Shaping the past

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Ja digitalisering er noget vi alle har intresse i.
At der findes radioamatører der ikke kan finde ud af det undre mig ?
Vi har alle en pc mm ellers ingen bankforbindelse !
EDR's hb er ikke interseret i åbenhed, det er mere vigtigt at kunne læse OZ fra 1700tallet
end referater fra diverse HB/RM møder. Det er et klart valg de sidste HB'er har valgt !
EDR's one mand show er ikke gode tegn på sammenarbejde i et HB, især den jyske mafia svigter,
og det er jo dem der bestemmer ligesom på borgen.

Jeg har selv den opfattelse at HB og måske dele af RM har et tomrum mellem ørene, nærmest
et sort hul.

Ja OZ1AHV er den sidste fornuftige formand EDR har haft, resten derefter er til lossepladsen
eller skal vi kalde til militær diktatur klassen.

Den handling var RM selv ude OM !
Der var så også noget med en præmie for god tro tjenste for EDR.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: fre okt 06, 2023 7:49 Jeg har selv den opfattelse at HB og måske dele af RM har et tomrum mellem ørene, nærmest
et sort hul.
Hej Boye

Som du sikkert har bemærket stiller Landsformanden i sin leder i denne måneds OZ det ret retoriske spørgsmål:
Hvad er det, vi går og laver i HB?
I øvrigt en ikke ret bemærkelsesværdig leder, da den på ingen måde besvarer det retoriske spørgsmål ret godt, og er da også krydret med en lystfiskerhistorie, hvilket jo rent principielt ikke kan siges at højne værdien. Og Landsformanden omgår da også behændigt de helt store problemer, hvilket jo også er underbygget af den manglende sagsbehandling i hovedbestyrelsen, bl.a omkring den vedtægtsbestemte medlemskommunikation, foreningens egen hjemmeside edr.dk.
Hjemmesiden hænger i laser og har gjort det længe.
Det er hovedbestyrelsens ansvar at drage omsorg for, at den frivillige arbejdskraft aflastes i fornødent omfang, eventuelt gennem nedsættelse af et udvalg i stedet for at lade en enkeltperson varetage opgaven.
Det duer slet ikke, dr Landsformand.
Og så vidste jeg ikke engang, at foreningen havde fået en Landsformand. Det næste bliver vel, at vi også får en landssekretær eller måske en hel Generalsekretær. Øjner jeg det første tillæg til "Guidelines for EDR Emblemer" i form af en fingerring af guld og rød emalje :wink:

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
HB har det ikke godt med de gamle sure mænd ?
Vi er da vist 3 af dem.

Der er kun at håbe at RM tager sig sammen tilretter HB, så noget idet mindste bliver
udført.Der er ca 1,5 md til datoen.

Du har vel stadig ikke fået svar ja/nej på dit tilbud om at hjælpe med webpage ?
Det beviser bare det er kun snak ingen handling !

Der er jo 2 stemmesedler:
1. med indbetalingskortet
2. den ordinåre til RM næste år
Jeg tror kun det no 1: Der giver opmærksomhed og gør det klart for RM at nu går den ikke længere.

Nye nåle det er sikker sagen !
det kunne da være for at nu har du betalt i 10-25år forsæt med tak.
En gammel sang skal der vel også til.

https://www.google.com/search?client=fi ... 2lnlc,st:0

Covid19 og influenza venter jeg lige en postgang med, skal til kontrol m.h.t. canser 3 års undersøgelse
indtil d.d. intet nyt opdaget.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Tæl mig endelig ikke med i din opgørelse over sure mænd i foreningen. De par ting, som jeg har påpeget, er ikke af en kaliber, der gør mig sur. Det er sandsynligvis heller ikke nok til, at RM udtaler sin mistillid. I øvrigt er jeg slet ikke interesseret i, at der skal skiftes ud i hovedbestyrelsen. Dette efterårs RM skal helst forløbe så roligt, at ingen trækker sig.
Men derfra til, at jeg mønstre til Den store Jubelrulle, er langt.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Nu er udtrykket ikke mit, men en ung mand fra HB, der vist heller ikke har nogle faste opgaver ?

Jeg tror du har ret der ikke en skid på RM.!
Det drejer kun om en god middags frokost, og så efter den er der nogen der forlader mødet.

https://www.google.com/search?client=fi ... 0Ik3M,st:0

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: lør okt 07, 2023 16:23 Nu er udtrykket ikke mit, men en ung mand fra HB, der vist heller ikke har nogle faste opgaver ?
Hej Boye

"En ung mand fra HB", skriver du. Men går det virkelig an med unge mænd til at bestyre en ældre sag og har de overhovedet sproget til at kommunikere på et for os forstandigt niveau. Det kunne man jo godt sætte spørgsmålstegn ved, men jeg vil hellere beskæftige mig med det andet element, som du berører i dit indlæg: "faste opgaver". For det er både håndgribeligt og vedtaget således:
Screenshot 2023-10-08 at 05-13-22 Vedtaegter-for-EDR-25112022.pdf.png
"Nedsætte / godkende interessegrupper og udvalg. Samt godkende eksisterende interessegrupper, der ønsker tilknytning til EDR.", skrives der i vedtægterne. Af foreningens vedtægtsbestemte hjemmeside fremgår her:
https://www.edr.dk/interessegrupper/
at der er 7 interessegrupper. Opgaven er nu at finde godkendelsespapirerne. Der mangler jeg i høj grad dokumentsstyringsprogrammet, som jeg har omtalt i et tidligere indlæg i denne tråd. Nummer 7 i rækken af interessegrupper er: "RABOS".
Bliv anerkendt som værdifuld for samfundet.
kan man læse i HBs nyhedsbrev fra september 2023. Er det her, at interessegruppen: "RABOS" kommer ind med sit dødt sejlende projekt?

Man kan ikke, og jeg gør slet ikke, forvente, at alt lykkes og kan føres ud i livet. Men der er vel ingen årsag til at lufte vasketøjet længere end højst nødvendigt. Den nuværende hovedbestyrelses fornemmeste opgave i skrivende stund er at udskrive RABOS som interessegruppe og føre udskrivningen til protokol, og derefter få RABOS pillet ned af hjemmesiden. To store opgaver forestår!
Gøre livet og især IT simpelt. Pil det ned, som ikke er til!

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Husk det nu der er altid chefens ansvar !
Og hvem han/hun er i EDR er et godt spørsmål ?

Er det formanden for HB han har stort set ikke været til stede.
Eller generalen i RM evt. EDR's PET/FE who knows.

Glem nu ikke hvem der har startet denne tråd OZ1RH et RM medlem,
det var vist ikke rosende ord til EDR for deres arbejde.

Mit bedste råd til de ca. 1000 er vendt med at betale og se om ikke ledelsen i EDR kommer på
bedre tanker.
Lige nu sover de trygt pengene kommer jo i kassen.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: søn okt 08, 2023 9:29 Mit bedste råd til de ca. 1000 er vendt med at betale og se om ikke ledelsen i EDR kommer på
bedre tanker.
Hej Boye

Jeg anerkender til fulde metoden, og har da også anvendt den, velvidende, at det er en engangsfornøjelse, og at når den er iværksat, er det lig med ingen indflydelse.

At det er nogens ansvar at lade sig inspirere ved jeg ikke. Men, hvis man vil, kan man jo glo lidt rundt her, hvis man skulle være kørt død i hjemmesideopbygning:
https://www.cyklistforbundet.dk/

Hvis nogle skulle få den gruelige tanke, at ovenstående henvisning i virkeligheden er tiltænkt den kommende arbejdsopgave i repræsentantskabet at ændre paragraffer, står det helt for egen risiko og ansvar. En en til en kopiering af cyklistforbundet vil ikke kunne lade sig gøre, idet hjulet kom lang tid før Marconi. Men prøv alligevel at lege med tanken!

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan

Ingen indflydelse med eller uden de 700 Kr er vist det samme.

Nu har jeg ikke selv tænkt at købe en flaske vin til 700 Kr der smager af rævepis !
Bedre 7x vin til 100Kr der smager godt.

Kan RM ikke få sat en bedre dagsorden for fremtiden så er der ikke meget håb, og det gælder stadig med priotering
af opgaver hvad er vigtigst !

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: tirs okt 10, 2023 15:33 Kan RM ikke få sat en bedre dagsorden for fremtiden så er der ikke meget håb, og det gælder stadig med priotering
af opgaver hvad er vigtigst !
Hej Boye

Den for repræsentantskabets vigtigste opgave må for tiden være at ændre vedtægter, noget som visse personer i HB ikke bryder sig om.
Jeg så nu gerne, at regionssystemet helt blev udskrevet af vedtægterne. Navnlig der, hvor vi kan stemme og dermed have en vis indflydelse, bør vi ikke være begrænset af regionale grænser. Vi bør efter min opfattelse stemme nationalt.
Overgangen fra kredse til regioner var en fejltagelse, da problemerne med manglende opstillingsparate i kredsene jo også ses i regionerne. Der bliver nødt til at være kamp om pladserne, da det vil medføre, at de opstillingsparate gør sig mere umage i sine valgpræsentationer end tilfældet er i dag, hvor det alene at stille op i nogle kredse pr. automatik betyder, at man er valgt.
Det er efter min bedste opfattelse dødssygt at stemme regionalt, når der ikke er en egentlig regional organisation.
Egentlig så jeg også meget gerne, at der valgtes formand direkte. Men her er jo det nedarvede problem, at det ikke kan siges med fuldstændig sikkerhed, at en formand vil trække sig, hvis der konstateres utøj i regnskaberne eller at formanden ikke har varetaget formandsrollen på en for repræsentantskabet passende måde.
Jeg mener nu godt, at man kan indrette vedtægterne således, at repræsentantskabets udtrykte mistillid til en formand pr. automatik vil medføre nyvalg til formand. Man giver således dem, der har valgt formanden, mulighed for at udtale sig ved at stemme. De øvrige i hovedbestyrelsen kan man godt lade vælge af repræsentantskabet af egne rækker. Lidt besværligt, men det burde give større sammenhængskraft og fleksibilitet.
I samme omgang bude man også se lidt på om det virkeligt er hensigtsmæssigt, at de af repræsentantskabet valgte hovedbestyrelsesmedlemmer mister deres stemmeret i det repræsentantskab, de selv er en del af.
Så for mig at se, er der rigeligt at gøre ved dette efterårs RM. Måske det end ikke kan afvikles over en dag, men man er nødt til at afsætte en hel weekend med overnatning, sovs og kartofler, og måske en svingom ud på de små timer.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Hvad skal man mene, Landsforening er vist tabt.
Overtrædelser af vedtægterne, det burde være på dagsorden til RM ?
Og det er sikkert ikke 1 fra RM der mener det skal på dagsorden !
Så længe vedtægterne ikke overholdes, giver det ikke nogen mening at ændre dem !
I et privat firma vil det have betydet ud af vagten.

https://www.google.com/search?client=fi ... TR-J4,st:0

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: tors okt 12, 2023 0:26 I et privat firma vil det have betydet ud af vagten.
Hej Boye

Jeg er nu ikke så sikker på, at et brud på aftaler, her vedtægterne, nødvendigvis er ensbetydende med afsked. Det kunne jo tænkes, at aftalerne, her vedtægterne er dem, der ødelægger lugten i bageriet.
Jeg vil ikke her gå ned i detaljerne omkring, hvorfor og hvordan de nye vedtægter blev til. Blot konstatere, at de er ret så firkantede, og at det dengang var nødvendigt. Men også her kan tiden spille ikke så lidt ind. Jeg vil mene, at tiden er for mere frie vedtægter, og jeg har da også tidligere advokeret for, at ændre vedtægterne, hvis de konflikter den aktuelle formåen.
Skriv dog de 4 dage ud af kravet for referater, hvis referatskriveren ikke kan nosse sig færdig indenfor den tidsramme. Jeg vil endda gå så vidt, at mene, at vedtægternes, forretningsordenernes og valgbestemmelsers detaljeringsgrad har taget overhånd. Det er lidt ligesom Folkeskolen, at regler og forordninger er kommet til at overskygge formålet.
Måske var jeg lidt optimistisk i mit forrige indlæg, hvor jeg antydede, at dette års RM kunne afvikles over en weekend. Jeg tror ikke, at to dage er tid nok. Måske er en uge et bedre bud eller også skal mødet deles op i en ugentlig møderække over en måned. Det er, hvad der skal til for at skabe sig - i en fremtid.

https://www.youtube.com/watch?v=M-D3YJnHgKw

Jeg tror sgu, at jeg i morgen kan sætte antennen til og køre lidt DX. Mine forskellige projekter er tæt på en afslutning, og min nye engelske hytte får sidste lag maling senere i dag, når jeg har luftet havetraktoren og klippet græsset i parken. En bøgehæk og en bøgepur skal også klippes i dag, men det kræver kun min tilstedeværelse i form af inspektion og direktion.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Ja den sidste optimist er vel ikke født endnu !
Det kunne være du skulle melde dig til at lytte på med til RM mødet,
du skal jo ikke betale bumpenge og have pas med.

Evt melde dig som referant, så vi får er sandfærdigt referat ikke en renset udgave.
Det problem ville man ikke have hvis man IGEN BRUGTE LYDFILER. Så er cheansen slut når mødet er færdig !
Intet at skjule.

73 Boye
Brugeravatar
OZ1FF
Indlæg: 233
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 8:58
Geografisk sted: Vejers Strand
Kontakt:

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ1FF »

Hej Allan

Du skriver:
Jeg vil ikke her gå ned i detaljerne omkring, hvorfor og hvordan de nye vedtægter blev til. Blot konstatere, at de er ret så firkantede, og at det dengang var nødvendigt. Men også her kan tiden spille ikke så lidt ind. Jeg vil mene, at tiden er for mere frie vedtægter, og jeg har da også tidligere advokeret for, at ændre vedtægterne, hvis de konflikter den aktuelle formåen.
Enig. EDR er ikke en forening med 10.000 medlemmer, hvor en organisering med repræsentantskab kunne være hensigtsmæssig. Lad os vende tilbage til den gode gamle årlige generalforsamling, hvor der kan træffes umiddelbare beslutninger og vælges nye bestyrelsesmedlemmer, som har mulighed for at tilføre den dynamik, som vi har manglet i de mange år, hvor det hele gik ud på at udgive 12 numre af OZ på papir. Dette ikke sagt for at bagtale det nuværende OZ, som er en rigtig flot publikation, men som desværre ikke matcher den måde, som der kommunikeres på i dag.
Vy 73 de OZ1FF/Kjeld - QRV 1,3 - 47 GHz
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej
Nu er tiden nok ikke til en dans med vedtægter, men til handling i alm. menighed.
Se nu at få skibet på rette kurs med eller uden den formand der ikke har gjort sit job de 3 år.

Politisk har han nok ikke bedt om et møde med de ansvarlige minstre !
Det betyder også at der burde have været en plan for hvad skal vi tale om !

Ja en GF model indkaldt på sydpolen eller nordgrøndland en god ide, hvorfor ikke !

73 Boye
Besvar