Shaping the past

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz1rh
Indlæg: 11
Tilmeldt: fre jan 22, 2016 21:57

Shaping the past

Indlæg af oz1rh »

Det har været ret populært at kritisere EDR og i særdeleshed HB, men der er efterhånden faldet ro på og HB arbejder, se bl.a. tankerne om Shaping the future. I tilslutning hertil har jeg skrevet et notat jeg kalder Shaping the past. For det første skaber et godt click bait interesse og for det andet udspringer fremtiden til en vis grad af fortiden. I notatet har jeg indlagt nogle fejl, så du under læsningen kan øve dig i 'Find Fem Fejl', men jeg garanterer ikke at der kun er fem fejl.

Shaping the past - notat om EDR's fremtid.
Status
Hvorfor skal vi have lov til at bruge samfundets værdifulde frekvenser til at lege på? Efter at frekvenser kan bortauktioneres, er de jo blevet dyre.

Radioamatørernes berettigelse i samfundet:
1. Hellere lovlig brug end pirateri på nødfrekvenser (altså vores bånd er/bliver medborgerbånd).
2. Indsats i katastrofesituationer - ikke specielt relevant i Danmark men nok i USA og den 3. verden (dog ikke i diktaturer som ønsker at styre informationer til/fra landet).
3. Social funktion (brød og skuespil for folket) - enlige får tiden til at gå med at snakke eller i bedste fald lodde på et eller andet. Det koster ikke nogen minutafgift, men er dyrt i udstyr.
4. Vi deltager i den tekniske udvikling og driver teknologien frem, dvs. skaber værdifulde opfindel¬ser. Hvem tror på det i dag? Fortidens glorie giver os ikke nødvendigvis ret til frekvenser i fremti¬den.
5. Mulighed for ungdommen til lovligt at befatte sig med et teknisk emner, som måske giver lyst til en ingeniøruddannelse (men de unge sidder nu på nettet i stedet, hvor der ikke er licenskrav, TVI, QRM, byggelovgivning der hindrer antennemaster...)
6. Vi skaber international forståelse ved at kunne kommunikere på tværs af landegrænser.

Tendenser i øvrigt:
7. Amatørtjenesten er internationalt vedtaget og derfor tager det tid at nedlægge os.
8. Flere og flere sager afgøres i EU, som på mange områder har mere magt end Telestyrelsen.
9. Vi oplever en tendens mod øget globalisering indenfor alle samfundsområder.

Visioner og ønsketænkning:
Hvordan ønsker vi at verden skal se ud hvis vi var i himmelen:
1) Vi skal være kendt i samfundet for at tilbyde 'noget'
2) Vi skal medvirke til teknisk udvikling inden for de specialfelter der ikke er dækket af kommer¬cielle interesser, f.eks., SETI, forskning, udbredelsesforhold, eme...
3) Fornuftigt forhold til myndighederne
4) Vi holder hus i egne rækker, båndplaner overholdes som gentleman agreements. De få der over¬træder reglerne bankes om nødvendigt på plads af myndighederne
5) Alle apparater er beskyttet mod indstråling
6) Vi forstyrres ikke af støj/udstråling fra alverdens elektronik
7) En radioamatør har ret til at opsætte antenne på eget hus/ejerlejlighed
8) Byggelovgivningen forlanger at radioamatørmaster er mindst 23,5 m høje så antennerne ikke syner så meget.
9) Effektiv intern organisation i EDR så tingene fungerer
10) Færre bånd, men de frekvenser vi har skal være eksklusive. Bemærk at næsten alle mikrobølge-bånd er delte og at vi ikke er primær tjeneste.
11) International koordinering, samme bånd, båndplaner og standards over hele verdenen => billigere udstyr, lettere brug og bedre muligheder for internationale forbindelser
12) Radioamatørerne arbejder sammen om projekter f.eks. TCP/IP via packet, modems og modemtek¬nologier til HF (f.eks. PSK31), SETI, SHF-udstyr som er no tune...
13) Vi kommunikerer ved at digitalisere vores tale, komprimere den og sende den i mindre båndbredde end SSB, altså mere effektivt.
14) EDR har en medlemsprocent på 90 % af de licenserede OZ hams
15) EDR består af:
a) en ledelse (direktion - HB)
b) lokale afdelinger af medlemmer
c) udvalg der varetager særlige sager
d) kontoret, der er et sekretariat som ekspederer administrative ting for udvalg, afdelinger og HB
16) Et clusternetværk mindst dækkende hele Europa der virker, virker hurtigt (max 30 sec de lay) og med talk-mulighed mellem alle. Den enkelte bruger skal kunne bestemme hvilke spots der er relevante for ham.

Handlingsplan:
1) EDR skal fungere effektivt internt. Sager skal behandles og breve besvares hurtigt, kontoret skal kunne kontaktes nemt. Referater skal udsendes til klubberne i rimelig tid. Interne forretningsgange trænger åbenbart til opstramning.
Jan Sindal, Realkredit Danmark har udtalt:»Vi ser en stor fordel i at kunderne i den indledende fase kan betjene sig selv.... Vi kan ikke udnytte Internet forretningsmæssigt, hvis ikke den interne organisation og IT-systemerne bagved er på plads. ....der er ingen grund til at bruge menneskelige ressourcer, hvis kunderne gerne vil betjene sig selv«
2) Få koordinering indenfor egne rækker til at fungere:
a) båndplaner
b) repeatere
c) packet
d) beacons
EDR kan IKKE tillade sig at lade disse områder flyde, det er der samme som at nedlægge EDR. HB har ellers engang vedtaget at EDR ikke vil blande sig i packet!
3) Få forholdet til Telestyrelsen og relevante organer i EU til at blive til et samarbejde.
a) Forstyrrelsessager: ISM-ISDN-xDSL, alt det der forstyrrer os. Støjniveauet er i de sidste 10-15 år hævet 5-10 dB i byerne, så det er blevet umuligt at høre svage stationer
b) Internationalt vedtagne båndplaner skal overholdes
c) Fornuftigt pensum/prøver til novicelicensen
d) EDR afholde prøver (tid/pris fordele)
e) Operatørlicens, lettere adgang til at smage på vores verden.
4) Sammensæt en ledelse der indeholder de nødvendige kvalifikationer:
a) En formand med visioner for fremtiden og som varetager repræsentative pligter
b) En næstformand, der holder sammen på tropperne internt
c) En sekretær og en kasserer, der kan styre kontoret inden for deres område
d) Et antal arbejdsheste, der formentlig går igen i diverse udvalg for at koordinere tingene. Ledelsen kan så sætte menige medlemmer til at renovere hus i Odense, skifte vinduer osv.
5) EDR skal markere sig i samfundet i aviser, radio og TV, Internet og på gader og stræder hvor der sker noget, f.eks. markeder, festivaler, udstillinger osv. Egentlig ganske almindelig marketing, der udføres af afdelingerne.
6) Det skal være tillokkende for OZ hams at melde sig ind i EDR. Fordelene skal være kendt og ac¬cepteret.
7) EDR skal arbejde effektivt på EU-plan og internationalt i øvrigt via samarbejde med andre EU amatørorganisationer og i Reg. 1 og IARU.
8) SETI har krav til forstyrrelsesfri frekvenser, det samme har vi hvis vi vil køre svage DX-stationer. Derfor bør vi samarbejde med SETI om eksklusive frekvenser. Det er ikke nok at vi har et amatørbånd hvis en anden tjeneste sender bredbåndsstøj som rækker ind over vores bånd. I takt med at alt digitaliseres vil støjproblemet vokse.

Så vidt jeg kan se er det radioamatørhobbyen tilbyder udøverne dybest set:
a) gratis kommunikation over hele verdenen, dvs. ingen minuttakst, men som har et element af uforudsigelighed og som kræver en personlig indsats (købe/bygge radio, opsætte antenne, kende udbredelsesforhold...)
b) socialt samvær på båndene og i klubberne
c) tilfredsstillelsen ved at have lavet noget elektronik der fungerer (når det virker)

73, Palle, OZ1RH.

PS, hvor mange fejl fandt du?
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

Følg tråden her:

https://edr.dk/forum1/viewtopic.php?f=4 ... p=188#p188

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej

Måske passer denne sang meget godt til den dovne HB,
der har dårlig infomation op og ned !
Man kan vel kun håbe at der sker noget udskifting !

https://www.youtube.com/watch?v=iQzB5T_B_iI

73 Boye
Brugeravatar
OZ5WU
Indlæg: 190
Tilmeldt: lør dec 05, 2015 20:12

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ5WU »

Dr OM Boye OZ7C

Nu er jeg mere end træt af dine udokumenterede påstande og til tider perfide angreb!

Du kan simpelthen ikke være den kontinuere tilsvining bekendt!

Det er jo GRATIS omgange du uddeler - HVAD med om du SELV tog bare LIDT ansvar!
Vy 73 de OZ5WU/Michael
Libertatem Defendimus

EDR member 12353 - ARRL member 3100340794 - RSGB member 322950
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Michael
Ja det med metaltrædthed er sefølighedt ikke godt !

Jeg er ikke en del af den ledelsen i EDR og har derfor ikke noget ansvar.

Den dårlig information til andre i RM.
Der burde være informaeret om HB's arbejde eller pasivitet.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

DR OM HB SEKR OZ5WU

Den bedste måde at undgå angreb på er at overholde spillereglerne eller få dem lavet om, informere om fremdrift og om det modsatte.
Det appellerer på ingen måde nogen til inddragelse ved at bebrejde nogen en manglende hjælp og det ikke selv at tage ansvar.
At stille op til repræsentantskabet og blive valgt til formand eller hovedbestyrelsesmedlem forpligter. Og forpligtelsen ligger i foreningens vedtægter og forretningsordenerne.

Fra Forretningsordenen for EDRs Hovedbestyrelse er hentet:
§ 1. Generelt
Hovedbestyrelsen (HB) arbejder ud fra EDRs vedtægters § 7, samt nedenstående
forretningsorden. Formanden (FM) arbejder ud fra EDRs vedtægters § 8, samt nedenstående
forretningsorden.
Stk. 2. Arbejdet i HB sker i åbenhed, ved at dagsordener - referater og bilagsmaterialer, er
tilgængelige for alle medlemmer. Undtaget herfra er sager der nødvendiggør fortrolighed
overfor tredje part.

§ 3. Dagsorden for hovedbestyrelsesmøder:
Stk.2. Dagsorden for HB møder inklusiv alle møde bilag, fremsendes til HB, RM og dagsorden
uden personsags bilag og offentliggøres på EDRs hjemmeside mindst 4 dage inden HB-mødet
afholdes.

§ 5. Referater
Referater fra HB-møder udformes som beslutningsreferater. Efter behandling af et punkt på
dagsordenen, gennemgås og godkendes referatet for det pågældende punkt, inden næste punkt
kan behandles.
Det endelige referat fremsendes til HB og repræsentantskabet. Referatet uden personsager
offentliggøres på den åbne del af EDRs hjemmeside, senest 4 dage efter afholdt møde.
Stk. 2. Et kort resumé af hovedbestyrelsesmøder offentliggøres på EDRs hjemmeside som nyheds
notits og på EDRs sociale platforme, senest 4 dage efter afholdt møde.
Det er ret tydeligt, at de angivne terminer ikke har været overholdt i særlig stor udstrækning i rigtig lang tid. Skriv dog hele forretningsordenen om således, at medlemmerne ikke kan have nogen forventning om at se, hvad i laver. Start i § 1 stk. 2, hvor åbenheden erstattet af interne notater, og så fremdeles ned gennem hele forretningsordenen således, at referater er interne HB-notater og medlemmerne uvedkommende.

På foreningens hjemmeside ses i skrivende stund, at det sidste HB Nyhedsbrev er fra marts 2023. Skrot dog nyhedsbrevene helt, da de åbenbart er en belastning.
Det, som medlemmerne har behov for at vide, kan de læse i OZ, og helst på papir i natlampens skær.
Hvis medlemmerne vil noget må de møde op på medlemsmøderne og ikke ulejlige hovedbestyrelsen i det daglige på nogen måde. Luk med for hovedbestyrelsens e-mailkonti, slet og ret!

Luk ned, luk ned, luk ned for forventningerne, og afpas dem til det, som I i HB og nærmeste omegn magter.
Jeg er mere end træt af uforløste forventninger. Men jeg er ikke så træt, at det påvirker mit kommende abonnement på OZ. Heller ikke, hvis det reduceres til et årsskrift. Det ville faktisk glæde mig, da det ikke er der, hvor jeg henter mine tekniske vidender, og det, der rager os medlemmer af foreningsanliggender kan glimrende klares i et årsskrift på en enkelt side og i jubilæumsår hele to sider.

Bortforklaringer duer ikke længere. Tiden er inde til at tage ansvar!

vy 73
OZ7XF, Allan
Oz1jhm
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre mar 11, 2016 22:12

Re: Shaping the past

Indlæg af Oz1jhm »

Hej Michael

I gør det fint og er hurtige når i får konkrete henvendelser om aktiviteter eller andet.

Lad nu være med at læse henvendelser som bare er brok enten her , på brokgrej eller på mails.

Det er de samme og de samme der bare skal kloge sig på en ikke konstruktiv eller motiverende måde.

Dem der virkeligt vil jer det godt og vil hjælpe spilder ikke deres kostbare tid på et brok forum ...

OZ8CW
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

DR OZ1JHM

Dit indlæg var ventet med spænding. Desværre, heller ikke denne gang løser det nogle af foreningens mange udfordringer.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
oz1iky
Indlæg: 708
Tilmeldt: man dec 07, 2015 8:24

Re: Shaping the past

Indlæg af oz1iky »

I stor udstrækning vil jeg give Hjalmar ret!

Og skulle nogen føle sig "ramte" - sorry.
Men det er vel prisen for at stå i forreste linje?

Og for at citere en person (SK - og ikke radioamatør) sagde engang;
Husk - når du peger på nogen, hvor mange fingre peger tilbage?

Eller sagt på en anden måde; det er let at kritisere - men hvad har DU selv gjort?

... når det er sagt, hvad om HB/RB meldte ud hvad problemet var?
Mon der ikke var nogen som faktisk kunne hjælpe?

Man ved jo aldrig, før man har fortalt hvad det er der er ...


VY 73 - without restrictions, because the mines have been laid out already...


Kenneth OZ1IKY
... DON'T FEED THE TROLL !

DISCLAIMER
Dette indlæg er ikke en bevidst chikane af nogen som helst, ej heller en bestemt person.
Hvis nogen alligevel skulle mene dette, må det stå for egen regning og mangle enhver form for dokumentation
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

Halløj Kenneth
oz1iky skrev: ons aug 23, 2023 18:44 ... når det er sagt, hvad om HB/RB meldte ud hvad problemet var?
Mon der ikke var nogen som faktisk kunne hjælpe?

Man ved jo aldrig, før man har fortalt hvad det er der er ...
Er det ikke netop dér, det begynder, hvis man skal undgå de værste kriser?
Det tror jeg nok, at jeg fik banket ind i hovedet på alle de supplerende kurser i management, som jeg deltog på i mit tidligere arbejde. Strudsemetoden hører vist en meget fjern fortid til.

vy 73
OZ7XF, Allan
Oz1jhm
Indlæg: 14
Tilmeldt: fre mar 11, 2016 22:12

Re: Shaping the past

Indlæg af Oz1jhm »

Dr OZ7XF

Jeg vidste godt du ventede mit indlæg med spænding ...Det er jo netop det der kendetegner de flittige brugere af dette forum. Der skal respons til for at de kan forsætte deres færden. For som du ved så er det rigtigt skidt når man selv må svare på sine egne indlæg for at holde tråden i gang, og det kan jo faktisk gøre at man bliver nød til at være mere "direkte provokerende " så man får nogle op af stolen og hen til tastaturet så der kan komme gang i tråden igen og så de flittige brugere rigtigt kan komme til tasterne.

Så tak for at du ventede på mig og beklager at mine evner ikke helt slår til i din målestok. ....drop dine provokationer på mig - de preller totalt af ligesom diverse mails med trusler om sagsanlæg fra andre.

Og må jeg så ikke motivere dig til at få opgraderet de der lidt outdatede management kurser. I gamle dage underviste man nok noget anderledes hvis brok, bedrevidenhed og demotivering indgik i ledelse. I dag er det meget in at benytte sig af motiverende, rosende, indlevende, støttende ledelse hvor også nærvær er meget udbredt. Det betyder at lederen faktisk er med i processen så han netop kan være med når det sker og ikke blot sidde tilbagelænet og brokke sig over manglende performance på bagkant.

Men alt det ved du selvfølgelig, så beklager at jeg har optaget spalteplads .... Det skal jeg nok undlade fremadrettet ;o)))

Rigtig god og dejlig dag til alle .... Husk at kører noget CW ...Der er så mange gentlemen der ...

OZ8CW
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej
Måske er det på tide at nævne hvem der har startet denne tråd OZ1RH Palle der er med i RM.
Der kunne godt være ved at brede sig en mistro til at HB faktisk laver deres arbejde ?
Men det ved generalen vest for vedbæk sikker mere om !

73 Boye
Brugeravatar
OZ8AAZ
Site Admin
Indlæg: 86
Tilmeldt: fre nov 30, 2007 1:16
Geografisk sted: Näsum (Sverige), JO76ge
Kontakt:

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ8AAZ »

oz1rh skrev: tirs aug 15, 2023 0:17 PS, hvor mange fejl fandt du?
Referencer til en myndighed kaldet "Telestyrelsen" er måske ikke så meget fejl, som en lidt bedaget betegnelse - men meningen går da ikke tabt i det her segment, der har alder/erfaring med sig :)
Ellers en rigtig god summering af principper og aktiviteter, der skal til hvis "supertankeren" skal vendes inden den rammer klippeskærene - kursen har med meget lidt undtagelse været gal i næsten 20 år, så tålmodighed skal der til.
Vy 73 es cuagn de
Kasper SA7LNK / 7S7K (ex-OZ8AAZ / 5P9K)
https://kasper.myram.dk
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

Hej Boye

Om der er ved at brede sig en generel mistro i RM til HB kan være svært at svare på ud fra trådstarters indlæg. Han er jo kun en ud af de resterende valgte. Jeg ser nu ikke engang hans indlæg som en mistillidserklæring, og jeg har været inde på det før, at det ikke er sikkert, at de udeblevne referater, en hjemmeside, der hænger i laser og en lukket web-shop er nok til at forkaste formandens beretning eller direkte fremsætte et mistillidsforslag ved det kommende RM. Jeg ville ikke selv stemme for et sådan fremsat forslag, hvis jeg sad i RM. Dertil er disse sager for tynde.
Jeg tror, at man skal være langt mere nervøs for medlemmernes reaktioner. Jeg er da også opmærksom på, at hovedbestyrelsen er meget observant på medlemsflugten.
Kan hovedbestyrelsen gøre mere end at være observant på medlemsflugten. En af mulighederne er at tage en snak med udgangspunkt i Herzberg motivationsfaktorer, der med en anelse perception godt kan anvendes i en frivillig forening. Er medlemmerne da generelt så utilfredse, at der straks må gøres noget, er måske svært at afklare entydigt. Men et pejlemærke kunne være medlemmernes lyst til engagement.

Jeg er ret overbevist om, at tager HB ansvar og finder aflastning til de tre mest belastede områder, kommer HB i mål inden afdansningsballet til næste år. Dette års efterårsmanøvre i november, skal de nok overleve.
Så til de medlæsende hovedbestyrelsesmedlemmer: På med vanten. Det er vist stadig in at informere, selvom det snart er 55 år siden Herzberg fremsatte sin to-faktor teori.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
OZ0J
Indlæg: 612
Tilmeldt: søn dec 23, 2007 9:31
Geografisk sted: Brandelev
Kontakt:

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ0J »

OZ8AAZ skrev: tors aug 24, 2023 23:49 Referencer til en myndighed kaldet "Telestyrelsen" er måske ikke så meget fejl, som en lidt bedaget betegnelse
De kan jo lade være med at skifte ministerium eller styrelse hele tiden :mrgreen:
73 OZnulJørgen

Medlem af ARRL, FDM, EDR, Tænk, DDXG
Skribent til https://rde-posten.dk og i OZ
Besvar