Icom 7300 - HRD, MSHV og COM-porte.

Alt hvad der angår modtager, sender og perifer enheder.
Besvar
OV2B
Indlæg: 78
Tilmeldt: ons feb 07, 2018 16:21

Icom 7300 - HRD, MSHV og COM-porte.

Indlæg af OV2B »

Hej tech-guruer.
Det siges at der ikke findes dumme spørgsmål, men deri er jeg ikke enig - derfor kommer der et af slagsen her.
Udfordringen består i, at jeg har en Icom 7300, som jeg gerne vil benytte til diverse f.eks PI4 igennem MSHV, samtidig med at radioen har forbindelse til HRD.
Det er ikke sådan bare lige, da radio jo kun tildeler 1 COM-port via USB - lad os kalde den COM 1.
Når HRD så skal forbindes, skal der jo angives en COM-port, og da der kun er 1 (COM 1), giver det jo sig selv - og der er ingen problemer - alt kører fint.
Når MSHV skal forbindes, kan COM 1 ikke anvendes, da den jo allerede er i brug - so far, so good, og rimelig logisk.
Lukker jeg HRD, frigives COM-porten, og MSHV kan forbinde og virker fint - altså, er der jo ikke tale om en fejl - det virker jo som det skal. Det samme er jo gældende, at hvis jeg starter MSHV, kan HRD ikke forbinde, da COM-porten af gode grunde, er optaget...
Derfor - findes der et stykke software (måske DDUtil ?), som kan håndtere/tildele, oprette en virtuel COM-port, så begge (HRD og MSHV) kan køre samtidig, og der kan skiftes freq på både radio, MSHV, HRD og PA samtidig...?
PA (Expert 1K-fa bør ikke være et problem, da det jo sker via CAT, men nu nævner jeg det alligevel - bare for at få alle detaljer med.
Jeg har en DigitalMaster PRO3 (G4ZLP), som jeg kan tilslutte, og ad den vej få en ekstra COM-port, og blot undlade at benytte DigitalMasterens lydkort - men, hvis der var en lettere måde at få den ekstra COM-port på, ville det jo være optimalt.

Jeg kan svagt huske, at da jeg benyttede min Flex3000 for år tilbage, skulle benytte DDUtil for at få adgang til at oprette "virtuelle COM-porte" - men det er sgu så længe siden, at jeg lykkeligt har fortrængt det.
Det vil næppe give mening at skifte MSHV ud med andet software - udfordringen vil jo gå igen, og jeg har ikke kendskab til andre programmer, der kan køre både FT4/8 og PI4..

Jeg oplever ikke udfordringen med MSHV, HRD og PA når jeg benytter min Flex 6600M, men den kan jo ikke køre 70MHz, som Icom 7300 kan - og SmartSDR har desuden muligheden for at oprette virtuelle COM-porte, men disse kan desværre kun benyttes på Flex'en.

Lad mig med det samme beklage, hvis dette indlæg giver anledning til unødig debat - i det tilfælde vil mit spørgsmål blive slettet omgående.

God dag, og med venlig hilsen
Lau//OV2B
Venlig hilsen / Kind regards :
J. Lau Lindhardt, Kleinsmed Emeritus
Middelfart, Danmark

HamCall : OV2B
https://www.dc3vennerne.dk/
facebook : No thanks
Besvar