 ohm, i nogen tilfælde, på grund af måden den er ophængt på, ændres den til nabolaget af 50 ohm. Vi taler ikke om en foldet dipol på 300 ohm...

Hvis man ser på en G5RV vil man måske nok kunne argumentere for at der er en hvis udstråling på fødeledningen. Men her sker det ”planlagt” på den balancerede feeder. Jeg kan anbefale at man læser lidt op om emnet i f.eks. Rothammels Antennenbuch eller ARRL’s Antenna Handbook..

https://shop.edr.dk/vare/rothammel-antennenbuch/
https://shop.edr.dk/vare/the-arrl-anten ... ur-volume/

3 Og så den med højden
Og så den med højden. Ja, den er vigtig. Endda meget. Og lidt til ære for Allan OZ7XF, et par simuleringer med et par forskellige højder. Jeg vælger at nøjes med 40 meter i 8, 15 og 20 meter. Alt sammen med en inverted V, så man kan sammenligne med de foregående simuleringer på 10 meters højde.

På "bagkanten" en tak til en person i det midtjydske for en god og konstruktiv dialog om emnet.
Et eksempel mange kunne følge. Det er viden, og ikke overtro, vi skal bygge videre på.
Men vi kan jo ikke alle have været instruktør og undervisere ...


VY 73 til dem som med rette kan forevise gyldigt sandhedsbevis

Kenneth OZ1IKY
.
oppe i  8 mtr.JPG
oppe i  15 mtr.JPG
oppe i  20 mtr.JPG
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Er en Inverted V i 10 meters højde en god DX antenne på 40 og 80 meter?

Indlæg af oz1iky »

Og nu da man ikke kan se billeder her lige for tiden, kan jeg henvise til OZ7AM's indlæg i den her tråd på brugtgrej fra 2020

https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=80962

Indlæg nr #18

Han kommer frem til samme resultat i april 2020 som jeg også fandt frem til her i marts 2022.
Han anvender MMANA, som er et gratis lille fikst program.
Jeg anvendte EZNEC Pro2+

VY 73 og god søndag til alle der ikke er antenne-overtroiske

KKenneth OZ1IKY
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Er en Inverted V i 10 meters højde en god DX antenne på 40 og 80 meter?

Indlæg af oz7xf »

I forbindelse med omlægning af min antennefarm her på matriklen har jeg set mit snit til at afprøve en G5RV, der ikke udgjorde en ret linie, men hvor enderne faldt hhv 2 og 3 meter i forhold til midtpunktets 12,5 meter. Altså ikke noget ekstremt inverted V.
Her er det første svirp:
1 swr.jpg
ikke det kønneste resultat, men dog noget at arbejde videre med. Og i den forbindelse har jeg erfaret, at luftfugtighedens indflydelse har, hvad jeg vil betragte som ekstrem, indflydelse på resonansfrekvensen. Jeg formoder, at årsagen kan forklares ved anvendelsen af US Wireman 450 ohms kablet.

Jeg har selvfølgelig også prøvet den i forbindelse med FT8 DX forbindelser, og der blev jeg egentlig noget forbavset. For på 20 og 15 meter båndene var den ikke væsentligt ringere end min 80 meter loop, dog kunne jeg konstatere en forventelig forskel i udbredelsesretningen, som gav sig udslag i, at den på nogle få punkter (grader) var en anelse bedre end loopen, men omvendt på andre punkter (grader). På 80 meter båndet fik jeg ikke prøvet den tilstrækkeligt i forhold til DX, men som indenskærs antenne til almen knevren, fandt jeg den helt ok. På 40 meter båndet fik jeg nærmest et chok. For der vil jeg betragte dens formåen som et velfærdstab i forhold til loopen. Absolut ikke noget at råbe hurra over, hvorfor det vil være tidsspilde at fortsætte i den retning, og foretage egentlige feltstyrkemålinger.

I stedet for dette helt åbenlyse tidsspilde, vil jeg i de kommende dage eksperimentere lidt med en W3DZZ med coaxtraps, som jeg har fundet frem af dybet og som jeg tidligere har anvendt med absolut tålelige resultater her på matriklen.
Årsagen til, at jeg ikke bare fortsætter med loopen skal søges i, at jeg ikke er en bare person, men en, der konstant eksperimenterer og søger nye udfordringer. Og så virker den loop for øvrigt alt for godt, så godt, at det ligefrem tangerer brug af doping.

vy 73 til de interesserede
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Er en Inverted V i 10 meters højde en god DX antenne på 40 og 80 meter?

Indlæg af oz7xf »

Så kom den gamle W3DZZ med coax traps op igen, dog med nye tråde.
w3gzz 001.jpg
Som det ses, skal jeg have klippet lidt i de nye tråde. Men jeg venter indtil jeg får et nyt og lidt længere coax-kabel ind af døren. Jeg kan nemlig få den en sjat højere op.

Ikke desto mindre, har jeg allerede nu et solidt sammenligningsgrundlag. For de 4 bånd, 80, 40, 20 og 15 meter, som jeg interesserer mig for er der absolut ingen tvivl. Stationerne vælter ligefrem ind, og når jeg kikker på moniteringen af mine signaler ved brug af PSKreporter kan jeg se, at jeg igen på 40 meter har fået solidt fat i den sydlige jordklode. De andre bånd er noget sværere at erkende om der er en forskel. Men jeg er ikke utilfreds.

Nu kunne jeg så sælge min G5RV antenne. Og mon ikke, at man kan finde en, der kan anvende den som kobling til en tilfældig lysmast. Det er set før i historien, at tilfældige koblinger giver forbavsende gode resultater.

For interesserede ses her en W3DZZ antenne og der er link til et beregningsprogram ti coax traps:
https://www.planker.dk/Projects/Antenna/W3DZZ/trap.htm

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar