At Tænke i Tank

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Besvar
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

At Tænke i Tank

Indlæg af oz7xf »

RM 2022 vedtaget denne tanke:
Formål
Der er løbende behov for, at forholdes sig til EDR’s relation til interne og eksterne
interessenter. Dette arbejde kan grundlæggende opdeles i følgende tre områder:
1. Amatørradio som begreb og eksistensberettigelse. Dette er iværksat i regi
af IARU under projektet ”Shaping the future”.
2. EDR som forening og aktør i det Danske samfund, hvordan skal foreningen
udvikle sig – dette er en sag for repræsentantskabet.
3. EDR’s daglige administration og implementering af repræsentantskabets
politik – dette er en sag for HB.
Repræsentantskabet er i sin helhed ikke velegnet til at fungere som arbejdsgruppe.
Derfor foreslås nedsat denne arbejdsgruppe for, på vegne af RM, at udvikle og
definere et udkast til en politik og strategi for EDR’s videre udvikling.
Herefter behandles denne af RM for efterfølgende implementering.
Opgaver
Tænketankens opgave er at vurdere, hvilke muligheder EDR har for at udvikle sig
bæredygtigt. Det er vigtigt teamet kommer omkring alle facetter af foreningens
nuværende og eventuelle fremtidige virke herunder, men ikke afgrænset til, at se på:
SEKR Side 33 af 35 RM pakke 2022 final.docx
• Amatørradio med særligt fokus på danske forhold.
• Indsamle viden om, hvad der har betydning for radioamatørernes
beslutning for at blive medlem af EDR.
• Afsøge muligheder for at gøre radioamatører værdifulde i et
samfundsperspektiv.
• Afsøge muligheder for at gøre radioamatører attraktive i erhvervssammenhæng.
• EDR som erhvervsmæssig aktør på det danske marked.
• Overordnede principper for EDR’s daglige drift, herunder udvikling eller
afvikling af EDR’s ejendom på Klokkestøbervej.
Sammensætning
Tænketanken sammensættes af medlemmer af repræsentantskabet, der ved deres valg
til denne funktion har tilkendegivet en udvidet interesse for at bidrage til EDR’s
udvikling.
Tænketanken refererer til repræsentantskabet og skal fungere uafhængigt af
hovedbestyrelsen.
Forløb
Tænketanken nedsættes ved RM2022 og kan begynde sit arbejde straks.
Tænketanken forventes at kunne fremlægge sine ideer i form af en detaljeret plan med
tilhørende økonomiske beregninger overfor repræsentantskabet indenfor 10-12
måneder.
Delrapportering kan ske gennem elektronisk orientering.
Der bør således kunne foreligge en politik til vedtagelse på RM2023.
På sigt kan tænketanken fortsætte sit arbejde og præsentere nye initiativer og
politikker, der så løbende kan behandles i årene fremover.
Motivering
EDR har som enhver anden organisation, behov for at udvikle sig. Gennem tiden har
det været svært at finde konsensus omkring brugbare politikker på området.
Selvom repræsentantskabet faktisk har dette som sit ansvarsområde, har der ikke
været tiltag til en aktiv fokus på opgaven. Mellem RM-møderne er RM meget passiv
og har derfor meget svært ved, at håndtere opgaven.
Ved at etablere denne tænketank, kan RM nu få løst opgaven og derved få mulighed
for at styre EDR ind på en brugbar kurs.
OZ3QY Jan Anderschou
2. oktober 2022
Dette har nu udmøntet sig således, fremgår det af foreningens hjemmegjorte internetside:
EDR’s tænketank er nu en realitet

Tænketanken er vedtaget af repræsentantskabet på det ordinære møde i november 2022, for at hjælpe RM med at formulere og vedtage en politik for EDR’s overordnede udvikling.

Foreløbig består tænketanken af følgende deltagere:
OZ5MU Erik Trudsø Jespersen
OZ3MC Martin Mortensen
OZ5RB Hans Bonnesen
OZ1OP Ole Puschl
OZ3QY Jan Anderschou

Der er ikke vedtaget en formel rollefordeling, så som initiativtager er det indtil videre OZ3QY, der står som
koordinator i det videre forløb.

 
Tænketankens formål

Der er løbende behov for, at forholdes sig til EDR’s relation til interne og eksterne interessenter. Dette
arbejde kan grundlæggende opdeles i følgende tre områder:
Amatørradio som begreb og eksistensberettigelse. Dette er iværksat i regi af IARU under projektet ”Shaping
the future”.
EDR som forening og aktør i det danske samfund, hvordan skal foreningen udvikle sig – dette er en sag for
repræsentantskabet.
EDR’s daglige administration og implementering af repræsentantskabets politik – dette er en sag for HB.
Repræsentantskabet er i sin helhed ikke velegnet til, at fungere som arbejdsgruppe. Derfor er nedsat denne
arbejdsgruppe for, på vegne af RM, at udvikle og definere et udkast til en politik og strategi for EDR’s videre
udvikling.
Herefter behandles denne af RM for efterfølgende implementering.
Opgaver
Tænketankens opgave er at vurdere, hvilke muligheder EDR har for at udvikle. Det er vigtigt teamet
kommer omkring alle facetter af foreningens nuværende og eventuelle fremtidige virke herunder, men ikke
afgrænset til, at se på:
Amatørradio med særligt fokus på danske forhold.
Indsamle viden om, hvad der har betydning for radioamatørernes beslutning for, at blive medlem af EDR.
Afsøge muligheder for, at gøre radioamatører værdifulde i et samfundsperspektiv.
Afsøge muligheder for, at gøre radioamatører attraktive i erhvervssammenhæng.
EDR som erhvervsmæssig aktør på det danske marked.
Overordnede principper for EDR’s daglige drift, herunder udvikling eller afvikling af EDR’s ejendom på
Klokkestøbervej.

 
Sammensætning

Tænketanken sammensættes af medlemmer af repræsentantskabet, der ved deres valg til denne funktion
har tilkendegivet en udvidet interesse for, at bidrage til EDR’s udvikling.
Tænketanken refererer til repræsentantskabet og skal fungere uafhængigt af hovedbestyrelsen.
Forløb
Tænketanken nedsættes ved RM2022 og kan begynde sit arbejde straks.
Tænketanken forventes at kunne fremlægge sine ideer i form af en detaljeret plan med tilhørende
økonomiske beregninger overfor repræsentantskabet indenfor 10-12 måneder.
Delrapportering kan ske gennem elektronisk orientering.
Der bør således kunne foreligge en politik til vedtagelse på RM2023.
På sigt kan tænketanken fortsætte sit arbejde og præsentere nye initiativer og politikker, der så løbende
kan behandles i årene fremover.
Motivering
EDR har som enhver anden organisation, behov for at udvikle sig. Gennem tiden har det været svært at
finde konsensus omkring brugbare politikker på området.
Selvom repræsentantskabet faktisk har dette som sit ansvarsområde, har der ikke været tiltag til en aktiv
fokus på opgaven. Mellem RM møderne er RM meget passiv, og har derfor meget svært ved at håndtere
opgaven.
Ved at etablere denne tænketank, kan RM nu få løst opgaven og derved få mulighed for, at styre EDR ind
på en brugbar kurs.
Har du ideer, forslag eller andre input til tænketanken, er du velkommen til at kontakte OZ3QY på mail
[email protected].
Tillad mig at stoppe lidt op omkring disse vendinger:
Tænketanken refererer til repræsentantskabet og skal fungere uafhængigt af hovedbestyrelsen.
Har du ideer, forslag eller andre input til tænketanken, er du velkommen til at kontakte OZ3QY på mail
For mig at se er der her tale om at afmontere hovedbestyrelsens indflydelse. Burde man ikke i stedet have nedsat et traditionelt udvalg under hovedbestyrelsens ansvar og kontrol. Det tror jeg nok.

Der er for såvidt intet galt i at gøre sig tanker. Men dykker jeg ned i OZ3QYs tankerække minder den en del om, hvad der tidligere har været oppe at vende adskillige gange, og ikke uventet er nogle af tankerne mere rene personlige statements fra OZ3QYs hånd. Om dette sidste er klogt ved jeg såmænd ikke og får det mere til at ligne optakten til et stormløb på en kendt kongres.

Tillad mig at gøre endnu et tankeeksperiment. Nedkommer denne tænketank med sin betænkning vil det der sikkert skulle foretages visse vedtægtsændringer, og til dem, kræves et flertal på 2/3 af stemmerne, der samtidigt skal udgøre mindst halvdelen af samtlige medlemmer af repræsentantskabet.
Måske skulle jeg forny mit abonnement. Opfordringen i form af et indbetalingskort (785 kr) lå i min postkasse lige før jul. Og således bruge min indflydelse gennem flere forskellige repræsentantskabsmedlemmer således, at vi ikke endnu engang skal se en ubekvem forside på OZ. Noget om manglende indflydelse.

Hvorom alting er. OZ3QYs forslag til nedsættelse af denne tænketank blev kun vedtaget med 7 ja, 5 nej, og 12 blanke stemmer. Måske kunne RM 2022 have valgt at give foreningen fremdrift ved at støtte op om hovedbestyrelsen.
Tænketanken refererer til repræsentantskabet og skal fungere uafhængigt af hovedbestyrelsen.
Jeg vil tro, men det er kun en tro og måske alt for naivt, at man kan følge boblerne fra tænketanken her:
https://www.edr.dk/rm-taenketank/

"At Tænke i Tank", er noget ret så indelukket.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: At Tænke i Tank

Indlæg af oz7xf »

oz7xf skrev: tirs dec 27, 2022 4:58 For mig at se er der her tale om at afmontere hovedbestyrelsens indflydelse.
Det er muligt, at det er en god idé at aktivere de tilbageblevne repræsentantskabsmedlemmer, men jeg mener, at det bør foregå iht. foreningens vedtægter:
§ 4. Organisation
Stk. 1. Foreningen virker gennem repræsentantskab, hovedbestyrelse, formand, næstformand,
udvalg og sekretariat.

§ 6. Repræsentantskab
Stk. 4.:
1. Træffe overordnede foreningspolitiske beslutninger.

§ 7. Hovedbestyrelsen
Stk. 2.:
1. Fremsætte forslag om EDR’s politikker til repræsentantskabet og under ansvar over for
repræsentantskabet implementerer disse.
5. Nedsætte / godkende interessegrupper og udvalg.
Jeg finder OZ3QYs motivation til forslaget:
Selvom repræsentantskabet faktisk har dette som sit ansvarsområde, har der ikke
været tiltag til en aktiv fokus på opgaven. Mellem RM-møderne er RM meget passiv
og har derfor meget svært ved, at håndtere opgaven.
rimelig skrøbeligt og betænkeligt i forhold til vedtægterne, idet disse er ret klare.

vy 73
OZ7XF, Allan
Senest rettet af oz7xf tirs dec 27, 2022 20:46, rettet i alt 1 gang.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: At Tænke i Tank

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Var det ham der som formand fra EDR for en del år siden og var på rundtur til nogle lokalafd.
Med fremtiden for EDR.
Der ved den leglighed skrev at tidliger medlemmeller af EDR ikke var velkommen til at høres om EDR's fremtid selv
om de indgik i er bestyrelse i en lokalafd. ?

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: At Tænke i Tank

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Mange formænd har brugt tid på landevejene, og det er der ikke i sig selv noget galt i.
På dit direkte spørgsmål er jeg imidlertid noget usikker på om det var ham, der utalte sig om velkommenhed. Men jeg vil benytte lejligheden til at fremhæve en af hans tidligere perler i Formandsberetningen ved RM 2019:
Vi må ikke forvente, at frivillige kræfter lægger sig fladt ned og accepterer krav fra andre. Det gælder på alle områder og niveauer.
Jeg skal ikke kunne sige, hvad der har ændret sig siden, men det står i stor kontrast til det forslag, som denne tråd handler om. Nemlig at pålægge hovedbestyrelsen det som ingen tidligere hovedbestyrelser har formået.
Vedtægterne tager i proceduren netop højde for en hovedbestyrelses formåen og ikke hvad et repræsentantskab skulle finde på, at hovedbestyrelsen skal beskæftige sig med.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: At Tænke i Tank

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Ja det kører sikkert godt med nye ideer, men stadig ikke mange resultater ?

Jeg ser at antenne problener burde være priotet no: 1
Og HB sover stadig vedr.: deres arbejdes fordeling !
Hvem ved om de vågner i 2023 ?

73 Boye Godt Nytår
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 609
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: At Tænke i Tank

Indlæg af OZ0J »

oz7c skrev: ons dec 28, 2022 17:05 Og HB sover stadig vedr.: deres arbejdes fordeling !
Hvem ved om de vågner i 2023 ?
Hvad om nogen tilbød noget hjælp? Nej det er lettere at kritisere, som "vi" har gjort de sidste + 30 år.

Boye, du er en "herlig" ambassadør for danske radioamatører, det skal nok give flere nye amatører og flere medlemmer af EDR.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1346
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: At Tænke i Tank

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Nej, Boye.

Hovedbestyrelsen sover ikke. Deres arbejdsfordeling er blevet kundgjort.
Men foreningen slumrer, og dér kan hovedbestyrelsen gøre sit ved til stadighed at vise flaget. Det være sig på landevejen, i lokalafdelingerne, men så sandelig også gennem tilstedeværelse på foreningens onlinemedier. Ikke kun som meddelelser og nyhedsbreve, men som mennesker. Individuelle mennesker med individuelle meninger og holdninger, og troen på, at medlemmerne sagtens kan kapere forskelligheder. Løfte i samlet flok er ikke ensbetydende med ensartethed. Kun gennem forskellighed bliver gruppen stærk.
Men hovedbestyrelsen må have handlefrihed og derfor må RM omgøre RM2022 beslutningen således, at gruppen med særlig status, fritages for denne status. Hvis, hovedbestyrelsen mener, at der er behov for at søge styrke, gøres det gennem anvendelse af vedtægterne og udvalg nedsættes.
Det er en historisk fejl af stor kaliber, at RM vedtog OZ3QYs forslag. Det kan vise sig at blive foreningens endeligt, hvis ikke RM omgør beslutningen.
Det er ikke nye idéer, der er fremkommet med forslaget. Det er ikke engang nye værktøjer til opnåelse af fælles mål. Det er ikke andet end blændværk! Og vil konflikte med hovedbestyrelsens arbejde med Strategiplanen som blev indledt 20/1-2021. Nogen må have sovet gevaldigt i timen.

Når OZ0J skriver således:
Hvad om nogen tilbød noget hjælp? Nej det er lettere at kritisere, som "vi" har gjort de sidste + 30 år.
i sit indlæg vil jeg mene, at det kræver et modspil. Noget i retning af, hvad med at gøre modsat.
Hovedbestyrelsen må være den nærmeste til at vide, hvor den ser behov.
Problemet i foreningen er at skabe kontakt mellem hovedbestyrelsen og de medlemmer, som måske kunne give en hånd med. For der glemmer man ofte, at foreningen er en besynderlig flok og ikke alle er i lokalafdeling, hvor de fleste kontakter vanligvis er opnået.
Hovedbestyrtelsen kan på baggrund af sin viden række ud til medlemmerne gennem en form for jobbank, som alle kan se og byde ind på. For nogle år siden var der kortvarig optakt til den metode, men den uddøde sammen med udskiftning af hovedbestyrelsesmedlemmer.
Det, som jeg for tiden kan se, er, at der mangler en Field Day manager. Antenneudvalget er på plads. Informationsudvalget er i gang. Meget andet er på plads. Strategiplanen under hovedbestyrelsens kyndige udarbejdelse er i gang omend det går lidt trægt for tiden. Web-Shoppen flyder stadig, hele hj.siden trænger til en overhaling, og forummet mangler aktivitet.
Om man kan gøre op med hovedbestyrelsens mangeårige forretningsmodel, at gøre det hele selv, er nok tvivlsomt, men det er nok der, at man skal starte. Også selv om det er svært.

I min optik, går det godt for hovedbestyrelsen og dermed for foreningen. Hvis hovedbestyrelsen mangler hænder eller hjernemasse, må den skrige op.


vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar