Noen spørsmål og kommentarer

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af LA5GOA »

Først en innrømmelse, jeg er ikke særlig interessert i contest.
Men jeg respekterer at det er en stor og viktig del av radioamatør hobbyen.

At SAC er avlyst betyr med andre ord ingen ting for meg. Så leste jeg OZ0J sitt innlegg her på RDE

«Man begrundet med, at der er krig i regionen.»

De 4 i SAC komiteen/styret besluttet:
«The SAC Contest Committee has unanimously decided to cancel this year’s two sections of the Contest. Our decision has been made due to the ongoing war in the region and in consideration of the IARU declaration about friendship between people. We hope that the situation will change for the better, so that we can once again compete against each other as the SAC rules dictate.
From the IARU web page (https://www.iaru.org/2022/statement-from-iaru/)
“IARU is an apolitical organization focused on promoting and defending amateur radio and the amateur radio services. The amateur radio service is about self-instruction in communications and friendship between people.”»

Har komiteen/styret vært i kontakt med IRAU for å få en avklaring om hvordan man kan og skal tolke
IARU is an apolitical organization focused on promoting and defending amateur radio and the amateur radio services. The amateur radio service is about self-instruction in communications and friendship between people

Komiteen/styret har tatt en svært politisk avgjørelse og det ser ut for de klamrer seg til de 3 siste ord
«friendship between people» For å rettferdiggjøre sitt vedtak.
Min tolkning er at det prinsipielt i denne sammenheng gjelder mellom radioamatører, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Desto større grunn til å få det avklart dersom andre skulle ha den samme villfarelsen som meg.
Vi radioamatører bør i organisasjons sammenheng vokte oss for å blande oss inn i nasjonal og internasjonale politisk aktiviteter med mindre vi får et pålegg fra våre respektive regjeringer.
Dersom vi som enkelt radioamatører ikke ønsker å svare eller kalle opp en stasjon fra et land vi ikke er enige med på det personlig politiske plan, så er det noe vi selv kan bestemme.
Det er mange steder rundt i verden som vil kvalifisere til å avlyse aktiviteter dersom man skal være konsekvente og følge SAC avgjørelsen
Jeg tror denne avgjørelsen er vedtatt på grunnlag av følelser, og ikke på grunnlag av en vell gjennomtenkt tanke om hva konsekvenser en politisering av radioamatør aktiviteten få for vår fremtid.
Når man i de enkelte lands radioamatør organisasjoner ofte har en passus om at de er politisk uavhengige så mener jeg dette også gjeller videre opp i det internasjonale heraki.
Derfor mener jeg det er svært viktig å få se hva IARU har svart på en eventuell forespørsel.
Dersom komiteen/styret i SAC ikke har kontaktet IARU i denne sak, er det min mening de bør ta sin hat og gå

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af oz7xf »

dr Steen Erik

Der er ikke i IARU nogen tradition for, at IARU blander sig i de enkelte tilsluttede foreningers affære.

Du vil sikkert have interesse i at følge med her:
https://www.edr.dk/2022/03/14/statement ... i-ukraine/
https://edr.dk/forum1/viewtopic.php?f=47&t=15
https://edr.dk/forum1/viewtopic.php?f=57&t=23

vy 73
OZ7XF, Allan
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan

Mange takk for kommentar og henvisning på linkene.

Ser at diskusjonen mellom danske amatører til sine tider han være heftig også på dette område ;-)

Men det endre ikke på mitt syn om at det på lang sikt vil skade amatørradio hobbyen at våre organisasjoner blander seg inn i storpolitikk

Når man leser https://www.sactest.net/blog/ oppdatert 19/7-2022 og deretter tar runden innom:

https://nrrl.no/nyheter/uttalelse-fra-n ... i-ukraina/ fra 3/3-2022
https://www.ssa.se/situationen-i-ukraina/ fra 27/2-2022
https://www.edr.dk/2022/03/14/statement ... i-ukraine/ fra 14/3-2022

(Finland klarar jeg ikke å finne noen uttalelser fra, men det kan være min manglende kunnskap i språket.)

Det er kun SSA som etter det jeg kan finne, som har sakt noe som kan se ut for de har endret standpunkt
https://www.ssa.se/sac-scandinavian-act ... stalls-in/ fra 16/7-2022

For meg virke det som det er noe som ikke tåler dagens lys og SAC CC har blitt presset av et eller to land til å ta en avgjørelse. (les Sverige. Holdning i Finland ukjent)
For skal man forholde seg til det som står på nettsidene til NRRL og EDR så er de ikke enige

PS
Jeg stert imot den krig som foregår i Ukraina, men jeg tror ikke det gavner Ukraina eller Radioamatør saken å gå frem som i SAC saken

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af oz7xf »

Hej Steen Erik
LA5GOA skrev: fre jul 22, 2022 14:05 For meg virke det som det er noe som ikke tåler dagens lys og SAC CC har blitt presset av et eller to land til å ta en avgjørelse.
Jeg ser det naturligt og helt efter den diplomatiske protokol, at deltagerne i SAC komiteen i det omfang, at deres hjemlandes foreninger har en politik på området, tager udgangspunkt i denne.

Jeg har pløjet Finlands blade igennem og har ikke fundet et egentlig statement, men derimod et råd om at være forberedt med hensyn til vand og mad til 3 døgn.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af OZ0J »

LA5GOA skrev: fre jul 22, 2022 14:05 Men det endre ikke på mitt syn om at det på lang sikt vil skade amatørradio hobbyen at våre organisasjoner blander seg inn i storpolitikk
Der er desværre gået politik også i amatør radio. Der er et par andre contester, der også er blevet aflyst. Hvad gør man i 2023, hvis krigen fortsætter så længe?

Og som jeg har spurgt på Sactest side på Facebook, hvorfor var SAC ikke aflyst, da der var krig i ex-Jugoslavien? Den varede i 10 år. Jeg har stadig ikke set et brugbart svar.

Når nu SAC kommiteen er blevet politisk, så er jeg ikke sikker på, at jeg fremover vil være deltager.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af LA5GOA »

Når politikken går inn så går forstanden ut.
Det er en setning jeg konfronterte en ordfører/borgmester med.
Han repliserte at jeg måtte passe på hva jeg sa for «du har selv rotet rundt i politikken»
Jeg kunne trøste ham med det var veldig lenge side, og jeg følte jeg var igang med å restituere meg.
Så det dermed var håp for ham også når han sluttet.

Jeg håper man fortest mulig får radioamatør organisasjonene tilbake på den upolitiske linje, og dermed kan håpe på at det restituer seg.

En av de lengste krigene i nyere tid er mellom Nord og Syd Korea (her er det kun våpenhvile)
Hele radioamatør verden går nesten bananas dersom det kommer et pipp fra Nord Korea, det må vi ha i loggen.
I følge SAC logikken burde alle contester være avlyst til de to landene slutter fred.
Så kobler man contest til ordet radiosport for å kunne rettferdigjøre sine handlinger.
Jeg oppfatter en contest som en konkurranse ikke nødvendigvis en sportsgren
På samme måte som jeg mener sjakk spill er en konkurranse mellom to personer ikke en sportsgren.
Sjakk ble en sportsgren for å få den på TV så man kunne tjene flere penger (altså politikk)
Men dette kan man selvfølgelig lage en lang diskusjon av uten man kommer noe lengre av den grunn.

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af oz7xf »

Hej Steen Erik

Når du anvender det kendte udtryk: "Når politikken går ind så går forstanden ud", er der vel ikke noget galt at opponere mod den førte politik. Og det er det, som SAC CC har gjort ved sin lukning af contesten.

Krig er ikke bare krig. Det internationale samfund forventer, at Folkeretten og Geneve konventionerne om kriges førelse overholdes. Der kan derfor godt være forskel på de reaktioner en krig vil udløse.
I tilfældet med RUS krig mod Ukraine er det ikke en krig, der har overholdt Folkeretten og Geneve konventionerne om kriges førelse. Kampagnen drejer sig om afnazificering af det ukrainske folk og indførsel af RUS godkendte ledelseselementer. Når Putin taler om nazificering, mener han aflivning, altså folkedrab, og indførsel af RUS godkendte ledelseselementer betyder ikke, at disse nye ledelseselementer nødvendigvis skal følge russiske lov en til en. Der er f.eks indført dødsstraf.
For lige at udrydde enhver tvivl bør jeg bemærke, at jeg ikke er tilhænger af eller fortaler for nazismen, men som sikkert bekendt har vi i Danmark intet forbud mod nazismen. Jeg er blot tilhænger af den frihed som FNs Verdenserklæring giver.
Diktatorshippet i og omkring Putin har truet Vesten atomart lige fra kampagnens start. Og internt i RUS er der skruet op for kontrol af ytringer.
Hvad, vi som vestlige radioamatører ikke kan vide, er, i hvor høj grad RUS og BelaRUS radioamatører er inficeret af Diktatorshippet. Men frihed i tale har de ikke.
Når EDR har indført sanktion mod RUS og BelaRUS radioamatører ynker jeg dem ikke. Det er et ganske svagt middel til at vise sin foragt mod landenes krænkelser af menneskeret, Folkeretten og Geneve konventionerne mod kriges førelse. Krig er ikke bare krig, og i dette tilfælde vedkommer det os alle, og vi må reagere. Det handler ikke om følelser, men sund fornuft og rettidig omhu.
https://www.youtube.com/watch?v=Ug7UvkyP2xE
OM SAC CC kunne have meldt ud tidligere eller have skåret reaktionen anderledes og udelukkende have udelukket RUS og BelaRUS vil jeg ikke gøre mig klog på.

Du skriver endvidere:
Så kobler man contest til ordet radiosport for å kunne rettferdigjøre sine handlinger.
Jeg oppfatter en contest som en konkurranse ikke nødvendigvis en sportsgren
Det er jo til dels en gammel debat om amatørradio overhovedet kan opfattes som en sport, men i virkeligheden er det blot ord, for ordets skyld. At SAC CC og andre trækker paralleller til sportens verden er ikke ensbetydende med, at de betragter egne udfoldelser som sport og i min optik ser jeg intet galt i at lade sig inspirere af andre. Ret beset er det ofte således, at man lærer. Vi aber meget gerne efter i vor læring.
I øvrigt er ordet: "sport" i sig selv ganske interessant, navnlig når man skeler til den britiske anvendelse ;-)
Sport er således ikke kun badutspring og lignende væmmeligt svedende udskejelser, og jeg tager da af ofte ret så indlysende årsager afstand fra, at radioamatører optræder i lycra.

vy 73
OZ7XF, Allan
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af LA5GOA »

Hei Allan

Ord som frihet og ytringsfrihet blir av mange behandlet som ett gummi bånd.
Dersom jeg har tolket deg rett, tror jeg ikke du og jeg er så langt fra hverandre i forståelsen av disse ord og synet på det som foregår i Ukraina.
Det mer ett spørsmål om hvordan skal man få en effektiv og virkningsfull markering uten å skyte seg selv i foten.
Ytringsfrihet er en vanskelig ting. Jeg har mange ting jeg kunne tenkt ytret meg om i denne sak, men siden det også rundt om i verden er de som ønsker å begrense våre muligheter for å drive radioamatør aktivitet (spesielt begrensning i tilgang til frekvenser) pålegger jeg meg selv en del begrensninger. Man trenger ikke å gi dem for mange «gode» ideer og dermed bli en større nyttig idiot enn man er idag.
Jeg er flasket opp med at frihet er noe man må sloss for, av en far som skremte oss unger på grunn av mareritt han hadde om natten som følge av hans aktivitet i København under krigen.
Jeg forsto ikke den gang hva han mente når han sa at frihet ikke er et entydig begrep, men livets skole har lært meg at ordet frihet har mange nyanser alt etter hvem som setter dagsorden.

For igjen å refererer til min far når det gjelder sport:

«Ro sporten er en god sport, den kommer med årene og kan utøves på sofaen.»

73 LA5GOA Steen Erik
LA5GOA
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs dec 22, 2015 22:22
Geografisk sted: JO29OI

Re: Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af LA5GOA »

I FUNK AMATEUR 8-2022 har jeg plukket følgende fra et referat en tale holdt av VE6SH i forbindelse med åpning av Ham messen i Friedrichshafen 2022

IARU President Tim Ellam VE6SH


"Mye av arbeidet til IARU og dets medlemsforeninger har blitt flyttet til virtuelle plattformer. "Vi fortsatte å representere amatørradiotjenesten," forklarte Tim.
Samtidig har interessen for amatørradio vokst de siste to årene ettersom folk søkte etter nye måter å kommunisere med hverandre på.
I tillegg har mange radioamatører blitt enda mer klar over hvilket privilegium det er å ha tilgang til mange frekvensområder for radiokontakt og eksperimentering.
Amatørradiotjenesten og hvordan vi samhandler med hverandre har fortsatt å endre seg de siste to årene.
Dog har vi tilpasset oss for å fortsette å bruke spekteret som vanlig.

Til tross for alle endringene, bør én ting ikke endres: gjensidig støtte blant radioamatører, uavhengig av ulike meninger."
Hvor ellers i verden er det en så mangfoldig gruppe mennesker som kan kommunisere direkte med hverandre, uavhengig av deres individuelle bakgrunn? "
Og videre: "Jeg er overbevist om at vi ikke må miste av syne fordelene med amatørradio og at muligheten til å fortsette å utveksle ideer med hverandre, det kan bidra til å løse problemer mellom ulike kulturer og grupper."
Siden 1925 har IARU aldri sanksjonert eller suspendert en nasjons medlemsforening for handlingene til deres regjering.
IARU bør fortsette å ikke gjøre dette.


Den refererte del av talen spenner, etter min mening, ben under det argument der man tar følgende tekst fra IARU til inntekt for å avlyse SAC

From the IARU web page (https://www.iaru.org/2022/statement-from-iaru/)
“IARU is an apolitical organization focused on promoting and defending amateur radio and the amateur radio services. The amateur radio service is about self-instruction in communications and friendship between people.”


Talen støtter etter nin mening opp om mitt argument om at det ikke er særlig smart å blande storpolitikk inn i amatørradio verden.
De enkelte lands foreninger må forholde seg til de lover og regler som deres regjeringer/myndigheter pålegger dem, ut over det får vi på organisasjons/gruppe nivå overlate politikken til andre.
Det står den enkelte radioamatør fritt om man vil ha en QSO med en annen radioamatør, så man trenger ikke å ha kontakt med de nasjoner man ikke er enig med i styre formen.

For meg kan det fortsatt være bedøvende likegyldig om SAC eller andre radioamatør tilstellinger avlyses, så lenge det ikke begrunnes med storpolitikk.

73 LA5GOA Steen Erik
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Noen spørsmål og kommentarer

Indlæg af oz7xf »

Hej Steen Erik

Når du skriver således:
Talen støtter etter nin mening opp om mitt argument om at det ikke er særlig smart å blande storpolitikk inn i amatørradio verden.
Får det mig til at tænke på om ikke Præsidenten for IARU er gået langt over stegen i forhold til IARUs formål. Og det har han, når jeg kikker på IARUs formålsparagraf.
Det kan ofte ske, når man taler om sit virke, at man kommer til at blande samtalen ind i hvad virket ikke er, og så er balladen dér. For så tror gud og hver mand, at alt skal være, hvad IARU ikke er.
IARUs formål er ikke så bredt, som nogen gerne vil gøre det til.
Derudover må jeg svagt antyde, at IARU på ingen måde er apolitisk. Der ligger nogle ganske klare politiske aspekter i formålet. Men de er ikke partipolitiske i gens forstand.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar