Shaping the past

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

OZ5WU skrev: tirs sep 05, 2023 8:47 Webshop - er klar til at gå online, når denne elendige sekretær har fået et administrationssystem til medlemsadministration i luften.
Sammenholder jeg det forgangne års problematikker omkring hjemmeside, forum og Webshop, må min anbefaling være øjeblikkelig stop af Webshop projektet.
Jeg kan heller ikke anbefale at sammenkøre medlemsregistret med webshoppens kundekreds. Udover, at det muligvis vil kræve tilladelse fra Datatilsynet, vil der med sikkerhed være medlemmer, der vil reagere med et nej tak til begge dele.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Var det ikke af begrundelserne for at købe Microsoft 365 til et beløb på ca 60-70KKr.
med en årligt afgift på var ca 12KKr.
Det må have priotet no 1 for HB, og nu hænger opgaven åbenbart på 1 mand i HB
udaf 7 Stk. !

Der er vist stadig ikke afsat penge til Antenne arbejde, det er nok ikke noget EDR syndes er vigtig ?

73 Boye
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ0J »

oz7c skrev: fre sep 08, 2023 13:47 at købe Microsoft 365 til et beløb på ca 60-70KKr.
med en årligt afgift på var ca 12KKr.
Microsoft 365 koster DKK 1.000 om året for en 5 bruges licens. Har du faktatjekket dine priser?

Der har været om Business Dynamic 365, som er ejet af Microsoft.

Du har selvfølgelig læst referatet, så du kender årsagen hertil? Eller har du kun lyttet på vandrørene?
oz7c skrev: fre sep 08, 2023 13:47 Det må have priotet no 1 for HB, og nu hænger opgaven åbenbart på 1 mand i HB
udaf 7 Stk. !
Hvor læser du det? Det fremgår mig bekendt ikke af referaterne.
oz7c skrev: fre sep 08, 2023 13:47 Der er vist stadig ikke afsat penge til Antenne arbejde, det er nok ikke noget EDR syndes er vigtig ?
det er lidt ligesom med sygeplejerskerne. Der afsættes penge, men det hjælper ikke så meget. Det ville gavne meget mere, hvis der kom nogle frivillige hænder med forstand på området (ikke antenner, men personer, der ved noget om offentlig forvaltning inden for byggeri o.l.).
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ5WU »

Dr. OZ7XF og OZ0J,

Først "lidt" tak for en smule seriøsitet i debatterne her - Dét kunne andre godt tage ved lære af :D

@OZ7XF - Nu har jeg jo ikke afsløret detaljer i "Medlemsregister" og dettes interaktion mod Web-portal, forum og Webshop og alt det andet. Men der vil ikke blive delt følsomme oplysninger på tværs, altså udover username og password tjek. I Webshop vil cookie hos brugeren holde alle andre leverance oplysninger.
Vi kommer til at benytte et ganske professionelt medlemsstyrings værktøj, som holder på hemmelighederne. Dette værktøj vil også kunne generere og sende post-filen til trykkeren, så abonninernes papirsvineri kan eksekveres, gerne med en heftig miljøafgift :lol:
Det værktøj løser også med elegance fil til QSL-forsendelse - Derved kan EDR nøjes med et "standard" regnskabsprogram. BTW et program der handler moms og alt det der følger med at drive erhverv i miniput format.
Du vil nok "hoste" når jeg også fortæller at der SKAL ske registrering af ALLE der vil giver deres besyv med på de meget store dele af det "Digitale Klubhus" som potentielle medlemmer får adgang til. Registrering af ALLE vil ske med to faktor verification så vi slipper for FinnA og lignende potteplanter. Og melder man sin ind i foreningen kommer to faktor igen i brug, denne gang for at vi kan bruge data fra medlemssystemet til et fremtidigt elektronisk valg - IGEN deles kun bruger - password og phone og valgfilerne vil blive flyttet manuelt til et selvstændigt valgsystem, som ikke er forbundet på nogen måde til resten af Webkomplekset.

@OZ0J - Ja så var Microsoft BC meget inde i billedet til en start, heldigvis har alle mulige konsulenter alt for meget af bestille med BC, derfor blev den pensioneret. Og JA så er der vel to kandidater lige nu det er E-conomics som EDR pt. benytter delvis og det noget mindre og tilstrækkelige Dinero :)
Der er der ikke besluttet noget det kommer HB til at gøre - Husk nu at være seriøs, for det var du ikke i den sidste bredside du diverterede med ;)

Jeg så bare gerne at "nogen" og det blir ikke mig - fik slanket og struktureret konto hvirvar og rapporter sådan at årsrapport kan udskrives direkte til levering til HB & RM og at vi til hvert HB møde havde et offentligt bilag med med økonomisk status for riget.. Det ville klæde os.

@Alle andre - så kommenteres der ikke på tåbelige kommentarer!!
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: fre sep 08, 2023 13:47 Var det ikke af begrundelserne for at købe Microsoft 365 til et beløb på ca 60-70KKr.
med en årligt afgift på var ca 12KKr.
Hej Boye

Det eneste beløb, som jeg kan genkende efter hukommelsen, er de ca. 12KKr., som fremgår i Referatet fra HB møde 20/2-2023:
Screenshot 2023-09-08 at 17-02-18 Referat-HB-moede-20022023.pdf.png
og det har jo intet med Microsoft 365s afgifter at gøre.

Jeg har ikke surfet alle HB referaterne igennem for at finde tekst om udgifter til Microsoft 365.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

DR Michael og tak for info omkring medlemsregister og webshop.

Jeg hoster på ingen måde over brug af personidentifikation i form af f.eks Mitid. Men jeg får kvalme, åndenød og sved mellem tæerne, når talen kommer til at omhandle samkøring af medlemsregister og handelsvirksomheden. Dette taler sit tydelige sprog, og tro mig. Det vil ske igen, at nogle kunder får stjålet deres oplysninger. At åbne for samkøring giver mulighed for at stjæle endnu mere oplysning.
Screenshot 2023-09-08 at 17-38-49 web shop midlertidigt lukket - Experimenterende Danske Radioamatører.png
Jeg har tidligere fået stjålet mine personlige oplysninger i forbindelse med handel på nettet. Det er dissideret røvsygt at lukke betalingskort, vente på nyt og møde op i den ellers pengeløse bank for at få kontanter til de næste 14 dage.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ0J »

OZ5WU skrev: fre sep 08, 2023 17:22 Husk nu at være seriøs, for det var du ikke i den sidste bredside du diverterede med ;)
Jeg var skam seriøs, det kan man ikke sige om svarende fra Dinero. Jeg kan som HB medlem på ingen måde støtte valget af Dinero som kommende regnskabsprogram - og slet ikke med de få detaljer, der p.t. foreligger. Eller jeg skulle måske sige mangel på detaljer.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ5WU »

Dr OM OZ0J

Hvad du kan og vil støtte - Mja det kan jeg godt finde på at blæse på, og niks jeg har ikke mel i kæften! Du kan meget muligt have ret i en fraktion omkring Dinero, men du kom ikke med alternativer..
Det betyder relativt sikkert at E-conomics skaleres til den "smule" der er nødvendig for at drive haveforeningen! Hverken mere eller mindre..
Og skulle jeg finde på at drille (kan nemt ske) så kender du navnet på bogføringskværnen...

BTW den lille opgave med kortlægning af processer i nuværende administration, den synes jeg liige du selv eksekverer.. Jeg har INTET behov for den, som i intet behov.
Jeg synes jeg ser en "sysselsætning" i den opgave du opfandt, håber du husker ophavet for den slags "Flapsier" - Vi skal vel ikke have sendt bud efter Harry Potter og venner til at luge???
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ5WU »

Dr. OM OZ7XF

Jeg hapser lige den med ID'et til undersøgelse - Er bare bange for at det koster lidt rigeligt, selvom det vil være perfekt til formålet. Du risikerer jo at jeg må tage papiret fra abonninerne, for at betale regningen.
N.B. Det vil jeg med største fornøjelse gøre, bare for at få lov til at beskue røgskyen og det kogende fjordvand i det sydøstlige Jylland :lol:

Jeg lurer altså på den med to faktor ved kontooprettelse og ved medlemskab, hvor det ene ben er kode via sms, som opretter skal indtaste.
Så har du nemlig hvad der skal sikre identitet som vælger...

Der er jo mange ting omkring betalingskort mv. som FANDEME skal håndtere perfekt, derfor vil webshop betalinger foregå via et af de firmaer der håndterer kortbetalinger - Så slipper du for at få kritiske info i nærheden af onde mennesker.
Det foreningsmodul jeg har kig på opbevarer ikke kort information overhovedet.

Men vi kunne jo også bare vælge at bruge MobilePay - Ingen kontanter (føj de smitter) - ingen finurlige banktransfers med tilhørende regnskabs fusk manuelt forstås - Ingen betalingsservice (for dyrt).

Jeg tror på at alle vinkler er belyste :D for jeg deltager ikke i noget der vil gå på kompromis med sikkerheden ligesom jeg vil sætte prof. folk til at holde hele møllen sikkerhedsopdateret, med en fornuftig back-up strategi med geografisk adskillelse af produktion og backup..
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

DR Michael

Nemid i engangsmetoden er overkommelig økonomisk, og vil ikke være truende for det papiromdelte blad eller badevandstemperaturen i Vejle Fjord. De redaktionelle udgifter til bladet blev reduceret væsentligt for nogle år siden, ligesom man så sig bredere om i forbindelse med trykning. Men jeg mener iøvrigt ikke, at man skal holde de to aktiviteter op mod hinanden. Bladet forsvinder på et tidspunkt. Om det bliver grundet beskatning eller at medlemmerne selv inden regeringsindgrebet fravælger det, vil kun tiden vise.

To faktor godkendelse er for den enkelte bruger en øget sikkerhed for misbrug af sit login. Men som Id er det ikke særligt anvendeligt, da ikke alle telefoner er registreret på en måde, der gør det muligt for foreningen at bruge det til sikker identifikation. Selv identifikation gennem brevforsendelse til anerkendt adresse er ikke så sikker som tidligere, og har formentlig aldrig været det af årsager som jeg ikke vil komme ind på her.
Der er også et andet hensyn, der skal tages. Det er selve brugergruppens alder. Bliver det for indviklet for den enkelte eller noget som den gamle ikke har set før, deltager han simpelthen ikke. Nemid har de fleste, men ikke alle, hvorfor, der skal være mulighed for anden identifikationsmulighed. En identifikation, der ikke kan foretages uden foreningens manuelle håndtering. Du vil forbavses over så mange jeg i lokalsamfundet har hjulpet med deres IT-problemer, og nogle radioamatører er det gennem tiden også blevet til. Diskret, selvfølgelig!

Handelsvirksomheden og dens problemer. Som jeg kan læse ud af HB referaterne vil mange af varerne blive tilvejebragt ved, at ordrerne falder igennem til en tysk leverandør. Metoden er kendt fra adskillige internetfirmaer. Personligt bryder jeg mig ikke om metoden, og hvis den bruges fordækt og jeg finder ud af det ophører min købelyst temmelig øjeblikkelig.
Jeg tror også, at HB skal ind og kikke på behovet vs besværet ved at drive en handelsstation. Modsvarer det genererede overskud virkelig indsatsen. Jeg syntes nok, at der er rigeligt andet at fordrive tiden med i foreningen. Er det virkeligt så vigtigt at invitere problemerne ind, og går der ikke for meget spejderdreng i det, når handelsstationen sælger uniformer med fleksibel mavestrik.
Få i stedet en aftale med en tøjvirksomhed eller uniformsskrædder, hvor medlemmerne kan handle direkte, hvis der er nogle medlemmer, der absolut vil uniformere sig. Husk at få nedsat et uniformsudvalg, der kan arbejde med et uniformsreglement i mange år frem.
Handelsstationen er en remisens fra tiden, hvor foreningens forlag udgav sin håndbog. Det er snart 60 år siden.
Tiden, hvor det skattemæssigt var en fordel i at drive en handelsvirksomhed, er også væk, men endnu ikke lagt helt i graven. Der er stadig ikke fuldt belyste sager fra dengang.
Skal man endelig forny sig, så kunne man lade VTS indgå i den pakke, man modtager ved indmeldelse.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ0J »

OZ5WU skrev: fre sep 08, 2023 22:37 Du kan meget muligt have ret i en fraktion omkring Dinero, men du kom ikke med alternativer..
Jeg kommer ikke med alternativer på nuværende tidspunkt, da INGEN som i INGEN regnskabsprogrammer på nuværende tidspunkt er godkendt af Erhvervsstyrelsen i forbindelse med den nye bogføringslov, der er vedtaget. Og JA landsforeningen er omfattet grundet indtægtens størrelse.
OZ5WU skrev: fre sep 08, 2023 22:37 BTW den lille opgave med kortlægning af processer i nuværende administration, den synes jeg liige du selv eksekverer.. Jeg har INTET behov for den, som i intet behov.
Jeg husker med gru det, en tidligere formand og et tidligere HB gjorde tilbage i 2013-2014, da de valgte et andet regnskabsprogram. Det kan meget vel gentage sig, hvis der ikke er styr på alle arbejdsgange. Jeg kan læse, at du OZ5WU har styr på alle arbejdsgange, så det overlader jeg til dig at afklare.
OZ5WU skrev: fre sep 08, 2023 17:22 Jeg så bare gerne at "nogen" og det blir ikke mig - fik slanket og struktureret konto hvirvar og rapporter sådan at årsrapport kan udskrives direkte til levering til HB & RM og at vi til hvert HB møde havde et offentligt bilag med med økonomisk status for riget.. Det ville klæde os.
Det kan både C5 og E-conomic i dag. Det kræver kun, at man laver en ekstra kontoplan i bunden af den nuværende og så kun skriver den del ud som balance. Til gengæld kan Dinero ikke det p.t., og Dinero anbefaler ikke, at man retter i deres kontopan.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

Hvis foreningen ikke i hvert af de seneste to år har haft en erhvervsmæssig omsætning over 300.000 kr er den ikke omfattet af de nye regler for digital bogføring.
Med til opgørende af den erhvervsmæssige omsætning hører udlejning af lokalerne.

Hvis foreningen skærer webshoppen og udlejningen fra og således udelukkende har et socialt, kulturelt, politisk eller humanitært formål er den end ikke bogføringspligtig.

Certifikat ApSet ser jeg igen grund til at bruge mere tid på, så det kan lukkes allerede i dag. Tanken var god nok for nogle år siden, men nu og i nærmeste fremtid ser jeg ikke nogen kapacitet til det projekt også.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ0J »

oz7xf skrev: lør sep 09, 2023 7:18 Hvis foreningen ikke i hvert af de seneste to år har haft en erhvervsmæssig omsætning over 300.000 kr er den ikke omfattet af de nye regler for digital bogføring.
Desværre kan kontingent opkrævet af EDR blive momspligtig, da der er faldt en EU-dom herom. Der skal være en
ikke ubetydelig fysisk aktivitet
for at kontingent kan være momsfritaget. Det at svinge morsenøglen eller vade på fodtasten til en SSB QSO er nok ikke fysisk aktivitet nok :mrgreen:

Skattestyrelsen har udsendt et styresignal på området, således at kontingent uden en betydelig fysisk aktivitet bliver omfattet af momsloven. Det er endnu ikke trådt i kraft, og jeg har spurgt et par eksperter herom uden at få svar. Jeg forventer at vide mere i december eller januar, hvor jeg bliver opdateret også på det område.

Jeg kunne ikke lige finde det styresignal på Skattestyrelsens hjemmeside, men jeg fandt det her https://tax.dk/jv/da/D_A_5_5_2.htm

Det er nævnt over for HB og var med på dagsordnen som punkt 5.2 i januar 2023.

Momsfritagelse kan se, hvis landsforeningen EDR kan komme ind under almennyttig forening. Det har jeg ikke forudsætning til at vurdere, om det er muligt.
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

Hej Jørgen, OZ0J

Nogle vil måske mere, at det er rimeligt, at det fordrer en vis fysisk aktivitet i en idrætsforeningen for at kunne oppebære momsfritagelse. For mange år siden var der stor palaver om billard og dart var idræt. Nu er de en del af Dansk Idrætsforening.

Kan det være denne, som du ledte efter:
https://info.skat.dk/data.aspx?oid=1947071
Den syntes at være lidt bredere og fordrer ingen gymnastiske øvelser :D . Hvorledes man forholder sig til den form for differentieret kontingent, som EDR benytter sig af, skal man nok granske lidt dybere i.

Hele skatte og momsområdet er plaget af, at man skal have fingrene ned i det til dagligt for at finde hoved og hale i det. Det har jeg ikke.
Alle tiders, at du giver dig tid til at skrive her og forsøge at udrydde de værste misforståelser på området.

vy 73
OZ7XF, Allan
torbenoz6tw
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs sep 05, 2023 18:22

Re: Shaping the past

Indlæg af torbenoz6tw »

Rimax_15 skrev: tirs sep 05, 2023 18:02 Det med antenner er en stor hindring for mange, og kan være det for mange nye.

En af mine gamle venner bor i Herlev, og han har haft licens i mange år.
Efter han flyttede har det helt stoppet hans radioaktivitet.
Dr OM, Rimax!
Din gode vens situation er jo desværre velkendt for mange ældre amatører, når kræfterne ikke længere er til at passe hus og have. Flytning til
en ældre- eller plejebolig betyder som oftest et farvel til den aktive del af vores hobby.

Jeg er af og til på besøg hos familie i Herlev, og så kunne jeg jo kigge forbi din gode ven og måske give ham et par råd til at komme i luften igen.

Du eller han er yderst velkomne til at kontakte mig via min e-mail: oz6tw(snabel-a)hotmail.com.

Vy 73!
Torben, OZ6TW,
Medlem af EDRs antenneudvalg.
Besvar