EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
OZ1OXQ
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors nov 28, 2019 20:19

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ1OXQ »

oz7c skrev: lør maj 27, 2023 20:23 Hej
Ja Tak støj fra østfronten har vi haft i mange år !

Jeg husker før 1987 med en vis voodpeker på 20/15m det stopped en dag med et brag
nogle trodet det var et uheld, men bare var en test.
Måske var den ide opstået hos en reserve svendsker lidt østpå ?

73 Boye
Hej Boye
Omtalte Woody Woodpeacker lagde samtlige HF bånd "døde". Allerede omkring 1975 var der gang i denne støjsender, som i øvrigt viste sig at være en OHR beliggende i Ukraine. der har i OZ været en fin artikel om omtalte Woody Woodpeacker. der har været rygter fremme om at Tjernobyl A - kraftværket blev bygget for således at kunne levere energi til den helt enorme sender. I OZ ses også foto(s) af ant. systemet til omtalte. Desværre har vi som radioamatører stadig problemer med disse OHR stationer, det lige fra 80 og 40 meter til de højeste bånd.
Som radioamatører kan vi næppe stille noget op, dette til trods for at disse OHR stationer er aktive på vore bånd hvor kun vi amatører må være.
VH
Vj
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7xf »

OZ1OXQ skrev: lør maj 27, 2023 23:03 Omtalte Woody Woodpeacker lagde samtlige HF bånd "døde". Allerede omkring 1975 var der gang i denne støjsender, som i øvrigt viste sig at være en OHR beliggende i Ukraine.
Temmelig underfundigt, at jeg uden præliminæreksamen ikke havde problemer med at holde gang i mine QSOer i omtalte periode. Måske det kan skyldes mit gode kendskab til radiobølgernes udbredelse. Det var dog først et tiår senere, da jeg fik den fornødne matematik, at jeg til fulde forstod støjsenderes effektfordeling, og at det ville være en umulighed at lægge samtlige HF bånd "døde".
Med undtagelse af 2-meter båndet er alle vores radioamatørbånd såkaldte delebånd, hvorfor nogen aktivitet fra anden side må påregnes. Også andre enheder end de sen-russiske anvender i dag HF-båndene til bl.a militære formål. At vi som radioamatører opfatter disse signaler som støj skyldes jo udelukkende, at vi ikke kan læse og dechifrere signalerne. Kunne vi det ville mange radioamatører med sikkerhed lytte med der. Kontrasten dertil er jo fiskerne, der tit hørtes på 80 meter båndet. Det opfattedes ikke som støj, men ret hyggeligt. For vi forstod, hvad de sagde. Når vores nysgerrighed tilfredsstilles opfattes ikke ret meget som støj.
Når man som jeg driver en motorcykel rundt i landskabet, er det vigtig ikke at fokusere på det, som man ikke vil ramme, for så rammer man det med ret stor sikkerhed. Helt præcist, hvorfor forstår de fleste sikkert ikke. Sådan er det også med støjkilder. Mange tiltrækkes af dem og kan til sidst ikke se andre muligheder. Støjen bliver større og mere udbredt end den i virkeligheden er.
OZ1OXQ skrev: lør maj 27, 2023 23:03 der har været rygter fremme om at Tjernobyl A - kraftværket blev bygget for således at kunne levere energi til den helt enorme sender.
Utvivlsom rigtigt, at der har været rygter, og det er netop det, der har en større betydning end selve støjen. For rygter kan være mere skræmmende end virkeligheden og anvendelse af desinformation har været kendt i hele menneskealderen. Intet nyt under solen der, heller. Og kan man krydre rygterne med noget mange i forvejen opfatter som farligt (A-kraft) vil desinformationen styrkes betragtelig.
OZ1OXQ skrev: lør maj 27, 2023 23:03Som radioamatører kan vi næppe stille noget op, dette til trods for at disse OHR stationer er aktive på vore bånd hvor kun vi amatører må være.
Det er ikke kun der, vi som radioamatører ikke kan stille noget op for støjsendere, men vi kan prøve. Både gennem isolation og ved at se den anden vej, men når støjsenderen udsender tvivlsomme signaler, må man i almenhedens interesse gøre opmærksom derpå.
OZ1OXQ
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors nov 28, 2019 20:19

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ1OXQ »

oz7xf skrev: søn maj 28, 2023 6:30
OZ1OXQ skrev: lør maj 27, 2023 23:03 Omtalte Woody Woodpeacker lagde samtlige HF bånd "døde". Allerede omkring 1975 var der gang i denne støjsender, som i øvrigt viste sig at være en OHR beliggende i Ukraine.
Temmelig underfundigt, at jeg uden præliminæreksamen ikke havde problemer med at holde gang i mine QSOer i omtalte periode. Måske det kan skyldes mit gode kendskab til radiobølgernes udbredelse. Det var dog først et tiår senere, da jeg fik den fornødne matematik, at jeg til fulde forstod støjsenderes effektfordeling, og at det ville være en umulighed at lægge samtlige HF bånd "døde".
Med undtagelse af 2-meter båndet er alle vores radioamatørbånd såkaldte delebånd, hvorfor nogen aktivitet fra anden side må påregnes. Også andre enheder end de sen-russiske anvender i dag HF-båndene til bl.a militære formål. At vi som radioamatører opfatter disse signaler som støj skyldes jo udelukkende, at vi ikke kan læse og dechifrere signalerne. Kunne vi det ville mange radioamatører med sikkerhed lytte med der. Kontrasten dertil er jo fiskerne, der tit hørtes på 80 meter båndet. Det opfattedes ikke som støj, men ret hyggeligt. For vi forstod, hvad de sagde. Når vores nysgerrighed tilfredsstilles opfattes ikke ret meget som støj.
Når man som jeg driver en motorcykel rundt i landskabet, er det vigtig ikke at fokusere på det, som man ikke vil ramme, for så rammer man det med ret stor sikkerhed. Helt præcist, hvorfor forstår de fleste sikkert ikke. Sådan er det også med støjkilder. Mange tiltrækkes af dem og kan til sidst ikke se andre muligheder. Støjen bliver større og mere udbredt end den i virkeligheden er.
OZ1OXQ skrev: lør maj 27, 2023 23:03 der har været rygter fremme om at Tjernobyl A - kraftværket blev bygget for således at kunne levere energi til den helt enorme sender.
Utvivlsom rigtigt, at der har været rygter, og det er netop det, der har en større betydning end selve støjen. For rygter kan være mere skræmmende end virkeligheden og anvendelse af desinformation har været kendt i hele menneskealderen. Intet nyt under solen der, heller. Og kan man krydre rygterne med noget mange i forvejen opfatter som farligt (A-kraft) vil desinformationen styrkes betragtelig.
OZ1OXQ skrev: lør maj 27, 2023 23:03Som radioamatører kan vi næppe stille noget op, dette til trods for at disse OHR stationer er aktive på vore bånd hvor kun vi amatører må være.
Det er ikke kun der, vi som radioamatører ikke kan stille noget op for støjsendere, men vi kan prøve. Både gennem isolation og ved at se den anden vej, men når støjsenderen udsender tvivlsomme signaler, må man i almenhedens interesse gøre opmærksom derpå.
OZ7XF
Tjae - Hvad skulle radioamatørerne dog gøre uden dig?
Fantastisk læsning.
VH
Vj
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ5WU »

Hej Alle der er bosiddende VEST for Peberholm!

Er frekvensen her ikke blevet lige vel rigeligt befængt af QRM, fra en østlig udpost beboet af bl.a. en bådflygtning?
Jeg tænker noget må gøres! Måske løsningen er et passende filter som dette:
QRM-Eliminator1.jpg
Eller har I andre brugbare forslag?

God pinsedag til Alle bosiddende VEST for Peberholm!
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
OZ1OXQ
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors nov 28, 2019 20:19

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ1OXQ »

OZ5WU skrev: søn maj 28, 2023 15:34 Hej Alle der er bosiddende VEST for Peberholm!

Er frekvensen her ikke blevet lige vel rigeligt befængt af QRM, fra en østlig udpost beboet af bl.a. en bådflygtning?
Jeg tænker noget må gøres! Måske løsningen er et passende filter som dette:

QRM-Eliminator1.jpg

Eller har I andre brugbare forslag?

God pinsedag til Alle bosiddende VEST for Peberholm!
Tjae!
Er det bådflygtning(e) fra Vietnam du har i tankerne?
Hvilken frekvens er befængt med qrm?
Du er bestemt også en gevinst for vor hobby, hhv. for EDR som sådan.
Her et link der viser dine evner ud i en noget speciel form for qrm - viewtopic.php?t=996
Kan den af dig viste dingenot fjerne en sådan type qrm? Ligeså lignende typer?
VH
Vj.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7xf »

Hej Michael

Er den med vandkøling og autoskyl?

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 708
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz1iky »

Ohøj OZ5WU og OZ7XF

Jeg er så glad for mit filter!
Det tager, helt uden vandkøling og autoskyl, både uønskede og uautoriserede støjsendere samt bådflygtninge fra Hvidovre & omegn.
Man skal blot huske at tømme bakken neden under filtret en gang i mellem så det ikke løber over.
(Husk Miljøstyrelsens Bekendtgørelse om håndteringen den slags farligt affald...)

Stakkels Bornholmere, at de skulle belemres med en støjsendende bådflygtning fra Hvidovre.
Det er jo ellers en dejlig lille ø, der midt i det hele.

Og til Allan, OZ7XF, så skal man vist have den store kædestrammer eksamen, hvis der skal autoskyl på.
En Cand. Fup & Fidus er ikke nok. Jeg er uvidende omkring godkendelses- og tilladelses-niveauet for vandkøling.
Men en Cand. Platugle dur' da slet ikke til hverken vandkøling eller autoskyl.

Omkring støjsenderens aktiviteter bør man nok læse Erhvervsstyrelsens sag 14/03749
Den siger ret meget om problemstillingen.


VY 73 til alle, bortset fra den klart identificerede undtagelse.

Kenneth OZ1IKY


.
0000 Grine-mus 1a.jpg
0000 Grine-mus 1a.jpg (14.5 KiB) Vist 1930 gange
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
OZ1OXQ
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors nov 28, 2019 20:19

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ1OXQ »

OZ5WU skrev: søn maj 28, 2023 15:34 Hej Alle der er bosiddende VEST for Peberholm!

Er frekvensen her ikke blevet lige vel rigeligt befængt af QRM, fra en østlig udpost beboet af bl.a. en bådflygtning?
Jeg tænker noget må gøres! Måske løsningen er et passende filter som dette:

QRM-Eliminator1.jpg

Eller har I andre brugbare forslag?

God pinsedag til Alle bosiddende VEST for Peberholm!
OZ5WU
Du er sekretær i EDR, fint nok.
På Bornholm findes omkring 100 udstedte licenser, dertil kommer de der har flere kaldesignaler samt licenser til repeatere.
Skal din udsagn forstås som du ikke ønsker at bringe dine sikkert velmente hilsener til de mange licenserede her på Bornholm?
Det med bådflygtning lyder spændende.
Hvorfra er vedkommende flygtet og hvad er årsagen dertil?
Jeg er er vidende om at Bornholms Tidende gerne bringer en artikel om omtalte bådflygtning.
Min tanke er derfor at oplyse denne udmærkede avis om dit navn hhv. telefonnummer.
Bådflygtning(e) er med garanti et emne mange på Bornholm er interesserede i.
Du er jo på mange områder meget vidende, så mon ikke omtalte avis gerne bringer en artikel på baggrund af din, som nævnt, store viden.
VH
Vj.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7xf »

OZ1OXQ skrev: tirs maj 30, 2023 16:03 På Bornholm findes omkring 100 udstedte licenser, dertil kommer de der har flere kaldesignaler samt licenser til repeatere.
Hvor stammer oplysningerne fra?
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz7xf »

I hht. min sidste opgørelse fra Frekvensregistret af den 8. MAR 2015 var der 7831 registrerede personer på landsplan. Nogle af dem, havde flere kaldesignaler.

I 2. kvt i år ses i Danmarks Statistik, at befolkningen udgjorde 39.643 personer på Bornholm og 5.941.388 personer på landsplan.

Skulle der i Frekvensregistret i dag findes 100 registrerede personer, vil det på landsplan svare til 14.987 personer.
Omvendt, anvender jeg landstallet for 2015, og forudsætter forholdet mellem Bornholms og Landets befolkningstal for konstant i perioden fra 2015 til 2. kvt. 2023, vil det svare til, at Frekvensregistret i dag ville udvise 52 personer registrerede.
Jeg har en anelse svært ved at forestille mig, at tallet i dag skulle være nået op på det dobbelte eller der skulle foreligge en så markant skævvridning i antallet af registrerede, at det skulle kunne komme op i nærheden af 100.

Dertil kommer, at Frekvensregisteret ikke har været regelmæssigt vasket for dødsfald, hvorfor antallet af nulevende registrerede må anses betydeligt lavere.
Endvidere er det nyt for mig og næppe i overensstemmelse med sandheden, at der skulle være indført licens på Bornholm, når det ikke er gjort andre steder i landet.
OZ1OXQ
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors nov 28, 2019 20:19

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ1OXQ »

oz7xf skrev: tirs maj 30, 2023 17:41
OZ1OXQ skrev: tirs maj 30, 2023 16:03 På Bornholm findes omkring 100 udstedte licenser, dertil kommer de der har flere kaldesignaler samt licenser til repeatere.
Hvor stammer oplysningerne fra?
Jeg beklager meget jeg benyttede et åbenbart forkert ord.
Så da certifikater - og ikke licenser.
Ja hvorfra jeg mon har den info - tjae.
Få dig dog et liv.
Vj
OZ1OXQ
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors nov 28, 2019 20:19

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ1OXQ »

oz7xf skrev: tirs maj 30, 2023 18:49 I hht. min sidste opgørelse fra Frekvensregistret af den 8. MAR 2015 var der 7831 registrerede personer på landsplan. Nogle af dem, havde flere kaldesignaler.

I 2. kvt i år ses i Danmarks Statistik, at befolkningen udgjorde 39.643 personer på Bornholm og 5.941.388 personer på landsplan.

Skulle der i Frekvensregistret i dag findes 100 registrerede personer, vil det på landsplan svare til 14.987 personer.
Omvendt, anvender jeg landstallet for 2015, og forudsætter forholdet mellem Bornholms og Landets befolkningstal for konstant i perioden fra 2015 til 2. kvt. 2023, vil det svare til, at Frekvensregistret i dag ville udvise 52 personer registrerede.
Jeg har en anelse svært ved at forestille mig, at tallet i dag skulle være nået op på det dobbelte eller der skulle foreligge en så markant skævvridning i antallet af registrerede, at det skulle kunne komme op i nærheden af 100.

Dertil kommer, at Frekvensregisteret ikke har været regelmæssigt vasket for dødsfald, hvorfor antallet af nulevende registrerede må anses betydeligt lavere.
Endvidere er det nyt for mig og næppe i overensstemmelse med sandheden, at der skulle være indført licens på Bornholm, når det ikke er gjort andre steder i landet.
Du godeste.
Få dig dog et liv.
Vj
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ5WU »

Hej Allan og Kenneth, samt alle gode radioamatører, bortset fra én enkelt.

Jeg må jo konstatere at et rimeligt QRM filter ikke rækker til alle støjbølgerne, der kommer rullende, her på dette ellers fine sted!

Derfor er filteret nu opgraderet med AI styret signalprocessor, der virkelig kan klare mosten. Filteret er selvsagt vandkølet med filtrering af
al højrisiko støjaffald til tankvogne i faste løb til Kommune Kemi.
Der er tillige installeret luftfiltrering, til opsamling af lånte fjer og alle andre uønskede genstande, som imaginære eksamens diplomer mv.

Det fede ved at filtrere så kontant, er at alle uskyldige Bornholmere ikke længere er omfattet, af tidligere udgivet undtagelses bestemmelse.

Filteret er nu nøje justeret til "kun" at omfatte lokationen: Hovedejerlavet, Olsker 82nt derved er det kun én personage der sanktioneres.

Mere støj og lunkne tricks fra denne matrikel, kan resultere i "hvide vægge", kølemontre etc.

Alle radioamatører eksklusive personagen på Matr. Hovedejerlavet, Olsker 82nt, ønskes en rigtig god aften

P.S. Tråde med velskreven prosa er ikke QRM - Det er skønlitteratur Hr. Jensen!!
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
OZ1OXQ
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors nov 28, 2019 20:19

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af OZ1OXQ »

OZ5WU skrev: tirs maj 30, 2023 19:53 Hej Allan og Kenneth, samt alle gode radioamatører, bortset fra én enkelt.

Jeg må jo konstatere at et rimeligt QRM filter ikke rækker til alle støjbølgerne, der kommer rullende, her på dette ellers fine sted!

Derfor er filteret nu opgraderet med AI styret signalprocessor, der virkelig kan klare mosten. Filteret er selvsagt vandkølet med filtrering af
al højrisiko støjaffald til tankvogne i faste løb til Kommune Kemi.
Der er tillige installeret luftfiltrering, til opsamling af lånte fjer og alle andre uønskede genstande, som imaginære eksamens diplomer mv.

Det fede ved at filtrere så kontant, er at alle uskyldige Bornholmere ikke længere er omfattet, af tidligere udgivet undtagelses bestemmelse.

Filteret er nu nøje justeret til "kun" at omfatte lokationen: Hovedejerlavet, Olsker 82nt derved er det kun én personage der sanktioneres.

Mere støj og lunkne tricks fra denne matrikel, kan resultere i "hvide vægge", kølemontre etc.

Alle radioamatører eksklusive personagen på Matr. Hovedejerlavet, Olsker 82nt, ønskes en rigtig god aften

P.S. Tråde med velskreven prosa er ikke QRM - Det er skønlitteratur Hr. Jensen!!
OZ5WU
FNIS FNIS
Du er et flot og fornemt eksempel på hvordan man IKKE skal optræde som radioamatør hhv. som sekretær for EDR.
Du skriver: Mere støj og lunkne tricks fra denne matrikel, kan resultere i "hvide vægge", kølemontre etc.!!
Er det en trussel?
I så fald med hvilke midler trues der?
Hvad er "hvide vægge" og hvad betyder kølemontre ect?
VH
Vj
PS: Det forekommer mig at en speciallæge i xxxx bør blandes ind i trådskrivers ret så aktive skribentvirksomhed.
PPS: Helt konkret virker du som en der har "knald i låget".
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 708
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: EDR ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Indlæg af oz1iky »

Ohøj alle sammen - bortset fra den aldeles tydelige og meget velkendte støjsender.

Jeg tror det er på tide at ADMIN enten lukker denne tråd, da den har lidt samme skæbne som det meget brugte forums tråde gør,
når den meget velkendte støjsender blander sig. Den er ved at blive afsporet, som det også stor set altid sker på det meget brugte forum.

Alternativt skal ADMIN overveje om støjsenderen hører hjemme på dette forum.
Dette er stillet som et bredt og åbent spørgsmål til ADMIN med flere.
Fordi, vi har jo kunnet klare os uden "Pauser" og "Afkølings perioder" ind til dette uvæsen indfandt sig.
Uvæsen = ukrudt. Og den slags bør fjernes, så det ikke spreder sig og ødelægger mere end det gavner.

Imens ADMIN, håber jeg, overvejer situationens tilstand, vil jeg opfordre til lidt halv-akademisk velgjort læsning af den finere art!
"Kan trold tæmmes? Trolling og debatkultur i den digitale tidsalder" af Nana Dall, Maia Kahlke Lorentzen og Katrine Emme Thielke
Informations Forlag, 2019. ISBN 978-87-9377-2076

VY 73 og en rigtig fortsat god aften til alle, bortset fra den helt åbenlyse og uønskede støjkilde.


Kenneth OZ1IKY

.
Internet Troll.png
Internet Troll.png (146.88 KiB) Vist 1749 gange
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Besvar