Uinteressante indlæg på det brugte marked

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Nærmest som skidt fra en spædekalv vælter de ind, alle de uinteressante indlæg på det meget brugte marked. Tag nu f.eks dette:
Screenshot 2022-09-16 at 04-19-08 Brugtgrej - Efteruddannelse af radioamatører.png

Hvad meningen med indlægget kan ingen vel være i tvivl om, men om metoden er hensigtsmæssig til opnåelse af de så eftertragtede oversatte manualer fra OZ0Js hånd vil jeg tillade mig at tvivle meget stærkt på. Intet tyden på nogen samklang, der.
Og så var den der igen. Den med det musikalske, her som samklang. Men lad nu det tonedøve ligge lidt endnu for i stedet at koncentrere hjerneaktiviteten til analyse af den øvrige tekst og hvad vi der er vidner til.
Dine on - line kurser i brug af LOTW hhv. Club log er da ikke efteruddannelse i gængs forstand.
, indledes der med.
Men, hvorfor egentlig indlede med det, når OZ0J selv er opmærksom på problemstillingen omkring ordet: "efteruddannelse".
Godt så, lad mig starte der: "efteruddannelse". Hvad er det egentligt for et spøjst begreb og har det ændret sig over tid. Kikker man i ordnettet fås denne forklaring:
1. uddannelsesaktivitet (efter den grundlæggende uddannelse) som sigter på at ajourføre en persons kvalifikationer i forhold til ændrede vilkår og krav på arbejdsmarkedet og i samfundet
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=efteruddannelse

Det er vigtigt her at bemærke ordene: ajourføre, kvalifikationer, ændrede vilkår og samfundet. Det tales således ikke om kompetencer, certifikater eller autorisationer endsige lovmæssige forpligtelser.
Personligt har jeg i min pure ungdom deltaget i et hav af efteruddannelser indenfor el-faget. Om de har gjort mig til en dygtigere elektriker, måske. Det var dog ikke disse efteruddannelser, der var løndannende for mit vedkommende. Det var i stedet kombinationen af min hurtighed og dygtige kundepleje, der skæppede ikke så lidt i tegnebogen. Jeg kan se, at der stadig indenfor det fag skrives om efteruddannelser:
https://www.def.dk/efteruddannelse
Og, hvor vil jeg så hen med det. Såmænd ikke andet end at påpege, at ordet "efteruddannelse" anvendes bredt, og ikke kun om kompetencegivende kurser i de højere samfundslag eller om noget, hvortil kræves lovpligtig uddannelse.

Nu vil jeg så gøre et spring til afslutningen af værket, hvor der skrives således:
Trådstarter´s emne: Efteruddannelse tager klart sigte på noget ganske andet.
Mon det nu forholder sig sådan som påstået eller er der her tale om tonedøvhed, endog i sværeste klasse. Det vil jeg forsøge at redegør for her.
Trådstarterens holdepunkt omkring efteruddannelse er denne link (hele forudsætningen for trolleriet):
https://edr.dk/forum1/viewtopic.php?f=47&t=33
og i den kan udelukkende ses følgende tekst hvori ordet: "efteruddannelse", indgår:
Efteruddannelse af de gamle så ny vinkler i vores hobby ikke er sort snak.
Der er således tale om en så væsentlig divergens i forhold til det af hr. Overtelegrafisten fremførte. Og sammenholdt med indledningen af værket vil det uimodsagt kunne komme til at fremstå som sandhedsbevis for eftertiden. Derfor denne ret lange tekst.

vy 73 men kun til dem, der med samklang klinger. De tonedøve må starte her:
https://www.youtube.com/watch?v=4-43lLKaqBQ
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Foranlediget af denne tråd:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=94363
hvor skribenten OZ1OXQ i et PS i sit indlæg #7, forsøger at berige andre med sin viden omkring 10-koden, vil jeg tillade mig at korrigere en væsentlig misforståelse og ikke mindst bidrage med en link, der fortæller lidt om 10-koden. Men først misforståelsen. Der er ikke tale om 10 forskellige termer, men langt flere. 10 er blot præfikset for koden, ganske på samme måde som Q er præfikset for Q-koden.

Det tog mig ganske få sekunder at finde frem til en hjemmeside, der ganske kort fortæller om oprindelsen og gengiver en liste over de mest anvendte 10-codes:
https://app.memrise.com/course/173905/t ... fficers/1/

Jeg er dog fuld af beundring over den flid, som OZ1OXQ lægger for dagen, og den viden som denne flid har bibragt ham, hvorfor jeg her gengiver et billede af hele hans indlæg:
Screenshot 2022-11-20 at 08-22-20 Brugtgrej - Hvad er en træsko.png
Den musikalske ledsagelse til tråden på det meget brugte grejs forum kunne passende have været: "Træskovalsen", indsunget af Buster Larsen.
Men jeg bryder mig meget lidt om Træskovalsen, hvor jeg vil foretrække denne i stedet:
https://www.youtube.com/watch?v=KHKQbwBBuY0

For fuldstændighedens skyld bør jeg nævne, at også det danske Politi anvender koder i deres kommunikation. Ofte er det som henvisning til paragraffer i færdsels- og straffelove, der anvender. Men fra tid til anden går de dog en del videre og hvem mon kan formidle det bedre end netop denne person:
https://www.youtube.com/watch?v=PuQ6sxQgSGw

vy 73, ikke udelukkende til dem, der støtter Fattige Børns Fodbespisning
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester Allan

Ja det er lidt utroligt hvad den <person> ikke alt ved, eller tror at vide, uden at vide noget som helst?

Jeg sidder stadig med et par nyligt landede "blinde e-mails" som jeg skal have verificeret.
Måske ved FE eller Dansk Blinde Samfund? Jeg tvivler at Cand.Rolator-foreningen vil vedkendes dem.

Men når engang jeg har fået styr på de sidste IP-adresser i alle "koderne-for-blindhed", så kommer de måske her også?
Måske de kan tjene til at et par flere ser lidt mere lys for enden af tunnellen (og det er ikke Lyn-toget vi taler om)?

Men jeg afventer lige "Den Store IP-Maskine-Vask". Den som selv FE ikke kan undslippe sig...
(hint, FE står ikke for Falleret Elendighed, eller Falske Eminencer)

VY 73 til dem der virkeligt fortjener og ikke har skrevet under på andres falske dokumenter....
(.. Blegdamsvej 23, 2100, er stikordet her ..)

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Halløj Kenneth

Nu er jeg ikke en af dem, der løber tværmarks for at nå Stamhuset. Hverken fra den ene side eller fra den anden side. Men derfra til ikke at vide, hvad der gemmer sig bag de dobbelte hulmure er langt.
Når jeg fra barnsben havde ærinder i området, så jeg snarere forbi end ind. Ikke forstået sådan, at jeg på nogen måde så mig forbigået, snarere tværtimod. For jeg blev i flere omgange opfordret af nogle af den VIII provins´s højt oplyste og betroede riddere af Purpurbåndet til deltagelse.
Det er dog ikke sådan, at jeg anvender et særligt konkylie eller andet mekanisk lytteapparat for at aflure, hvad der dér foregår. De almindeligt forekommende røde vine rækker for det meste, ellers kan Krabasken i rigelig mænge klare enhver udfordrende tavshed. Hemmelighederne på det nærmeste fosser ud i takt med den stigende beruselse, viser min forskning på området.

Fra https://da.wikipedia.org/wiki/Den_Danske_Frimurerorden
"I 2009 blev Den Danske Frimurerordens daværende formand (pensioneret skoleinspektør Hans Martin Jepsen) dømt i Københavns Byret for en handling, som han havde foretaget i sin egenskab af formand for foreningen. Formanden havde i 2006 blandet sig i et internt anliggende i den tilknyttede paraplyorganisation Det Danske Frimurerlaug ved at ekskludere to medlemmer fra paraplyorganisationen. Byretten fastslog i dommen, at Den Danske Frimurerordens formand ikke har ret til at ekskludere medlemmer i andre paraplyorganisationer, selvom paraplyorganisationerne er tilsluttede Den Danske Frimurerorden. Interne anliggender har den pågældende paraplyorganisation ret til selv at styre internt. Den Danske Frimurerordens formand har ikke kompetence til at bestemme over de tilsluttede paraplyorganisationers interne anliggender.".

Omkring medlemskab af frivillige foreninger, henviser jeg endnu en gang til Ole Hasselbalch´s værker om foreninger. Husk endelig, at der i hans værker skelnes mellem pligtige og frivillige foreninger.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af OZ1FF »

Mojn Allan & Kenneth

Dette er måske noget OT, men jeg mener, at det berører indholdet/emnet i tråden og viser, at der i det Herrens år 2022 ikke har ændret sig så meget siden 1928, dengang hvor frekvenser havde enheden kc eller Mc. :D
Vedhæftede filer
Scanning 22. nov. 2022.pdf
Fra ARRL Radio Amateur's Handbook 1928
(1.06 MiB) Downloadet 126 gange
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Lang tid i tråden skulle der ikke gå, før den blev høvlet af sporet:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=95532

Sådan ca. i indlæg #3, hvor en iøjnefaldende stor erfaring ser sit snit til at berige tråden. Men det stopper ikke der for ret hurtigt efter og som svar på, at TR7 skulle være en dødsyg udkneppet radio, der burde befinde sig på et museum kommer et par indlæg, der måske bedst kan ses i sammenhæng:
Screenshot 2023-03-15 at 03-32-44 Brugtgrej - Yaesu FT-847.png
OZ1OXQ skriver:
Brugeren er/var nødsaget til at afvikle CW vha. en gårdpumpe eller Vibroplex
Den udmelding er ikke korrekt. Enhver kunne og kan den dag i dag tilslutte en hvilken som helst nøgle. Tilmed en WinKeyer foruden et par pæredanske EL-bug´s, hvoraf den ene blev anvendt flittigt af nogle af søværnets bedste og forøvrigt præmierede telegrafister.
På tidspunktet for fabrikationen af TR7 var normen ikke indbyggede keyere. Det kom først langt senere, og jeg kan da tilføje, at den, der er i en Elecraft K3s er ganske fortrinlig.
Jeg har fuld forståelse for, at OZ1OXQ gerne vil gøre lidt reklame for den gammel dags facon, men når reklamen tager rod i rod, må jeg råbe vagt i gevær.

TR7 udmærkede sig ved at være en fortrinlig SSB og RTTY station. Den kunne morses, men ak og ve. Der var den himmelvid bagud med hensyn til, hvad der byggedes rundt omkring i de små hjem. Den ikke nærmede sig QSK i nogen retning, så at bruge den som et effektivt BK våben blev den aldrig for mig.
Dens specifikationer er for så vidt udmærket og det er helt utroligt, hvor meget, der er losset ind i den på meget lidt plads. Måske dens allerstørste svaghed, da den ikke er let at komme rundt i med loddekolben, når det bliver nødvendigt.
Et andet og væsentligt fortrin var og er dens betjening. Den var til at inde ud af, og knapper og omskiftere virkede fortrinligt og kan faktisk vedligeholdes.
Jeg har stadig en fuldt operativ, men den er i museumsafdelingen.
Jeg har også en operativ Drake B-line på museum. Den har jeg sågar haft lavet udlæsning af frekvensen på således, at jeg digitalt kan viderebehandle den i mit logprogram. Noget tilsvarende vil også kunne lade sig gøre med en TR7, endda måske lidt lettere. Så på disse områder er OZ1OXQ utilstrækkeligt orienteret.

Når jeg i ovenstående får fremhævet Elecraft K3s er det med forbehold. For dens øvrige betjening appellerer ikke til min forståelse af betjeningsvenlighed. Hele stationen er for let, dens knapper, der har flere funktioner sidder for tæt og drejeknapperne skal kun berøres ganske svagt for at ændre sig. Så når jeg bruger den, er det primært som fjernbetjent.

Skulle jeg i dag være ny radioamatør, ville jeg nok gå langt udenom genbrug og gamle stationer. For man kan til priser under 6.000 kr. få helt nye og fortrinlige stationer. Vel at mærke kvalitetsstationer, der udmærker sig ved at have indbygget keyer, men kan dog stadig tilsluttes en hvilken som helst anden nøgle, hvis det skulle falde nogen ind. Så måske kan de også drives med en mekanisk støjende Vibroplex. Det vil jeg prøve en dag med mange myg.
Jeg har som de mest aktive stationer her på matriklen en FT-857D og en nyere FT-891. Begge ganske fortrinlige, hvis man kan holde til menustyrede stationer. Ved at købe nyt, virker det, og man kommer hurtigt i gang. Så kan man senere give sig i kast med den livsopgave, som det er at holde 30 år gamle stationer kørende.

Den Gammeldaws facon

vy 73 i det helt store tagselv gilde
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af OZ2D »

Hej Allan

Jeg har set den tråd og jeg synes virkelig at et par af kommentarerne er frastødende. Jeg har svært ved at forstå hvorfor at folks grej skal nedvurderes af kommentarer som "udkneppet radio". Hvad fanden er det for et sprogbrug!?! Igen er det et eksempel på Hans V. Andersen og CO. mærkværdige moderering af det forum. Sådan et indlæg ville jeg have fjernet, det hører ingen steder hjemme. Jeg er helt enig i at den tråd røg fuldstændig af sporet. Selvfølgelig kan man altid købe en billig radio som en Yaesu FT-450 eller FT-897 men så går man måske glip af en brugt radio af en bedre kvalitet. Skal radioen blot bruges til Walkie Talkie båndet (hvad den ikke må TX-mæssigt) så kan det selvfølgelig være nogenlunde lige gyldigt med kvaliteten.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester Allan, OZ7XF

Ja, når man sådan sammenligner lidt på sådan en ældre bedaget sag som en Drake TR-7 og så et par af de nyere modeller fra Yaesu og ICOM, kan man se at man skal have en pæn portion nostalgi sans liggende på køl (så den kan holde på fascinationen, uden at det fordamper).

Lidt data på stationerne, så man selv kan starte med lidt sammenligning.

Yaesu FT-891 pris 5395 dkr (MWE)
32 bit IF DSP, Triple conversion IF. 3 KHz roofing filter som standard. USB connection til PC
Lydkort er en del af USB interface. Indbygget keyer, med memories til bl.a. CQ opkald. Kan tastes (CW) via din PC. Modtager følsomhed SSB/CW (S/N 10 dB) 0,15 uV; 1,8 til 30 MHz. Forskellige faste filtre, men også fuldt variable filter indstilling. Frekvensopløsning ned til 1 HZ. 100 Watt output. Ingen indbygget ATU. Har indbygget VFO A og B, og kan kører SPLIT som standard.

ICOM IC-7300 pris 9625 dkr (MWE)
Direct Sampling (SDR modtager). Modtager følsomhed, 1,8 til 30 MHz 0,16 uV.
USB connection til PC Lydkort er en del af USB interface. Indbygget keyer, med memories til bl.a. CQ opkald. Kan tastes (CW) via din PC. Frekvensopløsning ned til 1 HZ. Indbygget ATU. Har indbygget VFO A og B, som dobbelt modtager og kan kører SPLIT som standard. Man kan lytte på både VFO A og B frekvensen samtidigt. Forskellige faste filtre, men også fuldt variable filter indstilling.

Drake TR-7 fra 1977 (discontinued in 198x)
Har ingen indbygget keyer, og ingen memories til f.eks. CQ opkald. Har ingen dobbelt VFO og kan kun kører SPLIT med en ekstra tilkøbt VFO B. Har ingen indbygget ATU, og har ingen kobling til at håndterer en ATU. Filter skal tilkøbes ekstra for at forbedre modtagerens performance. Drake oplyser at TR-7 driver mindre end 1 KHz inden for den første time, og under 150 Hz efterfølgende.
Modtager følsomheden på området 1,8 til 30 MHz er opgivet til bedre end 0,5 uV ved 10 dB S/N. Der oplyses ikke hvor meget bedre. Frekvensudlæsning går kun ned til 100 Hz nøjagtighed.

Det er muligt, ja endda sandsynligt, at Drake TR-7 tilbage i slut 70’erne start 80’erne var en habil station. Man betalte, så vidt jeg husker, også pænt for den. Den gik vist af mode, da Kenwood lancerede deres TS-930? Men det er jo nok her, i dette specifikke tilfælde, tale om de store grimme Fortidszoners sorte huller som har det med at sluge folk og kradse på realitetssansens klare glansfulde lak?

Måske man skal skynde sig at skrive på Molbo tønden fra Vedbæk, at det ikke er et sort hul fra Fortidszonen? Bare for at nogen ikke kommer galt afsted.

Men sådan er der så meget. Jeg hygger mig videre med de sidste par ting omkring en FE ansættelse og en 10 dages frist som er udløbet for mere end 364 dage siden.


VY 73 til alle, bortset fra de kendte og velkendte undtagelser.

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Halløj Kenneth

Måske er det godt, at den portion nostalgi, der er til stede, ikke er underlagt Fødevarestyrelsen med deres Smileyordning, uanmeldte besøg og temperaturtagning de særeste steder, og for ikke at forglemme politianmeldelser, hvis man opbevarer i for lang tid.
Jeg tror nu alligevel, at jeg giver dig nogle stykker med på vejen:
:D :D :D :D :D

Med hensyn til FT-891 er det min store forundring, at man ikke har kombineret CAT og "lyd" i samme USB-forbindelse. Det virker fint med kun et kabel fra min K3s til min PC.
Jeg vil tro, at næste billigudgave af Yaesu kommer med BT. Så er vi væk med endnu flere kabler. For selvfølgelig skal alt foregå trådløst.

Ligesom, der afholdes mesterskaber i kast med harddisk og med mus, har du så nogen gange set eller hørt om kast med Vibroplex og gårdpumpe?
I et OZ fra fortiden er der et glimrende billede af en SM7 brugt som anker for en robåd.

vy 73
OZ7XF, Allan
Senest rettet af oz7xf ons mar 15, 2023 14:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester Allan, OZ7XF
har du så nogen gange set eller oplevet kast med Vibroplex og gårdpumpe?
Det eneste tilfælde jeg har hørt om, endda med diverse udtalelser omkring, er en Vibro-dims som blev skaffet til Danmark fra Canada.
Jeg tror at kastet kom ind i billedet da man brændte fingrene på den. Årsagen her til er kendt i brede kredse.

VY 73 til alle, med undtagelse af de kendte undtagelser...

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
OV2B
Indlæg: 78
Tilmeldt: ons feb 07, 2018 16:21

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af OV2B »

Hej Allan
oz7xf skrev: ons mar 15, 2023 14:44 Med hensyn til FT-891 er det min store forundring, at man ikke har kombineret CAT og "lyd" i samme USB-forbindelse. Det virker fint med kun et kabel fra min K3s til min PC.
Jeg vil tro, at næste billigudgave af Yaesu kommer med BT. Så er vi væk med endnu flere kabler. For selvfølgelig skal alt foregå trådløst.
Det vil jeg sgu ikke håbe - hverken på Yeasu , Icom eller andre radioer, i hverken den billige eller dyre ende.
BT har - hørt med mine øre - en ufattelig dårlig lyd....nasal og helt uden klang.
Bevares - kabler er besværlige og fylder, men det er sgu stadig den bedste løsning (igen - set og hørt med mine øjne & øre)

Det er sgu smart, at man på K3s har både CAT og audio i samme USB-kabel, men hvordan styrer du så det, hvis du f.eks benytter HRD via CAT og samtidig har et PA der også styres via CAT ? Er der også en separat CAT-port i radioen, som kan benyttes...?
Ikke at vi skal gå i HW-mode, men det er jo interessant, hvordan folk håndterer deres udfordringer.

God dag.
//Lau
Venlig hilsen / Kind regards :
J. Lau Lindhardt, Kleinsmed Emeritus
Middelfart, Danmark

HamCall : OV2B
https://www.dc3vennerne.dk/
facebook : No thanks
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Hej Lau

Jeg mener, at have set, at BT allerede er på vej. Jeg husker blot ikke, hvem, der er i gang.

Med hensyn til nasale lyde skyldes det ikke nødvendigvis BT. Jeg har f.eks i årevis brugt et BT headset fra Sennheiser, og der fejler lyden absolut intet. Jeg har faktisk et til. Ligeledes til en helt urimelig og ikke pensionistvenlig pris. Det er til brug i en af mine hjelme, når jeg kører MC. Der fejler kvaliteten af lyden heller ikke noget.
Den nasale lyd kommer vanligvis fordi mikrofonen holdes for tæt på munden, og nogle gange fordi, at nogle tror, at det skal lyde sådan. For det har de hørt i en amerikansk film, hvori indgik noget politi. Og de taler pr. definition som om de har en kartoffel i munden og en næseklemme på. Og det er der nogle, der er ret ferme til at efterligne.
Talen i mikrofon er også noget om øvelse, og et godt udgangspunkt kan være, at tale med høj klar tale lagt frem i munden som man gør når man handler fedtegrever hos slagteren og ikke gummimænd ved et tarveligt kasseapparat i et supermarked. Eller også er det omvendt :D
Jeg hader også håndmikrofoner. Navnlig dem, der lyder som kulkorn i en håndsæbeetui af plastik. De har også den skavank, at de knirker, når man forandre trykket lidt på tasteknappen. Det lyder skrækkeligt. Sennheiser sælger forøvrigt også mere stationære mikrofoner. Nogle af dem er tilmed kondensatormikrofoner og med stor membran. Der hænger sådan et moster ca. 45 cm foran snudeskaftet på mig, og jeg taster den med en gammel udslidt morsenøgle, da jeg ikke er ynder af VOX eller store støjende fodpedaler. Jeg har endnu ikke fået en dårlig rapport andet end på 3770, og det skyldes ikke mikrofonen. Det var derimod min TR7, der drev lidt væk fra frekvensen. Om den nogen sinde vender tilbage, er den ikke helt med på.
Kunne dem, der kun vil snakke i håndmike ikke vælge en seriøs i metalhus. F.eks en LABOR MD4:
https://martinmitchellsmicrophones.word ... icrophone/
sådan en har jeg også og dens noise-cancelling er ret unik, og det virker.
Hvis man endelig har et gammelt håndsæbeitui liggende fra ens soldatertid kunne man jo passende bygge sin egen 27 Mhz walkie talkie i det.


K3s:
Der er en adgang til et RJ45 stik på bagsiden. Det bruges vanligvis til, at K3S kan snakke med andet udstyr. Jeg har dog ikke prøvet at have noget i stikket, og mit PA-trin er med håndbetjente trisser og hjul, så det eneste K3s´en gør er at levere en on/off i et separat stik på bagsiden.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror, at OZ0J også har sådan en abekat. Det kunne være, at han ikke er så gammeldags. Så vi kunne jo spørge ham.

Meget drejer sig nok også om, hvilket fabrikat PA-trin, der kan snakkes med via det RJ5 stik. Der skal man nok ind og tyde hieroglyffer og underlige skrifttegn, hver et sted.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz7xf »

Efter at have udvist nærmest ufattelig stor tålmodighed i nogen tid med de uinteressante indlæg på det brugte marked triggede dette let overskuelige indlæg mig:
Screenshot 2023-04-22 at 05-24-48 Brugtgrej - Opdateret EDR-temadag Licens og hvad så.png
Til ingen verdens nytte i forhold til tråden emne. Men hvad skribenten, min særlige penneven, OZ1OXQ erklærer sig enig i ses her:
Screenshot 2023-04-22 at 05-24-08 Brugtgrej - Opdateret EDR-temadag Licens og hvad så.png
Altså, at opretteren af tråden gives mulighed for at låse tråden for indlæg.
For sagens fulde belysning kommer her et af to tidligere indlæg i tråden fra samme enige skribent:
Screenshot 2023-04-22 at 05-22-33 Brugtgrej - Opdateret EDR-temadag Licens og hvad så.png
og som den kyndige læser vil kunne se, er det indlæg nr. 3 i tråden, altså nr. 2 efter trådstarterens information.

Ville det ikke have været meget bedre, hvis skribenten, min særlige penneven, OZ1OXQ helt undlod at kommentere på tråde han i bund og grund er imod, der kommenteres på. Altså udviste det, der kan henføres til god hamspirit, og var et forbillede for andre.

Jeg er nu så iøvrigt slet ikke enig i, at det skal være en trådstarten mulig at låse en tråd for indlæg. Der kunne jo være en enkelt eller to, der havde relevante spørgsmål til et kursus eller søgte makker til samkørsel.

At min særlige penneven dukker op rundt omkring, har jeg absolut intet imod. Jeg ser det faktisk som et ganske rart pip om, at der stadig er noget, der rør sig på de kanter. Men måske det ville gøre det en del lettere for os andre, hvis han oprettede sin egen tråd, hvor han, hver dag på samme tidspunkt tilkendegiver, at han stadig er hos os. Andre kan jo så gøre ham kunsten efter, og de kan så gensidigt holde øje med hinandens tilstedeværelse. En form for Radioamatørernes Borgerservice på internettet. Og selvfølgelig på helt eget domæne, f.eks rabos.dk, der tilfældigvis er ledigt. Jeg skal gerne være behjælpelig med oprettelsen af en sådan service på internettet. Mod betaling selvfølgelig.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 702
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af oz1iky »

Hej Allan

Jeg kan, uden at have lyst til det, overgå dit indlæg.
Jeg har fået en "blind" e-mail. En af dem som mit system besvare med "Dine e-mails er uønsket" helt automatisk.
(i bunden er den fulde tekst og de vedhæftede filer)

Citat fra OZ1OXQ:
Fra: Vagn Jensen <[email protected]>
Dato: 22. april 2023 kl. 20.03.14 +02.00
Emne: Fwd: Re: RDE FORUM.
Til: Kasper 7S7K/SA7LNK <[email protected]>
Cc: Kenneth Hemstedt <[email protected]>

Hej Kasper

for 3 dage siden bad jeg dig besvare mit spørgsmål om hvordan og på måde jeg har begået uberettiget personangreb uden bund i virkeligheden.
Anledningen er indlæg fra mig i her viste tråd, viewtopic.php?t=1628
Jeg har indtil videre intet svar modtaget, derfor blot følgende:
1. Et gennemsyn i mine indlæg viser klart at jeg ikke har begået personangreb, ej heller uberettiget.
2. Jeg vedlægger her et eksempel på min påstand, flere eksempler haves.
3. Jeg gjorde klart opmærksom på at det af mig påståede var sket år tilbage, samt at der nu om dage hersker en udmærket åbenhed i EDR som sådan.

Mht. grove uberettigede personangreb uden bund i virkeligheden, er det min holdning at du bør rette opmærksomheden på andre skribenter, eksemplerne derpå er talrige, ligeså er det altid de samme skribenter der er ude med diverse grove hhv. uberettigede påstande.
Ifm. jeg som nedenfor anført, på RDE forum og i samme tråd, ville foreslå Boye//OZ7C at melde sig ind i EDR for således at rette op på de af ham (Boye//OZ7C) påståede uhyrlige forhold der ifølge ham hersker i EDR, blev jeg mødt med en besked på 1 måneds karantæne.

I den forbindelse blev jeg gjort opmærksom på her viste info.
Jeg "overlever" med garanti den måneds karantæne.

Men, det ligner en tanke at denne karantæne blev mig meddelt umiddelbart efter at Michael//OZ5WU, i samme tråd, beordrede mig til: TI STILLE, samt at jeg med et glimt i øjet måtte meddele OZ5WU at det havde jeg ikke tænkt mig at efterleve.

Mht. grove eksempler på personangreb skal jeg her blot komme med et eksempel, se efterfølgende:  viewtopic.php?t=996

Da jeg efterfølgende spurgte OZ5WU om formålet med denne tråd, fik jeg svaret at jeg skulle komme videre, underforstået at det skulle jeg blot glemme.

Indholdet (svarene) i omtalte tråd viser tydeligt at diverse debattører ikke helt er på omgangshøjde med hverken moral og etik.

Mht. OZ5WU kan jeg oplyse at jeg naturligvis har forsøgt at danne mig et overblik over hvem OZ5WU er og hvorfor hans utallige angreb på især mig, er nødvendige.

Jeg kender ikke OZ5WU og han kender ikke mig.

Således ses også diverse angreb på mig bragt på Brugtgrej.dk ´s forum.

Jeg kontaktede derfor forskellige jeg måtte tro kender OZ5WU personligt.

De pågældende kom hver for sig med svar der meget vel kan betyde at jeg er klar til at tilgive OZ5WU, ligeså skal jeg oplyse at ingen af de af mig kontaktede har viden om hvem jeg også har kontaktet desangående.

En af de kontaktede kom med det udmærkede hhv. velmenende forslag at jeg burde undgå at skrive "ting" der kunne bringe OZ5WU´s "blodtryk i "kog".

Mit svar var: Jamen, det er jo ikke til at vide hvornår og hvorfor det sker.

Dog skilte et enkelt indlæg ud, nemlig da Kjeld//OZ1FF med vanlig sans for ondskab oplyser at jeg har anmeldt ham for et eller andet.

I et andet forum oplyser Kjeld//OZ1FF endda at han er i besiddelse af en af mig underskrevet anmeldelse.

Denne bad jeg som e - mail Kjeld//OZ1FF om at tilsende mig og dette indenfor den 10 dages frist der ses i gældende lov & Ret på o0mrådet.

Jeg modtog intet.

Her et andet eksempel, Se her viste uddrag (citat) er skrevet af Kenneth//OZ1IKY,:
CW-Kejseren behøves ikke "Føre Sandhedsbeviser" for noget som helst.
Hverken Cand.Jur. - trods Universitetets ukendskab til <personen>, ej heller et påstået ansættelsesforhold ved "Tys-Tys".
Der er der, så vidt vides, heller ingen som kender ham.

Kenneth//OZ1IKY har i utallige år beskæftiget sig med min(e) uddannelser, herunder er jeg af Kenneth//OZ1IKY udnævnt til at være "cand. rollator".

Jeg er ligeglad med diverse udtalelser om min person, men det er ikke alle åbenbart.

På baggrund af ovenfor viste citat, da har en mig ukendt rettet henvendelse til FE. Årsagen dertil skulle være interessen for min ansættelse i det han kalder for "tys - tys".

Det er ganske korrekt at omtalte tjeneste i fagkredse blev omtalt som netop "tys - tys".

Påstanden om at ingen kender mig, det tager jeg med et smil, og viser vel blot at omtalte Kenneth har en livlig fantasi, men det viser også  at Kenneth i et vist omfang har forsøgt at finde info om min person i omtalte ærinde.

Jeg er således, i øvrigt igen, blevet opsøgt af en medarbejder fra FE, vedkommende oplyste at tjenesten fra anden side var blevet gjort opmærksom på interessen fra Kenneth//OZ1IKY.

Når jeg skriver "igen" skyldes det at Kenneth, igen på RDE forum, men også på 80 meter SSB, tidlige udtalte at have en skriftlig tilladelse til opsætning af ant. hhv. lytteudstyr rettet mod mit virke som radioamatør og at dette var opsat i en af "militærets master" tæt på min bopæl.

Igen forklarede jeg at jeg opfattede det skrevne som forsøg på at gøre opmærksom på sig selv, det skal oplyses at vedkommende der besøgte mig, undrede sig over at et forum, uanset "højt til loftet", tillod den slags, ja i det hele taget at acceptere den slags hadefulde udsagn.

Kasper, det er kendt at du er et venligt hhv. empatisk menneske, det er min opfattelse at du som adm. på RDE forum, er sat på en "Urias post".

Som nævnt ovenfor da "overlever" jeg nok en måneds karantæne, men på baggrund af her skrevne, skal jeg klart opfordre dig til straks ophæve denne sanktion.

Jeg ønsker naturligvis ikke at spørge dig om hvem der mener jeg har begået personangreb uden bund i virkeligheden, du er klart et menneske der prisværdigt, ikke ønsker at komme med den oplysning.

Du har naturligvis også andet at gøre udover at være adm. for RDE forum, så jeg har naturligvis forståelse for at du endnu ikke har besvaret mit spørgsmål fra den 19. april 2023.

Du ønskes en fortsat god weekend.

De bedste hilsener

Vagn//OZ1OXQ


PS: Jeg har ingen viden, ej heller ønsker jeg viden derom, hvorvidt omtalte tjeneste har til hensigt at foretage sig yderligere i omtalte "sag" om "tys - tys", ej heller samme ifm. RDE forum.

Jeg kan udmærket forestille mig at Kenneth//OZ1IKY vil forsøge at finde ud af hvad der er op eller ned i denne.

Jeg skal også oplyse at jeg ikke, som Kenneth//OZ1IKY selv angiveligt er blevet udsat for, nemlig at være blevet opsøgt med magtmidler i eget hjem af "universitetet" - se link nedenfor.

Se især e - mailen til Bjarne//OZ3N: http://www.hameren.dk/wp-content/upload ... revene.pdf

Vedkommende der besøgte mig var en venlig person, ligeså havde vedkommende i forvejen kontaktet mig telefonisk.

Til slut her, da skal du vide at jeg naturligvis ikke har noget ønske om at "skade" hverken dig eller andre - overhovedet.

Jeg vil dog foreslå dig, ifald du har tid. at kigge lidt på de utallige grove personangreb på mig som menneske hhv. på mit virke som aktiv radioamatør, især er den af mig benyttede antenne hhv. de af mig kørte entities (DX) og hvorfor, tidligere været gjort til genstand for debat, igen er det Kenneth//OZ1IKY der er på banen.

Det synes som virkeligheden er en ganske anden, men at spilde tid på sådant vås, det er for langt ude, se nedenfor. I øvrigt har jeg ikke behov for at skulle forklare hvorfor jeg er i stand til at køre det jeg vil kalde: "god radio" og endda fra egen qth og med mig ved nøglen.

viewtopic.php?t=1401

---------- Videresendt besked ----------
Fra: Vagn Jensen <[email protected]>
Dato: 19. april 2023 kl. 16.17.06 +02.00
Emne: Re: RDE FORUM.
Til: [email protected]

Den 19. april 2023 kl. 16.04.39 +02.00, skrev Vagn Jensen <[email protected]>:
Hej Kasper
Mit gæt på her skete er en konsekvens af OZ5WU´s igen høflige/venlige direkte ordre til at: TI STILLE, dette ses på RDE Forum.

Jeg har aldeles ikke omtalte 3. mand hverken nedladende eller lignende.

Tvært imod er jeg, på alle planer, i adskillige år, blevet en grov/uberettiget omtale til del.

Jeg har intet ønske om at få oplyst hvem der har rettet henvendelse til dig ifm. her viste afgørelse, jeg kender svaret.

Du kender sikker følgende ordsprog: Når man kaster en sten i en flok hyæner, da hyler den/de der rammes.

Og det er ikke dig jeg hentyder til.

Igen, du må gerne konkret vise mig hvori min "overtrædelse" består.

Jeg fremkommer aldrig med ubegrundede såkaldte "angreb", du er velkommen til at bede om dokumentation for min(e) udtalelser.

De bedste hilsener

Vagn//OZ1OXQ

Ifm. jeg ville foreslå Boye//OZ7C at melde sig ind i EDR for efterfølgende at arbejde for sine i øvrigt udmærkede forslag, modtog jeg følgende svar, se vedhæftede fil, da jeg ville logge mig ind.

Vil du som adm. oplyse mig om hvem jeg, uberettiget , har omtalt som her ses?

Du har om nogen været mig til gavn og nytte, således også de forskellige rettigheder jeg har her og der.

Uden mudderkast: Er der nogen der gennem årene, aldeles uberettiget, er omtalt dårligt/chikanøst/løgnagtigt, da må det da være mig.

Tillad mig at gætte på at i hvert fald OZ5WU er inde over denne her viste trufne beslutning.

Det er ufatteligt at OZ5WU, de facto, forsøger at begrænse især min ret til at ytre sig.

De bedste hilsener

Vagn//OZ1OXQ
Jeg tillader mig at vedhæfte den fulde e-mails indhold og de vedhæftede billede-snips, til det dokumentariske fuldstændighedsbillede.

VY 73 til alle, bortset fra den helt åbenlyse kendte undtagelse.

Kenneth OZ1IKY
.
2023-04-22 OZ1OXQ til mange blinde e-mails.pdf
(23.96 KiB) Downloadet 83 gange
RDE forum..jpg
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 231
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Uinteressante indlæg på det brugte marked

Indlæg af OZ1FF »

OZ1OXQ
I et andet forum oplyser Kjeld//OZ1FF endda at han er i besiddelse af en af mig underskrevet anmeldelse.
Dette har jeg aldrig oplyst, da jeg ikke er i besiddelse af en sådan. Kan kun betegne Hr. Vagn Jensens påstand som frit opfundet.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
Besvar