Shaping the past

Her diskuterer vi fremtidens forening, hvordan vi skal udvikle organiseringen og hvad der skal satses på fremover.
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

torbenoz6tw skrev: fre sep 15, 2023 10:13 Din gode vens situation er jo desværre velkendt for mange ældre amatører, når kræfterne ikke længere er til at passe hus og have. Flytning til
en ældre- eller plejebolig betyder som oftest et farvel til den aktive del af vores hobby.
DR Torben

Overordnet set i forhold til foreningen EDR, drejer det sig også om at tillade sig at tænke abstrakt, samt kombinere input fra forskellige side i for nogle mærkværdige kombinationer.

Jeg har lagt mærke til, at Ældresagen tages meget seriøst af vore politikere. Nogle vil måske mene, at politikerne ligefrem er skræmt af den vælgermasse vi ældre udgør.
Jeg har også lagt mærke til fraværet af vanlige aktiviteter for det mandlige køn på landets plejehjem og plejecentre. I stedet bliver vi mænd visiteret til at sy strapudemaj og pette flettigrør i mænger, der er en trussel for vores køns behov. I forbindelse med en jobsøgning for nylig faldt jeg over en annonce fra et århusiansk plejehjem, der fremhævede, at de sandelig også havde mandlige aktiviteter: "En ugentlig dag med kortspil med en enkelt øl.". Æv, hvad f.... sker der. Er det, hvad kvindelige plejehjemsforstandere tænker om os?
Hvornår har du sidst set et motorcykelværksted på et plejehjem eller set en antennefarm, der kunne gøre enhver radioamatør misundelig.
Vi må som forening af overvejende ældre mænd gennem aktivistisk handling søge at være medvirkende til at tilbageerobre og tage ejerskab over de karaktertræk, der gør os til mænd i en kønsdiskrimineret verden af kvindelige plejere. Jeg vil f..... ikke visiteres til at sy strapudemaj og pette flettirør. Jeg kræver beskidte hænder, hver dag og luften af loddetin, benzin og dieselolie, hveranden. Og lugten af jord, skal ikke komme fra stueplanter, men når jeg pløjer jorden omkring plejecentret med traktoren.
Måske skulle EDR overveje et samarbejde med Ældresagen omkring kønsdiskriminering, så vi i det mindste kunne drive en amatørradio, når vi bliver anbragt på plejehjem.
Harley´en og værktøjskassen skal jeg nok få med til den tid.

vy 73
OZ7XF, Allan
Brugeravatar
Rimax_15
Indlæg: 186
Tilmeldt: lør dec 19, 2015 18:10

Re: Shaping the past

Indlæg af Rimax_15 »

torbenoz6tw skrev: fre sep 15, 2023 10:13
Rimax_15 skrev: tirs sep 05, 2023 18:02 Det med antenner er en stor hindring for mange, og kan være det for mange nye.

En af mine gamle venner bor i Herlev, og han har haft licens i mange år.
Efter han flyttede har det helt stoppet hans radioaktivitet.
Dr OM, Rimax!
Din gode vens situation er jo desværre velkendt for mange ældre amatører, når kræfterne ikke længere er til at passe hus og have. Flytning til
en ældre- eller plejebolig betyder som oftest et farvel til den aktive del af vores hobby.
Du får det til at lyde som om min Ven er meget gammel, han er 52.
Han flyttede i hus fra et rækkehus.
Lokalplan og emsige naboer gør det umuligt at sætte gode antenner op.

Jeg har givet ham din mail.
Noise Busters. En spændende side på FB
Privatradio.dk
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

OZ5WU skrev: tirs sep 05, 2023 8:47 Webshop - er klar til at gå online, når denne elendige sekretær har fået et administrationssystem til medlemsadministration i luften. Hans arbejde har "bare" været ved at slå ham ihjel de seneste 9 til 12 måneder.
Hej Michael

15 dage er gået siden sidst. Dette skilt hænger stadig på¨foreningens hjemmeside:
Screenshot 2023-09-20 at 20-40-46 web shop midlertidigt lukket - Experimenterende Danske Radioamatører.png
og endnu en jul nærmer sig.

Kunne det ikke være en idé at skippe den forkromede løsning i første omgang, og slet og ret gå i luften med en ren web-shop løsning på et selvstændigt domæne.
Ikke alene giver det Sekretæren mulighed for at få lidt arbejdsmæssig ro. Det levner jo stadig mulighed for at starte forkromningen op, når Sekretæren når pensionsalderen.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan og Rimax
Nu er EDR "Verner radios skrothandel" ikke er det vigtigste for EDR.
Det fremgård ikke hvor meget man har i indtægt på denne forretning ?
Iøvrigt under kritik af danske forhandler igennem mange år.

Vedr. ant:
Der forskeld på øst og vest Danmark.

De private ant. ansøgninger er oppe ad bakke.
Ved en evt. klage efter opsætning gælder det om at have sine tilladelser på plads.

Din ven i herlev er jo så heldig at have en god local afd. i nærheden i Ballerup
der har en god mængde ant.HF/VHF m.m. Derfor og kan blive QRV derfra.

73 Boye
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Jeg glemte vist at skrive omkrig:
Ældresagen tages meget seriøst af vore politikere. Nogle vil måske mene, at politikerne ligefrem er skræmt af den vælgermasse vi ældre udgør.

Det har de god grund til dels, udgør vi ca 1.1-1,3 mill vælger til et folketingsvalg
det er ca. 24% af alle vælger.
Var vi alle enige i politisk ville vi kunne udgøre sikkert landet 2. sørste parti ! Det er vi ikke.
Ældresagen arbejder ikke for alle pensonister.
De har en del højt lønede medarbejder, ligesom visse fagforeninger. >1mil++
Det er det kontigentet går til. Derfor har jeg sagt fra !

73 Boye
torbenoz6tw
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs sep 05, 2023 18:22

Re: Shaping the past

Indlæg af torbenoz6tw »

Dr OM, Allan!
Lad mig undskylde for mit fravær.

For halvanden uge siden måtte jeg tilbringe en hel lørdag nat på et sygehus. De skulle forsøge at lappe en utæt blodåre, men deres bestræbelser var uden virkning. Mandag ind på et andet sygehus, hvor det lykkedes med at få lappet "røret" sammen. Det var så mit 14. besøg på et dansk sygehus i år, men bare rolig ..., året er jo ikke omme endnu :-).

Jeg er ret sikker på, at hverken du eller evt. andre læsere er interesserede i min sygehistorie, men jeg synes bare, at du skulle ha' en forklaring.

Og mine oplevelser linker jo alligevel ret godt til dine ord om Ældresagen. For virkeligheden er jo den, at alderen indhenter medlemsskaren med en uhyggelig hastighed. At Ældresagen har stor opmærksomhed på Christiansborg er sikkert, og i den sammenligning er EDR, med vore ca. 1500 medlemmer, jo en ubetydelig størrelse uden gennemslagskraft. At få foretræde for et relevant udvalg i Folketinget anser jeg for at være udelukket.

Jeg erkender, at min indsats i HB ikke er god nok. Jeg forsøger at samle informationer omkring antennesager, og pt. er jeg da også "rodet" ind i nogle stykker, men det er overmåde tungt. Jeg ville ønske, at flere ville melde sig under fanerne i antenneudvalget.

Fortsat mange tak for dit engagement!!

Lots 73s!
Torben, OZ6TW
torbenoz6tw
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs sep 05, 2023 18:22

Re: Shaping the past

Indlæg af torbenoz6tw »

Rimax_15 skrev: søn sep 17, 2023 8:41
torbenoz6tw skrev: fre sep 15, 2023 10:13
Rimax_15 skrev: tirs sep 05, 2023 18:02 Det med antenner er en stor hindring for mange, og kan være det for mange nye.

En af mine gamle venner bor i Herlev, og han har haft licens i mange år.
Efter han flyttede har det helt stoppet hans radioaktivitet.
Dr OM, Rimax!
Din gode vens situation er jo desværre velkendt for mange ældre amatører, når kræfterne ikke længere er til at passe hus og have. Flytning til
en ældre- eller plejebolig betyder som oftest et farvel til den aktive del af vores hobby.
Du får det til at lyde som om min Ven er meget gammel, han er 52.
Han flyttede i hus fra et rækkehus.
Lokalplan og emsige naboer gør det umuligt at sætte gode antenner op.

Jeg har givet ham din mail.
Dr OM, Rimax!
Jeg er ked af, hvis jeg fik gjort din gamle ven alt for gammel. Det var bestemt ikke meningen. Og så er der jo grundlæggende ikke noget galt i at være gammel.
Mit synspunkt kunne såmænd også gælde en ung mand på 30 år eller en olding på 80 år. Begge aldersgrupper kunne jo risikere at skulle fraflytte et sted med gode antennemuligheder og så ind i en lejlighed med begrænsede eller ingen muligheder for antenneopsætninger.

Tak for dit indspark!

73,
Torben, OZ6TW
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Torben
Hvis en landsforening ikke gider bruge resuser/penge på Antenner til radioamatører
kan i lige så lukke og slukke lyset !

Supertankern med en tåbelig kapitain ombord + 6 andre !

https://www.google.com/search?client=fi ... nubCM,st:0

73 Boye
Brugeravatar
OZ2D
Indlæg: 204
Tilmeldt: lør jan 02, 2016 0:16
Geografisk sted: Ishøj

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ2D »

torbenoz6tw skrev:
Din gode vens situation er jo desværre velkendt for mange ældre amatører, når kræfterne ikke længere er til at passe hus og have. Flytning til
en ældre- eller plejebolig betyder som oftest et farvel til den aktive del af vores hobby.
Der er jo altid muligheden for at komme på DMR og/eller DSTAR. Hvis der ikke lige er en repeater i nærheden, så kan man med et hotspot tilgå disse netværk over hele landet bare man har en internet-forbindelse. Især ældre radioamatører som har mistet deres antenne-muligheder kan drage nytte af disse netværk både til indenlandske såvel som udenlandske kontakter. Jeg er selv daglig aktiv på disse netværk ud over at jeg er aktiv på HF på FT8 m.m.
Vy 73 de OZ2D
Kim

https://www.qrz.com/db/oz2d

E-mail: [email protected]

QRV på FM, DSTAR, DMR, FT8, SSTV, RTTY og andre digimodes

Begejstret Facebook-bruger og fan af amerikansk fodbold

Rigtige mænd holder med New England Patriots (NFL) :-)
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: fre sep 29, 2023 15:40 Hvis en landsforening ikke gider bruge resuser/penge på Antenner til radioamatører
kan i lige så lukke og slukke lyset !
Ingenlunde tilfældet, Boye. Det kan sagtens lade sig gøre at drive amatørradio i Danmark uden, at landsforeningen bruger ressourcer/ penge på antenner til radioamatører.
Vi er som radioamatører ikke bundet af at drive hobbyen fra bopælen. Vi kan gøre os mobile. Vi kan også bruge diskrete antenner og sågar indendørs.
Men dermed ikke sagt, at landsforeningen ingenting skal gøre på området. Det skal i det mindste forsøge at virke som interesseorganisation.

Med hensyn til landsforeningens beståen. Vi får se, vi får se.
Screenshot 2023-10-03 at 02-48-52 web shop midlertidigt lukket - Experimenterende Danske Radioamatører.png
Screenshot 2023-10-03 at 02-48-52 web shop midlertidigt lukket - Experimenterende Danske Radioamatører.png (2.69 KiB) Vist 1361 gange
https://www.edr.dk/elementor-49830/

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ1JRL
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors nov 26, 2020 13:32

Re: Shaping the past

Indlæg af OZ1JRL »

[/quote]

Der er jo altid muligheden for at komme på DMR og/eller DSTAR. Hvis der ikke lige er en repeater i nærheden, så kan man med et hotspot tilgå disse netværk over hele landet bare man har en internet-forbindelse. Især ældre radioamatører som har mistet deres antenne-muligheder kan drage nytte af disse netværk både til indenlandske såvel som udenlandske kontakter. Jeg er selv daglig aktiv på disse netværk ud over at jeg er aktiv på HF på FT8 m.m.
[/quote]

Der er mange Zello kanaler og Teamspeak kanaler hvor amatører snakker sammen helt uden radio grej.

Om det har noget med vores hobby at gøre skal jeg ikke afgøre, men bruger selv disse løsninger sammen med alt det andet grej
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Tilykke med dit nye job i rekalmebransen for EDR
Den samtale med formanden har virkelig gjort underværker !
Ingen kritik ku ros til HB for det gode arbejde ?

Jeg er ikke så sikker på at det er sådan de ca 1000 betalende ser på det,
med der jo op til hver enkelt at afgøre det om vil blive ved at betale for ingenting !

Pasivitet og ingen danske resultater fra HB.

Også slutter vi med lidt musik, og slå på trome for EDR mm.

https://www.youtube.com/watch?v=3webCbfimlU
Efterfuldt af den sikkert mest danske sanger der har tjendt mest.

https://www.youtube.com/watch?v=55v3rvnjOIE
derefter til måske fremtiden/fortiden.
https://www.youtube.com/watch?v=_Jtpf8N5IDE

Her stopper vi så denne gang.

73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: ons okt 04, 2023 12:26 Tilykke med dit nye job i rekalmebransen for EDR
Den samtale med formanden har virkelig gjort underværker !
Ingen kritik ku ros til HB for det gode arbejde ?
Hej Boye

Mon ikke, at der er delte meninger om det. Det skulle ikke undre mig, at jeg bliver indstillet til eksklusion af hovedbestyrelsen for min offentlige kritik af, at foreningens vedtægter og forretningsordener ikke overholdes af netop hovedbestyrelsen.

Når arbejdsopgaverne overstiger ens formåen, må man reducere arbejdsopgaverne.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz7c
Indlæg: 1570
Tilmeldt: søn feb 04, 2018 2:30

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7c »

Hej Allan
Det er der nok ingen fare for at du bliver, husk det var inden din omvendes
fra katolik til muslim ifg. en samtale med formanden.
Mig bekendt er der ikke endnu nogen der er blevet smidt ud af EDR, der bekendt har
udøvet direkte sabotage imod foreningen.Her skal vi tilbage til 2017/18 !

Jeg tror du få samme behandling som resten, tak for de 700KR og hold så din kæft tak !
Og så videre til næste pkt på dagsorden 0=Nul arbejde.

Iøvrigt var det oplyst TVA for ca. 1 uge siden gennemsnits levealder i OZ
Mænd 79,4 år
Kvinder ca 83 år

Så det kunne tyde på ca. 5 år mere, mit pensionsselskab har fortalt mig at de har
undeskud på en af mine ordninger der er oprettet tilbage fra jeg var 21år hos (A.P.Møller)
Det er en "mindre ordning" men får faktisk udbetal mere end i folkepension.

Godt mod :D
73 Boye
oz7xf
Indlæg: 1359
Tilmeldt: tirs jan 23, 2018 0:06

Re: Shaping the past

Indlæg af oz7xf »

oz7c skrev: tors okt 05, 2023 8:30 Jeg tror du få samme behandling som resten, tak for de 700KR og hold så din kæft tak !
Og så videre til næste pkt på dagsorden 0=Nul arbejde
Hej Boye
Der ligger vel et noget forunderligt skisma mellem det, at medlemmerne skal holde kæft (køre noget radio) og det at råbe om hænder til løsning af de mange opgaver.
For tiden eller måske mere rigtigt, i lang tid, har sekretæren arbejdet for digitalisering af foreningen. Ud fra et IT-teknisk synspunkt kunne jeg godt støtte eller mere korrekt bryde mig om et sådant foretagende. Men, for der er et men, og det er et væsentligt af slagsen. Er foreningen, det vil sige dets medlemmer overhovedet klar til det. Det vil jeg godt nok, qua min omgang med det ældre segment i befolkningen, tillade mig at tvivle ikke så lidt på. Undskyld mig mit franske. Hovedparten af foreningens medlemmer vil skide på digitaliseringen af den simple årsag, at de ikke kan overskue den og derved forestiller sig, at de vil sidde hjælpeløse tilbage.
Sekretæren har formået at omdanne fortidens flapsyer / plejerbøgerne til en fin samling guidelines, og det skal han have stor ros for. Han skal også have stor ros for referaternes model. For mig at se må næste trin være dokumentstyring og det på et plan, hvor medlemmerne har adgang. Vi skal kunne søge på sagsakter frem for at varpe sig gennem flere årgange af referater fra hhv. hovedbestyrelse og repræsentantskab. I bund og grund handler en del af dokumentstyringen også om, at en referent kan skrive i sagsakter frem for direkte at skrive referater. Referaterne kan i stedet dannes af tilføjelserne i sagsakterne. Der er også en anden del af dokumentstyringen som medlemmerne ikke skal have adgang til. Det er det almindelige skriveri mellem medlem og kontor, hovedbestyrelse og repræsentantskab. Den del er vi, hverken i foreningen eller i det omgivende samfund, endnu ikke modne til at kapere. Vi skal også passe på alt for megen digital selvhjælp i foreningen, da vi trods alt er en samling af mennesker, hvis karakteristika er, at vi er et flokdyr. Vi elsker frem for alt andet at mødes, stikke på næven og fortælle røverhistorier. Det er nok svært for landsforeningen at nå hele vejen rundt, men træf i form af ATF er starten på en ny epoke. Tør man så tage skridtet at kombinere regionsmøderne med træf er man efter min opfattelse nået et skridt videre i foreningsdannelsen. Og det er måske der, at "SHAPING THE FUTURE", ligger begravet, hvis vi tør at komme hinanden ved! OZ1AHV var i sin formandsperiode tæt på.
oz7c skrev: tors okt 05, 2023 8:30 Godt mod :D
Jovist, er lige blevet vaccineret. Mod covid-19 i v. overarm og influenza i højre.
https://www.vacciner.dk/Home/Welcome

Jeg ved det godt, at jeg næste lige har brugt den. Men den er væsentlig og her i en anden indspilning. Stadig lige simpel og dog så kompleks: Skru op for NADen og lad højtalerne blafre og lad lydtrykket kunne mærkes på huden:
https://www.youtube.com/watch?v=9lCndR2Bj38

vy 73
OZ7XF, Allan
Besvar