Ham Radio Certificate Demark?

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7c »

Hej
Måske 8XW lige kunne oplyse os andre om
Hvem har skrevet teksten på OZ fra 8/2015 var det den daværende HR eller HB
eller det udenlangste trykkeri der tabte en kasse med nogle bokstaver ned over det så skulle have stået ?

Jeg kender ikke nogen sportsgren med så høj score ! 0-100 måske rugby

Og mit efternavn er ikke Jensen men Christensen !


73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: man apr 17, 2023 22:57 Måske 8XW lige kunne oplyse os andre om
Hvem har skrevet teksten på OZ fra 8/2015 var det den daværende HR eller HB
eller det udenlangste trykkeri der tabte en kasse med nogle bokstaver ned over det så skulle have stået ?
Det bliver såmænd ikke nødvendigt. Flemming har allerede kommenteret således i et tidligere indlæg:
Flemming skrev: søn aug 07, 2022 14:53 DR OMs OZ1IKY og OZ7XF

I har begge vældig travlt med den forside.
Den henviser til et forslag fra gruppen ”Ny start”. En gruppe som du OZ1IKY vist var med i.
I kan selv læse inden i det pågældende nummer, hvad det gik ud på, og vurdere om teksten på forsiden var grebet ud af den blå luft.
Jeg ser ikke nogen grund til at genoptage stridighederne; men I og andre må være meget naive, hvis I tror, at en hovedredaktør bringer en sådan forside, hvis ikke den er diskuteret og godkendt af arbejdsgiveren - EDRs ledelse.

Vy 73

OZ8XW Flemming
Hvor en del af min efterfølgende replik er således:
oz7xf skrev: søn aug 07, 2022 18:10 DR OZ8XW

Jeg er til fulde klar over, at også andre kan have haft en finger med i spillet omkring modstanden mod EDRnyStart. Men som ansvarshavende hovedredaktør må man engang imellem sætte sin stilling på spil for demokratiets vigtigste værktøj. Den frie presse. Ansættelsesretsligt ville du have haft en god sag.
Om der har ligget et ålegilde til grund for Flemmings svar, skal jeg ikke kunne afgøre på så spinkelt et grundlag, men set over et længere perspektiv har Flemming udvist en fantastisk evne til at sno sig udenom ansvaret.
Det er desværre nok for sent at indføre årets ål i foreningen. Jeg elsker rent faktisk den mand og hans præstationer. At han har haft et ret løst tøjer, skal man jo ikke lægge ham til last. At jeg så er vildt uenig i hans vej for foreningen, er noget helt andet.

Lad nu dem, der synge kan, synge ud! Men ikke for sidste vers! Jeg anbefaler latter og gas!

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Var der ikke noget med at 'Ham Radio Certificate Demark' skulle varetage personfølsomme oplysninger så som adresser på radioamatører?

Nogen som lige kan genopfriske min hukommelse desangående?
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 233
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ1FF »

OZ2D
Nogen som lige kan genopfriske min hukommelse desangående?
Ved en eventuel udlicitering af certificatadministrationen er det styrelsen, som fastsætter kravene. Også vedrørende GDPR. Dette gælder uanset om det er EDR eller andre, som overtager.

Længere er den ikke.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Ved en eventuel udlicitering af certificatadministrationen er det styrelsen, som fastsætter kravene. Også vedrørende GDPR. Dette gælder uanset om det er EDR eller andre, som overtager.

Længere er den ikke.
Det lyder godt og grundig ubetryggende. Det vil jeg følge så tæt som muligt. :-(
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7xf »

OZ2D skrev: lør apr 22, 2023 22:48 Det lyder godt og grundig ubetryggende. Det vil jeg følge så tæt som muligt. :-(
Hej Kim

Jeg forstår din bekymring. Men årsagen til at oprette selvstændigt Aps var netop at sikre vandtætte skotter mellem EDR og HRCD. Selve administrationen ville blive udført af særlig betroet medarbejder underlagt de skærpede straffe, der er at finde i Borgerlig Straffelov, rundt regnet 50% højere end den almindelige borger vil kunne opnå af straf.
Så nej, denne betroede medarbejder, er ikke den, der ustraffet videregiver, hvad medarbejderen har annammet i forbindelse med udøvelsen af hvervet. Det har myndighedernes allerhøjeste bevågenhed, at reglerne bliver overholdt.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7c »

Hej Kim
Hvad det du er så bekymret for m.h.t. personling oplysninger ?
Hvis det er p.g.a adresse beskyldelse, så glem det.
Du kan ikke som aktiv radioamatør holde dig skjuldt overhovedet !
Der er faktisk 1 mulighed det er at Skifte navn og flytte til et andet land der ikke har de registre DK har.
F.eks UK

Jeg kan ikke se der vil være nogen forskel om det ville være HRCD eller staten der har den opgave !

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: søn apr 23, 2023 2:26 Du kan ikke som aktiv radioamatør holde dig skjuldt overhovedet !
Metoderne ville i så fald være, at man holdt sig helt væk fra fysiske sammenkomster og ikke benyttede internettet til andet end den pligtige kommunikation til stat gennem e-boks, skat og lign. I visse tilfælde kan man få Politiets hjælp. Men alene det at skifte CPR-nummer er noget besværligt, med mindre man planlægger kønsskifte. Selve navneforandringen til Sofie Jensen går i dag ganske let. Det er langt mere besværligt at gå i højhælede sko i den nødvendige størrelse uden at vække opmærksomhed, når man handler i Irma eller venter på sporvognen.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Du kan ikke som aktiv radioamatør holde dig skjuldt overhovedet !
Selvfølgelig kan jeg da det. Det er derfor at Frekvensregistret dybest set er gået i stykker, at SDFI i angst og bange for at overtræde GDPR-regler har fjernet alle de radioamatører som har skjult adresse fra Frekvensregistret. Jeg har eksempelvis hemmelig/beskyttet adresse i folkeregistret. Har man ikke synlige antenner og det er der mange som ikke har, så aner man ikke at der i det hele taget bor en radioamatør på en given adresse med mindre man fremgår med adresse i Frekvensregistret. Hvad med dem som kun sender med et håndapparat på DMR eller DSTAR, de er lige så aktive som alle andre. Så det er noget værre sludder som du fyrer af.
Senest rettet af OZ2D søn apr 23, 2023 15:00, rettet i alt 3 gange.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Jeg forstår din bekymring. Men årsagen til at oprette selvstændigt Aps var netop at sikre vandtætte skotter mellem EDR og HRCD. Selve administrationen ville blive udført af særlig betroet medarbejder underlagt de skærpede straffe, der er at finde i Borgerlig Straffelov, rundt regnet 50% højere end den almindelige borger vil kunne opnå af straf.
Så nej, denne betroede medarbejder, er ikke den, der ustraffet videregiver, hvad medarbejderen har annammet i forbindelse med udøvelsen af hvervet. Det har myndighedernes allerhøjeste bevågenhed, at reglerne bliver overholdt.
Det der giver jeg ikke en skid for. Jeg er ikke alene skeptisk, jeg er decideret modstander af at sådan noget skal forvaltes af en privat virksomhed. Jeg tror ikke på de såkaldte vandtætte skodder, jeg har ingen tillid til at dette forvaltes på en lige så sikker måde som når det ligger hos en styrelse, uagtet strafansvar. Jeg synes også at SDFI skal skele til hvorfor at projektet ikke blev gennemført for nogle år siden dengang hvor EDR lå i kaos. Ydermere når man ser hvordan folk her i forummet sidder og skændes om tudsegamle sager i EDR på en ganske umoden og skadelig facon, så synes jeg ikke at det vidner om at det er nogen god ide at gennemføre det projekt som 'Ham Radio Certificate Demark' indeholder.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7xf »

Hej Kim

Der er jo intet ny i, at du er modstander af EDR.

At SDFI organisatorisk har overtaget en del af ENST områder er ikke ensbetydende med, at SDFI ikke er bekendt med de problemstilliger, der herskede i EDR og som var årsagen til, at HRCD ikke kunne gennemføres på det tidspunkt.
EDR er i dag et andet sted. Det er generelt ro. Men det er ikke ensbetydende med, at EDR ikke kan blive endnu bedre.
Meget af det du møder her, har intet med EDR at gøre, og det der har, er kun en lille del af den debat, der meget naturligt er omkring en forenings virke og fremdrift.
Jeg har min fulde tillid til, at sagsbehandlerne i SDFI godt kan skelne forskellen fra den dengang direkte nedsmeltning af ledelseselementerne og til nu.

Jeg vil tro, at omkring et til to års tid kan det blive aktuelt at tage HRCD processen op igen. Når det ikke kan blive før, skyldes det primært EDRs aktivitetsplan 2023, hvor der er fokus på problemstillinger som andre nationer også har. Du kan læse mere om Shaping The Future projektet her:
https://www.iaru-r1.org/stf/

Hvis du er interesseret i at læse EDRs nordiske søsterorganisationers blade, er det en del af standardmedlemskabet. Du får også valgret som en del af pakken, og du kan vælges ind i de ledende organer og være med virkende til at forme EDR i din retning. Det kan tilmed have betydning i det internationale samarbejde, der foregår dels nordisk og i IARU- Region 1, som er vores forhandler på frekvensområdet med ITU.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Der er jo intet ny i, at du er modstander af EDR.
Nu synes jeg du er perfid, det plejer du ikke at være og det klæder dig ikke, Allan. Jeg er ikke modstander af EDR men jeg har det stramt med en af dem som sidder i bestyrelsen, det er lige meget hvem det er, det skal ikke ses som et personangreb. Dertil kommer at jeg nok stadigvæk er for uenig med hvad EDR står for og har fået gennemført i forhold til styrelsen til at jeg ser mig selv i EDR. Og det er da IMHO en ærlig sag.
Jeg vil tro, at omkring et til to års tid kan det blive aktuelt at tage HRCD processen op igen.
Det håber jeg virkelig ikke sker nogensinde.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ5WU »

Til alle,

Jeg tænker ikke det er nyttigt at kæmpe med næb og kløer i mod at et EDR ejet selskab overtager den simple administration af kaldesignaler i Danmark, derved er modstanderne reelt ude i at skade fremtidens radioamatørbevægelse i Danmark, er det dét I vil?
  • Husk data fra administrationsselskabet kan og må ikke benyttes af/i foreningen
  • Der er tale om ren administration
  • I vælger stadig jeres call sign selv, også de hovedløse der ses af og til
  • Rets teknisk er det stadig den styrelse frekvensloven hører under der udstiller certifikater
  • Prøver og prøveindhold styres stadig fra styrelsen
Den samme udvikling ses i flere europæiske lande og modstand eller sabotage, kan resultere I at én af de andre organisationer, der har fået overdraget administrations' ansvar for kaldesignaler til deres interessegruppe, kommer til at overtage administrationen af radioamatør kaldesignaler i Danmark...

Ér det måske ønskeligt - Ene og alene fordi der findes en minoritet af svært egoistiske og larmende radioamatører, hvor studenterhuen bestemt ikke risikerer at klemme på hovedet.

Det giver os ikke andet end bad will og endnu dårligere arbejdsbetingelser..

P.S. antenneforhold er ikke en del af denne tråd og slet ikke der hvor den private ejendomsret tilsat et stænk racisme, er en blokerende faktor!
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af OZ2D »

Ud over at jeg synes at der er upassende at administrationen af kaldesignaler skal ligge i et privat firma, så har jeg umanerligt svært ved at se fordelen i det. Hvem skal i øvrigt betale for denne administration i dette private firma, eller skal det hvile på frivilligt ulønnet arbejde?

Når talen falder på at skade vores hobby, så er alle de skænderier om EDR, som dette forum har været hærget af, langt mere skadeligt og dumt end noget som helst andet. Hvis jeg ikke havde amatørradio-certifikat men ønskede det, så ville alle disse skænderier om tudsegamle sager, som bestemt burde være gået i glemmebogen, være rigeligt til at skræmme mig langt langt bort. Det bør de stridende parter tænke på inden næste skænderi startes op. Just saying.

Den med studenterhuen er virkelig morsom, grænsende til hysterisk morsom. Gæt selv hvorfor........ :lol:
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Ham Radio Certificate Demark?

Indlæg af oz7xf »

Hej Kim

Med hensyn til, hvem, der skulle betale, var prisfastsættelsen for prøveafvikling, certifikatudstedelse og kaldesignaludstedelse fastsat til fortsat at ligge i Styrelsen. Pengene var planlagt til at gå ubeskåret i HRCDs kasse. Hvert andet år, så vidt jeg husker, ville det være meningen at tage prisfastsættelsen op til revision på baggrund af HRCDs indsendte regnskab. Man må her huske på, at Styrelsen har en god baggrund for at bedømme prisfastsættelsen ud fra egne mangeårige data. HRCD kunne således ikke blive til et tag selv bord. Det kunne jo faktisk også ske det, at HRCD var billigere end den statslige administration hidtil havde været, og så skulle der jo reguleres den anden vej.

Et par punkter, som OZ5WU ikke har nævnt, er, at administrationen var planlagt til fortsat at ske på Styrelsens databaser, ligesom inddragelse af radioamatørtilladelser også fortsat ville være en ren styrelsesopgave at beslutte efter gældende procedure med krav om fornyet prøveaflæggelse. Noget lignende ville være tilfældet i forbindelse med, at nogle glemte at betale for en ydelse, at deres certifikat ville blive kaldt tilbage.

På et enkelt punkt kan OZ5WU måske tage fejl. For mig bekendt blev der puslet med et certifikat med både Styrelsens og HRCDs logoer. Jeg tror endda, at jeg har set et udkast. Men om det var blevet godkendt af styrelsen, ved jeg ikke.

Her er Styrelsens begrundelse for tilbagekaldelsen, som den tager sig ud i deres aktstykket:
Energistyrelsen har noteret sig, at der i den sidste tid har været en vis ustabilitet i
og omkring Landsforeningen Experimenterende Danske Radioamatører (EDR),
som ejer HRCD, bl.a. som følge af udskiftninger i bestyrelsen. På grund af dette
har styrelsen vurderet, at det på nuværende tidspunkt vil være uhensigtsmæssigt at
overdrage opgaverne til HRCD.
PS
Jeg har taget til efterretning, at du syntes, at jeg er perfid.

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar