Uinteressante indlæg på det brugte marked

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af Rimax_15 »

Hej OZ1JHM.

Jeg tror du vil være en god Moderator på Den røde avis.
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
OX1OXQ
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre jul 22, 2022 23:07

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af OX1OXQ »

hørt
OX1OXQ er et rendyrket dumt svin
DIGI mode er vejen frem og alle burde køre DIGI modes.
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1bv »

Hej alle

Husk, at man kan aktivere sit selektive filter og lade det som ikke er værd at spilde tid på dø ud af sig selv. Det forebygger stress og unødigt højt blodtryk.
Vy 73 de OZ1BV, Brian
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Hej Brian

Anden halvleg af dit udsagn: "dø ud af sig selv", bygger på en skrøne, viser al politisk aktivitet. Det er som om, at de bare vender skråen og starter forfra igen, og igen.

Selektivt filter, nuvel. Det virker sikkert fint for den enkelte, men støjen er der stadig. Og endelig er der de mere prof typer, der optræder med flere støjkilder, der argumenterer indbyrdes. At standse dem, er nærlig umuligt, og forsøger man at støbe dem ind i metalliseret epoxy, starter de pr. automatik en #MeToo sag eller man ender i retten i en sag om velfærdstab.

På en eller anden måde har jeg på fornemmelsen, at det er bedre at leve med dem og tage dem seriøst uden på nogen måde at indgå i en ægtepagt med dem og tie!
Ja, det er ikke altid lige pænt eller let, men dog bedre end, at deres argumenter får rodfæste i befolkningen.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Nu er den gal igen!
Screenshot 2022-07-31 at 06-42-31 Brugtgrej - CW kursus i OZ8NST EDR Næstved.png
Screenshot 2022-07-31 at 07-32-09 Brugtgrej - CW kursus i OZ8NST EDR Næstved.png
Jeg er for så vidt ligeglad med forvekslingerne. Det er operatørens problem, da han selv har valgt sit kaldesignal, og forøvrigt valgt et, der kunne antyde en grønlandsk forbindelse. Det er upraktisk og endelsen er for lang for en CW radioamatør.
Jeg er også forholdsvis ligeglad med kommentaren omkring:
"Man burde vel ikke kommunikere med en der ikke identificerer sig, forstået således at alle kan kalde sig Gerner, ligeså oplyse en by man reelt ikke er bosat i.".

Nej, det som jeg bemærker er ligegyldigheden i forhold til trådens emne, der på igen måde opvejes af undskyldningen. Snarere bliver den værre!
Jeg bliver samtidig nødt til at korigere lidt på operatørens udsagn, da han skriver således:
Jeg benytter ikke omtalte forum = RDE forum, ligeså har jeg ladet mig fortælle at ikke alt der skrives på dette sikkert udmærkede RDE forum, et forum hvor der er "højt til loftet", er validt.
Operatøren læser her, men kan ikke skrive her. Godt nok er her højt til loftet, men der er samtidig kort til døren, og det faktum er operatøren mærket af. Og det har højnet kvaliteten ikke så lidt på dette forum.

I øvrigt kan jeg henlede opmærksomheden på denne glimrende opsummering:
viewtopic.php?p=8857#p8857

vy 73 til langt de fleste
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

De uinteressante indlæg på det brugte marked syntes ingen ende at tage. Tag nu f.eks denne tråd om et ellers både interessant og vigtigt emne, hvor de uinteressante indlæg ligesom langsomt smyger sig ind langs kanten efter en længere pause:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=93199
Og netop denne længere pause får mig til at fundere og mere end det. Ligefrem anbefale, at der på det brugte marked indføres den fra middelalderen kendte og frygtede gabestok, dog i en virtuel udgave. Altså, at bøddelen, nutidens moderator og slettefigur gives mulighed for at udstille sine bedrifter, såsom gule, røde kort, karantæner og udvisninger, således. at alle kan se, hvem, der er underlagt sådanne restriktioner og tiltag.

Lad mig give et eksempel over et uinteressant indlæg:
Screenshot 2022-08-16 at 03-10-31 Brugtgrej - Er vi en uddød race som radioamatør.png
Screenshot 2022-08-16 at 03-10-31 Brugtgrej - Er vi en uddød race som radioamatør.png (9.63 KiB) Vist 2884 gange
Uinteressant fordi, at skribenten anvender vendingen: "hvad søren", der som bekendt anvendes for at udtrykke overraskelse, forbløffelse el.lign, dog ofte i den ikke særlige alvorlige ende jf:
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?subentry_i ... A5&mpage=2
Det er ikke ordet: "søren", der er det afgørende for karakteren af udbruddet, men det, der står foran, altså ordet: "hvad". Kunne skribenten ikke i det mindste have svunget sig op til et: "for søren" eller det endnu stærkere: "for pokker" eller "for satan". Men sådan skulle det ikke være, hvorfor indlægget må karakteriseres som uinteressant.

Nu, hvor ballet er åbnet, vil jeg godt spinde et par ender omkring, hvad der er så interessant ved amatørradioen, at den ikke blot kan fastholde, men også tiltrække nye.
For mig at se kan det udfordrende ligge i det: "at kunne selv" altså uden indblanding fra teleselskaber og lignende. Det drejer sig ikke udelukkende om, at det er det loddekolbeeksperimenterende eller selve QSOerne, der er det vigtigste. Der ligger et samspil i at kunne sammensætte, opsætte, programmere noget teknisk betonet og have 1) korrespondance med nogle, der deler samme isme. At være en del af et helt utroligt stort interessefællesskab. Når jeg går på radioen og kalder op, rækker jeg ud til millioner.

Men, hvordan vi får formidlet det "at kunne selv" er så næste kapitel. Det gøres jo ikke alene ved, at fremvise radioamatørgrej og se, det i anvendelse. Der skal bindes adskillige ender på fortællingen for at kunne sælge den.
Måske man skulle rådføre sig med en universitetsuddannet sociolog. Måske kan man samtidig komme den skæve kønsfordeling til livs.
Foreningen EDR har alle muligheder for at række ud og vise en teknisk interesseret ungdom mulighederne indenfor amatørradio. Give dem mulighed for at prøve brug af amatørradio i praksis. Både på uddannelsesinstitutionerne og gennem invitation til øl-kald i de lokale foreninger. Og som POP UP arrangementer og på ladcykler på strøg og pladser.

1) Når jeg ikke præciserer, at det skal være radiobølgebåren kommunikation, er der fordi, at det giver af sig selv, hvis man ikke skal anvende kommercielle selskabers føringsveje og man blot skal række lidt ud over råbeafstand.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Og så nåede den tråd på det brugte marked, som du referere til, også"Til Vejs Ende"
Denne tråd er nu lukket for nye indlæg.JPG
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Ja, Kenneth.

Tråden nåede til vejs ende. Ikke problemerne!

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af OZ2D »

Jeg vil nu ikke kalde det uinteressant at D-certifikatet bruges til at køre HF, og det kan man gøre fuldstændig i døgndrift bare man snyder sådan rimelig kategorisk. Den regel med at man kan køre HF blot man er overvåget af en A- eller B-certificeret er komplet uhåndhævelig for telemyndighederne, det mener jeg ligger ud over enhver tvivl. Gad vide om de danske telemyndigheder clearede dette i forhold til ITU (Den Internationale Telekommunikationsunion) inden de indførte denne regel. Det tror jeg ikke at de gjorde. Og hvis jeg har ret i dette, så opfatter jeg denne forkætrede regel som ekstra kontroversiel.

OZ0MC har gjort det til nærmest et varemærke at presse den danske lovgivning. Det var DET som OZ1OXQ prøvede at gøre opmærksom på. Mange af de regelændringer som er indført i de senere år går jeg ud fra at EDR står bag. Det som undrer mig er hvor ugennemtænkt en lovgivning som er lavet af jurister som burde kunne have vurderet konsekvenserne mere kritisk end det der er sket.

Allan, du kan måske kalde indlægget og de efterfølgende indlæg fra OZ1OXQ for off topic men jeg synes bestemt ikke at problemstillingen og indlæggene er uinteressant.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Hej Kim

Styrelsens krav til check af dansk kaldesignals validitet forinden QSO forsvandt for mere end 20 år siden. Derved blev legaliteten udelukkende et forhold mellem den enkelte bruger og Styrelsen.
ITU er ikke en overstatslig myndighed. Det er et samarbejdsorgan. Der er således ikke tale om, at noget skal cleares af ITU. F.eks er pensum og eksamination udelukkende i kategorien Anbefalinger.
Harmoniseringen af radioamatørkategorier flyder stadig og er ikke tilendebragt internationalt. Se eventuelt mere her:
https://docdb.cept.org/download/2ae38a8 ... TR6101.pdf

På godt dansk. Jeg er ligeglad med kategorier og jeg har endnu ikke mødt en pirat på båndene. Jeg har heller ikke observeret tilstedeværelsen af OZ0MC på HF-båndene, og noget tilsiger mig, at det må slå sløjt til med hans udsendelser dér. Jeg kan derfor ikke udelukke, at OZ0CM rent faktisk overholder reglerne, og at der ikke er så mange A eller B, der fysisk overvåger ham. Jeg kan derfor ikke dele din bekymring, at OZ0CM har gjort det til et varemærke at presse den danske lovgivning.

Jeg opfatter ikke, at EDR står bag nogle af Styrelsens bekendtgørelser. EDR er som så mange andre høringsberettiget i forhold, der vedkommer frekvensanvendelse, og har tidligere deltaget i årligt kaffemøde. Så nogen indflydelse kan de godt have haft, men den har ikke påvirket Styrelsen integritet. Om kaffen er blevet kold på grund af coronaen eller andet ved jeg ikke. Derudover deltager EDR med delegation til IARU møder, og IARU kan som interesseorganisation prøve at få indflydelse på frekvenstildelingerne, der foregår i ITU-regi. Det lykkedes f.eks at få forpurret frøædernes forsøg på kapring af 2 meterbåndet, vistnok til nogle flyvende tingester. Jeg er temmelig sikker på, at OZ5WU, Michael W kan give dig et fyldestgørende overblik over, hvad der skete og ikke skete.

Jeg opfatter ikke Styrelsens bekendtgørelsesarbejde for juridisk dårligt. Du nævner uhåndhævelig regel. Det mener jeg ikke, at den er. Det drejer sig mere om, at tilsynsprioriteringen er ændret markant for år tilbage således, at Styrelsen nu primært reagerer ved klager over forstyrrelser. Og skulle en forstyrrelse komme fra en "ubevogtet" D-indehaver, er jeg mere end sikker på, at også det forhold vil blive påtalt og brugt i et eventuelt anklageskrift, hvis der skulle være tale om en forstyrrelse af en livsvigtig tjeneste eller hospitalsudstyr, hvor Styrelsen vil anvende strakspåbud, eventuelt med politiets assistance og magtmidler.
Styrelsen kan af egen kraft iværksætte monitering, hvis den skønner det nødvendigt.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7c »

Hejsa

Nu er der jo gode muligheder for at checke disse calls ?

1 Prøv DXcluster !
2 Reverse beacon network

Er der tale om Digi mode/CW burde det ikke være et problem , med mindre der er tale om 1mW output til en dårlig
Ant.

Endelig er der jo også mulighed for at rette henvendelse til Energistyrelsen for at finde ud af om disse calls er
udstedt:
OZ0MC OZ0CM og OX1OXQ ?

Det sidste er OZ0J listed som MGR for på DXcluster !

73 Boye
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af OZ2D »

Hej Allan

Jeg sætter hvad du har skrevet i citationstegn og kursiv og kommenterer det på den måde. Jeg skriver konsekvent 'styrelsen' fordi den har efterhånden haft mange navne siden det lå under Post & Telegrafvæsenet og blev til en styrelse, lad os ridse dem op, Teleinspektionen, Telestyrelsen, IT- og Telestyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Energistyrelsen, og nu Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur. Spændende at se hvad det næste bliver.

"Styrelsens krav til check af dansk kaldesignals validitet forinden QSO forsvandt for mere end 20 år siden. Derved blev legaliteten udelukkende et forhold mellem den enkelte bruger og Styrelsen."

Eftersom at vi nu heller ikke har noget ordentligt fungerende frekvensregister, så kan vi jo heller ikke pålægges den kontrol. Jeg ønsker dog ikke at tale med en pirat hvis jeg er bekendt med at det forholder sig sådan.

"ITU er ikke en overstatslig myndighed. Det er et samarbejdsorgan. Der er således ikke tale om, at noget skal cleares af ITU. F.eks er pensum og eksamination udelukkende i kategorien Anbefalinger."

Sagen er bare at det at man har licenskategorier som ikke er internationalt anerkendt gør at kun A-certifikatet kan bruges i alle lande som tillader amatørradio. Nogle lande anerkender vist nok B-certifikatet mens ingen lande (ud over Danmark) anerkender D-certifikatet. Derfor bør D-certifikatet ikke kunne bruges til HF efter min mening.

"Harmoniseringen af radioamatørkategorier flyder stadig og er ikke tilendebragt internationalt. Se eventuelt mere her:
https://docdb.cept.org/download/2ae38a8 ... TR6101.pdf"

Det er stadig en glidebane af dårligt rustede D-certificerede til at køre HF efter for-godt-befindende. Det er i min optik ikke ønskværdigt.

"På godt dansk. Jeg er ligeglad med kategorier og jeg har endnu ikke mødt en pirat på båndene."

Det er almindelig kendt at der igennem tiderne har været pirater som kørte under selvopfundne realistiske calls eller calls som var inaktive.

" Jeg har heller ikke observeret tilstedeværelsen af OZ0MC på HF-båndene, og noget tilsiger mig, at det må slå sløjt til med hans udsendelser dér. Jeg kan derfor ikke udelukke, at OZ0CM rent faktisk overholder reglerne, og at der ikke er så mange A eller B, der fysisk overvåger ham. Jeg kan derfor ikke dele din bekymring, at OZ0CM har gjort det til et varemærke at presse den danske lovgivning."

Han har vidt og bredt proklameret at han kører HF på et D-certifikat. Jeg synes det beskæmmende. Han har dog på det seneste tilføjet at han gør det efter de regler som er udstukket, jeg går ud fra at han mener overvågning-

"Jeg opfatter ikke, at EDR står bag nogle af Styrelsens bekendtgørelser. EDR er som så mange andre høringsberettiget i forhold, der vedkommer frekvensanvendelse, og har tidligere deltaget i årligt kaffemøde."

Jeg har svært ved at se at styrelsen skulle have nogen interesse i de lovændringer som kom i forbindelse med overvågnings-reglerne. Ugennemtænkt lovgivning hvis styrelsen på noget tidspunkt tænker at ville håndhæve den.

" Så nogen indflydelse kan de godt have haft, men den har ikke påvirket Styrelsen integritet."

Hmmm..........

" Om kaffen er blevet kold på grund af coronaen eller andet ved jeg ikke. Derudover deltager EDR med delegation til IARU møder, og IARU kan som interesseorganisation prøve at få indflydelse på frekvenstildelingerne, der foregår i ITU-regi. Det lykkedes f.eks at få forpurret frøædernes forsøg på kapring af 2 meterbåndet, vistnok til nogle flyvende tingester. Jeg er temmelig sikker på, at OZ5WU, Michael W kan give dig et fyldestgørende overblik over, hvad der skete og ikke skete."

Så vidt vides rørte styrelsen ikke en finger i dette anliggende. Det var andre lande som gav os muligheden for at beholde 2 meter båndet på primære vilkår. Der skulle 7 lande til at nedstemme det franske forslag. Jeg mener ikke at Danmark var et af dem. Ret mig hvis jeg tager fejl, gerne med henvisning til afstemnings-resultatet.

"Jeg opfatter ikke Styrelsens bekendtgørelsesarbejde for juridisk dårligt. Du nævner uhåndhævelig regel. Det mener jeg ikke, at den er. Det drejer sig mere om, at tilsynsprioriteringen er ændret markant for år tilbage således, at Styrelsen nu primært reagerer ved klager over forstyrrelser."

Og på den måde med total manglende vilje til at håndhæve anvendelsen af vores bånd ligger det jo også i fin tråd med at man laver sådan en lovgivning. Men overvågningsdelen er komplet uhåndhævelig. Styrelsen kan ikke bevise at der finder en overtrædelse sted med mindre at de tager den pågældende radioamatør med klejnerne i kagedåsen. Det er så godt som urealistisk. Jeg synes ikke at de regler er gennemtænkte hvis styrelsen har nogen som helst ide om at håndhæve dem. Juridisk set er det noget bras i min optik.

" Og skulle en forstyrrelse komme fra en "ubevogtet" D-indehaver, er jeg mere end sikker på, at også det forhold vil blive påtalt og brugt i et eventuelt anklageskrift, hvis der skulle være tale om en forstyrrelse af en livsvigtig tjeneste eller hospitalsudstyr, hvor Styrelsen vil anvende strakspåbud, eventuelt med politiets assistance og magtmidler."

Men stadigvæk kan den D-certificerede påstå sig overvåget i hvert eneste tilfælde af en forstyrrelse, det kan i praksis ikke modbevises.

"Styrelsen kan af egen kraft iværksætte monitering, hvis den skønner det nødvendigt."

Jo men hvad skulle de have ud af det? I de fleste tilfælde er sendingen formentlig ophørt når de når frem, igen den D-certificerede kan påstå sig overvåget. Med den lovgivning er der IMHO i realiteten fri adgang til HF for D-certificerede.
Senest rettet af OZ2D tors aug 18, 2022 12:42, rettet i alt 3 gange.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Hej Kim

Der kan ud fra det du skriver næppe være nogen tvivl om, at du er retskaffen og værner om et privilegie, som du har bestået en eksamen for at opnå. Fint med det, der ligner vi vist lidt hinanden.

At få genindført overvågningen efter pirater som en samfundsbetalt opgave ser jeg ikke som en mulighed uden at Styrelsen af egen vilje ser det som nødvendigt. Jeg kan ikke anbefale, at vi radioamatører gør det til et krav, for så kommer vi til at betale. Og skal en sådan tjeneste være effektiv taler vi om minimum 5 årsværk, samt en masse grej og bil. 5 årsværk er planlægningstallet for en vagttjeneste alle døgnets timer, hele året rundt med en person.

Derudover er der jo i bekendtgørelsen hjemlet forskellige muligheder for at give ikke certificerede mulighed for at anvende amatørradio. Det skal vi nok ikke begynde at skære ned i. Det er da alletiders, at der ikke længere skal søges om den form for anvendelse.

Ja, under WCR 19 var der visse problemer. Disse blev påpeget af OZ5WU, Michael W i forbindelse med sin personlige oplysningskampagne, dengang.
Jeg tror dog, at det kan være svært at dokumentere, at EDR har sovet i timen, da en ikke uvæsentlig del af virket som interesseorganisation overfor Styrelsen er foregået under kaffemøder og ofte uden referat. Dog syntes jeg at kunne registrere en lille stigende vilje til at benytte muligheden for at indgive høringssvar, hvorved dokumentationen bliver en del lettere.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz4zat
Indlæg: 161
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 16:29

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz4zat »

Kim

Er det et reelt problem på HF-båndene - eller føler du dig (også) provokeret af, at han frisk og frejdig proklamerer, at han kører på HF-båndene uden overvågning ?

At "Styrelsen/Styrelserne" ikke er efter radioamatører i nær samme grad, som tidligere skyldes vel, at HF-båndene ikke er nær så essentielle for samfundet som før ? Så hvorfor bruge en masse ressourcer på noget som ikke er et problem.

I dag kan al HF-trafik overvåges og optages, og det vil i den grad undre mig, om ikke der rundt omkring i DK står nogle modtagere i stil med disse - og at der vha af dem, noget netværk og noget software er fint styr på hvad der foregår i HF-spektret ...
Så hvis mennesker med/uden D-certifikat fremturer (~forstyrrer lovlig brugere/tjenester) er jeg sikker på, at det bliver stoppet.

Jeg kan også pikeres over pral af lovovertrædelser - lige som praleri over at man har snydt Skattevæsenet, kørt for hurtigt - you name it ;-.)


https://www.shoghicom.com/vhf-uhf-monitoring.php
https://www.izt-labs.de/receivers/
https://www.morcom.com/pc-based-receivers

Eller prøv at søge med denne søgestreng: "surveillance receiver HF-bands"
Glemmer du, så husker nettet
bit for bit ...
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

I tråden på det meget brugte marked:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=93307
hvor der omtales el-forbrugspriser for at have hobbyen kommenteres blandt andet således:
Screenshot 2022-08-19 at 05-26-48 Brugtgrej - El priserne og amatørradio.png
Jeg er imidlertid meget i tvivl om, at jeg denne gang har ramt rigtigt med hensyn til at kategorisere indlægget som uinteressant. For man kan alene ud fra tilstedeværelsen af indlægget konkludere, at sitets administrator ikke har tildelt skribenten nogen længerevarende karantæne og måske slet ingen, hvilket er mig en stor glæde.

Der er imidlertid også andre ting, såsom selve indholdet, der denne gang kunne antyde noget interessant, og for mig er det mere præcist skribentens ud af luften tagne udsagn:
Det er uvist hvorfor 100 watt i vore dage omtales som værende i kategorien LP = Low Power.
Jeg kan dog oplyse, at der ret ofte i contestssammenhæng anvendes følgende udtryk:
HP, for High Power
LP, for Low Power
QRP, for Very Low Power
Jeg vil nødig sætte nogle tal på. For de er ikke ens for alle contest. Dog syntes der en vis enighed om, at grænsen mellem HP og LP ligger på 100 Watt. Hvad man gjorde i går eller forgårs er uinteressant.

Jeg har fuld forståelse for, at skribenten ikke har nogen erfaring indenfor genren contest og dermed ikke familiær med de der anvendte udtryk. Et godt udgangspunkt med hensyn til anvendte udtryk i contestsammenhæng kan findes her:
https://www.arrl.org/contest-glossary

Så alt i alt har jeg lade mig narre af rutinen. OZ1OXQs indlæg denne gang er særdeles interessant i radioamatørsammenhæng.

Det er mig dog til ikke ringe undren, at OZ1OXQ ikke benyttede lejligheden til lidt reklame for anvendelse af den rent mekaniske Vibroplex®. Det må jo svagt antydes, at den i sig selv er en meget grøn generator af prikker og streger med mellemrum. Energien til den dannes jo gennem lavtemperaturforbrænding ved 37 graders celsius.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar