Ham Radio Certificate Demark?

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Hej Allan

Tak for info.

Jeg har nu stadigvæk svært ved at se det hensigtsmæssige i det.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7xf »

OZ2D skrev: søn apr 23, 2023 22:22 Jeg har nu stadigvæk svært ved at se det hensigtsmæssige i det.
Hej Kim

Der ligger vel to scenarier bag.

Det ene er, at staten gerne vil give fra sig gennem privatiseringer. HRCD vil ikke være den første hobbyforening, der overtager administration fra staten. Nogle af de dersens forfløjne amatører har gjort det nogen år allerede. Jeg ser det egentlig som et sundhedstegn for et samfund.
Jeg bør måske også præcisere, at håndhævdelsen af reglerne forbliver en myndighedsopgave. Det er således ikke en repræsentant fra HRCD eller dens ejerforening, EDR, der stiller op hos en forstyrende eller lovovertrædende radioamatør.

For radioamatører kan det blive et drømmescenarie, der bliver opfyldt. For som den åbne del, Frekvensregistret administreres på for radioamatørernes vedkommende, kan det reelt ikke bruges til en skid. Registret bliver ikke flushed ved hjælp af CPR-registret, da Styrelsen ikke har behov for det, da der er kaldesignaler nok at dele ud af. De eneste afgange fra registret er de seneste år lavet manuelt på baggrund af personlige henvendelser til styrelsen. Tidligere blev de registret flushed engang i mellem, omkring en gang årligt. Det foregik også manuelt.
Selvfølgelig skal lovene omkring registerførelse fortsættes med at overholdes i forbindelse med en privatisering således, at dem, der måtte ønske det, kan meddele ret til at vise deres navn og adresser offentligt frem på Frekvensregistret, og eventuelt senere tilbagekalde retten. Som lovgivningerne nu er skruet sammen ser jeg intet behov for at inddrage en beskyttelsesformular fra Folkeregistret (den, der tidligere skulle fornyes årligt. At så Ludmilla så stort på, at man ikke sendte fornyelsen, er noget helt andet. Hun var en ret praktisk anlagt dame). Man kan sagtens fra staten side lade folk differentiere, hvor de vil vise sig frem. Det behøver ikke at være bøvlet og mere administrationskrævende end allerhøjst nødvendig. Det har vist sig, at langt hovedparten af befolkningen godt kan sætte et kryds i et afmærkningsfelt i en internetformular, og fjerne det igen, efter behov.
Selve kaldesignalerne er jo ikke i sig selv en personfølsom oplysning, men med hensyn til samkøring med lille del af CPR-registret må man sikre sig en tilladelse fra Datatilsynet, som hvis de kan se formålet, kan have svært ved at afvise en tilladelse. Samkøringen af andre registre med den lille del af CPR-registeret sker i forvejen i mange andre tilfælde. Skulle det vise sig, at Datatilsynet stiller sig på tværs, er der intet til hinder for, at HRCD kan fortage manuel rensning, men her må man nok være klar over, at dette merarbejde må betales af HRCDs ejer, EDR, ligesom man nok må forvente nogen forsinkelse af opdateringen i forbindelse med død.

Og nej. Radioamatørerne mister ikke et officielt statsligt certifikat at vise frem.

Gad egentlig nok vide om ikke din perleven, OZ5WU har noget at tilføje eller korrigere. Det skulle slet ikke undre mig. Jeg tror nemlig, at OZ1BV, Brian har givet sig selv mundkurv på med hensyn til det tekniske, indtil HRCD tages ud af mølposen.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

For radioamatører kan det blive et drømmescenarie, der bliver opfyldt.
Jeg ser det nu mere som et mareridts-scenarie (vandtætte skodder?). På hvilken måde skulle det være et drømme-scenarie? Vil alle kaldesignaler igen komme til at fremgå af Frekvens-registret (nogen dog med beskyttet navn og adresse)? Jeg er ikke vild med at jeg ikke kan se om et givent kaldesignal er legalt uagtet at jeg ikke har pligt til at kontrollere det. Platugler som ikke gider bringe deres certifikat-forhold i orden er ikke populære hos undertegnede og har aldrig været det.

Jeg forstår ikke at den daværende styrelse, ENS, ikke magtede at justere Frekvens-registret således at alle kaldesignaler samt certifikat-kategori fremgik men at nogen havde navne- og adressebeskyttelse, således kunne det på ingen måde overtræde GDPR. Jeg kan ikke se at et kaldesignal og certifikat-kategori er personfølsomme oplysninger såfremt at det er det eneste som fremgår. Jeg er i øvrigt ret enig i at Frekvens-registret burde sammenkøres med CPR-registret således at man kunne få luget ud i alle disse spøgelses-kaldesignaler på radioamatører som for længst er gået silent key eller af andre årsager er ophørt som radioamatører.

Til sidst: Du bedes forklare dette fantastiske drømme-scenarie lidt bedre, Allan.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7c »

Hej Kim
Du har det ikke godt med div. registre ?

Her er lille hildsen fra fortiden tæt på din QTH !
Hvis du gerne vil være skjudt forever så er opgaven ikke ledt.

https://www.youtube.com/watch?v=oMrZJmnAw8o
Ups lidt opmunding, nåe ja next time.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7xf »

OZ2D skrev: man apr 24, 2023 13:43 Til sidst: Du bedes forklare dette fantastiske drømme-scenarie lidt bedre, Allan.
Hej Kim

Ja, Drømmescenariet er, at alle aktive kaldesignaler igen vil fremgå af registret. Navne- og adressebeskyttelse, og kun det, ud fra kaldesignalindehaverens eget ønske i selvbetjeningsordningen.
Når man skal vælges kaldesignal gøres det ud fra den komplette liste af mulige kaldesignaler minus de aktive kaldesignaler og minus kaldesignaler i karantæne som følge af død eller fratagelse af certifikat.

Jeg skal ikke kunne sige, hvorfor styrelsen på et tidspunkt i 2018 valgte at lade hemmeligholdelsen gælde alt. Men jeg erindrer en fortælling om, at styrelsen et stykke tid derefter havde til hensigt at undersøge muligheden for at vende tilbage til "det gamle", hvor navne- og adressebeskyttelsen ikke gjaldt kaldesignalerne. Hvad der siden er sket, har jeg ingen præcis viden om andet end, at der indtil nu ikke er ændret en tøddel. Men måske der nogen i EDRs hovedbestyrelser, der ved lidt mere om det?

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Hej Kim
Du har det ikke godt med div. registre ?

Her er lille hildsen fra fortiden tæt på din QTH !
Hvis du gerne vil være skjudt forever så er opgaven ikke ledt.
Jeg forstår ikke hvorfor du bliver med med det sludder. Nu er det jo ikke kun mig som ikke ønsker min adresse flashed på Internettet, det er der ret så mange andre radioamatører som heller ikke vil, og det kan de undgå lige så længe som det passer dem. Nu kan man desvære ikke pege på et bestemt indlæg i dette her forum men prøv at lede tilbage til hvad jeg tidligere skrev og læs det igen. Nu er det her ikke en diskussion (om der overhovedet er noget at diskutere) som jeg ønsker at deltage i al evighed, så jeg stopper den her for min part.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Jeg skal ikke kunne sige, hvorfor styrelsen på et tidspunkt i 2018 valgte at lade hemmeligholdelsen gælde alt. Men jeg erindrer en fortælling om, at styrelsen et stykke tid derefter havde til hensigt at undersøge muligheden for at vende tilbage til "det gamle", hvor navne- og adressebeskyttelsen ikke gjaldt kaldesignalerne. Hvad der siden er sket, har jeg ingen præcis viden om andet end, at der indtil nu ikke er ændret en tøddel. Men måske der nogen i EDRs hovedbestyrelser, der ved lidt mere om det?
At det gik så galt med Frekvens-registret skyldes at styrelsen blev så tilpas nervøs for GDPR at det var nemmere bare at fjerne alle de kaldesignaler på dem som ikke ønskede at fremgå med navn og adresse. Som jeg forstod på styrelsen (i en e-mail-korrespondance), så var det ikke noget som de ønskede at prioritere at fikse så det kunne fungere i overensstemmelse med GDPR. Det handler sikkert nok også om økonomi og årsværk i den forbindelse.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7xf »

Hej Kim

Din beskrivelse stemmer meget godt overens med min hukommelse af fortællingen. Og nogle gange vælger man den lette løsning frem for at bruge af juristernes tid.

Tak for en god debat

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Frekvensregistret er i øvrigt nede i skrivende stund. Om det skyldes at SDFI helt har nedlagt det som offentligt tilgængeligt register og dermed opgivet det, eller om SDFI er i gang med at fikse det, således det kommer til at fungere ordentligt, eller om det er ved at blive overflyttet til SDFI's server melder historien ikke noget om. De er jo ikke fantastisk meddelsomme.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7c »

Hej Kim
Mun ikke det er ønsketænkning at det lukkes !
Det kommer sikker op at køre igen.

De internatiole callbooks fejler intet, de har de oplysninger på det fleste.
Der er ikke noget sammenarbejde imellem danmar og resten af verden da det koster penge !

73 Boye
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Det er allerede oppe at køre.

Det er nu ikke ønsketænkning hos mig at det skal lukkes men tværtimod at det bliver fikset.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7xf »

OZ2D skrev: fre apr 28, 2023 21:30 Det er allerede oppe at køre.
Ja, den fungerer igen.

Jeg syntes, at der er ændret lidt. Småkagerne optræder lidt anderledes end tidligere.
Der er stadig pudsighederne omkring brødkrummerne, hvor man kan spore navne tilbage fra en meget svunden tid, ligesom, at navneserveren ikke er ændret til den nye styrelse. Dog har de fået egen adresse og kontaktoplysninger med.
Desværre syntes ikke at være direkte samkøring med CPR-registrets dødemandsliste, men det kan måske være på vej.
Der er i den forbindelse noget, der slår mig. Med hensyn til de personligt ejede repeatere. Hvad sker der egentlig med dem i forbindelse med dødsfald. Har en repeaterejer en lokumsaftale med foderstofselskabet og ikke betaler for strøm til repeateren kan den velsagtens køre indtil foderstofselskabet ved en tilfældighed opdager, at ejeren er død eller en storm blæser antennen ned. Hvis styrelsen ikke har samkøring med omtalte liste, bliver de jo ikke selv klar over, at der et sted derude befinder sig en nu herreløs repeater kørende og kan varsko boet om at slukke den. Det er jo ikke engang sikkert, at boet efter den afdøde er vidende om repeateren.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar