en dobbelt windom antenne

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7xf »

I denne tid ses en tråd om en windom antenne og et udvidelses-kit:
https://div.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=96865

For gud ved hvor mange år siden havde min far, OZ5SA hængt en meget lang tråd op mellem to bygninger i karreen, hvor vi boede. I 1/3 punktet var tilsluttet en ligeledes fosforbronze tråd, der endte i stationsenden, hvor den var koblet til udgangsrørets afstemningskreds. Han kaldte antennen for 1/3 Hertz antenne. Det var med den antenne og en 10 Watts CW-sender jeg kørte jorden rundt, mindst en gang, og havde nogle ganske fortrinlige forbindelser på 80 meterbåndet.
Derudover udmærkede den sig ved at forstyrre det meste af Frederiksberg og det indre af Københavns fjernsynsmodtagelse, hvorfor antennen kun blev brugt til sending udenfor TV-tid.
Nu til dage vil mange sikkert kalde en sådan antenne for en windom. Man kan selvfølgelig også føde antennen med andet end en enkelt tråd. Og det er om en sådan tråden på det meget brugte marked omhandler.
Trådstarterens spørgsmål er for så vidt meget forståeligt, og forståelsen af Verners svar er nok vanskeligt gjort af manglende skitse. Jeg har funden en enkelt her ved at Google: "double windom antenna", for det er der vist mange der kalder opstillingen. Her er en af skitserne jeg faldt over:
dobbelt windom med balun.jpg
Det er forøvrigt her, at jeg har skitsen fra og hvor der står lidt mere om antennen:
https://www.iw5edi.com/ham-radio/2221/d ... om-antenna

PS
Jeg har ikke siden dengang i 60erne haft fornøjelsen af at benytte en Off Center Fed antenner.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Hvorfor har du ikke lagt dette indlæg ned under Antenner
Der hører det til ikke her.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

For mig handler det ikke så meget om selve antennen, men mere om den udviklingen i tråden på brugtgrej,dk, der kan forudses. Om jeg er synsk, nej. Det er slet ikke nødvendigt! Perlerne kommer ligefrem på snor.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7xf »

Tråden på det meget brugte marked kommer vidt omkring.

Verner har f.eks en defekt Carolina Windom med manual liggende. Må jeg i den forbindelse gøre opmærksom på, at Carolina Windom er et registreret varemærke og underlagt en vis beskyttelse mod efterligninger med salg for øje. Om den er bedre end en Windom, der har navnet grundet dens "opfinder" eller en tysk 1/3 hertz antenne kan jeg ikke sige med sikkerhed, da jeg ikke har haft mulighed for at prøve Coralina Windom op mod den gamles 1/3 Hertz antenne. Men umiddelbart vil jeg ikke antage det.

Hans Jensen, der anvender 4zo som signatur er taget på plejehjem, og det i sig selv er jo kedeligt for en radioamatør, hvis man ikke har ordentlig adgang til antenner på stedet. Måske en sag for tilsynsmyndigheden.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz1bv »

OZ9XU, Verner skriver på den røde avis:
Svar til "de følsomme" på den "konkurrerende kanal"

Dette er helt OT, så på forhånd undskyld, men kan kun svare her, da jeg ikke abonnerer på den konkurrerende kanal.
Verner, du er mere end velkommen til at "abonnere" på denne kanal :D
Vy 73 de OZ1BV, Brian
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7xf »

oz1bv skrev: tors jul 13, 2023 11:32 Verner, du er mere end velkommen til at "abonnere" på denne kanal :D
Så afgjort, meget velkommen og tilmed et forfriskende pust.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7xf »

Det viser sig, at Verner også har en FD4 antenne, der har været ophængt samme sted og på samme måde som sin nu defekte Carolina Windom, og ved sammenligning udtaler han:
Umiddelbar er Carolina Windom betydelig mere støjsvag end FD-4'eren og dermed bedre lytteegenskaber.

Som TX har jeg ikke mærket den store forskel.
Lige på det punkt er jeg lidt skeptisk, men det kan jeg underbygge, hvis Verner indgiver sin ansøgning om at måtte skrive her.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 708
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester Allan, OZ7XF

Nu handler tråden pludseligt om noget helt andet?
Om personlige e-mails og ikke Hjælp til Windom antenne.

Det er jo så, kun forventeligt, lidt synd da vi måske kunne have fået lidt mere seriøs diskussion om Windom antennen.
Men det er jo så ikke første gang det her sker på det aldeles brugte markeds "plakatsøjle for uinteressante personer"

Det ender sikkert som sædvanligt, når den her personage kommer med alle sine OT (og ret uinteressante) indlæg på "plakatsøjlen"
Denne tråd er lukket for nye indlæg.JPG
Denne tråd er lukket for nye indlæg.JPG (11.52 KiB) Vist 1866 gange


VY 73 til alle, bortset fra den helt åbenlyse og velkendte undtagelse.

Kenneth OZ1IKY

.
2023-07-14 OZ1OXQ i BG tråden Hjælp til Windom antenne 2.JPG
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7xf »

Halløj Kenneth

Som jeg er inde på lidt højere oppe i tråden, kommer perlerne ligefrem på snor.

Dykker man dybere ned i dette indlæg:
Screenshot 2023-07-14 at 20-03-47 Brugtgrej - Hjælp til Windom antenne.png
vil man opleve, at det skrevne udtrykker noget meget specielt, og det er dette specielle, der går igen og igen i adskillige af de uinteressante indlæg. En ganske særlig form for selvforherligelse. Det særlige er, at temaet er det samme om og om igen.
Jeg vil ikke her bruge tid på at gå ned i tekstens detaljer omkring de anførte effekter andet end, at fænomenet ses til dagligt.

At skribenten gengiver viden, som er ham annammet i en vis form for fortrolighed, er ikke usædvanligt.

Linierne trækkes efterfølgende op på kysten, og det fremgår ret tydeligt, at skribenten, OZ1OXQ er noget uklar omkring privat og offentlige skriverier:
Screenshot 2023-07-14 at 20-56-40 Brugtgrej - Hjælp til Windom antenne.png
vy 73
OZ7XF, Allan
Senest rettet af oz7xf lør jul 15, 2023 1:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af OZ2D »

Det ender sikkert som sædvanligt, når den her personage kommer med alle sine OT (og ret uinteressante) indlæg på "plakatsøjlen
Sådan ender det fordi administrationen på Brugtgrej ikke evner at drive et forum. Alle disse smadrede og lukkede tråde er et glimrende bevis på nævenyttigheden fra admins side. Det er mig ubegribeligt at fok fortsat finder sig i det. Der er jo udmærkede fora som RDE og Facebook som fungerer langt bedre.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7xf »

Hej Kim

I min verden ville jeg ikke administrere et forum gennem lukning af tråde og sletning af indlæg. Det er dog ikke fordi, at det i sidste ende kan bide sig selv i halen i forbindelse med en retssag omkring ansvar for det skrevne, men fordi jeg ikke mener, at metoden er den bedst egnede.
Til at starte med gik moderationen på brugtgrejs forum ret godt. Det var, da det udlukkende var ejerne, der udførte den, og det var ret sjældent, at de greb ind, og ofte var det med verbale henstillinger. Så kom Hans på banen, og så ændrede metoderne sig.

At folk fortsat finder sig i det, er jeg nu ikke helt så sikker på. Jeg har en fornemmelse af, at antallet af skribenter på det forum har toppet og er på vej ned. Jeg mangler rigtig mange af de dygtigste skribenter, der var der tidligere, og endelig er der enkelte, der ikke skriver nær så meget som tidligere. Til gengæld er der en enkelt skribent, der går igen i stort set alle tråde. Nogle kalder ham for en troll, da han har alle trollens særkender.
Simon Spies sagde engang at: ”dårlig omtale er bedre end ingen omtale”. Måske er det ejernes tankegang bag anvendelsen af Hans og tilstedeværelsen af en allestedsværende skribent, der af nogle omtales som en troll. Men sådan er verden ikke længere. Folk reagerer rent faktisk negativt i statistikkerne på dårlig omtale. De holder sig væk og til sidst mistes kundekredsen.

Det er i erhvervsmæssig henseende ret solide folk, der står bag brugtgrej.dk. Jeg opfatter dem som ret dygtige og kan på den baggrund ikke helt udelukke, at brugtgrej udelukkende er et eksperiment, og at resultaterne af det løbende eksperiment rent faktisk kan bruges i en større sammenhæng. Det er dog ikke noget, jeg kan underbygge med baggrundsmateriale. Det er blot en tanke.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7c »

Hej
Her se vi også at det samme ske på RDE forum, hvor er tråd der burde have været
under Antenner. Kan bruge omkring den røde Avis !
Hold jer nu til antenne området.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Denne tråd handler ikke om antenner. Den handler om en tråd på brugtgrej.dk og dens udvikling.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 708
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz1iky »

Ohøj Mester Allan, OZ7XF
Jeg mangler rigtig mange af de dygtigste skribenter, der var der tidligere, og endelig er der enkelte, der ikke skriver nær så meget som tidligere.
Nej der har du nok meget ret. "Slette-Kongen" Hans har jo sine "yndlinge", og de er - som Boye var inde på tidligere - fredet.
Slette-Kongen er ikke upartisk, som en god ADMIN burde være. Jeg savner faktisk at de opstiller retningslinier for det forum?
Så ville man have noget at holde Slette-Kongen op på....

Jeg har af samme årsag forladt brugtgrej for flere år siden.

Nå, men jeg vil fortsætte med at skrald-hamrende grine over hvor meget man kan udstille sig selv over for "Gud og hver mand",
og samtidigt med ikke tage imod velmente gode råd.

https://div.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=96865
se fra #15 og frem

Humlen er, Boye, at den tråd (på brugtgrej) jo allerede er afsporet i så stor en grad, at den burde lukkes ned.


VY 73 til samtlige, bortset fra den i allerhøjeste grad velkendte undtagelse

Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
Brugeravatar
oz1bv
Indlæg: 100
Tilmeldt: man nov 23, 2009 13:09

Re: en dobbelt windom antenne

Indlæg af oz1bv »

Øhøj alle

Der hersker ingen tvivl om at BG freder nogle trolle. At jeg fik et los i røven undrede mig (Jeg råbte jo bare "Troll" da OZ8XW begyndte at kæfte op). Men, sådan er der jo så meget, livets pølse er speget (https://www.youtube.com/watch?v=M4av3wflTBE).

Noget andet, vi skal blive bedre til at holde os til de kategorier vort forum rummer. Jeg tillader mig at henstille til at vi gør os lidt umage for at skabe overskuelighed. Jeg har, som én af forum-holdet "magt" som slettehans, men jeg vil meget nødig træde i karakter i den stil. Denne tråd er blevet snørklet og det får den lov til at fortsætte med, men nye tråde må gerne havne hvor de hører til. :-)

Rigtig god aften til stort set alle.
Vy 73 de OZ1BV, Brian
Besvar